Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten rekkeviddetest i morgen?

Startet av chris78, onsdag 12. mai 2021, klokken 22:47

« forrige - neste »

chris78

Hei!

Jeg er relativt fersk på elbil, og min 2018 Mode S 75D er første. Har hatt den halvannen måned eller noe og kjørt ca 3000 km på den tiden. Jeg blir mer og mer fascinert, og ser jo at den appellerer veldig til min nerdehjerne - sitter og regner kW og kWh/mil og eksperimenterer med dekktrykk, rekkeviddemodus, AC av/på, forvarming osv for å se hvordan dette påvirker rekkevidden. Moro :-)

Til nå har jeg kun kjørt "safe", dvs. sørget for å ha mer enn nok strøm og ladet lenge og vel på superledere når jeg har vært ute og kjørt. Jeg har heller ikke kjørt særlig økonomisk, men ligget i 110-120 km/t på motorvei.

Jeg har fått inntrykk av at denne bilen klarer ca. 320-350 km på en lading med min form for kjørestil.

Denne uka så jeg derimot en video på YouTube hvor Tesla-bjørn kjørte over 517 km på en lading med samme bil! Trikset så ut til å være å holde seg i ca 80 km/t.

I morgen er det helligdag og jeg har ingen store planer, så tenkte å prøve på noe lignende, men kommer neppe til å tørre å kjøre så langt som ham, og ikke har jeg tid til det heller.

Jeg tenkte derimot å prøve å kjøre fra mitt hjem i Asker, via Bolleland på Espa, over Mjøsbrua til Gjøvik og videre sørover enten via Rv4 eller E16 tilbake til Asker. I følge ladekart.elbil.no så er det ca. 338 km, og den foreslår at jeg lader i Gjøvik eller i Vik på vei sørover igjen.

Min tanke var at jeg, ved å kjøre litt mer økonomisk slik som Tesla-bjørn, skal kunne klare denne turen uten å lade, og faktisk ha endel strøm igjen når jeg kommer hjem.

Er det noen som har noen tanker rundt gjennomførbarheten av dette, og/eller har noen gode tips på veien til en noob som meg?
Hadde vært konge med noen gode innspill! :-)


Motorwatt

SitatEr det noen som har noen tanker rundt gjennomførbarheten av dette, og/eller har noen gode tips på veien til en noob som meg?
Hadde vært konge med noen gode innspill! :-)

Du kan også ta en titt på ABRP, ABetterRoutePlanner, så har du et utmerket hjelpemiddel.

https://abetterrouteplanner.com/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

chris78


chris78

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:53
SitatEr det noen som har noen tanker rundt gjennomførbarheten av dette, og/eller har noen gode tips på veien til en noob som meg?
Hadde vært konge med noen gode innspill! :-)

Du kan også ta en titt på ABRP, ABetterRoutePlanner, så har du et utmerket hjelpemiddel.

https://abetterrouteplanner.com/

Takk for godt tips!

La inn planlagt rute her, og dersom jeg setter Max hastighet til 80 km/t så estimerer den at jeg skal komme rundt de 333 kilometerne på 4t 38 min, uten noen ladestopp, og med 10% kapasitet når jeg er i mål. Så spørs det om jeg tør å kjøre meg så langt ned, synes jo det er litt tynt med superladere rundt Oslo på slutten av denne ruten. Må evt. finne noe som ikke er Tesla-ladere om det kniper på slutten, men de har jeg liten oversikt over og heller aldri testet så vet ikke hvordan det funker med apper osv for å starte lading der. Chip har jeg ikke dessverre.

Blir spennende å se hvordan jeg ligger an når jeg kommer til Brummundal og passerer siste Tesla-lader på veien ;-P

1000kwh

Null stress. Jeg slo ruteplanleggeren konsekvent om sommeren. Antatt % ved ankomst blir større og større jo lengre du kjører.

chris78

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 13. mai 2021, klokken 06:34
Null stress. Jeg slo ruteplanleggeren konsekvent om sommeren. Antatt % ved ankomst blir større og større jo lengre du kjører.

Alright! De melder 17-20 grader i Oslo-området i dag så blir spennende å se. Setter i vei om et kvarters tid så legger jeg inn en oppdatering her i ettermiddag/kveld :-D

daktari

Lurt å ikke legge inn superlader som destinasjon, da kan det hende dne vil varme batteriet litt og øke forbruket. Slev om det er fin temp i dag. God tur!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chris78

Hei igjen!

Det ble en veldig fin tur! :-)

Satte fartsbegrensning på Max 85 km/t. På motorveien nordover på E6 var det jo 110 km/t grense, så der føltes det veldig sakte, og de fleste kjørte forbi. På landeveiene var det omtrent bare å følge trafikken da den ikke gikk fortere enn 80 km/t uansett.

Kom til Espa med 68% batteri, og til Gjøvik med 56%.

Fra Gjøvik kjørte jeg RV4 sørover, krysset over Jevnaker og fulgte E16 over Sollihøgda og tilbake til Asker.

Passerte der etter 343 km med 27% batteri igjen, så fant ut at jeg skulle fortsette sørover mot Holmestrand og Sandefjord. Snudde ved Undrumsdal i Tønsberg, og tastet inn Supercharger i Lier som mål på retur da jeg antok at jeg ville slite med Lierbakkene.

GPS antok ankomst Lier med 1% batteri, mens faktisk kapasitet da jeg ankom der var 5%, eller estimert gjenstående rekkevidde på 31 km.

Da hadde jeg kjørt totalt 462 km, og hatt et snitt på 13,0 kWt/10 mil.

Om jeg hadde turt å kjøre de siste 5% antar jeg total rekkevidde til å være ca 493 km.

Må si at jeg ble positivt overrasket her, men samtidig innser jeg at det er ganske urealistisk å få slike rekkevidder på Østlandet med mye motorveier som har høy fartsgrense. Neste prosjekt blir å kjøre samme ruten, men samtidig følge fartsgrensa på motorvei, slik at det blir mer realistisk.


Moro med en slik test i flott vær i alle fall, og jeg kan bekrefte at sjokoladeboller med vanilje fra Bolleland på Espa er fantastisk godt :-D
(PS! Der var det MYE folk, nærmeste trafikkork og kø inn døra)



chris78

Ser nå på ABRP at jeg kan spare 20 minutter dersom jeg følger fartsgrensene på motorveiene, og heller stopper for å lade 2 ganger på veien, totalt 21 minutter.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=42d1abc7-2313-467b-8f2e-2845518742dd

daktari

Tror TeslaBjørn har en gammel video der beste turfart på motorvei oppnås ved ca 150 km/t Cruise, med kort lading 10-60%. Dette varierer veldig fra bil til bil. 150 km/t er selfølgelig uaktuelt i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chris78

Sitat fra: daktari på torsdag 13. mai 2021, klokken 22:23
Tror TeslaBjørn har en gammel video der beste turfart på motorvei oppnås ved ca 150 km/t Cruise, med kort lading 10-60%. Dette varierer veldig fra bil til bil. 150 km/t er selfølgelig uaktuelt i Norge.


Hm, interessant - må se om jeg finner den videoen :-)

Rosstopher

Han har i hvertfall en video om hvor fort forskjellige biler bør kjøre for å komme frem fortest mulig på langtur. Jeg mener tallet var 115 km/t for 90D. Mulig det blir lavere på 75D pga lavere ladefart(?)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

chris78

Sitat fra: Rosstopher på fredag 14. mai 2021, klokken 12:24
Han har i hvertfall en video om hvor fort forskjellige biler bør kjøre for å komme frem fortest mulig på langtur. Jeg mener tallet var 115 km/t for 90D. Mulig det blir lavere på 75D pga lavere ladefart(?)

Kult! Jeg fant videoen daktari refererer til, men det var jo en test med en P100D som er ganske annerledes enn hva jeg har. Og som daktari nevner, 150 km/t er jo ikke realistisk i Norge.

Jeg skal se om jeg finner den videoen du nevner også, den høres jo mye mer relevant ut for meg :-)

Rosstopher

Jeg finner den ikke igjen. Mistenker at det bare var en tabell på slutten av en annen video. Uansett er vel fasiten at du ikke bør sparekjøre for å komme fortest mulig frem på norske veier. Men mindre du senker farten litt for å slippe det siste ladestoppet (eller slipper å lade i det hele tatt hvis turen er kort). Å kjøre i mange timer langt under fartsgrensen lønner seg i hvertfall ikke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA