Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer i3 - trenger råd

Startet av BimmerNor, tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:27

« forrige - neste »

BimmerNor

Hei,

Vurdere å lease en i3.
Hvordan er kvaliteten/lysstyrken på fjernlysene?
Kjører blanding av landevei og motorvei, og vil gjerne ha en trygg og grei penderbil.
Føles den trygg på vinterveier, glatte småveier etc?

Liker bilen godt, sammenligner med Kia Soul, ikke så mye annet som har interessert meg.

Håper på gode råd og innspill.

Klykken

Har hatt samme i3 siden 2014, og det er en helt OK vinterbil. Ikke noe monster til å ta seg frem på glatta pga smale piggfrie vinterhjul som ikke sitter spesielt godt på speilis slik som pigg, men det er vel generelt for piggfritt egentlig. Jeg synes bilen er trygg og god som pendlerbil. Langkjøring (såfremt man kan kalle 14 mil det) er helt OK, men hadde ikke giddet noe lengre enn det da bilen er litt stump og stiv, samt at setene ikke er særlig gode over lengre tid.

2014-modellen med halogenbøtter til fjernlys var helt forferdelig, så jeg kjøpte ledbar etter et ublidt møte med rådyr. De nye med oppgradert front og lys har blitt meget bra sies det, og det er "on par" med det man forventer.

Jeg angrer absolutt ikke på kjøpet av i3 og den har vært den mest trofaste bilen jeg noen gang har eid. Den blir med oss helt til den dør eller ikke fyller behovene våre lenger. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Jeg har 94Ah LCI og den er fenomenal på vinterføre. Nær- og fjernlysene er så gode man kan forvente av 2 x single LED-lys. Mer enn bra nok for meg når jeg er ute og farter på mørke veier. 120Ah kom vel med end bedre nær- og fjernlys igjen.

Hva angår å kjøre på vinterføre, så er de smale hjulene en stor fordel. Sammenlign bilder av rallybiler som kjører på snø i Sverige og varm asfalt i sydligere strøk, så ser du fort at smale vinterdekk er å foretrekke for best mulig vintergrep. 94Ah LCI fikk en oppdatert traction control som visstnok ikke kan sammenlignes med den 94Ah før facelift og 60Ah har. Derfor oppleves sikkert bilen vidt forskjellig på vinterføre av de som har de to ulike bilene også. Moderne piggfrie dekk er også omtrent like gode som piggdekk på vinterføre (se vinterdekktestene til Motor), så det er heller ingen ting å bekymre seg over.

I likhet med Klykken, så kjører jeg ca 15 mil hver dag. Mesteparten på motorvei. Null stress, men den kan bli røsket litt i når det er sidevind og gjerne kast. Med litt smalere sporvidde enn vanlig, kort akselavstand og fint responsiv styring, så er det enkelte som mener den vingler. Er du vant til responsiv styring fra andre biler , så vil jeg påstå dette er en ikke-sak. Er du vant til mer vandring/dødgang i rattet, så er det en tilvenningssak.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 09. juni 2021, klokken 18:00
94Ah LCI fikk en oppdatert traction control som visstnok ikke kan sammenlignes med den 94Ah før facelift og 60Ah har. Derfor oppleves sikkert bilen vidt forskjellig på vinterføre av de som har de to ulike bilene også.
Jeg har hatt begge. Rimelig stor forskjell på dette ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: BimmerNor på tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:27
Hei,

Vurdere å lease en i3.

Av nysjerrighet; Hva er beregnet restverdi etter tre år?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tibia

Er på min tredje i3 (en 94ah og to 120ah), suveren pendlerbil etter mitt syn. Pendler 120 km daglig og bruker gjerne i3 på langtur dersom det ikke er behov for mer plass. Liker kjøreegenskapene, synes den er relativt stiv, responsiv og morsom. Ikke aoerodynamisk fra siden, så vindkast kjennes godt.

Liker den derimot ikke særlig på vinterføre, sammenligningsgrunnlaget mitt er LandCruiser så det er klart at en i3 ikke er i samme liga der. Vanlig vinterføre er ikke noe problem, men det skal ikke mye løs snø til i bakken opp til hovedveien før den faller gjennom sammenlignet med LC.
Slaps med sporene veier er det skumleste, den får lett «sleng» ved forbikjøring under slike forhold. Dvs ikke skikkelig sleng men den føles ustabil og ekkel, så best å ta det med ro. Vil tro dette relateres til smale dekk.
På speilblankt føre må en være obs på regenerering/bremsing nå en slipper opp gassen. Har opplevd at den har seilet sidelengs på speilblanke veier hvis en glemmer dette. Teknikken for dette lærer en imidlertid fort og det skal virkelig være speilblankt (type 3 tilfeller på de 5 årene jeg har kjørt i3).
Opplevde også en gang å bli stående helt fast når jeg måtte stoppe for en annen bil i en brattbakke med underkjølt regn (så glatt at en måtte støtte seg på bilen for ikke å skli avgårde). Den andre bilen hadde fremhjulsdrift og klarte å lirke seg i gang, mens min bare kom med bakparten og skled ut mot grøften. Så det var bare å vente på noen som kom med litt grus før jeg kom i gang igjen.

Fjernlysene på 94ah var dårlige, på 120ah er de gode.

Kort oppsummert en god og billig pendlerbil. Grei nok på vinterføre med unntak av de få dagene på vinteren med skikkelig drittvær.
Hadde i3 vært litt større og bedre på vinterføre så hadde jeg ikke byttet den ut.

Hideyowife

Vi har en 2016 94ah Fully charged. Fornøyd med bilen, men jeg hadde aldri kjøpt den eller leaset den idag. Bilen er  sprek og fin å kjøre, men det er vonde seter i den. Prismessig er ny I3 idag horribelt overpriset syns jeg og man får veldig lite for penga.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

JorgenM

Jeg synes setene er behagelige, har kjørt et par 100 mils-turer uten problemer de 4-5 årene jeg har hatt i3. Setene er harde, men formen passer meg godt. Men jeg er bare 176 på sokkelesten da.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på onsdag 28. juli 2021, klokken 11:41
Jeg synes setene er behagelige, har kjørt et par 100 mils-turer uten problemer de 4-5 årene jeg har hatt i3.
Enig. Vi opplevde og setene som gode. Selv med 127 mil på ett døgn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#9
Sitat fra: Hideyowife på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:40
Vi har en 2016 94ah Fully charged. Fornøyd med bilen, men jeg hadde aldri kjøpt den eller leaset den idag. Bilen er  sprek og fin å kjøre, men det er vonde seter i den. Prismessig er ny I3 idag horribelt overpriset syns jeg og man får veldig lite for penga.
Horribelt overpriset ? Kiloprisen er kanskje høyere enn andre biler, men man kan jo ikke se bort fra at det er en bil med uvanlig høy kvalitet med karbonfiber, aluminium, ekte skinnseter og treinteriør. Med alt utstyr koster den sikkert 50K mer enn en blikkboks med tilsvarende spesifikasjoner, men det synes jeg da den er verd.

Ingeniøren

Har og bare gode erfaringer med setene, men vi er ikke alle like.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. juli 2021, klokken 17:02
Har og bare gode erfaringer med setene, men vi er ikke alle like.....
Nei, de har ikke så mange reguleringsmuligheter, så det er sikkert en del som ikke synes det er så bra.

Hideyowife

Sitat fra: Trond.m på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Hideyowife på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:40
Vi har en 2016 94ah Fully charged. Fornøyd med bilen, men jeg hadde aldri kjøpt den eller leaset den idag. Bilen er  sprek og fin å kjøre, men det er vonde seter i den. Prismessig er ny I3 idag horribelt overpriset syns jeg og man får veldig lite for penga.
Horribelt overpriset ? Kiloprisen er kanskje høyere enn andre biler, men man kan jo ikke se bort fra at det er en bil med uvanlig høy kvalitet med karbonfiber, aluminium, ekte skinnseter og treinteriør. Med alt utstyr koster den sikkert 50K mer enn en blikkboks med tilsvarende spesifikasjoner, men det synes jeg da den er verd.

Vår bil ny idag kommer på 450.000kr uten vinterdekk. Med tanke på utvalg av biler i den prisklassen så ja, den er forferdelig dyr å man får lite for pengene etter min mening. Ok rekkevidde, men med sneglelading på en eventuell langtur. Hadde heller leaset en Model 3  SR eller LR som er i samme prissegment nytt. 
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Orbit

450.000 er vel listepris ja. Men du får ny Fully Charged + soltak + CarPlay/Android auto til 360.000 kr på kampanjepris (det har vel vært kampanjepris på i3 det meste av tiden siden 2015......). I tillegg er det ikke mye innsats som skal til får å få ca 30.000 i rabatt på toppen av det igjen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Kjørte en helt ny i3 FC i dag. Det er en egen følelse i i3 i forhold til vanlige biler. En bil du blir glad i, og som tross sin alder gir en kjørefølelse som ikke står tilbake for nykommere på markedet. Og prisen på 450 er selvfølgelig langt unna det noen betaler i dag. For 7 år siden var vel prisen 400K med alt utstyr og et batteri på halve størrelsen av dagens. Den solgte bra da også, og dagens pris gjør at den fortsatt er aktuell for mange.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA