Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV6 vs VW ID4

Startet av Jambo, lørdag 24. april 2021, klokken 20:17

« forrige - neste »

Jambo

Jeg har lenge vurdert VW ID4, alternativt Skoda Enyaq, men jeg trenger firehjulstrekk, som ikke fås før seinere i år. Og seinere i år, visstnok, får man også Kia EV6, som også leveres med firehjulstrekk og til en tilsvarende pris som VAG sine alternativer når man spekker dem opp med utstyr.

Da prisene kom syntes jeg plutselig EV6 GT Line overgikk ID4 på "alt": kraftigere effekt og raskere akselerasjon (325 hk, 5,4 sek. vs. 265 hk, 6,9 sek. (tall for Enyaq IV80x)), lenger garanti (7 år vs. 5 år), kan dra tyngre tilhenger (1600 kg vs. 1200 kg), støtter høyere effekt ved lading (220 kW vs. 125 kW), og V2L med 3,6 kW schuko strømuttak som jeg ser for meg kan være artig på den helt fossilfrie campingferien hvor man bl.a. kan ha med seg elektrisk grill.

Ulemper er noe mindre bagasjeplass og en litt lavere sittestilling (EV6 er 155 cm høy mot ID4 på 164 cm), men fremdeles høyere sittestilling enn "vanlige" biler og god bakkeklaring på 17 cm. Er det noe jeg overser her, eller er det en "nobrainer" å gå for Kia EV6?

Olemann


Prisene på EV6 er kjent, også for Møller.  Så nå bestemmer de selv om de med GTX vil konkurrere med EV6, fasit får vi til uken, tror mange er spent på dette, begge virker som flotte familiebiler med både plass, rekkevidde og krefter nok.

Gnilre

Jeg slo fra fra meg EV6 da jeg leste et sted at den leveres med 4WD først i 4.kvartal 2022. Det betyr ca 18 måneders ventetid. Korrigerer meg gjerne, for da skal jeg sjekke ut mer rundt EV6 :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Jambo

Sitat fra: Gnilre på søndag 25. april 2021, klokken 00:04
Jeg slo fra fra meg EV6 da jeg leste et sted at den leveres med 4WD først i 4.kvartal 2022. Det betyr ca 18 måneders ventetid. Korrigerer meg gjerne, for da skal jeg sjekke ut mer rundt EV6 :)
4. kvartal 2022 gjelder ifølge prislisten kun for GT AWD (sportsutgaven med 585 hk), mens GT Line AWD (325 hk) skal kunne leveres samtidig med Exclusive RWD (228 hk).

power59

Vi har vel alle våre erfaringer. For en som har hatt en del VW og KIA produkter så er valget enkelt. For to likeverdige biler mhp bruk, pris etc. er valget KIA.

Med 7 års KIA garanti på mine VW produkter ville jeg spart tusener.

turfsurf

Sitat fra: power59 på søndag 25. april 2021, klokken 09:15
Med 7 års KIA garanti på mine VW produkter ville jeg spart tusener.
7 år hjelper dog ikke oss, med 30k kjørt i året. Men 150kkm er ikke så værst der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MooCow

ID 4 har vel LED matrix, redd for at EV6 ikkje har noko lignandes :(

ihaal

Bagasjerommet er en viktig faktor, ID4 har et veldig praktisk bagasjerom. Spyling av ryggekamera mangler vel på EV6 for dem som er opptatt av det. Lurer på om EV6 også mangler mulighet for massasje i setene og (som nevnt over) Matrix-lys. Så blir det en del smak og behag ellers.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Dieselgubben

Spent på lydisoleringen i EV 6, og det gjør meg litt usikker i forhold til ID4 som jeg har kjøpt i påvente av biler med 4wd. Har også Soul 30 kwh. Da Kia Soul kom med 64 kwh modellen, så var det mer støy i kupeen enn Soul 30 kwh.  Dette ifølge Teslabjørn test. Så det var mer støy i den nye Soulen vs den gamle.


ali_ben

Sitat fra: power59 på søndag 25. april 2021, klokken 09:15
Vi har vel alle våre erfaringer. For en som har hatt en del VW og KIA produkter så er valget enkelt. For to likeverdige biler mhp bruk, pris etc. er valget KIA.

Med 7 års KIA garanti på mine VW produkter ville jeg spart tusener.

Det er et ekstremt enkelt valg ja. Jeg har kjøpt noen nye VW og Hyundai/Kia-biler de siste 5 årene. Den ene VW måtte Møller ta tilbake etter 5 forsøk på reparasjon - den er avregistrert (kondemnert) nå. Den andre bilen fikk jeg brukt 5-årsgarantien flittig på - og når bilen var 5 år og 2 mnd så røk automatgirkassa. Regningen på 120K tok heldigvis forsikringsselskapet. Nå etter 5 år og 5 mnd har klimanlegget tatt kvelden. Jeg gir opp VW. Skal aldri mer ha det.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Limodriver

Jeg har aldri hatt et VAG produkt før, men vurderer ID4. Snobben i meg liker den bedre enn Kia/Hyundai. Jeg har hatt både Kia og Hyundai og er forsåvidt fornøyd med bilene. De virker, men vekker heller ikke flere følelser i en bilglad guttunge. Litt mye hardplast som gir et "billig inntrykk", men de virker og har ikke voldt meg særlig med problemer.

Jeg har kommet til den erkjennelsen at jeg aldri skal ha biler som er 5 år eller eldre. Heretter skal jeg kun skumme fløten og nyte bilenes nyere liv med få problemer og verkstedkostnader. Møllersystemet har riktignok et rykte for å ikke være spesielt garantireparasjonsvennlige, noe Bertel O Steen med Kia også har, men er det virkelig så ille at en ikke bør kjøpe ID4? Husk bilen vil bli solgt 3,5-4,5 år gammel i glinsende og flott stand til en stakkar som skal eie bilen når de virkelige problemene gjør seg gjeldende.

Moas

#11
Sitat fra: ali_ben på mandag 26. april 2021, klokken 11:44
Nå etter 5 år og 5 mnd har klimanlegget tatt kvelden. Jeg gir opp VW. Skal aldri mer ha det.
AC på min litt over 2 år gamle 2019 Hyundai Kona tok kvelden i år. Ble fikset på garantien. Hva skal man altså mene Hyundai da? Egolfen jeg hadde i 4 år var nesten feilfri i forhold. Kia Soul 2017 jeg hadde flere feil enn begge.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

power59

Egne erfaringer er en ting - men ALLE andres erfaringer er noe annet.

I følge Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2020

https://mb.cision.com/Public/152/3117014/9b003b19fd2d1d39.pdf

med statistikk over maskinskader fra en stor del av den Svenske bilparken så er det betydelig forskjell i skadefrekvens på KIA vs. VW. For KIA angies skadefrekvensen til å være ca. 0.3 skader pr. 100 biler (rapporten s.3). For VW er den ca. 2.4. Dvs. ca. 8 gangen i forskjell!

VW-eierne kan trøste seg med at utbedringskostnaden pr. maskinskade for de to merkene er omtrent lik - ca. 16-17000 (rapporten s. 15).



 

Olemann

#13
Står mellom ID4 GTX, Ionic5 og EV6 her.  Garanti er relevant om man skal ha bilen over 5 år, selger man senest 4 år gammel bil har jeg aldri opplevd problemer med velholdte og lite kjørte VW, og har hatt mange.
Noen har jeg hatt lenge og da er det kommet feil med bremseskiver (også på min BMW), turbo og bremser. 

De nye plattformene for elbiler, både fra VW og Kia/Hyundai er så uprøvd at jeg ville ikke uten videre lagt svenske undersøkelser som handler om andre modeller til grunn.

Korea gir jo "full pakke" biler der Møller, og spesielt for Audi (slik også BMW gjør) lar deg kose deg med 4 A4 sider med av-kryssing, når du er ferdig lurer man jo på om det er samme bilen man startet med...

Pdas; dette er også følelser, og de er som kjent subjektive.  Kjenner en dame som kjøpte Santa Fe i sin tid, hun visste det var Hyundai, men det satt for langt inn å kjøre det, så den ble bare omtalt som Santa Fe...

ali_ben

Sitat fra: Moas på tirsdag 27. april 2021, klokken 11:30
Sitat fra: ali_ben på mandag 26. april 2021, klokken 11:44
Nå etter 5 år og 5 mnd har klimanlegget tatt kvelden. Jeg gir opp VW. Skal aldri mer ha det.
AC på min litt over 2 år gamle 2019 Hyundai Kona tok kvelden i år. Ble fikset på garantien. Hva skal man altså mene Hyundai da? Egolfen jeg hadde i 4 år var nesten feilfri i forhold. Kia Soul 2017 jeg hadde flere feil enn begge.

Nei vi har alle våre erfaringer. Jeg har hatt 3 VAG-biler og en haug med andre merker så langt i livet. Elsker VAG-bilene, men for meg har hver eneste av de vært et sant mareritt. Kundemottakerne på verkstedet på Møller og jeg er på hils og fornavn for å si det sånn ;-) Men dette er subjektivt. Jeg vil bare ha noe annet nå.... og 7 års garanti frister.
BMW i3 levert 2. mai 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA