Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken rekkevidde får du?

Startet av Roy Aasen, tirsdag 18. mai 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

Olemann

#15
Hatt min ID.4 nå litt over 2 måneder og erfaringer er at rekkevidden er nokså lik Kia eNiro.  Hvilket betyr ca 20% høyere forbruk og som kjent ca 20% større batteri.

Unntak: Korte distanser i kaldt vær sliter ID4, kan se ut som forvarming stjeler for mye, tipper dette endres med oppdatering ettersom mange har meldt dette.

Motorvei;  ID4 er bedre, den bruker ikke 20% mer, og dermed vil rekkevidden bli bedre enn eNiro.

Jeg er fornøyd med dette og synes VW har gjort en god jobb her, det er en vesentlig tyngre og større bil enn eNiro.

ihaal

#16
Forbruk på 15.0 kWh/10 mil på en drøyt 17 mil lang tur Bergen-Vik, inkludert tur over Vikafjellet i 4 grader (1st). Veldig fornøyd med det. Forbruk på 14.0 kWh/10 mil på turen tilbake, litt varmere vær. Snittfart 59 km/t.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Kjell Salvigsen

Langtur Ski-E18 Oslo- Kristiansand -Lyngdal - Farsund 42,5 mil med id4 Max 21» felger.

Torsdag kjørte jeg fra Ski gjennom Oslo og kjørte E18 forbi Kristiansand og videre mot Stavanger. Skulle til hytta i Farsund , 42,5 mils tur. Denne strekningen har blitt kraftig forbedret de siste årene og store deler består av fine motorvei strekk med 110 soner -bra for å spare tid, dårlig med tanke på forbruk og rekkevidde.

Var spent om jeg ville klare 42,5 mil uten lading på en strekning med så mye motorvei. Stort sett pent vær og 8-14 grader i lufta, Noen mil på motorveien med kraftig regn. 3 voksne i bilen pluss verktøy,masse baggasje og motorsager. Holdt farts grenser og hadde god temp i bil.

Det gikk bra, ankom hytta med 16 km i rest etter 42,5 mils tur. Totalt ca 44 mil rekkevidde inkl mye motorvei er (En id4 first med 20» hadde antakelig gått 45 mil denne dagen)

Søndagen tok jeg returen fra Farsund til Ski inkl noen mil ekstra lokal kjøring i Farsund først -totalt 45 mils tur. Dette ble en mer krevende tur. Returen var preget av grått vær med kraftig regn flere perioder av turen, og betydelig mer offensiv kjøring med en snitthastighet som var 10 km/høyere enn turen ned på torsdag. Forbruket ble likevel bra med tanke på disse utfordrende forholdene, det endte på 19,2 kWh/100km for de 45 milene vi kjørte. (Gir rekkevidde på ca 40 mil- bra resultat med så mye kraftig regn og så stor del av turen på motorvei med 110 km soner) Kraftig regn og 10 km/t høyere snittfart ga 11 % høyere forbruk /ca 4 mil redusert rekkevidde.

Stoppet 10 minutter og ladet ved Ionity Ringdalsskogen ved Larvik. Kunne fint ha nådd Drammen også, men foretrekker Ionity lading.

Oppsummert etter denne nesten 90 mils lange Helgeturen, så må jeg si at id4 viser seg å være en effektiv bil - også på motorveien.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Gnilre

Kjørte 309 km 2.pinsedag uten å lade, og batteriet gikk fra 80% til 7%. Tilsvarer en rekkevidde på 423km; herunder var det en del 110-115 km kjøring på motorveien fra Drøbak til Skjeberg.
I dette er det også 120km sparekjøring hvor jeg knapt var over 80 km/t. Da gikk batteriet fra 29% til 7% som tilsvarer en rekkevidde på 545km.
Burde gå greit å kjøre denne bilen fra Drammen, hvor jeg bor, til Bergen uten å lade.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

ID4

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 25. mai 2021, klokken 13:23
Kjørte 309 km 2.pinsedag uten å lade, og batteriet gikk fra 80% til 7%. Tilsvarer en rekkevidde på 423km; herunder var det en del 110-115 km kjøring på motorveien fra Drøbak til Skjeberg.
I dette er det også 120km sparekjøring hvor jeg knapt var over 80 km/t. Da gikk batteriet fra 29% til 7% som tilsvarer en rekkevidde på 545km.
Burde gå greit å kjøre denne bilen fra Drammen, hvor jeg bor, til Bergen uten å lade.

Ser du har gått fra Volvo XC40 til ID4. Hva er fordel/ulempe de to bilene?

Gnilre

#20
Sitat fra: HelEl på tirsdag 25. mai 2021, klokken 13:56
Ser du har gått fra Volvo XC40 til ID4. Hva er fordel/ulempe de to bilene?
Volvo XC40 var en mer påkostet bil. Bedre interiør. Bra google-assistent. Og ikke minst firehjulstrekk. Jeg hadde bilen kun i en drøy uke og solgte fordi jeg ikke fant meg helt til rette i en så flott bil ::) En youtube-anmeldelse jeg så sa at bilen er ypperlig for et voksent par. Jeg har noen barn som også skal inn i baksetet inklusive bagasje i bagasjerommet, så syntes bilen var litt snau på plass.

Fordelene med ID4 er betydelig større bagasjerom og innvendig plass som blir vektlagt når vi skal på sommerferie med mye bagasje. Bedre rekkevidde. Og ikke minst 130.000 kr billigere i mitt tilfelle. Litt mer behagelig akselerasjon fra 204Hk enn brutale 408Hk i Volvoen.

Kjøpet av XC40 var litt på impuls og fordi jeg var ganske lei Skoda som i noen år nå har holdt norske elbilinteresserte for narr med forhåndsreservering av Enyaq. Jeg var en av dem som gikk på limpinnen. Nå er jeg tilbake hos VAG med ID4 riktignok. Mulig jeg oppgraderer til en ID4 med firehjulstrekk neste år, så jeg er fornøyd med bilen :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

TJV

Hei.
Muligens ikke helt riktig tråd, men tenker jeg ikke oppretter ny tråd for mitt spørsmål.
Jeg har ikke fått min ID.4 ennå og skal på en lengre biltur om knappe 2 uker.
Skal reise fra Bergen til Norefjell i første omgang, en tur på 380km.
I følge ABRP har jeg tastet inn 98% ved start og den beregnet 14% ved ankomst.
Tenker dere med litt erfaring at disse tallene stemmer? Er vel over 1100 høydemeter å klatre samt bagasje som jeg har tastet inn.
Har med kids, så flere stopp blir det uansett, men trenger jeg ikke hurtiglading så kan jo vi stoppe akkurat der vi vil og ikke hvor bilen vil.
På forhånd takk for svar.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

amrois

Hei. Ref flere innlegg som har blitt publisert tidligere i år høres tallet helt realistisk ut. Jeg kjørte i helga t/r Kristiansand Bergen med tre personer, hund og baggasje,  og kjørte ikke spesielt økonomisk. Hadde jeg startet med 100% SOC hadde turen gått fint uten lading. Dette stemmer bra med abrp sin antagelse. Nå må det tilføyes at vær, vind og hvorvidt det er vann i en eller annen fase på veien har stor innvirkning på hvor langt du kommer..
ID4 Pro Perf Tech

RJK

Sitat fra: TJV på søndag 27. juni 2021, klokken 21:21
Hei.
Muligens ikke helt riktig tråd, men tenker jeg ikke oppretter ny tråd for mitt spørsmål.
Jeg har ikke fått min ID.4 ennå og skal på en lengre biltur om knappe 2 uker.
Skal reise fra Bergen til Norefjell i første omgang, en tur på 380km.
I følge ABRP har jeg tastet inn 98% ved start og den beregnet 14% ved ankomst.
Tenker dere med litt erfaring at disse tallene stemmer? Er vel over 1100 høydemeter å klatre samt bagasje som jeg har tastet inn.
Har med kids, så flere stopp blir det uansett, men trenger jeg ikke hurtiglading så kan jo vi stoppe akkurat der vi vil og ikke hvor bilen vil.
På forhånd takk for svar.

Selv om du kanskje ikke må stoppe der bilen vil, bare for å lade, så er det jo en viss sjanse for at det er lader i nærheten av der du likevel skal stoppe. Med den marginen du regner å sitte med, og de punktene om føre og forhold som @amrois nevner, kan det kanskje være greit å plugge til for 5-10 minutter for å gi dere en noe større buffer. 14% kan fort bli 5 eller mindre om forholdene, kjørestil eller annet får spille inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TJV

Hei igjen og takk for svar.
Såklart kan jeg stoppe noen minutter og hurtiglade, og det vil jeg gjøre skulle vi finne ut underveis om det trengs. Men kjenner jeg ble fristet til å unngå hurtiglading da en bekjent med Tesla Model S75D tvilte litt på om det kom til å gå, siden han tvilte på sin egen bil kunne klare det. Er jo litt kjekt å kunne motbevise og si jeg kom frem med 10-15% igjen uten å ta en hvit løgn. Så utgangspunktet blir nok den strategien.
Vil oppdatere her den andre helgen i juli så kan kanskje andre dra nytten av informasjonen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Trond.m

Er ganske sikker på at det går. Kjørte Asker - Kragerø - Høydalsmo - Sirdal - Lysebotn med et forbruk på 15,3 kwh/100 km. Det gir en rekkevidde på 50 mil. Stoppet flere ganger og hadde en overnatting på 2 døgn underveis.

RJK

Sitat fra: TJV på mandag 28. juni 2021, klokken 18:17
Hei igjen og takk for svar.
Såklart kan jeg stoppe noen minutter og hurtiglade, og det vil jeg gjøre skulle vi finne ut underveis om det trengs. Men kjenner jeg ble fristet til å unngå hurtiglading da en bekjent med Tesla Model S75D tvilte litt på om det kom til å gå, siden han tvilte på sin egen bil kunne klare det. Er jo litt kjekt å kunne motbevise og si jeg kom frem med 10-15% igjen uten å ta en hvit løgn. Så utgangspunktet blir nok den strategien.
Vil oppdatere her den andre helgen i juli så kan kanskje andre dra nytten av informasjonen.
Ja, da har du helt klart en god motivasjon for å prøve å klare det.

Ønsker deg lykke til med forsøket, og håper du klarer målet!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: TJV på mandag 28. juni 2021, klokken 18:17
Men kjenner jeg ble fristet til å unngå hurtiglading da en bekjent med Tesla Model S75D tvilte litt på om det kom til å gå, siden han tvilte på sin egen bil kunne klare det.
Han kan jo bare legge inn destinasjon i navi, så forteller bilen om han klarer det eller ei. Ikke noe å tvile på (må fjerne ladestopp om rest er under 10% for å få helt presist svar).
ID4 og S75D er vel ikke så ulike på rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TJV

Nei, jeg tenkte også at en S75D kunne fint klare en tur på knappe 400km selv med mye høydemeter. Vi stod bare å preiket om turen, tastet ikke inn noe tur for han der og da. Ikke misforstå, jeg var ikke ute etter å nevne noe negativt om andre biler nå, ville bare få frem grunnen til for jeg går for null ladestopp.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Øyvind.h

#29
Sitat fra: TJV på mandag 28. juni 2021, klokken 22:18
Nei, jeg tenkte også at en S75D kunne fint klare en tur på knappe 400km selv med mye høydemeter. Vi stod bare å preiket om turen, tastet ikke inn noe tur for han der og da. Ikke misforstå, jeg var ikke ute etter å nevne noe negativt om andre biler nå, ville bare få frem grunnen til for jeg går for null ladestopp.
Neida, var ikke sånn ment :) Tenkte bare at om han var usikker kan han bare legge inn stoppet i navi, så ser han om det går. Kan godt være ID4 går lenger enn S75D. ID4 er ganske effektiv, men fordelen med mine øyne for ID4 er primært plassen og hengerfeste. Veldig god bil!
Jeg ville forsøkt uten stopp, men jeg liker å teste grensene :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA