Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig 12 volts batteri - kan jeg starte med startkabler?

Startet av Snibur, mandag 03. mai 2021, klokken 15:44

« forrige - neste »

Snibur

Hei, det ser ut til at 12-volts batteriet på min iOn 2011 er flatt - må låse opp dørlåsen manuelt med nøkkelen, og den starter ikke. Står på et sted der jeg ikke kan koble til en 12 volt batterilader. Kan jeg starte den med startkabler med strøm fra en bensinbil? Hvis den starter - vil 12-volts batteriet bli ladet mens jeg kjører?
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

ACCEPTUS

Ja du kan starte den med startkabler fra en annen bil og ja 12v batteriet lades når den er i ready og ellers når fremdriftsbatteriet lades.

TB

Ikke uvanlig at 12V batteriet tappes. Om det aldri har vært byttet, kjøpt nytt, - monter dette inn - og start :-)
Da trenger du ikke noe startkabler i det hele.  :D

Eller, du kan benytte en bærbar starthjelp.

Som alltid ved likespenning, - unngå reversere polariteten +/- det kan lage magisk røyk i mange komponenter.  :o

Når bilen er startet - bare å la den stå på lader batteriet. Trenger ikke kjøre.
Dette med å kjøre - det henger igjen fra tiden med eldre biler med bensinmotor:
-  ladespenningen ved tomgang var for lav. Dermed måtte en ha litt turtall, for at ladespenningen skulle bli høy nok.
- å la en bensinbil stå på tomgang var/er ikke sett på som helt innanfor, med eksos og støy - dermed måtte en ut og kjøre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Snibur

Takk for gode råd. Fikk startet med startkabler, kjørte bilen hjem, lot 12 volt-batteriet få noen timer med batterilader, og har nå satt bilen på lading.
Det var taklyset som sto på og hadde tappet batteriet.
12 volt-batteriet er nok det originale fra 2011. Håper det holder fram til EU-kontroll til sommeren, er usikker på om bilen overlever kontrollen og har derfor ikke så lyst til å koste på noe særlig nå.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

elbilkjører

Hei, fint at detgikk bra, du kan gjerne huske meg hvis den ikke klærer EU jeg trenger en delebil til min som er 3 år nyere. Min mobil 41315756

Snibur

Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA