Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firehjulstrekk

Startet av elektro, torsdag 06. mai 2021, klokken 19:49

« forrige - neste »

elektro

Når kommer firehjulstrekk og hvor mye mer vil den koste?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#1
Var vel startpris på ca 430 og 460 for hhv 300 og 350. Ble sluppet priser i dag.

Edit: 444 og 466 var riktig pris ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Prisene starter på kr. 444.000,- for EQA 300 4MATIC og 466.000,- for EQA 350 4MATIC. De første bilene forventes i Norge mot slutten av sommeren 2021.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/salgsstart-pa-elektriske-eqa-med-4matic-firehjulstrekk?publisherId=17847240&releaseId=17907205
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

moonbuggy

Veldig mye positivt med Firehjulstrekkeren. Øker til hele 1800 kg på hengeren. I tillegg øker rekkevidden fra 426 til 432 km med samme batteri. Permanent magnet motoren på bakhjulene er mer effektiv en asynkron motoren foran, og siden den står for det meste av kjøringen så øker rekkevidden fra 426 til 432 km. Fordelen med en asynkron motor er at "avlått" så trekker den omtrent null, så miksen her er optimal.

Egentlig har MB et "feildesign" her. Det naturlige hadde vært en EQA 250 med permanentmotoren på bakakselen, istedet for asynkronmotoren på forakselen. Da ville rekkevidden vært anslagvis 450-460 km på denne. Men, slik blir det når man bygger elbiler på fossilbillesten. Langt fra optimalt. Så valget her burde være en "nobrainer".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA