Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV6 vs VW ID4

Startet av Jambo, lørdag 24. april 2021, klokken 20:17

« forrige - neste »

erato

Snodig at ingen nevner 800 V ladesystem som for meg gjør denne plattformen til langt mer attraktiv og fremtidsrettet enn VAG sin.

Stikkkontakt

Sitat fra: erato på torsdag 29. april 2021, klokken 11:25
Snodig at ingen nevner 800 V ladesystem som for meg gjør denne plattformen til langt mer attraktiv og fremtidsrettet enn VAG sin.

Pøøhh.
Tesla har ikke 800v ,men er likevel fullstendig overlegen Kia på alle målbare såvel som subjektive parameter.

erato

Nå var ikke dette en sammenligning med Tesla da, og dette har nok mer med ladenettverktilgang enn med selve bilen å gjøre. Jeg skal derfor la være å komme med mine synspunkter på Tesla.

OlaM

Sitat fra: erato på torsdag 29. april 2021, klokken 11:37
Nå var ikke dette en sammenligning med Tesla da, og dette har nok mer med ladenettverktilgang enn med selve bilen å gjøre. Jeg skal derfor la være å komme med mine synspunkter på Tesla.

Helt enig at fordelene med Tesla er utbredelsen av nettverket og at lading begynner bare ved å plugge inn, og selvsagt at dette er i tillegg til andre ladenettverk, ikke istedenfor. 800V hadde jo bare gjort dette bedre, men man er jo ikke gift med platformen bare fordi man kjøper bilen, hvis man ikke har tenkt til å eie den veldig lenge.

Men 7 års garanti er en fordel selv om man vil eie litt kort, fordi du kan selge etter f.eks. tre år og skrive "fire års nybilgaranti!" i annonsen.
'21 3LR

BubbaJoFet

Trommelbremser bak har fått blandet mottakelse for ID4, hadde forsøkt en nødbrems om jeg vurderte bilen.

hELgenen

Null problem med trommelbremser.
VW ville aldri tatt noen risiko her. Dette er utprøvd og testet,noe annet ville være galskap

Olemann

Sitat fra: erato på torsdag 29. april 2021, klokken 11:25
Snodig at ingen nevner 800 V ladesystem som for meg gjør denne plattformen til langt mer attraktiv og fremtidsrettet enn VAG sin.

Veldig bra at det kommer biler med dette slik at de kjappere kommer seg av gårde fra laderen, win-win dette, vi andre slipper stå så lenge i kø og de som orker lade bare 10 minutter og blir slitne av tanken på 20 minutter får det som de vil.
Det er jo de med 400V som er egoister her, de opptar ladeplassen lenger, så la oss se slik på det at de som kjøper 800V biler tar samfunnsansvar og slipper andre til uten så mye venting  ;D

advale

Forstår ikke helt det store heiaropet til SC hvis man ikke er TeslaBjørn og kjører Oslo - Arctic circle center t/r hver uke. Kjører man faktisk veldig mye mer enn gjennomsnittet blir det vel også for dumt å anbefale folk å gå for ens behov når man vet det ikke gjelder for andre..? Dette gjelder riktignok mer på Tesla-tråder enn her.

Sitat fra: Olemann på fredag 30. april 2021, klokken 18:00
.. de som orker lade bare 10 minutter og blir slitne av tanken på 20 minutter får det som de vil.

Problemet er elbil-pensjonistene skal stå og lade til 100 %. De har jo all verdens tid og forstår ikke konseptet tid er penger

Daniel_0007

Sitat fra: advale på søndag 02. mai 2021, klokken 20:29
Forstår ikke helt det store heiaropet til SC hvis man ikke er TeslaBjørn og kjører Oslo - Arctic circle center t/r hver uke. Kjører man faktisk veldig mye mer enn gjennomsnittet blir det vel også for dumt å anbefale folk å gå for ens behov når man vet det ikke gjelder for andre..? Dette gjelder riktignok mer på Tesla-tråder enn her.

Sitat fra: Olemann på fredag 30. april 2021, klokken 18:00
.. de som orker lade bare 10 minutter og blir slitne av tanken på 20 minutter får det som de vil.

Problemet er elbil-pensjonistene skal stå og lade til 100 %. De har jo all verdens tid og forstår ikke konseptet tid er penger

Har man hytte man reiser til hver helg som er lenger en 50 mil så vil det lønne med sc, evt ionity men kan være litt avstand imellom. Kan fort bli ganske dyrt å være psa eller jaguar eier hvis man kjører mye og langt slik man at må hurtiglade en del.
Model 3 2019 LR Rwd

Stikkkontakt

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 02. mai 2021, klokken 22:12
Sitat fra: advale på søndag 02. mai 2021, klokken 20:29
Forstår ikke helt det store heiaropet til SC hvis man ikke er TeslaBjørn og kjører Oslo - Arctic circle center t/r hver uke. Kjører man faktisk veldig mye mer enn gjennomsnittet blir det vel også for dumt å anbefale folk å gå for ens behov når man vet det ikke gjelder for andre..? Dette gjelder riktignok mer på Tesla-tråder enn her.

Sitat fra: Olemann på fredag 30. april 2021, klokken 18:00
.. de som orker lade bare 10 minutter og blir slitne av tanken på 20 minutter får det som de vil.

Problemet er elbil-pensjonistene skal stå og lade til 100 %. De har jo all verdens tid og forstår ikke konseptet tid er penger

Har man hytte man reiser til hver helg som er lenger en 50 mil så vil det lønne med sc, evt ionity men kan være litt avstand imellom.

Er neppe mange her i landet som har mer enn 50 mil til hytta. Jeg tenker at jeg neppe hadde orket å sette meg i bilen i Bergen for å kjøre til Trysil hver fredag. Er dette en normal problemstilling?

Øyvind.h

#25
Har ingen problemer med å se fordelene ved supercharger nettverket uten å ty til helt ekstreme bruksscenarier.

Men nå er temaet EV6 vs ID4 så supercharger nettverket er ikke relevant :)
EV6 og ID4 er avhengige av de samme kommerse laderne, men EV6 lader betydelig raskere. For min del klarer jeg nok ikke dra særlig nytte av den høyere ladeeffekten. Kanskje noen ytterst få minutter per år toppen i forskjell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

#26
Husker da jeg var fersk elbileier for ca. 10 år siden og dro i gang store planer og prosjekter, for lader hjemme, måtte jo være spreke greier!  Planla og tegnet og regnet, grave opp hagen, ny kabel, sikringsskap i garasje, jordfeil og søknad om 32A en fas osv osv....
Ga opp hele prosjektet, kjøpte en billig ladeboks og har i 8 år ladet (like mange elbiler) på 16A.  3.6 kW.

Og kun 3 ganger på 8 år har dette vært for lite.   Det er morsomt å følge med andre, de går i samme fella, må ha det siste, sterkeste, ellers duger det ikke.  800 vs. 400 V debatten er litt av samme type.  Noen (få?) trenger kanskje dette, for røkla er dette antagelig ett fett.  Røkla kjører så vidt jeg har fått med meg mellom 16 og 20k km pr år. Og har hytte inntil 25 mil hjemmefra.

Men, folk er ulike, noen mener nok at de "trenger" dette fordi som en skrev, "tid er penger", hvilket formodentlig betyr at dermed er tid viktig, fordi penger jo antagelig ansees som minst like viktig.

Min spådom er at dette kjøret fortsetter.  Når det kommer 1.6 kV lading, og 20-80% lading på samme tid man bruker på få fylle en dieseltank, så vedder jeg på at mange "trenger" det også.
Og det jo fint, så får vi teknologiutvikling  ;D

Min "trenger-felle" i disse dager er den nye AWD GTX.  Man KAN jo spinne noen ganger ila vinteren, så kjekt å ha....jammen ser det ut som jeg bytter og, håper ikke for mange utfordrer min "trenger-unngå-spinne" argumentasjon...for ikke så si 100 hk ekstra, det trenger jeg i hvert fall... :D
(joda, noen har hytter der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og trenger virkelig AWD, og taxisjåfører vil sikkert tjene bedre med 800V lading etc etc)

turfsurf

Sitat fra: Olemann på søndag 02. mai 2021, klokken 23:21
Ga opp hele prosjektet, kjøpte en billig ladeboks og har i 8 år ladet (like mange elbiler) på 16A.  3.6 kW.

Og kun 3 ganger på 8 år har dette vært for lite.
Det er jo ikke basisbehov vi snakker om. Selv liker jeg ihvertfall å ikke måtte starte dagen med hurtiglading, eller sitte på hurtilgadestasjon sent på kvelden for å kunne starte dagen med fullt batteri.

Vi har ett reisemønster som gjør at vi med jevne mellomrom bruker hytta som springbrett, og frem til vi fikk installert 32A kurs der ble det da ofte en unødvendig hurtiglading dagen etter. Samme hjemme.

Men dette er jo destinasjonslading, ikke hurtig/lynlading. Behovet for lynlading går jo ned med lengre rekkevidde. Har man nok rekkevidde til å lade en gang om dagen kan jo det f.eks gjøres når man spiser lunsj. Men det er en stund igjen til rekkevidde og ladefart ikke er ett tema.

Når det gjelder ID.4 vs EV6 så er det ikke sikkert forskjellen blir så står i praksis. ID.4 skal jo få 170kW lading, og EV6 trenger Ionity for å utnytte 800V, og de er det jo ikke akkurat flust av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA