Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Wecharge-kortet på andre biler enn VW?

Startet av ElRobin, fredag 07. mai 2021, klokken 23:36

« forrige - neste »

ElRobin

Hei!
Noen som vet om det går an å bruke wecharge-kortet på andre biler enn Volkswagen?
Hvis man eksempelvis har to biler, en id.3 og en BMW i3. Kan man da bruke wecharge-kortet som er registrert på id3'en på i3'en om samboeren skal ut å kjøre? Eller er det låst til id.3'en?

i05L0

Teknisk sett vil jeg tro at kortet fungerer uansett bil. Juridisk er jeg litt usikker, fordi kortet er knyttet til en konkret bil med chassisnummer.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

daktari

Det er vel p.t. foreløpig få biler som kommuniserer sin ID med laderen utover Tesla sine. Så kortet vil bare starte laderen og garantere for din betaling til ladeoperatøren, med de betingelsene kortet gir deg.

På sikt kommer automatisk oppstart av lading ved at bil og lader kommuniserer, og at avtalen er knyttet til den bilen - standarden heter muligens Plug and charge.

FastNed snakker derimot om Autocharge, men skriver at ID4 ikke støtter dette (enda?) https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Har brukt We Charge kortet fra en ID.3 til å lade min ID.4 uten problemer.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

SurSnasen

Finner ikke betingelsene for WeCharge. Men antar det i betingelsene heller står at abonnementet er linket til person heller enn bil. Det er jo 12 måneders bindingstid, og ikke mulig å overføre abonnementet til ny eier dersom du selger bilen i mellomtiden. Og jeg tviler på at det står nevnt noe sted i betingelsene at du bare skal lade den enkelte bilen som du oppga da du signerte kontrakten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA