Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: automat på søndag 16. mai 2021, klokken 10:18
Sitat fra: Marzo på søndag 16. mai 2021, klokken 08:40

Bilene jeg har linket til her er de som ble registrert ved forrige utlevering.
Jeg har linket til tidligere innlegg som viser biler solgt før nyttår, som er solgt videre i år.
Legger ut eksempler på tidligere kvartaler senere

Det er ingen konspirasjonsteori

Du har ikke svart på det viktigste spørsmålet: Hvilken betydning har dette?

Og så lurer jeg på hva motivet ditt er for å grave i dette.

For egen del vil jeg heller vite  hvorfor, fremfor å vite eksakt antall.

Som tidligere nevnt kan demobiler forklare en del av dette. Hvis Tesla har 2-4 demobiler pr butikk, så blir det fort rundt 50 biler de jevnlig skal skifte ut. Å bruke biler de ikke rekker å levere ut ved kvartalsslutt, for så å selge de ut lett brukt før neste kvartalsslutt stemmer jo med mønsteret ditt.

En anne mulig forklaring kan være at ved å registrere bilene så kan de omgå sitt eget «ingen-rabatt» prinsipp. På en bil som er «nesten helt ny» kan de sjonglere på pris. Det gjør de aldri på en helt ny bil. På bruktbiler så vet man at de sjonglerer på pris.

Det må du spørre Tesla om.
Bilene blir utlevert til kunder som venter på nye biler til full pris.
Hva du tror er igjen lite relevant, det blir opp til kundene å vurdere og Tesla som forhåpentligvis informerer kundene sine.

automat

Sitat fra: Marzo på søndag 16. mai 2021, klokken 10:35

Bilene blir utlevert til kunder som venter på nye biler til full pris.

Hvordan vet du det? Har du vært i kontakt med alle de aktuelle kundene?

Å sjonglere på pris betyr ikke at de setter ned prisen på bilene. Men at de har muligheten til det, avhengig av markedssituasjon og lagerbeholdning.

Og du har fortsatt ikke svart på hvilken betydning denne regitreringspraksisen har, og hvorfor du graver i dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marzo

Sitat fra: automat på søndag 16. mai 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Marzo på søndag 16. mai 2021, klokken 10:35

Bilene blir utlevert til kunder som venter på nye biler til full pris.

Hvordan vet du det? Har du vært i kontakt med alle de aktuelle kundene?

Å sjonglere på pris betyr ikke at de setter ned prisen på bilene. Men at de har muligheten til det, avhengig av markedssituasjon og lagerbeholdning.

Og du har fortsatt ikke svart på hvilken betydning denne regitreringspraksisen har, og hvorfor du graver i dette.

Jeg har vist deg reaksjoner fra folk som har fått en av bilene.
Hvis du blir litt mer opptatt av budskapet og litt mindre opptatt av budbringeren så blir det mer rasjonelt å svare deg.
At du mener det ikke er av betydning, betyr ikke at det ikke er det.

Electric cars in Norway

#93
Sitat
author=automat link=topic=55883.msg978219#msg978219 date=1621155102
quote author=Marzo link=topic=55883.msg978214#msg978214

Og du har fortsatt ikke svart på hvilken betydning denne regitreringspraksisen har, og hvorfor du graver i dette.

Temaet er jo interessant nok. Men hva det betyr å grave i dette.... det er vel ikke et spark på ballen vel? I fotball heter det: Gå
etter ballen... ikke mannen... da blir det fort gult kort...  ;D

automat

Sitat fra: Marzo på søndag 16. mai 2021, klokken 11:08

Jeg har vist deg reaksjoner fra folk som har fått en av bilene.
Hvis du blir litt mer opptatt av budskapet og litt mindre opptatt av budbringeren så blir det mer rasjonelt å svare deg.
At du mener det ikke er av betydning, betyr ikke at det ikke er det.

Jeg tviler ikke på at dette har skjedd. For Tesla har ikke alltid orden i sakene, og de kan være ganske kyniske.

Men man kan ikke basert på at det er noen kjente enkelttilfeller si at dette gjelder alle biler Tesla har regstrert på seg selv.

Man må gjerne belyse dårlige sider ved Teslas forretningsprakis, men man bør ha godt belegg for påstandene sine for å ha høy troverdighet. Det syns jeg ikke var tilfelle her.

Når det gjelder betydningen av denne registreringspraksisen så er det flere sider av den saken. Hvis praksisen fører til at Tesla lurer kunder, så har det selvfølgelig betydning for disse enkeltkundene. En annen side er hva betydingen er for Tesla og deres markedsposisjon. Her tror jeg betydningen er liten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sandvika

Altså, om du får en bil som først er registrert på Tesla, hva betyr nå det?

hELgenen

Sitat fra: Sandvika på søndag 16. mai 2021, klokken 16:41
Altså, om du får en bil som først er registrert på Tesla, hva betyr nå det?

At den er brukt

Øyvind.h

Sitat fra: Sandvika på søndag 16. mai 2021, klokken 16:41
Altså, om du får en bil som først er registrert på Tesla, hva betyr nå det?
Står iht Vegvesenet at det er 2 eiere. Men ikke noe problem å forklare det når en selger bilen.
Mange Kia i Norge har jo vært solgt i Tyskland først og så flyttet til Norge. Nye biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Hvis den er kjørt tilnærmelsesvis null kilometer når eier nr. 2 overtar, og dette dokumenteres, er det vel ikke noe problem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. mai 2021, klokken 18:08
Hvis den er kjørt tilnærmelsesvis null kilometer når eier nr. 2 overtar, og dette dokumenteres, er det vel ikke noe problem.

For enkelte er det faktisk det - men i prinsippet enig med deg - men fordi det finnes noen der ute som ikke er enig så blir det en ulempe den dagen bilen skal selges...

MuskElBil

Normalt sett begynner også garantitid å løpe f.o.m første reg dato.
Men mulig Tesla spesifiserer i kontrakt at garanti begynner når bilen blir solgt til kunde?
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Marzo

Sitat fra: Sandvika på søndag 16. mai 2021, klokken 16:41
Altså, om du får en bil som først er registrert på Tesla, hva betyr nå det?

Det trenger ikke ha noen betydning.

Men som du ser flere her spekulerer i, så kan det fremstå som at man har kjøpt en demo bil av Tesla.
Noe som kan virke avskremmende for potensielle kjøpere når man skal selge bilen.

emurof

Sitat fra: Marzo på fredag 14. mai 2021, klokken 10:26
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Marzo på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:49
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 11:43Det som er nå er at Tesla er begrenset av produksjon, og Norge får tildelt et begrenset antall biler. Tydeligvis langt færre enn Tesla Norge skulle ønske.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om fremtiden. Jeg snakker om situasjonen i nåtid.

Hvorfor registrerer Tesla et betydelig antall biler på seg selv hvert kvartal hvis det er begrenset produksjon?

Antallet er lite sammenlignet med hvor mye de ekspanderer og hvor mange biler de selger her i landet. Husk at de tok over utleie ved nyttår, for eksempel.

Disse konspirasjonsteoriene begynner å bli latterlige.

Bilene ved nyttår har de jo allerede solgt til kunder?

Nye biler registrert i mars, selges videre.

Spørsmålet var hvorfor de gjør det.

Din teori holder ikke vann.

Tesla selger opp til flere tusen biler i Norge hvert kvartal. Det er en viss andel som f.eks. ikke møter opp, ikke tar levering eller andre ting.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 15. mai 2021, klokken 10:14
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:10
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 13. mai 2021, klokken 21:19

Er det noen her til lands som ikke har fått bestille bil hos Tesla? Eller som har fått beskjed om at de må vente flere kvartaler før de får sin Model 3?

Ja, det er en del som venter lenge.

Hvor lenge? Du tenker på de som har bestilt Model S, som ennå er mange måneder unna serieklar? Eller Y, hvor fabrikken ikke er ferdig ennå?
Hvor mange som har bestilt Model 3 har fått beskjed om å vente mer enn 3 måneder?

Mange som bestiller Model 3 må vente lenge.

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. mai 2021, klokken 22:16Dette må da ene og alene skyldes at Tesla ønsker å få registert bilene som solgt før kvartalet er over.

En bil er ikke regnet som solgt før kunden har overtatt bilen, undertegnet papirer og betalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA