Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybegynnerspørsmål

Startet av Dundersalt, torsdag 20. mai 2021, klokken 11:53

« forrige - neste »

Dundersalt

Har gått til innkjøp av en VW Passat GTE (2018-modell) Plug-in hybrid.

Denne skal lades her hjemme daglig.
Slik jeg har forstått det er da minimumskravet en dedikert 10A kurs med jordfeilbryter type B.

Når det først må legges opp en ny kurs, lurer jeg dog på å heller installere en skikkelig elbillader med en gang.
Lyn elektro har et tilbud på DEFA eRange IQ inkludert installasjon til 13 500. https://www.lynelektro.no/kampanjer/defa-erange-iq

Men så kommer spørsmålet:
Et dette en lader som vil fungere med min bil?
Er det idiotisk å kjøpe en slik lader for bare en plug-in hybrid som jeg har?

Håper på raskt svar, så ting kan bestilles før bilen kommer :)

Edit: Tanken med å ha lader istedenfor bare en dedikert kurs er litt fremtidssikring, og litt å ha den tilgjengelig for folk som kommer på besøk. Regner med ladestasjonen vil ha levetid lenger enn jeg beholder bilen, og neste bil vil etter all sannsynlighet være ren el

sjokomelk

Sitat fra: Dundersalt på torsdag 20. mai 2021, klokken 11:53
Men så kommer spørsmålet:
Et dette en lader som vil fungere med min bil?
Er det idiotisk å kjøpe en slik lader for bare en plug-in hybrid som jeg har?
Alle ladestasjoner virker med alle biler. Plug-and-play. (Eller var det plug-and-pray..? :laugh:)
Ladestasjon er fremtiden og det tryggeste og beste valget. Og da har du sikret deg for fremtiden hvis/når du får deg en helelektrisk bil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

espenri

Det er også et godt tilbud, slik jeg ser det. Skulle ikke forundre meg om du må ut med endel for lovlig løsning med vanlig stikk også.

I tillegg vil du lade ca 50% kjappere enn fra stikk (10a vs 16a).
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Dundersalt

Takk for svar  :)

Da er det jo mer lettvint enn jeg hadde trodd! Da høres det ut som ladestasjon er det fornuftige valget, selv om det nok blir noen kroner ekstra

cra

Ladestasjon er utvilsomt beste løsning.  :+1:  Tryggest, mest effektivt og mest framtidsretta. Best.

Dersom du likevel går for "gameldags løsning": Som et absolutt minimum bør det trekkes kabel dimensjonert for ladestasjon hvis man først må legge opp ny kurs og kabel. Å bytte/oppgradere kabel kan bli dyrt å gjøre om seinere hvis man f.eks. har kledd den inne i vegger, kabelen er nedgravd og man må bryte opp asfalt eller belegningsstein osv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Kanskje en tanke å velge et 3-fase ladeuttak?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA