Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil passende for familie på fem?

Startet av Imrad, søndag 16. mai 2021, klokken 23:02

« forrige - neste »

Imrad

Vi vurderer familieforøkelse, og om det blir noe av det går vi fra 2 til 3 kids. Min faste følgesvenn Leaf er jeg redd ikke lenger vil dekke våre behov, og jeg er derfor nødt til å speide i markedet etter en litt større bil.

Er det noen som kan være behjelpelige med å dytte meg i retning av en bil i prisklassen 400 000-600 000 hvor det er plass til 3 bilseter? (2 fremoverlent og 1 bakoverlent).

OleBrum2


Skoda Enyaq går for å ha et spesielt bredt baksete, burde funke bra til 3 barn.

Jambo

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 16. mai 2021, klokken 23:15

Skoda Enyaq går for å ha et spesielt bredt baksete, burde funke bra til 3 barn.
Forskjellen mellom den og VW ID4 kan vel ikke være mer enn 1-2 centimeter eller deromkring?

batterimannen

Sitat fra: Jambo på søndag 16. mai 2021, klokken 23:30
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 16. mai 2021, klokken 23:15

Skoda Enyaq går for å ha et spesielt bredt baksete, burde funke bra til 3 barn.
Forskjellen mellom den og VW ID4 kan vel ikke være mer enn 1-2 centimeter eller deromkring?

Bilen er 2 cm bredere enn ID.4, men jeg vet ikke hvor mye som kommer til gode i baksetet. Den har litt større bagasjeromsplass enn ID.4 så totalt sett vil jeg si den er mer familievennlig. Jeg har sett enkelte bilder med 3 barneseter i baksetet på en Skoda Enyaq side på Facebook. Det er veldig trangt og ofte får man ikke brukt noen av isofix-punktene. Enkelte av oppsettene som det har blitt lagt ut bilde av får ikke stolene til å stå helt rett. Så man må i hvert fall kjøpe smale stoler. Vi går selv for Enyaq, men vi har kun 2 barn så jeg har ikke satt meg i detalj på 3-stolsproblematikken.

For meg så virker det som at det bare er Tesla Model X som har skikkelig god bredde i baksetet. Alternativet er å ha 6/7 seter og plassere en på 3. rad, som feks BYD Tang eller monstrøsiteten Honqi e-hs9. Men begge blir over 600 k med vinterdekk, hengerfeste mm.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Utenom TMX og Hongqi må man vel over på kassebilene (EQV og PSA/Toyota trillingene) eller Maxxus for å få biler som fungerer bra med 3 barneseter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Truls Antonsen

Har kjørt 1B+2F i e-tron en stund. Bare passe på å ha litt smale stoler fremover, så er det plass til dette på ene siden og i midten, og f.eks en BeSafe X4 i isofix på passasjersiden bak.
Husk forøvrig at om en setter en MaxiCosi cabriofix base i midten/stol, er det god plass på sidene til hva en måtte ønske. Og en slik bakoverstol varer til 12-18 måneder...og da er kanskje behovet for 2 fremoverstoler redusert til pute pluss stol også..?


Sent from my iPhone using Tapatalk

chbs

Dette er mye vanskeligere enn man skulle tro. Med unntak av de aller største bilene, må stolene sjekkes i bilen for å være sikker. Sjekk da spesielt at bakovervendt er godkjent montert i midten.

Anbefaler for øvrig at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig, gjerne til 6 - 7 år. Det er flere seter som klarer dette, men det er nok Britax Max Way Plus som regnes som det mest universelle alternativet (beltemontert). Axkid One hvis man må ha isofix. I gruppa «Bilstoler» på Facebook står det overraskende mye nyttig om temaet.

De mest aktulle bilene er allerede nevnt, men Tesla Model S (brukt) kan også sjekkes. Snart kommer trillingene Rifter/Berlingo/Combo (rekkeviddeangst).

Goran

Jeg har tre barn og vurderer Tesla Y.
Har sett på skodaen og e-mach også. Prøvde en e-tron, synes det var hysterisk trangt.

En brukt Tesla X blir for mye risiko tenker jeg.

Thalgar

Model Y med sju seter blir sannsynlegvis det beste valet. Supplert med takboks/hengarboks for ferie.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA