Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

spørsmål om innbyttepris

Startet av thebadger, fredag 28. mai 2021, klokken 22:44

« forrige - neste »

chargedup

https://www.dn.no/auto-forum/tommy-steine/ny-rettsrunde-for-tommy-steine/1-1-5186798
"Innrømmet overprising
Ifølge dommen fra tingretten hevet Santander agentavtalen med Auto-Forum 14. juli 2011, og begrunnet hevelsen med illojalitet i kontraktsforhold. I september 2011 erkjente Auto-Forum at flere av bilene var overpriset i lånesøknadene, og at det for mange av bilene ikke var innbetalt egenkapital, heter det i dommen fra Nedre Romerike tingrett."

Denne forhandleren skrev opp verdien på alle bilene før salg. Forhandleren hadde forsåvidt overpriset de fleste dyre bilene på finn annonser også, men den virkelige verdien var ofte flere hundre tusen under det de oppga til Santander og DNB. Ved å kunstig skrive opp verdien av bilen ble det latet som om kunden hadde betalt inn EK.

For ordens skyld er det å få bilselger til å skrive en høyere verdi ikke bare på kanten, det er forfalsking av dokumenter både fra forhandlerens side og deg som kjøper hvis dere begge signerer med viten og vilje.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

thebadger

Snakket med banken i dag, og det er i utgangspunktet ikke noe ulovlig jeg snakker om her.
Dersom jeg ønsker å by høyere for bedre innbyttepris så må man presentere det for banken, og så tar de en vurdering på om bilen jeg byr på er verdt mer eller ei.
Eller for å si det veldig kort: dette er ikke ulovlig så lenge du informerer lånetilbyder om forholdet.

Så kan man sikkert diskutere forskjellen på Steine-saken og det jeg spør om, men da har jeg i hvert fall fått svar på det jeg spurte om.

chargedup

Ja, altså hvis du sier ifra til banken din at du er villig til å betale over markedspris for en bil for å få høyere innbytte er det helt i orden. Mitt poeng var om du og forhandler skulle lyve på en lånesøknad.

Kan ikke se noen grunn til at banken vil vurdere søknaden din annerledes, men "den som intet våger - intet vinner". Tipper det er minst like stor sannsynlighet å få billånet ved sjekke med et par andre billånstilbydere med opprinnelig avtale.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA