Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GTX eller Ionic5 eller EV6 ?

Startet av Olemann, lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

« forrige - neste »

Thob

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 10:32
Må nesten ta en beslutning etter hvert på GTX, så jeg gjorde en sammenligning av en lang rekke kriterier i excel.
- Det som seilte litt inn fra sidelinjen i daglig bruk er at GTX ikke har noen knapp i ladeluken for å frigi ladekabel? EV6 har et par knapper der hvor jeg antar at en av dem får kabelen til å slippe uten å måtte grave frem nøkkel fra lomma.
På den annen side har VW kopiert Tesla mtp friksjonsfri start av bilen. Bare å sette seg inn, trykke på bremsen og alt er klart. Ditto når en forlater bilen. Sett i P og gå ut av bilen. Ikke noen gammeldags start/stopp knapp nødvendig (men den finnes for spesielle situasjoner, noe som er fornuftig!)

- GTX har girspaken oppe ved rattet. Mye enklere løsning enn nede på midtkonsollen, som føles litt gammeldags arv.


- GTX aksepterer ikke Tesla UMC, tilsynelatende uavhengig av strømkilde. Det medfører at jeg burde bytte ladeopplegg både hjemme og på hytta. Ikke tvingende nødvendig, men et mulig utfall.

- For å vippe i ene eller andre retningen kikket jeg også på noen youtube-videoer, og i GTX presentasjonen ser en bilde av dash dagslys. Det er jo ikke akkurat min smak må jeg si. Men begge modellene har noen designelementer jeg ikke er helt tilhenger av, så begge er fortsatt aktuelle.

Det var ikke så enkelt valg dette. Bestille GTX nå ettersom jeg uansett kan trekke meg fra EV6 bestillingen? Eller droppe GTX nå i påvente av andre pakker, interiørvalg, bedre pris, kampanjer osv?

Hei. Kan man ikke lade gtx på Tesla hjemmelader?? Det er litt krise for min del isåfall🤔

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 10:32
- Det som seilte litt inn fra sidelinjen i daglig bruk er at GTX ikke har noen knapp i ladeluken for å frigi ladekabel?

Det er en liten åpning i bagasjerommet til ID.4 der det er en liten sak en kan dra i for å løsne kabelen

Sitat

På den annen side har VW kopiert Tesla mtp friksjonsfri start av bilen. Bare å sette seg inn, trykke på bremsen og alt er klart. Ditto når en forlater bilen. Sett i P og gå ut av bilen. Ikke noen gammeldags start/stopp knapp nødvendig (men den finnes for spesielle situasjoner, noe som er fornuftig!)


Ja dette ser jeg på som en ulempe - jeg så på det som en fordel når jeg kjøpte 1st og etter noen dager med bruk så snudde min holdning til dette. Så dette er nok veldig personavhengig

Sitat
- GTX har girspaken oppe ved rattet. Mye enklere løsning enn nede på midtkonsollen, som føles litt gammeldags arv.


Enig der - liker den bedre der oppe med rattstammen

Sitat
Det var ikke så enkelt valg dette. Bestille GTX nå ettersom jeg uansett kan trekke meg fra EV6 bestillingen? Eller droppe GTX nå i påvente av andre pakker, interiørvalg, bedre pris, kampanjer osv?

Nei - det er ikke lett - det er flere andre sider du ikke har nevnt som jeg synes er dårligere på GTX enn f.eks den vanlige 1st.  Det er lakkerte sidedører istedenfor den off road varianten som 1st leveres med der en kun har plastikk - så GTX har mer fokus på det sportslige enn f.eks off road egenskaper.

Sett opp mot EV6 derimot så er vel GTX uansett en mer praktisk bil mener nå jeg.
Så jeg har avskrevet EV6. I valget mellom Ioniq 5 og GTX så er jeg fortsatt usikker.
Men jeg tror leveringstiden blir overraskende lang på Ioniq 5 - skal høre med forhandler om dette.

turfsurf

Sitat fra: Thob på mandag 03. mai 2021, klokken 10:58
Hei. Kan man ikke lade gtx på Tesla hjemmelader?? Det er litt krise for min del isåfall🤔
Det var snakk om UMC her, den mobile utgaven. TWC, hjemmeladeren, bør gå fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Thob på mandag 03. mai 2021, klokken 10:58
Hei. Kan man ikke lade gtx på Tesla hjemmelader?? Det er litt krise for min del isåfall🤔
Teslas TWC (den fastmonterte laderen) mener jeg å ha lest at andre har testet og den har fungert.
Jeg bruker Tesla UMC (den medfølgende mobile kabelen) med rødt og blått stikk, og det er denne som ikke fungerer verken med rødt eller blått stikk.
Om du har den fastmonterte boksen og den er rett innstilt inni vil jeg tro det fungerer.
Jeg har løsning med industristikk da jeg på den måten kan ta med kabelen ved behov, eller plukke den bort når vi ikke er på hytta slik at elektronikken ikke trenger henge ute i all slags ruskevær.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Et par andre avvik;
Android auto - kablet på EV6, trådløs på ID4. Trådløst blir det mer brukt, men kablet kompenserer for strømforbruk og lagger ikke. + til ID4.

Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.

Det finnes ikke særlig med videoer og bilder av GTX enda mtp å få vurdert om den blåfargen på dash/dører er showstopper eller ei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Hadde forventet masse videoer,men nada.
Kun denne release videoen. Hva skjer?
Har VW startet ballet for tidlig?

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.

Øyvind.h

Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.
Adaptiv regen synes jeg gjorde så mange tabber at jeg ikke orket å kjøre med den. Byttet på B og D i 1st, men likte nivåene og enkelheten i EQC bedre. Heldogvis ser det ut til at EV6 tilbyr dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rexen

Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.
Hvor mye er det å hente i forbruk på bruk av regenerering?
Vil GTX regenerere når man kjører på cruisecontroll?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Olemann

#39
1. Det spørs hvor god du er til å kjøre elbil.  Klarer du seile er det best, regen er aldri 100% effektiv.  Bremser du mye så gir regen stor gevinst om du passer på å ikke bremse så mye at du aktiverer klosser/skiver.
2. Ja.

Sitat fra: Rexen på mandag 03. mai 2021, klokken 19:55
Hvor mye er det å hente i forbruk på bruk av regenerering?
Vil GTX regenerere når man kjører på cruisecontroll?

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på mandag 03. mai 2021, klokken 22:34
Klarer du seile er det best, regen er aldri 100% effektiv.
Det er riktig at du kan utnytte energien marginalt bedre med seiling. Men du bør da være alene på veien, hvis ikke er du enten en fare eller et hinder i trafikken.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mai 2021, klokken 23:13
Det er riktig at du kan utnytte energien marginalt bedre med seiling. Men du bør da være alene på veien, hvis ikke er du enten en fare eller et hinder i trafikken.
Jepp, seiling er ikke egnet til fartsendring. Bør kun brukes der man kan seile i jevn fart (slak nedoverbakke)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.

Paddles er bare tull - har hatt dem - brukte dem som Trond.m her svært,svært sjeldent.
Hver gang jeg ser biltester og jeg ser testeren trekke dette frem så forstår jeg at vedkommende
egentlig aldri har eid en bil med dette utstyret, men bare lar seg fascinere av tanken.
Dette er for alle praktiske formål bare tull - så enkelt vil jeg si det.
Hvorvidt en ønsker å kjøre med regenering eller ei er litt personlige preferanser. Min kone elsker
å ha det på da det "hjelper" henne i å være en defensiv sjåfør. Mao. så fort hun slipper opp gassen så bremser bilen ned og det skaper en følelse av trygghet hos henne. Jeg synes bilen føles "lettere" og mer kvikk uten.
Jeg vet av erfaring at min kone aldri brukte paddles , mens jeg forsøkte noen ganger, men fant det tullete å sitte å vippe på disse opp og ned etter terrenget. Jeg har forsøkt å vippe mellom N/B modus på en ID.4 1st under kjøring, men jeg synes også dette blir tullete. Så nå kjører min kone i B, jeg i N - ferdig med det.

Rexen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 07:46
Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.

Paddles er bare tull - har hatt dem - brukte dem som Trond.m her svært,svært sjeldent.
Hver gang jeg ser biltester og jeg ser testeren trekke dette frem så forstår jeg at vedkommende
egentlig aldri har eid en bil med dette utstyret, men bare lar seg fascinere av tanken.
Dette er for alle praktiske formål bare tull - så enkelt vil jeg si det.
Hvorvidt en ønsker å kjøre med regenering eller ei er litt personlige preferanser. Min kone elsker
å ha det på da det "hjelper" henne i å være en defensiv sjåfør. Mao. så fort hun slipper opp gassen så bremser bilen ned og det skaper en følelse av trygghet hos henne. Jeg synes bilen føles "lettere" og mer kvikk uten.
Jeg vet av erfaring at min kone aldri brukte paddles , mens jeg forsøkte noen ganger, men fant det tullete å sitte å vippe på disse opp og ned etter terrenget. Jeg har forsøkt å vippe mellom N/B modus på en ID.4 1st under kjøring, men jeg synes også dette blir tullete. Så nå kjører min kone i B, jeg i N - ferdig med det.
B betyr at motoren bremser (og batteriet får noe strøm tilbake) mens N er normal automat!? «Å seile"; Betyr det at dere setter bilen i fri?? eller bare slipper gassen i N?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Skrev feil,mente selvfølgelig D.
Så jeg bruker D,kona B på 1st

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA