Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Firehjulstrekk  (Lest 1217 ganger)

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2144
    • Vis profil
Firehjulstrekk
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 19:49 »
Når kommer firehjulstrekk og hvor mye mer vil den koste?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8936
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Firehjulstrekk
« Svar #1 på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 20:03 »
Var vel startpris på ca 430 og 460 for hhv 300 og 350. Ble sluppet priser i dag.

Edit: 444 og 466 var riktig pris ja.
« Siste redigering: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 20:50 av turfsurf »
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 165
    • Vis profil
Sv: Firehjulstrekk
« Svar #2 på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 20:21 »
Prisene starter på kr. 444.000,- for EQA 300 4MATIC og 466.000,- for EQA 350 4MATIC. De første bilene forventes i Norge mot slutten av sommeren 2021.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/salgsstart-pa-elektriske-eqa-med-4matic-firehjulstrekk?publisherId=17847240&releaseId=17907205
Dårlige kompiser kan være verre enn ingen kompiser....

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1282
    • Vis profil
Sv: Firehjulstrekk
« Svar #3 på: Lørdag 29. Mai 2021, klokken 12:58 »
Veldig mye positivt med Firehjulstrekkeren. Øker til hele 1800 kg på hengeren. I tillegg øker rekkevidden fra 426 til 432 km med samme batteri. Permanent magnet motoren på bakhjulene er mer effektiv en asynkron motoren foran, og siden den står for det meste av kjøringen så øker rekkevidden fra 426 til 432 km. Fordelen med en asynkron motor er at "avlått" så trekker den omtrent null, så miksen her er optimal.

Egentlig har MB et "feildesign" her. Det naturlige hadde vært en EQA 250 med permanentmotoren på bakakselen, istedet for asynkronmotoren på forakselen. Da ville rekkevidden vært anslagvis 450-460 km på denne. Men, slik blir det når man bygger elbiler på fossilbillesten. Langt fra optimalt. Så valget her burde være en "nobrainer".