Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

Tittel: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Olemannlørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

Ser det er noen slike sammenligninger på ulike FB grupper, men da av de som har valgt I5 eller EV6, og dermed blir det mest begrunnelser for de valgene.

Tenkte derfor sjekke ut litt her også, tipper mange som har bestilt, eller tenker bestille GTX, har tenkt grundig gjennom disse 3 bilene.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenenlørdag 01. mai 2021, klokken 17:58
Jeg vurderer I5 vs GTX

I5 er en bedre elbil - det er jeg helt overbevist om. Men som familiebil er det ganske jevnt da GTX scorer
en del på mer praktisk bagasjerom.

Prisen på dem er omtrent identiske gitt likt utstyr, faktisk får du mer utstyr i prisen du betaler på I5 gitt null rabatter.
Men bestiller du en I5 med panorama vil jeg nesten anta du må vente til over nyttår med å få bilen.
GTX får du nok garantert før jul - tipper det kan skille minst 3-4 mnd i leveringstid. Hyundai fikk vel 40.000 bestillinger med en gang og hadde planer om produsere 10.000 før 2021 var over. Så her er det helt ville tilstander. Hadde jeg kunne gått inn i en butikk og fått levert begge innen 3 mnd - så hadde jeg valgt Ioniq 5, men jeg tror det ikke er sjans i verden for å få bil på denne siden av året gitt ønske om pano - klarer du deg uten så kanskje. Tviler også på at Hyundai kan love deg 100% bil innen en gitt dato - men det  er jo bare å spørre.
GTX er kanskje traust har en litt mer praktisk utforming der takrails og bagasjerom trumfer Ioniq 5.
Tror også at det er lettere å omsette en GTX når du en gang skal selge bilen - det er noe med at folk flest er trofaste til merkevaren.

Det var nå mine tanker om dette - uansett hva du velger så er det en god elbil

Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: turfsurflørdag 01. mai 2021, klokken 19:07
Har og disse tre på radaren. Spent på å se Ioniq 5 og EV6 innvendig. Fra bilder ser EV6 bedre ut. Må si ID.4 1st falt igjennom interiørmessig etter prøvekjøring. Fikk beskjed om at GTX blir tilgjengelig for prøvekjøring til sommeren, da er vel Ioniq 5 på plass også. Usikker på når man kan prøvekjøre EV6.

ID4 var veldig romslig. God plass i baksetet og ok bagasjerom. Er ikke så stor fan av flyttbare seter bak som på Ioniq 5. På langtur når man har behov for mye bagasje ønsker man og å ha god plass bak.

Ellers kan jo I5 ha en fordel med ladefart, men det krever tilgjengelighet på Ionity. Blir GTX oppgradert til 170kW som det ryktes, så er i praksis dette uavgjort.

Man har jo ting som Matrix lys på GTX da, som er i kategorien veldig nice, men ikke avgjørende. Ellers har jeg mere tro på koreanerne software messig. Fjæringskomfort og støy er jo ting koreanerne ikke har imponert på tidligere, men der ble jeg heller ikke imponert av ID.4.

De er priset veldig jevnt, og har mye likt utstyr. Synes både I5 og EV6 ser bedre ut enn GTX, men den er heller ikke stygg. Til syvende og sist faller det nok ned på prøvekjøring for oss. Rett og slett bilen vi trives best i når vi kjører. Kjørefølelse, åpent førermiljø, velfungerende software. Få irritasjonsmoment.

Heldigvis har vi god tid på oss på til I-Pacen skal byttes. Men TMY har gode alternativer, det er helt sikkert.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Rexenlørdag 01. mai 2021, klokken 19:13
Jeg har fått tilbud på Inonic 5 og GTX. Begge signalisert levert i høst.
Ioniv 5 kommer nær 20 000 dyrer ut. Mye grunnet en krok som koster kr. 27 900,-

Fordelen med ionic 5 er at vi kan gå fra eventuell kontrakt når vi har fått prøvekjørt bilen.
Fordelen med ID.4 er at den gjorde godt inntrykk under 2 prøvekjøringer. Antar GTXen ikke dårligere enn den 2-hjuls drevne.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Olemannlørdag 01. mai 2021, klokken 20:41

Priset veldig likt ja, med det meste av utstyr på plass.   

Støy har jeg dårlig erfaring med fra Korea, ID4 er kjent sånn sett og jeg liker kjørefølelse, fjæring/stabilitet og støybildet.  Men, kan jo hende Korea nå har jobbet dette opp et nivå sammenlignet med biler fra 2018-2020.

Spent på om støy fra frontmotoren vil høres, noen med erfaring fra e-tron som kan opplyse om det?

Design er subjektivt og dermed uinteressant å drøfte her.

SW tror jeg også Korea er bedre på, selv om VW jo satser mye på dette nå.

Verdien av bilene om 2-4 år er det ikke lett å spå om, Kia garantien er et pluss (om man ikke kjører for mye), og ettersom "folk flest" nå går elektrisk tror jeg VW har en fordel der.  Blant elbileeiere tror jeg både EV6 og I5 stiller sterkt, denne gruppen vet disse kan batteribiler. Men ferskingene som går fra gammel Passat og Mondeo går kanskje VW veien. Så, dette kan slå begge veier.

Skjerm-tech virker Korea overlegen, bilene er mer Tesla-like i så måte.  Så, det spørs igjen hva man foretrekker.

Rust og holdbarhet mekanisk vet jeg ikke hva som holder best.

EV6 utgår for vår del fordi den er enda 10cm lenger enn ID4, og den er allerede hakket for lang. 

Tipper I5 blir hakket hvassere som kjøremaskin enn GTX, men igjen; må jeg vike på komfort så setter jeg heller farten litt ned enn å kjøre stiv bil.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: ProsjektXlørdag 01. mai 2021, klokken 21:53
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 20:41
Støy har jeg dårlig erfaring med fra Korea, ID4 er kjent sånn sett og jeg liker kjørefølelse, fjæring/stabilitet og støybildet.  Men, kan jo hende Korea nå har jobbet dette opp et nivå sammenlignet med biler fra 2018-2020.
Ut ifra koreanske tester så virker det som om ihvertfall I5 har ganske bra støydempet kabin, har jo også kostet på seg laminerte vinduer rundt om, så må jo ha hatt det i fokus. Ellers har f.eks Kona og eNiro vært forferdelig dårlig støydempet ja, skikkelig plagsomt i motorveihastighet.

Ellers falt ID.4 igjennom også her pga billigfølelse på interiør; kjipt da jeg har god rabatt på VW. Mulig GTX vil fremstå noe bedre(?)
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: telcontarlørdag 01. mai 2021, klokken 21:53
Ang støy på Ioniq5 og ev6, så får begge akustikk glass foran og bak, dette gjelder side vinduer. Det er ikke nevnt noen sted om frontruta har dette, så er mest sannsynlig ikke det
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Olemannlørdag 01. mai 2021, klokken 22:08
Ser mange skriver det, for meg blir dette mer et design og stil-element.  Pianolakk er upraktisk for fingermerker, men synes ikke det virker billig. Noe hardplast ja, men også mye i mykere materialer.
Men, nå liker ikke jeg Enyaq som jeg ser noen mener ser "dyrere" ut, for meg blir dette mer et valg mellom minimalisme og renhet og skjermbasert, og på den annen side mer klassisk, tungt, med skinnimitasjon og sømmer.  Synes ikke det er verken billig eller dyrt, mer et stilvalg. Men ja, Enyaq med sin klassiske stil minner jo mer om "dyrere" biler fra gamle dager, for meg betyr ikke det at den framstår bedre i 2021.

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 01. mai 2021, klokken 21:53
Ellers falt ID.4 igjennom også her pga billigfølelse på interiør; kjipt da jeg har god rabatt på VW. Mulig GTX vil fremstå noe bedre(?)
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenenlørdag 01. mai 2021, klokken 22:39
ID.4 og ID.4 GTX er jo ganske like i interiøret - litt ulike fargevalg, men materialene er jo mye av de samme.
Selv må jeg si at når jeg sitter der og kjører min 1st så er det eneste jeg berører som kan minne om billig er de haptiske knappene på rattet. Ja det er hardplast her og der overalt, men ikke noe jeg sitter å tar på under kjøring, og bilen er veldig harmonisk og gir null ulyder fra interiøret - ingenting rakler, ingenting knirker - alt er bare tyst og gir et litt avdempet lydbilde.  Ja jeg vil gå så langt å si at den gir et godt kvalitetsinntrykk når du sitter der bak rattet - og det er nettopp det litt lyddempede lydbildet en får når en kjører som hever kvalitetsfølelsen. Fra andre biler kan det godt være at lydbildet blir skarpt, noe kan knirke, en får en hul lydfølelse iblant osv. Her er det ingenting av dette - og akkurat dette mener jeg VW har gjort bra. Det blir litt som alle lyder i bilen går ett hakk ned - blir litt dypere og gir lite gjenklang i interiøret.

Men det er klart - sitter du der i bilen og begynner å skrape rundt på all plastikk vi du ubønnhørlig bli møtt av en del hardplast her og der. Men som sagt - det er ikke slik at plastdelene knirker i hverandre og gir fra seg rare lyder under kjøring.  Forøvrig er ingenting av bildene av GTX som skulle tilsi mindre plastikk, men standard setene kanskje hever synsinntrykket noe.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 01. mai 2021, klokken 23:20
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40
Tenkte derfor sjekke ut litt her også, tipper mange som har bestilt, eller tenker bestille GTX, har tenkt grundig gjennom disse 3 bilene.

Jeg vurderer EV6 og GTX. Ioniq 5 har jeg avskrevet da jeg ikke har noen tro på levering i nærmeste fremtid om jeg bestiller nå. Jeg vil helst ha skiluke, noe Ioniq`en tilsynelatende ikke har, og om takstativet blir klemme-løsningen som går inn i døra er det ikke et godt alternativ til skiluke for oss som går en del på ski på vinteren.
Men det er primært leveringstid som trekker ned.
EV6 har jeg fått garantert levering i oktober/november på (og kan avbestille kostnadsfritt relativt tett opptil levering, så ingen risiko).

GTX virker noe mer romslig. Prismessig blir det bittelitt dyrere, mangler ventilerte seter (men har blant annet rails). Jeg hadde 1st en kort periode nå, og det var en positiv opplevelse. Ikke spesielt stillegående, men tror nok ikke EV6 er bedre på det området. GTX får vel kanskje doble sidevinduer, noe som kan hjelpe litt. Selv om det var dekkstøyen jeg merket mest. EV6 er litt sprekere, men begge er helt greie mtp ytelser.
Hengervekt taler dog absolutt til fordel for EV6. Det tok nøyaktig 1 dag før 1st stanget i taket vektmessig på hengeren når jeg skulle hente noe plantejord. GTX har et par hundre kg ekstra, men fortsatt ganske moderat hengervekt.

Etter diverse forhandlinger kan det være jeg får GTX ned på nesten samme nivå som EV6 så lenge jeg kjøper vinterhjul hos tredjepart. Prismessig blir da det eneste negative at en god del får kjøpt GTX mye billigere pga diverse rabattavtaler, noe som gjør det ganske kjipt mtp verditap når en skal konkurrere på Finn med folk som har betalt titusener mindre for bilen.

ID4 har mye pianolakk på berøringsflater, noe som er litt dumt. Etter en uke merket jeg hvor upraktisk det var om en vil forsøke å holde interiøret rent. Men kan leve med det.

Alt i alt vurderer jeg å bestille GTX til uka da jeg har et veldig lavt kønummer på den og kan få den allerede i august. Men - det avhenger nok av at jeg får noe mer rabatt enn jeg har fått så langt. Og vinterhjul må kjøpes fra tredjepart. Samlet sett hadde jeg et positivt inntrykk av ID4 den perioden jeg eide den. God bil, med god plass, relativt bra infotainment, grei app (men litt ustabil og funksjonsfattig), bra integret android auto mm.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Jorn01lørdag 01. mai 2021, klokken 23:26
Herlig at det nå har blitt så mye bra å velge imellom, og at det å velge El-bil i "massesegmentet" har blitt et luksus-problem. Alle disse bilene er biler jeg kunne tenke meg å kjøpe.
Men det ble en P45, først og fremst pga at den for meg virker å ligge en liten generasjon foran MEB-plattformen teknologisk og fordi jeg likte den best designmessig.
Hvilke "objektive" forhold og egenskaper en velger å vektlegge blir vel til til syvende og sist en subjektiv sak uansett.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Bjorissøndag 02. mai 2021, klokken 00:08
Det kommer mye bra fremover nå og VW er jo blandt de traustere av disse.

Jeg sitter litt og lurer på hvorfor jeg likevel har så sans for ID4 og har kommet frem til at vi har prøvd så mye forskjellig nå og innser vel at alt det fancy og som kan imponere naboen og deg selv i 14 dager er ikke så viktig ifht det som betyr noe i hverdagen, at bilen er mest mulig praktisk.

Det at f.eks EV6 mangler rails når ENiro hadde dette syns jeg er veldig skuffende selv om vi ble veldig fornøyd med ENiroen og derfor absolutt kan se for oss en Kia igjen, men så kommer slike bummere, samme som Mach-E... Jo EV6 kan ha taklast, men jeg er en sånn type som tar av og på bøylene, hater støyen på taket når jeg ikke trenger dem. Skiluke er noe vi har savnet i alle elbilene vår opp gjennom, ja sånt er faktisk mye viktigere for oss enn 0-100 og ladefart eller mest mulig intuitiv infotainment mv...

Vi hadde kjøpt GTX om vi skulle kjøpe nå, jeg kan få solgt min andre ID4 veldig lett, gav bare 410 inkludert lakkforsegling og vinterdekk for denne så det er rimelig og kunne virkelig tenkt meg å byttet i en GTX med samme type spec, da kommer den på under 500, men jeg kjenner at jeg er ikke klar for det når naboen får 8% rabatt og jeg ikke får noe av betydning. For meg blir det da ett dårlig kjøp tross god pris... Jeg er jo truende å bytte til neste år igjen og da vil jeg ikke konkurrere med folk som kan selge 8% billigere med samme "tap"...

Tenker denne firmabilrabattaordningen til Møller er gått ut på dato, tror de mister like mange salg som de får pga dette, men jeg tar sikkert helt feil...

Vi får se, tipper det kommer kampanjer fremover på disse også, blir tøff konkurranse fremover så tror ikke nødvendigvis det er så lurt å kaste seg på å kjøpe med en gang, det har vi sett på ID4, det var ikke lurt å bestille med en gang slik jeg gjorde, men andre ID4 var 40.000 billigere enn den første... Bilen er 100% like




Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Jorn01søndag 02. mai 2021, klokken 00:56
Sitat fra: Bjoris på søndag 02. mai 2021, klokken 00:08
Det kommer mye bra fremover nå og VW er jo blandt de trausere av disse.

Jeg sitter litt og lurer på hvorfor jeg likevel har så sans for ID4 og har kommet frem til at vi har prøvd så mye forskjellig nå og innser vel at alt det fancy og som kan imponere naboen og deg selv i 14 dager er ikke så viktig ifht det som betyr noe i hverdagen, at bilen er mest mulig praktisk.

Det at f.eks EV6 mangler rails når ENiro hadde dette syns jeg er veldig skuffende selv om vi ble veldig fornøyd med ENiroen og derfor absolutt kan se for oss en Kia igjen, men så kommer slike bummere, samme som Mach-E... Jo EV6 kan ha taklast, men jeg er en sånn type som tar av og på bøylene, hater støyen på taket når jeg ikke trenger dem. Skiluke er noe vi har savnet i alle elbilene vår opp gjennom, ja sånt er faktisk mye viktigere for oss enn 0-100 og ladefart eller mest mulig intuitiv infotainment mv...

Vi hadde kjøpt GTX om vi skulle kjøpe nå, jeg kan få solgt min andre ID4 veldig lett, gav bare 410 inkludert lakkforsegling og vinterdekk for denne så det er rimelig og kunne virkelig tenkt meg å byttet i en GTX med samme type spec, da kommer den på under 500, men jeg kjenner at jeg er ikke klar for det når naboen får 8% rabatt og jeg ikke får noe av betydning. For meg blir det da ett dårlig kjøp tross god pris... Jeg er jo truende å bytte til neste år igjen og da vil jeg ikke konkurrere med folk som kan selge 8% billigere med samme "tap"...

Tenker denne firmabilrabattaordningen til Møller er gått ut på dato, tror de mister like mange salg som de får pga dette, men jeg tar sikkert helt feil...

Vi får se, tipper det kommer kampanjer fremover på disse også, blir tøff konkurranse fremover så tror ikke nødvendigvis det er så lurt å kaste seg på å kjøpe med en gang, det har vi sett på ID4, det var ikke lurt å bestille med en gang slik jeg gjorde, men andre ID4 var 40.000 billigere enn den første... Bilen er 100% like
Ja, dette med storkunderabatter har alltid irritert meg også. Det at P45 kom "ferdig pruta" og at jeg slapp å "subsidiere" andre kjøpere anså jeg som å ha langt større verdi enn prisforskjellen jeg må betale for en VAG-bil kontra de med "storkunderabatt".
Jeg unngår leverandører som tilbyr storkunderabatter, så lenge det ikke innebærer ulemper for meg.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Jorn01søndag 02. mai 2021, klokken 01:33
Velvel, VAG får bare fortsette å kjøre på med sine utdaterte greier. Men det blir heretter uten meg. (Skoda Octavia AWD L&K 184hk 2018mod for sale).
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Ledamsøndag 02. mai 2021, klokken 08:52
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. mai 2021, klokken 23:20

Alt i alt vurderer jeg å bestille GTX til uka da jeg har et veldig lavt kønummer på den og kan få den allerede i august. Men - det avhenger nok av at jeg får noe mer rabatt enn jeg har fått så langt. Og vinterhjul må kjøpes fra tredjepart. Samlet sett hadde jeg et positivt inntrykk av ID4 den perioden jeg eide den. God bil, med god plass, relativt bra infotainment, grei app (men litt ustabil og funksjonsfattig), bra integret android auto mm.

Hvor kjøper du vinterhjul? Jeg så at for Q4 skal de ha nærmere 30-tusen for vinterhjul. Gode dekk fra dekk1.no koster 16-tusen med moms (13 uten). Vet ikke hva greie felger koster. Men det virker som om Møller tar seg godt betalt for vinterhjul. Er ikke vinterhjul til El-bil uten moms?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Bjorissøndag 02. mai 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Olemann på søndag 02. mai 2021, klokken 11:47
Rabatter:

Vel, Bertel & Steen gjør det samme, Birger N Haug gjør det samme, så både EV6 og Ioninc5 får man med denne type rabatter.
Her tror jeg policy er nokså lik hos de fleste.  Spesialmodeller som kommer tidlig er ofte uten slike rabatter (f.eks. P45), mens deretter får man rabatter avhengig av hvor god kunde/god relasjon man har.

Slik det er ellers i verden.  Jeg klipper heller plenen for naboen min som jeg har en relasjon til enn for en som bor 5 km unna som jeg ikke kjenner.
Noen land har eksportforbud for vaksiner for tiden, ja, det er urettferdig, men igjen; mange legger mer vekt på relasjoner og nærhet enn på absolutt likhet for alle.

Jeg vet ikke hva de andre gjør, jeg har kjøpt 2 Leafer med Agrol rabatt, usikker på om det var så mye å hente, men litt så ja det er jo også urettferdig selvsagt, men der kan i det minste alle bli medlem om de ønsker. Det at en nå får høre fra forhandler at de har ikke lov å gi noe mer enn serviceavtale når naboen får 8% det blir liksom helt merkelig og da er jeg på min 3. ID4, men dette har me hva forhandlerene får i pris fra importør. Kommer du med firmastempel får de støtte fra importør, vel, slik er systemet så kan en like det eller ikke.

Jeg er superfornøyd med min forhandler, de har gjort en kjempejobb og det er ikke deres feil at systemet er slik det er. Jeg avventer å ser om det kommer noe skikkelig Gumpenstilbud igjen på GTX, da kan det være at jeg hiver meg på, en rød GTX hadde passet perfekt før vinteren, nå blir det uansett langtur med ID4 1ST i sommer så får vi se og jeg regner med at jeg får kikket mer på alternativene også og det er jo ikke så dumt, tiden der en kjøpt usett er jo litt forbi egentlig...
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Olemannsøndag 02. mai 2021, klokken 12:07
Nettopp. Det er også mitt gode argument for GTX , de 2 andre får jeg ikke prøvd før kontrakt.
Og så trenger jeg ikke medbragt kaffetrakter (V2L), og de 3-5 gangene jeg lader på DC ila året plager det meg ikke å stå 30 minutter og ikke 15 minutter. Derimot ble jeg aldri fornøyd med støybildet på verken min Kona eller min eNiro. Nå er nok disse 2 nye vesentlig bedre, men det vet vi ikke enda.
Kommer til å savne el-seter m/minne, men 28k er altfor dyrt for dette.


Sitat fra: Bjoris på søndag 02. mai 2021, klokken 11:58
Jeg vet ikke hva de andre gjør, jeg har kjøpt 2 Leafer med Agrol rabatt, usikker på om det var så mye å hente, men litt så ja det er jo også urettferdig selvsagt, men der kan i det minste alle bli medlem om de ønsker. Det at en nå får høre fra forhandler at de har ikke lov å gi noe mer enn serviceavtale når naboen får 8% det blir liksom helt merkelig og da er jeg på min 3. ID4, men dette har me hva forhandlerene får i pris fra importør. Kommer du med firmastempel får de støtte fra importør, vel, slik er systemet så kan en like det eller ikke.

Jeg er superfornøyd med min forhandler, de har gjort en kjempejobb og det er ikke deres feil at systemet er slik det er. Jeg avventer å ser om det kommer noe skikkelig Gumpenstilbud igjen på GTX, da kan det være at jeg hiver meg på, en rød GTX hadde passet perfekt før vinteren, nå blir det uansett langtur med ID4 1ST i sommer så får vi se og jeg regner med at jeg får kikket mer på alternativene også og det er jo ikke så dumt, tiden der en kjøpt usett er jo litt forbi egentlig...
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: ihaalsøndag 02. mai 2021, klokken 13:11
Har hatt litt lyst på EV6, men virker lite fristende å tegne kontrakt før jeg har fått testet ut bagasjerommet. Har et tilbud på ca 550 inkludert "alt" på GT Line (som inkluderer fagforeningsrabatt). Men er godt fornøyd med ID4 1st som er veldig praktisk og ganske perfekt størrelsesmessig, inkludert stort bagasjerom, så er interessert i ID4 GTX som også blir litt billigere om man er litt disiplinert på hvor mye ekstrautstyr man legger på. Men som andre her i tråden liker jeg svært dårlig at storkundeavtaler gir noen 8% rabatt (kanskje litt dobbeltmoral siden jeg får 5% på EV6 via fagforening). Er enig i at det virker lurt å vente med GTX til det kommer noen gode kampanjer til høsten, men samtidig er jeg litt redd for bruktverdien til 1st - akkurat nå er det meget gunstig, usikker på hvordan det vil se ut nærmere jul.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Chimpsøndag 02. mai 2021, klokken 13:24
8 % er nok svært unormalt. Ja, på fossil vw er det normalt, men EV er 3-6%. Da får man ingenting annet inkludert, men hvis du ber kan du være heldig og få service i 3 år inkludert hvis du ikke har firmaavtale i tillegg. Det har verdi det også, 3% på 500 000 er bare 15 000 kr
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenensøndag 02. mai 2021, klokken 13:29
Storkunderabattene ødelegger for vanlige kunder. Jeg har hatt storkunderabatt i flere år pga kjøregodtgjørelse innbakt i lønn og en firmavtale bedriften har. Fra 2019 skal rabatter fordelsbeskattes og  etter det har det blitt mye styr med rapportering. Nå i korona tiden er det jo mindre reising også, og jeg tviler på at min bedrift nå vil signere på papirene. Jeg tror dermed ikke jeg vil nyte godt av dette nå,men jeg vil heller ikke sitte stille og akseptere at andre får 7% og jeg null. GTX blir her andre bil kjøpt av forhandler på kort tid. Så noe vil jeg be om. Får jeg null blir det null handel for jeg gidder ikke svelge hele verditapet alene sett opp mot de som klarer å bruke denne avtalen nå.

Hører gjerne hva andre får.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 02. mai 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Chimp på søndag 02. mai 2021, klokken 13:24
8 % er nok svært unormalt. Ja, på fossil vw er det normalt, men EV er 3-6%. Da får man ingenting annet inkludert, men hvis du ber kan du være heldig og få service i 3 år inkludert hvis du ikke har firmaavtale i tillegg. Det har verdi det også, 3% på 500 000 er bare 15 000 kr
Høyeste jeg har sett på ID4 så langt er vel 9%, mens normalen virker å være mer i retning av 7%. Jeg er vel på rundt 3-4 nå uten noen avtale.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 02. mai 2021, klokken 13:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. mai 2021, klokken 13:46
Sitat fra: Chimp på søndag 02. mai 2021, klokken 13:24
8 % er nok svært unormalt. Ja, på fossil vw er det normalt, men EV er 3-6%. Da får man ingenting annet inkludert, men hvis du ber kan du være heldig og få service i 3 år inkludert hvis du ikke har firmaavtale i tillegg. Det har verdi det også, 3% på 500 000 er bare 15 000 kr
Høyeste jeg har sett på ID4 så langt er vel 9%, mens normalen virker å være mer i retning av 7%. Jeg er vel på rundt 3-4 nå uten noen avtale.

Jeg fikk 10000 på GTX.
Det er for lite.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: E-Trondsøndag 02. mai 2021, klokken 17:17
Fikk ingenting i rabatt på Enyaq,når jeg ba om tilbud når de åpnet for skriving av kontrakter her for noen måneder siden.
Da takket jeg høflig nei,så de mistet et salg der.

Ble oppringt av Kia selger som ville ha meg til å bestille på torsdag.
Ja kansje det sa jeg,men da må du sende meg et knakende godt tilbud på e-post,så får du svar i morgen sa jeg.
Tilbudet ble på 578.000 med hengerfeste,metallic og 19" vinterhjul.
Altså ingen rabatt overhodet.... :(
Og han kjøpte jeg bil av i 2018.... >:(

Så 10.000 på Gtx var jo bra.... ;D
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Zoe2017søndag 02. mai 2021, klokken 17:23
De som har fått 2-3% rabatt (10-15 tusen) - var det hos Møller?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: turfsurfmandag 03. mai 2021, klokken 06:42
Sitat fra: Zoe2017 på søndag 02. mai 2021, klokken 17:23
De som har fått 2-3% rabatt (10-15 tusen) - var det hos Møller?
Vi fikk tilbud om 10k rabatt hos Møller. Tydelig at det er standard rabatt. Måtte ikke spørre en gang. Hater det rælet der. Blir ikke aktuelt å kjøpe til den prisen når man vet at andre får 8%.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenenmandag 03. mai 2021, klokken 07:32
Når man får storkunderabatt så skal det fordelsbeskattes - det vil for veldig mange bety marginalbeskattning med 54%. Så den reelle fordelen er ikke nødvendigvis så stor. Jeg kan leve med 4% rabatt gitt at jeg slipper å fordelsbeskatte. Men i disse tider hvor stadig flere merker kun selger bilen på nett til en fastpris til alle - så er det jo ekstremt irriterende å kjøpe en bil i butikk til fullpris når andre oppnår inntil 8% rabatt.  Dersom man kjøper bilen til fullpris og naboen kjøper bilen med 8% rabatt så sitter en jo med følelsen av at noen er mer like enn andre - og akkurat den følelsen vil jo kanskje sitte der til neste gang man skal handle bil?

Men som sagt - dersom jeg kunne få 50% av rabatten og slippe å skatte av det så er det mer levelig - men ingenting er lik med ingen handel gitt at andre får rabatt.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 03. mai 2021, klokken 07:59
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mai 2021, klokken 06:42
Sitat fra: Zoe2017 på søndag 02. mai 2021, klokken 17:23
De som har fått 2-3% rabatt (10-15 tusen) - var det hos Møller?
Vi fikk tilbud om 10k rabatt hos Møller. Tydelig at det er standard rabatt. Måtte ikke spørre en gang. Hater det rælet der. Blir ikke aktuelt å kjøpe til den prisen når man vet at andre får 8%.

Du får prøve deg med at du ikke kan kjøpe med så lite rabatt når andre får 7-8%. Verditapet blir for stort.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: turfsurfmandag 03. mai 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. mai 2021, klokken 07:59
Du får prøve deg med at du ikke kan kjøpe med så lite rabatt når andre får 7-8%. Verditapet blir for stort.
Ja, har da greid å oppnå rabatt på 8-9% hos Møller før. Pussig nok har rabatten blitt størst i % på de dyreste bilene.

Markedssituasjonen er dog litt annerledes nå, de selger vel det de greier å levere av disse bilene. Heldigvis har vi ikke hast med å bytte. Men hvis situasjonen er lik eller enda verre med I5 og EV6, så blir vi kanskje å se på andre biler enn disse og, f.eks BMW iX er en interessant bil.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: ReneMmandag 03. mai 2021, klokken 09:23
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mai 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. mai 2021, klokken 07:59
Du får prøve deg med at du ikke kan kjøpe med så lite rabatt når andre får 7-8%. Verditapet blir for stort.
Ja, har da greid å oppnå rabatt på 8-9% hos Møller før. Pussig nok har rabatten blitt størst i % på de dyreste bilene.

Markedssituasjonen er dog litt annerledes nå, de selger vel det de greier å levere av disse bilene. Heldigvis har vi ikke hast med å bytte. Men hvis situasjonen er lik eller enda verre med I5 og EV6, så blir vi kanskje å se på andre biler enn disse og, f.eks BMW iX er en interessant bil.

Hos PS betalte jeg 20.000 for vinterdekk, 19 tommer med 245/45/r19 continental viking contact 7 dekk. 35.000 høres ganske dyrt ut.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. mai 2021, klokken 10:32
Må nesten ta en beslutning etter hvert på GTX, så jeg gjorde en sammenligning av en lang rekke kriterier i excel.
- Det som seilte litt inn fra sidelinjen i daglig bruk er at GTX ikke har noen knapp i ladeluken for å frigi ladekabel? EV6 har et par knapper der hvor jeg antar at en av dem får kabelen til å slippe uten å måtte grave frem nøkkel fra lomma.
På den annen side har VW kopiert Tesla mtp friksjonsfri start av bilen. Bare å sette seg inn, trykke på bremsen og alt er klart. Ditto når en forlater bilen. Sett i P og gå ut av bilen. Ikke noen gammeldags start/stopp knapp nødvendig (men den finnes for spesielle situasjoner, noe som er fornuftig!)

- GTX har girspaken oppe ved rattet. Mye enklere løsning enn nede på midtkonsollen, som føles litt gammeldags arv.


- GTX aksepterer ikke Tesla UMC, tilsynelatende uavhengig av strømkilde. Det medfører at jeg burde bytte ladeopplegg både hjemme og på hytta. Ikke tvingende nødvendig, men et mulig utfall.

- For å vippe i ene eller andre retningen kikket jeg også på noen youtube-videoer, og i GTX presentasjonen ser en bilde av dash dagslys. Det er jo ikke akkurat min smak må jeg si. Men begge modellene har noen designelementer jeg ikke er helt tilhenger av, så begge er fortsatt aktuelle.

Det var ikke så enkelt valg dette. Bestille GTX nå ettersom jeg uansett kan trekke meg fra EV6 bestillingen? Eller droppe GTX nå i påvente av andre pakker, interiørvalg, bedre pris, kampanjer osv?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Thobmandag 03. mai 2021, klokken 10:58
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 10:32
Må nesten ta en beslutning etter hvert på GTX, så jeg gjorde en sammenligning av en lang rekke kriterier i excel.
- Det som seilte litt inn fra sidelinjen i daglig bruk er at GTX ikke har noen knapp i ladeluken for å frigi ladekabel? EV6 har et par knapper der hvor jeg antar at en av dem får kabelen til å slippe uten å måtte grave frem nøkkel fra lomma.
På den annen side har VW kopiert Tesla mtp friksjonsfri start av bilen. Bare å sette seg inn, trykke på bremsen og alt er klart. Ditto når en forlater bilen. Sett i P og gå ut av bilen. Ikke noen gammeldags start/stopp knapp nødvendig (men den finnes for spesielle situasjoner, noe som er fornuftig!)

- GTX har girspaken oppe ved rattet. Mye enklere løsning enn nede på midtkonsollen, som føles litt gammeldags arv.


- GTX aksepterer ikke Tesla UMC, tilsynelatende uavhengig av strømkilde. Det medfører at jeg burde bytte ladeopplegg både hjemme og på hytta. Ikke tvingende nødvendig, men et mulig utfall.

- For å vippe i ene eller andre retningen kikket jeg også på noen youtube-videoer, og i GTX presentasjonen ser en bilde av dash dagslys. Det er jo ikke akkurat min smak må jeg si. Men begge modellene har noen designelementer jeg ikke er helt tilhenger av, så begge er fortsatt aktuelle.

Det var ikke så enkelt valg dette. Bestille GTX nå ettersom jeg uansett kan trekke meg fra EV6 bestillingen? Eller droppe GTX nå i påvente av andre pakker, interiørvalg, bedre pris, kampanjer osv?

Hei. Kan man ikke lade gtx på Tesla hjemmelader?? Det er litt krise for min del isåfall🤔
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenenmandag 03. mai 2021, klokken 11:00
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 10:32
- Det som seilte litt inn fra sidelinjen i daglig bruk er at GTX ikke har noen knapp i ladeluken for å frigi ladekabel?

Det er en liten åpning i bagasjerommet til ID.4 der det er en liten sak en kan dra i for å løsne kabelen

Sitat

På den annen side har VW kopiert Tesla mtp friksjonsfri start av bilen. Bare å sette seg inn, trykke på bremsen og alt er klart. Ditto når en forlater bilen. Sett i P og gå ut av bilen. Ikke noen gammeldags start/stopp knapp nødvendig (men den finnes for spesielle situasjoner, noe som er fornuftig!)


Ja dette ser jeg på som en ulempe - jeg så på det som en fordel når jeg kjøpte 1st og etter noen dager med bruk så snudde min holdning til dette. Så dette er nok veldig personavhengig

Sitat
- GTX har girspaken oppe ved rattet. Mye enklere løsning enn nede på midtkonsollen, som føles litt gammeldags arv.


Enig der - liker den bedre der oppe med rattstammen

Sitat
Det var ikke så enkelt valg dette. Bestille GTX nå ettersom jeg uansett kan trekke meg fra EV6 bestillingen? Eller droppe GTX nå i påvente av andre pakker, interiørvalg, bedre pris, kampanjer osv?

Nei - det er ikke lett - det er flere andre sider du ikke har nevnt som jeg synes er dårligere på GTX enn f.eks den vanlige 1st.  Det er lakkerte sidedører istedenfor den off road varianten som 1st leveres med der en kun har plastikk - så GTX har mer fokus på det sportslige enn f.eks off road egenskaper.

Sett opp mot EV6 derimot så er vel GTX uansett en mer praktisk bil mener nå jeg.
Så jeg har avskrevet EV6. I valget mellom Ioniq 5 og GTX så er jeg fortsatt usikker.
Men jeg tror leveringstiden blir overraskende lang på Ioniq 5 - skal høre med forhandler om dette.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: turfsurfmandag 03. mai 2021, klokken 13:11
Sitat fra: Thob på mandag 03. mai 2021, klokken 10:58
Hei. Kan man ikke lade gtx på Tesla hjemmelader?? Det er litt krise for min del isåfall🤔
Det var snakk om UMC her, den mobile utgaven. TWC, hjemmeladeren, bør gå fint.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. mai 2021, klokken 13:12
Sitat fra: Thob på mandag 03. mai 2021, klokken 10:58
Hei. Kan man ikke lade gtx på Tesla hjemmelader?? Det er litt krise for min del isåfall🤔
Teslas TWC (den fastmonterte laderen) mener jeg å ha lest at andre har testet og den har fungert.
Jeg bruker Tesla UMC (den medfølgende mobile kabelen) med rødt og blått stikk, og det er denne som ikke fungerer verken med rødt eller blått stikk.
Om du har den fastmonterte boksen og den er rett innstilt inni vil jeg tro det fungerer.
Jeg har løsning med industristikk da jeg på den måten kan ta med kabelen ved behov, eller plukke den bort når vi ikke er på hytta slik at elektronikken ikke trenger henge ute i all slags ruskevær.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Et par andre avvik;
Android auto - kablet på EV6, trådløs på ID4. Trådløst blir det mer brukt, men kablet kompenserer for strømforbruk og lagger ikke. + til ID4.

Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.

Det finnes ikke særlig med videoer og bilder av GTX enda mtp å få vurdert om den blåfargen på dash/dører er showstopper eller ei.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenenmandag 03. mai 2021, klokken 17:27
Hadde forventet masse videoer,men nada.
Kun denne release videoen. Hva skjer?
Har VW startet ballet for tidlig?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Trond.mmandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. mai 2021, klokken 19:34
Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.
Adaptiv regen synes jeg gjorde så mange tabber at jeg ikke orket å kjøre med den. Byttet på B og D i 1st, men likte nivåene og enkelheten i EQC bedre. Heldogvis ser det ut til at EV6 tilbyr dette.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Rexenmandag 03. mai 2021, klokken 19:55
Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.
Hvor mye er det å hente i forbruk på bruk av regenerering?
Vil GTX regenerere når man kjører på cruisecontroll?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Olemannmandag 03. mai 2021, klokken 22:34
1. Det spørs hvor god du er til å kjøre elbil.  Klarer du seile er det best, regen er aldri 100% effektiv.  Bremser du mye så gir regen stor gevinst om du passer på å ikke bremse så mye at du aktiverer klosser/skiver.
2. Ja.

Sitat fra: Rexen på mandag 03. mai 2021, klokken 19:55
Hvor mye er det å hente i forbruk på bruk av regenerering?
Vil GTX regenerere når man kjører på cruisecontroll?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Counterpointermandag 03. mai 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Olemann på mandag 03. mai 2021, klokken 22:34
Klarer du seile er det best, regen er aldri 100% effektiv.
Det er riktig at du kan utnytte energien marginalt bedre med seiling. Men du bør da være alene på veien, hvis ikke er du enten en fare eller et hinder i trafikken.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. mai 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mai 2021, klokken 23:13
Det er riktig at du kan utnytte energien marginalt bedre med seiling. Men du bør da være alene på veien, hvis ikke er du enten en fare eller et hinder i trafikken.
Jepp, seiling er ikke egnet til fartsendring. Bør kun brukes der man kan seile i jevn fart (slak nedoverbakke)
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenentirsdag 04. mai 2021, klokken 07:46
Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.

Paddles er bare tull - har hatt dem - brukte dem som Trond.m her svært,svært sjeldent.
Hver gang jeg ser biltester og jeg ser testeren trekke dette frem så forstår jeg at vedkommende
egentlig aldri har eid en bil med dette utstyret, men bare lar seg fascinere av tanken.
Dette er for alle praktiske formål bare tull - så enkelt vil jeg si det.
Hvorvidt en ønsker å kjøre med regenering eller ei er litt personlige preferanser. Min kone elsker
å ha det på da det "hjelper" henne i å være en defensiv sjåfør. Mao. så fort hun slipper opp gassen så bremser bilen ned og det skaper en følelse av trygghet hos henne. Jeg synes bilen føles "lettere" og mer kvikk uten.
Jeg vet av erfaring at min kone aldri brukte paddles , mens jeg forsøkte noen ganger, men fant det tullete å sitte å vippe på disse opp og ned etter terrenget. Jeg har forsøkt å vippe mellom N/B modus på en ID.4 1st under kjøring, men jeg synes også dette blir tullete. Så nå kjører min kone i B, jeg i N - ferdig med det.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Rexentirsdag 04. mai 2021, klokken 08:14
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 07:46
Sitat fra: Trond.m på mandag 03. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. mai 2021, klokken 14:24
Regenerering - kan justeres med paddles bakpå rattet i EV6. Positivt. Lettere å nå og antakelig flere nivå enn i ID4 som kun har D og B. + til EV6.
Jeg brukte sjelden paddles på EQC. Etter å ha blitt vant til adaptiv regenerering, så savner jeg ikke den muligheten. Bruker veldig sjelden «B» også.

Paddles er bare tull - har hatt dem - brukte dem som Trond.m her svært,svært sjeldent.
Hver gang jeg ser biltester og jeg ser testeren trekke dette frem så forstår jeg at vedkommende
egentlig aldri har eid en bil med dette utstyret, men bare lar seg fascinere av tanken.
Dette er for alle praktiske formål bare tull - så enkelt vil jeg si det.
Hvorvidt en ønsker å kjøre med regenering eller ei er litt personlige preferanser. Min kone elsker
å ha det på da det "hjelper" henne i å være en defensiv sjåfør. Mao. så fort hun slipper opp gassen så bremser bilen ned og det skaper en følelse av trygghet hos henne. Jeg synes bilen føles "lettere" og mer kvikk uten.
Jeg vet av erfaring at min kone aldri brukte paddles , mens jeg forsøkte noen ganger, men fant det tullete å sitte å vippe på disse opp og ned etter terrenget. Jeg har forsøkt å vippe mellom N/B modus på en ID.4 1st under kjøring, men jeg synes også dette blir tullete. Så nå kjører min kone i B, jeg i N - ferdig med det.
B betyr at motoren bremser (og batteriet får noe strøm tilbake) mens N er normal automat!? «Å seile"; Betyr det at dere setter bilen i fri?? eller bare slipper gassen i N?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: hELgenentirsdag 04. mai 2021, klokken 08:19
Skrev feil,mente selvfølgelig D.
Så jeg bruker D,kona B på 1st
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Jambotirsdag 04. mai 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:14
B betyr at motoren bremser (og batteriet får noe strøm tilbake) mens N er normal automat!? «Å seile"; Betyr det at dere setter bilen i fri?? eller bare slipper gassen i N?
Ja, som han skrev var det selvsagt en skrivefeil, alternativene er D og B. Seiling er når bilen er innstilt til å ikke ha noen regenerering eller motorbrems når man slipper gassen, slik det er i D på ID4 etter det jeg har skjønt. Bilen triller fritt, eller "seiler" som det av en eller annen grunn kalles, kanskje fordi det hovedsakelig er luftmotstanden som bremser farten da.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Rexentirsdag 04. mai 2021, klokken 08:42
Sitat fra: Jambo på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:14
B betyr at motoren bremser (og batteriet får noe strøm tilbake) mens N er normal automat!? «Å seile"; Betyr det at dere setter bilen i fri?? eller bare slipper gassen i N?
Ja, som han skrev var det selvsagt en skrivefeil, alternativene er D og B. Seiling er når bilen er innstilt til å ikke ha noen regenerering eller motorbrems når man slipper gassen, slik det er i D på ID4 etter det jeg har skjønt. Bilen triller fritt, eller "seiler" som det av en eller annen grunn kalles, kanskje fordi det hovedsakelig er luftmotstanden som bremser farten da.
Skjønner.
Jeg har kjørt mye med aktiv cruise controll i min gamle bil. Imidlertid er denne ikke så inteligent som i nye biler (den gir full gass i rundkjøring når den mister los på bilen forran...). Ser imidlertid noen problemer med adaptive cruise control i ID.4; -Det omtalte problemet med at den bremser ned grunnet utdaterte kart og avlesing av skilt på sideveger - Feilinnstillt fartsmåler i bilen som gjør at man ligger under fartsgrensa og sinker trafikken.
Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: ID4tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:15

Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?
[/quote]

Nei, men du kan juster et par km opp i hastighet etter at den har justert f.eks. bilen ned til 80 fra 90.
(to lette knep på +)
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Jorn01tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:21
SitatHvor mye er det å hente i forbruk på bruk av regenerering?
Vil GTX regenerere når man kjører på cruisecontroll?
Det er nokså mye å hente på regenerering ved hyppige oppbremsinger - som ved bykjøring. => En hovedårsak til at bensinforbruket for en drosje i Oslo kan komme ned mot 0,6 liter på mila: https://bil24.no/historisk-veiskille-%E2%80%92-toyota-er-na-taxi-favoritten/

Paddles? Jeg tenker at dette spesielt kan være praktisk ved mye kjøring i lange bakker - på samme måte som hensikten med å gire ned for å unngå varmgang i bremser. (I tillegg til ved bykjøring / personlige preferanser mhp kjørestil).
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 04. mai 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:42
Ser imidlertid noen problemer med adaptive cruise control i ID.4; -Det omtalte problemet med at den bremser ned grunnet utdaterte kart og avlesing av skilt på sideveger - Feilinnstillt fartsmåler i bilen som gjør at man ligger under fartsgrensa og sinker trafikken.
Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?
Jeg deaktiverte GPS/kartbasert justering av hastighet umiddelbart da det ikke er viktig for meg at bilen justerer dette. Gjør det heller selv, og unngår mange av fantombrems-situasjonene på den måten.
På tur/retur hytta var det bare èn strekning bilen fant på merkelige ting mtp hastighet når denne funksjonen var avslått. Det var mellom Brumunddal og Hamar. Utenom det kjørte bilen mykt og fint med adaptiv cruise.
Misvisningen på speedometeret var kun drøye 2 km/t, noe som er relativt bra.

Sitat fra: Jorn01 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:21
Paddles? Jeg tenker at dette spesielt kan være praktisk ved mye kjøring i lange bakker - på samme måte som hensikten med å gire ned for å unngå varmgang i bremser. (I tillegg til ved bykjøring / personlige preferanser mhp kjørestil).
Paddles er behagelig og praktisk. Det viktigste er rett nok at bilen starter opp i ønsket/lagret modus (for min del ikke seiling). Det gjør dessverre ikke ID4. Men det nest beste er da at modus kan justeres uten å slippe rattet, noe en kan med paddles bak rattet. Et veldig fint supplement i mange situasjoner som jeg ble glad i det åre jeg hadde det.
Noen produsenter tilbyr endring på girspaken, noen har det på skjerm og noen har det rett på rattet.
Eneste jeg ikke har fått erfare med ID4 er om bilen blander inn friksjonsbrems for å gjøre opplevelsen identisk vinter og sommer. Det gjorde EQC`en. Tesla gjør derimot ikke det.
Tittel: Sv: GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
Skrevet av: Jorn01tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:44
Sitat fra: HelEl på tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:15

Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?

På Ioniq5 (trolig også på EV6) er dette mulig: http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5W/AVNT/KOR/English/011_Assistance_driverassistance.html