Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

goggo


Jeg har fulgt med på Teslabjørn siden før han fikk sin første Model S, og jeg er imponert over hvor profesjonell han er i sitt arbeid og over hvor gjennomtenkt han alltid er i sine svar og kommentarer.

TU har nå intervjuet ham i sin siste podcast, og den er vel verdt å høre på for de som er elbil interessert eller bare vil høre om en influencers hverdag og utfordringer. Bjørn svarer veldig godt for seg, som alltid :)

https://www.tu.no/artikler/hva-ville-norges-mest-kjente-elbilist-valgt-dersom-han-ikke-kunne-valgt-tesla/509652
Podden er selvfølgelig tilgjengelig på Spotify og andre podcastspillere også.

Denne forumtråden kan gjerne brukes senere for generelle Teslabjørn saker, altså de som ikke naturlig hører inn under de forskjellige merke-spesifikke delene av forumet.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

noocyte

Teslabjørn har 3 store styrker syns jeg (sammenliknet med de fleste andre "journalister"):

  • Han er en nerd - Google Sheets med MASSE data som han deler med alle
  • Han har definert et sett med relevante og gode tester som han tar MANGE biler igjennom
  • Han er morsom (subjektivt kanskje, men jeg ler godt av han)

En fornøyelse å se videoen hans rett å slett. "What's this? A weapon?" "nine-nine-nine-nine" :)
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

hELgenen

Liker også videoene hans bra - men en av de siste om dette husbyggingsprosjektet og kranglingen med en kundebehandler i DNB ifb. byggelånssøknad - ja den er helt bak mål spør du meg.
Her har du en Youtuber som hisser seg opp blant annet fordi kundebehandleren ikke vet hvem han er.
Greit nok - banker kan være vanskelige - men dersom en driver i denne underholdningsbransjen som youtube er så skjønner jeg godt at kundebehandleren vil ha litt mer utfyllende informasjon om løpende inntekter, skattbar inntekt, ligningsattest, sikkerhet i eiendom osv. osv...At man i ren irritasjon slenger ut en youtube video og rakker ned på DNB fordi man sliter med å få lån der - det er litt overilt spør du meg. Tror kanskje vi fikk frem nordlendingen i Bjørn der - og det er helt ok med utbrudd i ren sinne iblant, men når man har et medium som Youtube så har man også et redaktøransvar - og her synes jeg det ble veldig enveiskjøring. Jeg tror ikke den type videoer er hensiktsmessig på sikt. Så lenge han holder seg strengt til testing av biler - så vil jeg fortsette å se på - men begynner han å oppføre seg som Kari Jaquesson og Charter Svein og lage sin egen vri på virkeligheten og ensidig forteller sin historie og når den innebærer å snakke andre ned - vel da tror jeg at nok er nok fra den kanten.

Preference

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:03
Liker også videoene hans bra - men en av de siste om dette husbyggingsprosjektet og kranglingen med en kundebehandler i DNB ifb. byggelånssøknad - ja den er helt bak mål spør du meg.
Her har du en Youtuber som hisser seg opp blant annet fordi kundebehandleren ikke vet hvem han er.
Greit nok - banker kan være vanskelige - men dersom en driver i denne underholdningsbransjen som youtube er så skjønner jeg godt at kundebehandleren vil ha litt mer utfyllende informasjon om løpende inntekter, skattbar inntekt, ligningsattest, sikkerhet i eiendom osv. osv...At man i ren irritasjon slenger ut en youtube video og rakker ned på DNB fordi man sliter med å få lån der - det er litt overilt spør du meg. Tror kanskje vi fikk frem nordlendingen i Bjørn der - og det er helt ok med utbrudd i ren sinne iblant, men når man har et medium som Youtube så har man også et redaktøransvar - og her synes jeg det ble veldig enveiskjøring. Jeg tror ikke den type videoer er hensiktsmessig på sikt. Så lenge han holder seg strengt til testing av biler - så vil jeg fortsette å se på - men begynner han å oppføre seg som Kari Jaquesson og Charter Svein og lage sin egen vri på virkeligheten og ensidig forteller sin historie og når den innebærer å snakke andre ned - vel da tror jeg at nok er nok fra den kanten.

Jeg er helt uenig. Synes han forklarer godt at han har kunnet fremvise det som trengs av dokumentasjon og belyser akkurat samme problem som jeg hadde med DnB. Da jeg gikk til en annen bank var det ikke noe problem lenger, så det viser bare at DnB ikke har noe smidighet når det gjelder kundebehandling. Om man ikke er interessert i hans personlige liv og utfordringer er det også bare å hoppe over videoen. Innholdet blir tydelig forklart tidlig i videoen slik at det skal være enkelt å skippe om man ikke liker det som kommer.

Magnus Hansen

Dette er vel også en måte å knytte en slags personlig kontakt til seer. Ikke nødvendigvis bevisst taktikk, men mange liker nok følelsen at de kjenner personen de følger på YouTube ved å få vite ting fra privatlivet

hELgenen

Om mannen sender ut privat info om seg selv på youtube så er det nok definitivt bevisst. Mulig han så at mange fulgte med under korona sykdommen..Så nå slenger han på med masse mer personlig info alt fra studenthybel på kopperud,gjøvik til jobb her og der til å henge ut en kundebehandler i DNB. Men det er kanskje slikt som "selger"? Jeg vet ikke,men håper han holder seg til biltesting og ikke blir høyere og høyere på seg selv.

z4rd

#6
De som har fulgt med TB en stund vet at han har delt mye om livet ellers utover biltestingen. Han har også egen thai-kanal. I sin "vanlige" kanal begynte det så smått med hva slags mat han spiste ifm turer og testing. Han får tydeligvis god feedback på det - og det er virkelig ikke noe spesielt unormalt vet dette. Hadde reagert hvis Top Gear eller CarWow begynte slik :)

Personlig skipper jeg de delene jeg ikke er interessert i - i stedet for å bli "forsvarer av janteloven". Det er frivillig å følge kanalen hans, og så fremt du ikke har donert masse cash til han, så skal man være litt forsiktig med denne type kritikk. Alle episodene er tilgjengelig gratis for oss...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Har fulgt med karen siden han reiste rundt og leverte pakker i sin røde model s..Men min interesse ligger ikke i personen. Og det er selvfølgelig frivillig å følge. Mange bra kanaler der ute som kun fokuserer på elbil og testing,så null stress fra min side.Men ble bare litt tatt på senga det siste halve året av den økte personifiseringen og spesielt alle negative utbrudd mot andre. Håper det roer seg på den fronten

Moas

Den video om huskjøpet burde han ikke lagt ut. Helt unødvendig og på grensen.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: Moas på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:51
Den video om huskjøpet burde han ikke lagt ut. Helt unødvendig og på grensen.

Jeg håper det er lov å være litt uenig :D Jeg synes Bjørn er veldig flink på alt det han gjør og hvis han møter litt motstand i "banksystemet" så er det fint at han informerer om dette gjennom en YouTube video. Dette kalles forbrukermakt :+1: Elbilutviklingen i Norge bør takke slike typer som Bjørn N :+1: han virker veldig sympatisk på meg og jeg har ikke møtt han, men det er bare min mening og alle har sin mening om han. Slik er det bare :D :D og det er jo helt greit. Og som en nevnte tidligere her inne - vi sitter altså å ser på hans gode videoer helt gratis! Vi betaler bare for vår egen Internett forbindelse.

hELgenen

Bjørn velger jo selv hva han vil legge ut og vi som følger kan fritt velge hva vi vil se. Eneste "problemet" er at vi som følger han nå får varsler også om disse andre sakene som hus,stormberg osv. Er jo ikke de jeg vil se og nå blir det i mine øyne spam. Kunne han ikke dunket ut disse private i en egen kanal?

Amoss

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. mai 2021, klokken 21:35
Eneste "problemet" er at vi som følger han nå får varsler også om disse andre sakene som hus,stormberg osv. Er jo ikke de jeg vil se og nå blir det i mine øyne spam. Kunne han ikke dunket ut disse private i en egen kanal?

Så vidt jeg har sett så kommer alt dette klart og tydelig frem av tittelen på de omtalte filmsnuttene. Burde ikke være noe problem å lese tittelen og så vurdere om dette er ett tema du ønsker å se på?

Selv velger jeg å ikke bli varslet om nye snutter på youtube, men heller abonnere på de kanalene jeg ønsker, og så titte på "abonnementer" siden til Youtube når jeg er klar/har tid til å se på noen. Og nei, det er ikke alle videoer fra alle kanalene jeg abonnerer på som jeg velger å se på. Og nei, får da heller ikke hverken reelt eller innbilt spam på den måten. Hadde det drøsset inn mail hit like ofte som det blir lagt ut noe på noen av de kanalene hadde jeg følt meg spammet jeg også - selv om det bare hadde vært relevante filmer som jeg ønsker å se.
Model S 85D

Ingeniøren

Artig fyr som jeg følger en del - det hadde dere ikke trodd kanskje siden en del ser på meg som en Tesla hater  ;D. Synes det er greit at han og tar for seg andre ting som byggeprosjektet - så blir det ikke så mye Tesla...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Strøm Tycoon

Sitat fra: Moas på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:51
Den video om huskjøpet burde han ikke lagt ut. Helt unødvendig og på grensen.

Hva var på grensen med det da?

Jejl

Sitat fra: Moas på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:51
Den video om huskjøpet burde han ikke lagt ut. Helt unødvendig og på grensen.
Jobber du i DNB?
Jeg synes det var greit å få vite hvordan man kan unngå å sløse vekk tiden hvis man trenger lån. Og han fikk vel lån i en annen bank som følge av videoen, hvis jeg forstod det rett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA