Farger GTX

Startet av Olemann, lørdag 01. mai 2021, klokken 12:19

« forrige - neste »

Randeboy

Sitat fra: Aknedude på søndag 02. mai 2021, klokken 10:20
Kings red er en metallic farve. Den falmer ikke. Der er klarlak som. Beskytter farven. På en alm. Rød lak. Er der ingen klarlak til at modstå falming. Man kan rolig bestille id4 I kings Red. Denne kommer også til id3 fra uge 25. Kan bestilles fra uge 22.

Det er feil. Alle biler idag har klarlakk. Falming er ikke vanlig nå lengre.

Olemann

Nettopp, alle har jo klarlakk, så derfor spent på Aknedude sine referanser på at denne rødfargen ikke falmer. Han var så sikker at jeg antar det ligger noe mer bak enn bare "synsing".

Sitat fra: Randeboy på mandag 03. mai 2021, klokken 18:31
Sitat fra: Aknedude på søndag 02. mai 2021, klokken 10:20
Kings red er en metallic farve. Den falmer ikke. Der er klarlak som. Beskytter farven. På en alm. Rød lak. Er der ingen klarlak til at modstå falming. Man kan rolig bestille id4 I kings Red. Denne kommer også til id3 fra uge 25. Kan bestilles fra uge 22.

Det er feil. Alle biler idag har klarlakk. Falming er ikke vanlig nå lengre.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 20:31

Hva med bleking og holdbarhet av moderne rød lakk?  I gamle dager ble røde biler med årene blasse og mistet gløden.

Har du sett mange nyere røde bilder med falmet lakk?

biggern

Sitat fra: model3citizen på mandag 03. mai 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 20:31

Hva med bleking og holdbarhet av moderne rød lakk?  I gamle dager ble røde biler med årene blasse og mistet gløden.

Har du sett mange nyere røde bilder med falmet lakk?

Mye har skjedd siden 70-80 tallet :)
Knall rød Octavia 1991-1996 falmet eller mistet ikke sin glans.
Men, som med alt annet er vask og stell (Rubbing og polish) viktig om en ønsker å opprettholde glansen. Mye som med kroppen, når en blir eldre.

Jambo

Jeg har sett røde biler fra 90-tallet hvor fargen var falmet. En i familien har faktisk en Toyota fra 1991 med falmet rødfarge. Men av nyere biler tror jeg kun det er varebiler som har vært lakkert knallrøde som jeg har sett har vært falmet. Kan kanskje hende det er brukt billig lakkering på disse varebilene og uten klarlakk, siden det bare er varebiler? Eksempler jeg har sett er VW Crafter og Ford Transit Connect.

Må legge til at jeg aldri har sett en falmet metallic-lakkert bil.

Rexen

Selger på Sulland hevder det ikke er noe problem med falming av rød lakk. Imidlertid bør lakken vedlikeholdes med polering.
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

daktari

Polering, så voks utenpå. Ingen snakker om rubbing lenger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

biggern

Sitat fra: daktari på mandag 03. mai 2021, klokken 20:39

Gammel vane med tanke på kroppen :)
Og litt relatert til hvor ofte en polerer.
Anbefalt 2 ganger i året.

daktari

Sitat fra: biggern på mandag 03. mai 2021, klokken 22:40

Ikke rubbe en ny bil 2 ganger pr år vel!? Det er jo grovsliping av matt og dårlig lakk.
Og hvis man polerer 2 ggr pr år med en filler-type (ikke så mye slipemidler) og vokser etterpå med f.eks. Fusso Wax så trenger man neppe tenke på rubbing de nærmeste 10-15 årene.

Men til tema solbleking, hender jo man ser biler i syden som er ganske bleket og flassete i lakken og lyktene. Det er vel så lite sol her i landet, samt lave temp, at det neppe er et problem de første 10 åra hvertfall.
Mine I-Pace videoer

Olemann

Fant noe hos Bilpleiekongen som virker godt begrunnet:

"Røde biler oksiderer raskere
All lakk oksiderer hvis ikke det blir beskyttet på en eller annen måte. Da de fleste eldre biler (spesielt de med mørk farge) ble lakket uten klarlakk, mangler de derfor beskyttelse mot elementene og oksiderer raskere. I tillegg til dette absorberer rød farge høy-energi lysstråler fra den blå enden av fargespekteret og reflekterer lav energi lysstråler fra den røde enden. Dette vil også fører til falming av lakken raskere en andre farger."

Men, kan hende dette først er et problem etter 4-5 år, og at mye kan gjøres om man vasker og polerer og unngår parkering i solen i lange perioder.

biggern

Sitat fra: daktari på mandag 03. mai 2021, klokken 23:07
Sitat fra: biggern på mandag 03. mai 2021, klokken 22:40

Ikke rubbe en ny bil 2 ganger pr år vel!? Det er jo grovsliping av matt og dårlig lakk.
Og hvis man polerer 2 ggr pr år med en filler-type (ikke så mye slipemidler) og vokser etterpå med f.eks. Fusso Wax så trenger man neppe tenke på rubbing de nærmeste 10-15 årene.

Men til tema solbleking, hender jo man ser biler i syden som er ganske bleket og flassete i lakken og lyktene. Det er vel så lite sol her i landet, samt lave temp, at det neppe er et problem de første 10 åra hvertfall.

Mente polering. Rubbing tas kun ved behov.

Rexen

Sitat fra: Olemann på mandag 03. mai 2021, klokken 23:19

All lakk oksiderer hvis ikke det blir beskyttet på en eller annen måte. Da de fleste eldre biler (spesielt de med mørk farge) ble lakket uten klarlakk, mangler de derfor beskyttelse mot elementene og oksiderer raskere. I tillegg til dette absorberer rød farge høy-energi lysstråler fra den blå enden av fargespekteret og reflekterer lav energi lysstråler fra den røde enden. Dette vil også fører til falming av lakken raskere en andre farger."

Men, kan hende dette først er et problem etter 4-5 år, og at mye kan gjøres om man vasker og polerer og unngår parkering i solen i lange perioder.
Hva med lakkforsegling? Vil ikke det fjerne/redusere problem med oksidering av lakken? Fikk tilbud av selger på kr. 7 000,-.
Er dette noe som kan anbefales uansett farge på lakken?
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

daktari

Min erfaring etter 2 biler med lakkforaegling er at det ikke er verdt det. En god voks som soft99 Fusso Coat/wax funker bedre, holder et år og blir mye billigere. Har hatt Koch chemie og DropOff på 2 biler, og Fusso er glattere og mer hydrofob. Går som en drøm å vaske bilen og med det på.
Mine I-Pace videoer

02jan

Kan ikke huske å ha sett en rød metallic  bil falmet mer enn annen metalic farge. På finn ligger det ute en Rød metallic jeep cj7 ny i Norge 1981 med orginal lakk, lakken ser fortsatt ut som ny.

Vanlig rød falmer , slik som andre farger, hvorfor diskuteres det når GTX rød er med metallic ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Randeboy

Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:26
Sitat fra: Olemann på mandag 03. mai 2021, klokken 23:19

Hva med lakkforsegling? Vil ikke det fjerne/redusere problem med oksidering av lakken? Fikk tilbud av selger på kr. 7 000,-.
Er dette noe som kan anbefales uansett farge på lakken?

Hvilket produkt er det snakk om? Du kan eventuelt bruke noen andre..
Max Protect og Kamikaze har noen fantastiske produkter som holder lenge, og anbefaler det selv. Har drevet på med bilpleie noen år selv men er ikke sertifisert for Max Protect, bare veit at de har noen av de sterkeste og beste coatingene på markedet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA