En fare man ikke har vært klar over?

Startet av esan, onsdag 02. oktober 2024, klokken 20:41

« forrige - neste »

esan

Dette var en litt skremmende sak. Når batterier av denne type blir utsatt for saltvann, så blir de tydeligvis svært brannfarlige. Her var det som følge av orkanen. Men hva med en bil som står parkert på en kai og blir utsatt for sjøsprøyt? Eller på en ferge?
Hva med saltsørpen vi kjører i på vinteren?

Personlig har jeg montert en varmevarsler i garasjen der jeg lader bilen. Denne varsleren er seriekoblet til en røkvarsler inne i boligen. Det er kun varmevarsler som kan tolerere så lave temperaturer som kan oppstå i en uisolert garasje. Jeg måtte lete en god del før jeg fant en type som syntes å være god nok i kuldegrader.

https://www.abcnyheter.no/abctv/generell/jUH7NrSm/politiet-advarer-etter-tesla-brann-bor-fjernes-fra-boliger

Idiot

Det er snakk om biler som har vært druknet i saltvann som følge av orkanen Helene.

RJK

Teslaer "bades" i saltvann hver vinter her i Norge. Det er dog noe annerledes med biler som har vært nedsunket slik at vann kommer inn steder det normalt sett ikke kommer inn vann.

Og så vet vi jo heller ikke om bilen har hatt skader, som gjorde den mer utsatt enn ellers. Tor det, som alltid, er grunn til å vente på litt mere verifiserte data, enn lokale sheriffer og brannsjefer som er for rask med å uttale seg.

Vi har ennå brannen ved Sola Flyplass sitt parkeringshus, der det ble skyldt på elbiler, men viste seg å være en dieselbil av eldre årgang!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

esan

Lithium er som kjent brannfarlig. Derfor er det så viktig at batteriene er tilstrekkelig innkapslet i en el-bil.
Nå er det dog på gang nye batteriteknologier med andre materialer som er mindre brannfarlige.
Noe av poenget med innlegget mitt, var dog å rette oppmerksomhet på det faktum at svært mange lader bilen sin i en garasje uten brannvarsling. Da gjerne en garasje som er en del av boligen der familien ligger og sover.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: esan på onsdag 02. oktober 2024, klokken 21:16Lithium er som kjent brannfarlig. Derfor er det så viktig at batteriene er tilstrekkelig innkapslet i en el-bil.
Nå er det dog på gang nye batteriteknologier med andre materialer som er mindre brannfarlige.
Noe av poenget med innlegget mitt, var dog å rette oppmerksomhet på det faktum at svært mange lader bilen sin i en garasje uten brannvarsling. Da gjerne en garasje som er en del av boligen der familien ligger og sover.

Jeg er helt enig i at en kan være forsiktig med å lade elbiler i garasje. Det kan jo være feil på det elektriske anlegget, kabelen og ladeboksen. Jeg lader bare utenfor garasjen, men det er fordi garasjen er full av sykler osv. Men om jeg skulle ladet der inne ville jeg og hatt seriemontert brannvarsler, så en hører det i huset. Ville nok og hatt en del brannhemmende isolasjon / gips.

Forøvrig vil jeg påstå at det er farligere å parkere en bensinbil du nettopp har kjørt med, som kan ha bensinslanger som hopper av, hvor bensingass antennes, sånn som på Sola (Opel Zafira). Ikke så mange slike branner som er registrert med en Tesla: https://www.tesla-fire.com/ Fin og tett bil...
Tesla Model Y                         2021-

automat

Det omkom 35 personer i brann i fjor i flg DSB. Totalt, i alle type branner. Til sammenligning omkom det 110 personer i trafikken i fjor i flg SSB.

At elbilen skal begynne å brenne i garasjen kommer ganske langt ned på lista over risikofaktorer man utsettes for. Både som bileier og i livet generelt. Å ferdes i trafikken kommer faktisk ganske høyt opp på lista.

Så får hver og en av oss vurdere hva man skal gå rundt å bekymre seg for.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

esan

Man blir advart mot å lade mobilen om natta, men de fleste lader el-bilen i garasjen om natta..

Synes bare det er rart at ikke flere produsenter av brannvarslere har konstruert utstyr som fungerer i en uisolert garasje.
Ellers er ikke poenget å gå rundt å bekymre seg unødig. Man tegner jo forsikring, selv om man ikke tror på å bli utsatt for brann eller ulykke..

hELgenen

Sitat fra: esan på torsdag 03. oktober 2024, klokken 14:56Man blir advart mot å lade mobilen om natta, men de fleste lader el-bilen i garasjen om natta..

Synes bare det er rart at ikke flere produsenter av brannvarslere har konstruert utstyr som fungerer i en uisolert garasje.
Ellers er ikke poenget å gå rundt å bekymre seg unødig. Man tegner jo forsikring, selv om man ikke tror på å bli utsatt for brann eller ulykke..

Mener du at kulden vil ta knekken på dem? Ser at du kan få noen som tåler ned til minus 10, men der stopper mye ser jeg. Det er jo egentlig faktisk en svakhet ja. Du kan montere kamera som trigger en alarm - har kamera selv, men har ikke definert at den skal trigge en hørbar alarm om natten dersom det er bevegelse, men det kunne jo være en ide ser jeg. Jeg har sett at fluer og noen andre nattdyr også kan trigge kameraet, så det ville jo blitt en del feil med denne løsningen også..

Om noen finner en god løsning på uisolert garasje som vil fungere ned til minst 20 minus - så er det jo flott om noen tipser om det. Den trenger ikke gå på batteri for min del - så direkte tilkobling til nettet er helt ok. Jeg har sett flere som skal fungere ned til minus 10 - men for egen del holder ikke dette.....

Electric cars in Norway

Sitat fra: esan på onsdag 02. oktober 2024, klokken 20:41Dette var en litt skremmende sak. Når batterier av denne type blir utsatt for saltvann, så blir de tydeligvis svært brannfarlige. Her var det som følge av orkanen. Men hva med en bil som står parkert på en kai og blir utsatt for sjøsprøyt? Eller på en ferge?
Hva med saltsørpen vi kjører i på vinteren?

Personlig har jeg montert en varmevarsler i garasjen der jeg lader bilen. Denne varsleren er seriekoblet til en røkvarsler inne i boligen. Det er kun varmevarsler som kan tolerere så lave temperaturer som kan oppstå i en uisolert garasje. Jeg måtte lete en god del før jeg fant en type som syntes å være god nok i kuldegrader.

https://www.abcnyheter.no/abctv/generell/jUH7NrSm/politiet-advarer-etter-tesla-brann-bor-fjernes-fra-boliger

esan :+1: takker for at du dro i gang denne tråden. Jeg var ikke kjent med denne saken. 

Det som slår meg etter å ha sett flere ganger på videoen er at den flammen som kommer rett under bilen etter det smellet, det forstår jeg ikke. 
Jeg tenker at flammene burde vel oppstått i enten front eller i bakkant av batteriet? Ikke midt under. 

Burde ikke brannen startet der batteriet går over i kontakter? Dvs i begge kortsidene av batteriet. Ikke medt under? Er det noen brannkyndige her inne som vet slikt?

esan

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. oktober 2024, klokken 20:04Mener du at kulden vil ta knekken på dem? Ser at du kan få noen som tåler ned til minus 10, men der stopper mye ser jeg.

Jeg gikk for denne:
https://www.gardia.no/product/gardia-mini-seriekoblet-varmevarsler/
Den har et lithium batteri som holder i ti år. Vet at lithium batterier tåler langt bedre kulde enn alkaliske. Så blir det jo litt morsomt at en sak drevet av et lithium batteri skal passe på bilens lithium batteri.. ;-)

Tror nok den tåler langt mer enn minus 10. Poenget er sikkert bare at det er kun det den er testet til.
Ingen røkvarslere ser ut til å kunne brukes i slikt miljø.

hELgenen

Sitat fra: esan på torsdag 03. oktober 2024, klokken 20:27
Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. oktober 2024, klokken 20:04Mener du at kulden vil ta knekken på dem? Ser at du kan få noen som tåler ned til minus 10, men der stopper mye ser jeg.

Jeg gikk for denne:
Den har et lithium batteri som holder i ti år. Vet at lithium batterier tåler langt bedre kulde enn alkaliske. Så blir det jo litt morsomt at en sak drevet av et lithium batteri skal passe på bilens lithium batteri.. ;-)

Tror nok den tåler langt mer enn minus 10. Poenget er sikkert bare at det er kun det den er testet til.

Fant også frem til den - noen som klarer mer kulde fant jeg ikke. Men fant en tilsvarende drevet på 230V - så om man ikke vil ha batteri - så kan man jo ha strøm til den..Problemet med det er vel at sikringen ryker før brannen?

Sånn sett er det kanskje best at Lithium passer på Lithium :laugh:

Men det slo meg ikke med en gang at det skulle kunne være utfordringer med kulde - Faktisk var jeg på jakt etter en slik smart alarm for noen år siden - fant aldri en jeg ville ha - men den gang tenkte jeg ikke på kulden og event. fuktighet som en utfordringen i garasjen. Men slik er det jo gjerne. Litt svakt av denne enorme alarm industrien for brann ikke har en egnet enhet for uisolert garasje beregnet på norske forhold.

Selv kan jeg alltids trigge en alarm basert på kamera - men får de dessverre en del falske alarmer av flygende dyr som fluer og møll og kanskje en edderkopp. Litt morsomt med kamera er jo at man ser når bilen har gjort seg ferdig med oppdatering av software. I alle fall ser man det på Polestar 2 (som er en av bilene jeg har i garasjen) - da blinker lysene kjapt en gang når oppdateringen er ferdig..det trigger en sensor som filmer - og så ser jeg det i loggen når dette skjedde. Helt unyttig, men dette med brann kunne jo også vært løst med kamera som detekterer varme..

https://www.spyshop.no/ds-2td2617-3-v1.html

Der er en slik - vel dyr, men den ville gjort jobben og kunne sikkert vært satt opp i mitt smarthus

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. oktober 2024, klokken 22:19S

Der er en slik - vel dyr, men den ville gjort jobben og kunne sikkert vært satt opp i mitt smarthus

Fet men dyr da....12500,- og den ser også stor ut. Spørs om det ikke er bedre med disse små som ingen andre legger merke til. De der er jo laget store for å skremme tror jeg....butikk overvåking osv...men vet jo ikke

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. oktober 2024, klokken 22:19
Sitat fra: esan på torsdag 03. oktober 2024, klokken 20:27

Jeg gikk for denne:

Fant også frem til den - noen som klarer mer kulde fant jeg ikke. Men fant en tilsvarende drevet på 230V - så om man ikke vil ha batteri - så kan man jo ha strøm til den..Problemet med det er vel at sikringen ryker før brannen?

Sånn sett er det kanskje best at Lithium passer på Lithium :laugh:

Men det slo meg ikke med en gang at det skulle kunne være utfordringer med kulde - Faktisk var jeg på jakt etter en slik smart alarm for noen år siden - fant aldri en jeg ville ha - men den gang tenkte jeg ikke på kulden og event. fuktighet som en utfordringen i garasjen. Men slik er det jo gjerne. Litt svakt av denne enorme alarm industrien for brann ikke har en egnet enhet for uisolert garasje beregnet på norske forhold.

Selv kan jeg alltids trigge en alarm basert på kamera - men får de dessverre en del falske alarmer av flygende dyr som fluer og møll og kanskje en edderkopp. Litt morsomt med kamera er jo at man ser når bilen har gjort seg ferdig med oppdatering av software. I alle fall ser man det på Polestar 2 (som er en av bilene jeg har i garasjen) - da blinker lysene kjapt en gang når oppdateringen er ferdig..det trigger en sensor som filmer - og så ser jeg det i loggen når dette skjedde. Helt unyttig, men dette med brann kunne jo også vært løst med kamera som detekterer varme..

Tror sjansen for brann når det kryper under -10C er veldig liten. Selv har jeg en standard seriekoblet som går ned til -10C i garasjen og det får holde. Er en optisk så tåke trigger den kanskje, men var heftig med tåke i helga og det gikk bra. Finnes termiske som er mer robuste men når det er blitt varme er det kanskje for sent allerede.

Har dog ikke stått mer enn noen uker så time vil sjå - hadde nesten glemt det allerede gitt. Er vel mer redd for å vekke naboen enn at bilen begynner å brenne  :)

Og når man er inne på temaet - ikke glem elektriske sparkesykler som skal brenne rimelig ofte...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2024, klokken 09:13Og når man er inne på temaet - ikke glem elektriske sparkesykler som skal brenne rimelig ofte...
Godt poeng. Brannvesenet hadde nyhet på Dagsrevyen om dette her om dagen. Disse brenner

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA