Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garantiutløp 2016 C-zero og rekkevidde

Startet av Strømløs, lørdag 22. mai 2021, klokken 12:12

« forrige - neste »

Strømløs

Hei,

Jeg skal ha min 2016-mod C-zero på Naf nå for garantiutløpstest.  Er det noen som kjenner til typiske feil på disse som jeg kan varsle om? Det hender jo at Naf overser ting.

Det jeg har merket meg er at kupeviften støyer etter mitt syn vel mye, og rekkevidden er lav.

Jeg hadde før en 2014-modell som ble ødelagt i en kollisjon, den hadde faktisk bedre rekkevidde enn 2016-modellen.  Den nye får jeg ikke opp i over 107 km på fullading, og da er alt slått av. 2014 nådde 132km etter fire år.  Synes det er litt lite. Forhandlere sier at det er så individuelt, og at de burde hatt bilen på over-natt-lading for å sjekke det - for meg høres det ut som de prøver å skylde på meg for at jeg tok servicen på Meca i stedet.

Noen innspill?

ACCEPTUS

Sjekk luft trykk i dekkene og smør opp bremsene fremme, dette har vanvittig mye å bety på rekkevidden på disse bilene.

engolf

Det kan vara flera orsaker till det, bl a räcker det med en halvdålig battericell för att kraftig reducera räckvidden (även om resten av cellerna presterar 100%). Om du lämnar in bilen hos förhandlaren för batterikontroll be specifikt om modul/cell-info, för ofta får man bara en lapp med antal kwt.
Sen är det också hjulinställning och inte minst vilken typ däck du kör med som spelar in.

goggo

Sitat fra: Strømløs på lørdag 22. mai 2021, klokken 12:12
Hei,

Jeg skal ha min 2016-mod C-zero på Naf nå for garantiutløpstest.  Er det noen som kjenner til typiske feil på disse som jeg kan varsle om? Det hender jo at Naf overser ting.

Det jeg har merket meg er at kupeviften støyer etter mitt syn vel mye, og rekkevidden er lav.

Jeg hadde før en 2014-modell som ble ødelagt i en kollisjon, den hadde faktisk bedre rekkevidde enn 2016-modellen.  Den nye får jeg ikke opp i over 107 km på fullading, og da er alt slått av. 2014 nådde 132km etter fire år.  Synes det er litt lite. Forhandlere sier at det er så individuelt, og at de burde hatt bilen på over-natt-lading for å sjekke det - for meg høres det ut som de prøver å skylde på meg for at jeg tok servicen på Meca i stedet.

Noen innspill?

132 km etter 4 år på en 2014 modell høres ekstremt bra ut hvis det var "normal" kjøring og ikke 50-60 km/timen på tørre fine veier ved 25 grader utetemperatur.
Er du sikker på at det ikke var en 2013 modell?

C-Zero fra modell år 2014 fikk redusert batteristørrelsen med ca 10%, de gikk da ned fra 88 celler til 80 celler i batteriet.
I-Miev beholdt det "store" (Haha) batteriet helt til the bitter end.

Ellers er min erfaring (jeg har hatt både I-Miev og C-Zero) at bremser som ligger på er den mest vanlige årsaken til økt forbruk.
Dette finner du enkelt ut ved å legge hånda på hjulene etter en lengre kjøretur, og hvis et av hjulene er varmere enn de andre så er det et tegn på at bremsene henger på på dette hjulet.

Det er også stor forskjell på rullemotstand på dekkene. Jeg opplevde ganske kraftig reduksjon i rekkevidde på min I-Miev når jeg skiftet ut slitte sommerdekk med flunka nye. Husker ikke hvilket merke jeg kjøpte, men jeg er ganske gjerrig av meg så det var sikkert billigste sort :)

Og til slutt: Jeg synes det er veldig dårlig av NAF at de enda ikke - etter 10 år med elbilsalg i Norge - har utstyr til å måle batterikapasitet som en del av sin garantiutløpstest.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TB

Sitat fra: Strømløs på lørdag 22. mai 2021, klokken 12:12
Forhandlere sier at det er så individuelt, og at de burde hatt bilen på over-natt-lading for å sjekke det - for meg høres det ut som de prøver å skylde på meg for at jeg tok servicen på Meca i stedet.
Noen innspill?

Når forhandler utfører en "over natt lading" lades batteriet først ut, så opp igjen tilkoblet diagnose utstyr. Dermed kontrolleres kapasiteten for batteriet totalt, og for de enkelte cellene i batteriet.

Ved at utlading ofte skjer via varmeapparat, maks 5 kW og oppladingen foregår via den innebyggede laderen i bilen, maks 3 kW lading vil forhandler sin målemetode være mer snill enn virkelig kjøring, som kan belaste batteriet mye mer. Ved høy belastning går spenningen ned, og første celle som når grensen for kritisk spenning vil stoppe bilen.

Om du mistenker batteriet er svakt, du kan sjekke med en ODB dongel og en app, eksempelvis:
- OBDLink LX bluetooth
- EvBatMon
- caniOn
- det finnes også andre..

Dermed kan du sjekke cellene, og kapasitet på batteriet.  Se denne tråden for en del målinger:
https://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0

Det er lite målinger av 2014 modeller, og nyere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA