Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat
Hvor mange elbiler må VW produsere/selge for at det skal gå, opp i opp, økonomisk? 1 elbil pr 50 ICE, eller 60,100? Og blir straffebøtene verre og verre?

In January, Volkswagen had announced that the group had narrowly missed its 2020 CO2 targets by 0.5 g/km, despite a CO2 pool. The Volkswagen Passenger Cars and Audi brands, on the other hand, had exceeded their CO2 fleet targets, mainly due to the start-up of the ID.3 and rising e-tron sales. Group-wide, CO2 emissions had fallen by 20 per cent to 99.8 grams per kilometre compared to 2019.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Syklist på fredag 28. mai 2021, klokken 10:05
Tesla har solgt sertifikatene til Fiat-Chrysler (nå Stellantis etter fusjon med PSA).

Uvisst om de trenger dem i 2021.
Takk for svar. Fiat har jeg fått med meg, og det er kanskje den største aktøren(?) iom at de vel ikke produserer egne elbiler. Tenkte egenlig ikke summer, som er viktigst for driften, men heller på hvem kundene var. Håpte det fantes en liste over "bidragsyterne" til Tesla. Morsomt å se hvem som støtter "fienden" :) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

z4rd

De gjør vel det nå? Fiat 500 eksempelvis.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

Sitat fra: z4rd på fredag 28. mai 2021, klokken 13:20
De gjør vel det nå? Fiat 500 eksempelvis.
Glemte den siden den er så liten :P

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Ok her er noe nytt for meg. Miljø-kredittene heter ZEV (Zero Emission Vehicle) og kan kun tjenes opp i "miljø-stater" som feks California. Ingen tjener miljøsertifikater når elbiler selges utenfor disse. Tesla tjener ekstra mange pga at de produserer biler som går langt. Noen av konkurentene har vist en tendens til å selge til disse statene, og glemmer de som ikke gir belønning i form av ZEVs.
https://www.currentautomotive.com/what-is-a-zev-credit-and-how-does-tesla-make-money-with-them/

I Europa, har jo Tesla denne avtalen med Fiat, eh takk Syklist: Fiat-Chrysler (nå Stellantis etter fusjon med PSA). Får Tesla miljø-bonuspoeng kun fra dette samarbeidet? I Europa?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#170
Her har vi en link som har gått meg hus forbi. Tesla er egentlig venner med VW..  :)
https://www.teslarati.com/tesla-regulatory-credits-sale-volkswagen-vw-two-to-three-years-herbert-diess/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatHer har vi en link som har gått meg hus forbi. Tesla er egentlig venner med VW..
Uffda...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

advale

Sitat fra: emurof på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:13
Sitat fra: advale på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:09VW greier allerede å levere halv mill elbiler

Se over. Dette stemmer ikke. Det er nærmere en kvart million. Halvparten av det du påstår.

Jeg skrev estimat for 2021(ser ut til å matche salgstall for Tesla), mens Motorwatt skrev 2020. Men VAG har frem til april 2021 solgt over 200 000 i Europa. Så de vil nå langt over halv mill i 2021.

JorEl

Siden vi er på et elbil-forum, så er vel de fleste enige at elbiler er et gode for spesielt luftkvalitet. Da er det flott at alle lykkes med sin elbilsatsing.
Skjær i sjøen for Tesla? Det er et spørsmål som viser hvor langt Tesla har kommet.

Sandy Munro har tro på VW, men ikke på MEB-plattformen.

https://youtu.be/hty4hZ6kXec
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#174
IMO har han gått ut på dato, og som snur seg etter vinden.

De siste årene har han også gjort seg bemerket med til dels knusende dommer over Tesla Model 3 og Model Y. Han sier det rett ut: Tesla ligger langt bak bransjen når det gjelder karosseribygging, men langt foran på teknologi og programvare.

https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-mener-den-tyske-fabrikken-vil-lose-teslas-kvalitetsproblemer/507740



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Flott link Motorwatt :+1: Kan vi håpe på del2?

Hørte gjennom, og vil si at Tesla vinner ca 5-1.

(For ordens skyld så eier jeg en Tesla og har dessverre ingen Tesla-aksjer. Det er vist viktigere for noen, enn argumentene :angel: )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Under finner du CVen til Munro. IMO har han ikke peiling på programvare og/eller elektronikk. Karosseri derimot vet han nok noe om. IMO: Så dårlig er ikke Tesla på karosseri, og så gode er de ikke på elektronikk/teknologi.  ;)

Fra Wikipedia: Sandy Munro er en biltekniker som spesialiserer seg på maskinverktøy og produksjon. Han startet som verktøymaker hos Valiant Machine & Tool-selskapet - en General Motors-leverandør i Windsor. I 1978 ble han med i Ford Motor Company hvor han forbedret metodene for montering av motorer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Motorwatt; -..så gode er de ikke på elektronikk/teknologi.

Ikke lett å vite hva andre kan. Men tror Munroe kan minst like mye som meg :P

Tror Tesla ligger gått an, mtp integrasjon. Om jeg bruker ordet rett. Jeg mener dette med at Tesla trekker "alt" inn i bedriften og kjøper minst mulig fra underleverandører. Må jo kjøpe noe. Men etter en tid kjøper Tesla heller hele underleverandøren/eller har lært seg hvordan de skal gjøre det selv. Sånn ca :)

Munroe snakker jo om alle disse "black-boxene", og at mange sitter på sin egen tue..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tror du bare gjetter. Tesla lager primært motorer, batteripakker, og ladere. Her er listen over underleverandører (2019), men dette er ikke noe unikt når det gjelder Tesla. Slik er det med de fleste bilprodusenter:

AGC Automotive: windshields
Brembo: brakes
Fisher Dynamics: power seats
Inteva Products: instrument panel
Modine Manufacturing Co.: battery chiller
Sika: acoustic dampers
Stabilus: liftgate gas spring
ZF Lenksysteme: power steering mechanism

Other alleged suppliers include ADAC, ABC Group, Angell-Demmel, Argent, Gentex, Harada, Hitachi Cable America, Hope Global, MacLean-Fogg, Magna International, Methode Electronics, Multimatic, Panasonic, Plastomer, PSM International, Riviera, T1 Automotive, Zanini Auto Group, TXU Corp., Universal Logistics Holdings, Inc., Affinia Group Intermediate Holdings Inc., Lithium Exploration Group, Inc., U.S. Lithium Exploration Group, Inc., Niocorp Developments, Ltd., Rare Element Resources, Ltd., Burlington Northern Sante Fe Corp., Cooper Industries, Ltd., Clarcor, Inc., Dana Corporation, DELPHI CORPORATION, Flowserve Corp., NextEra Energy, Inc., Harman International Industries Inc., Lightwave Logic, Inc., Molex Inc., Metaldyne Performance Group Inc., Nortek, Inc., ROHM AND HAAS COMPANY, Searchlight Minerals Corp.

Still, more rumoured suppliers include: Integrys Holding, Inc., Titanium Metals Corp., Thomas & Betts Corporation, Curaegis Technologies, Inc., Findex Com Inc., Vystar Corp., Liquidmetal Technologies Inc., Sense Technologies Inc., Omnitek Engineering Corp., Puradyn Filter Technologies Inc., Hammer Fiber Optics Holdings Corp., Amerityre Corp., Zap, Telkonet Inc., CDTI Advanced Materials, THT Heat Transfer Technology Inc., Zoom Telephonics Inc., Seachange International Inc., IEH Corporation, Arc Group Worldwide, Emcore Corp, CUI Global Inc., NI Industries Inc., Perma-pipe International Holdings Inc., UFP Technologies Inc., Applied Optoelectronics Inc., Paragon Offshore PLC, Universal Stainless & Allow Products Inc., Deswell Industries Inc., Trecora Resources, Core Molding Technologies Inc., Supreme Industries Inc., Neophotonics Corp., Harmonic Inc., CECO Environmental Corp., KMG Chemicals Inc., Gorman Rupp Co., DMC Global Inc., Avid Technology Inc., China Automotive Systems Inc., CSW Industrials Inc., Proto Labs Inc., Aaon Inc., Voxx International Corporation, Strattec Security Corp., CTS Corp., Bel Fuse Inc., Haynes International Inc., Pam Transportation Services Inc., Jason Industries Inc., and Handy & Harman Ltd.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Mange underleverandører. Eller er det det? Har ikke sett lister fra andre konkurrenter, og vet heller ikke hva som leveres fra de forskjellige underleverandører.
Kan godt diskutere med deg Motorwatt. Men hva diskuterer vi nå? Hva jeg kan? Hvordan jeg vet det? Må jeg sende kilder? Eller diskuterer vi hva Munroe kan og ikke kan?
Jeg så den linken du la ut. Jeg har tro på både Munroe og Tesla. Det betyr ikke at jeg er bilprodusent, bilmekkanikker, programmerer av SW..

Håper du har sett din egen link, og legger ut del2. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA