Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendig å nullstille feilkoder for å få vekk utropstegnet?

Startet av Bebbetufs, tirsdag 13. april 2021, klokken 10:50

« forrige - neste »

Bebbetufs

Takk for et nyttig forum og beklager at første post er et spørsmål.

Er det vanlig å mått nullstille feilkoder dersom varseltrekanten med utropstegn kommer opp, eller vil den forsvinne når feilen blir rettet uten å nullstille? Jeg spør fordi jeg lurer på om en feilkode kan ha blitt lagret som hindrer meg fra å lade.

Jeg tror ikke ombordladeren er ødelagt siden alt virket før jeg begynte på jobben.
Jeg har nettopp skiftet bremserør på min 2012 e-miev og har hatt kjørebatteriet ute av bilen.

Om noen er interressert så er dette situasjonen:
Alt virket før jeg begynte på jobben. Etter at jeg har reinstallert batteriet har jeg fått opp varseltrekanten, og ombordladeren fungerer ikke.

Første forsøk på å starte bilen gikk feil fordi posisjonsbryteren for girkassen viste D mens spaken stod i P. I tillegg var 12V batteriet nede i 10V. Begge feilene er rettet og bilen starter nå om man vrir nøkkelen helt om på direkten, dersom man setter nøkkelen i "klar" posisjon kommer 12v lyset og varseltrekanten på. Bilen lader uansett ikke.

engolf

Jag läste nyligen en annan tråd med liknande problemställning: bilen vägrar ta emot laddning efter reparation av ombordladdaren, och en av möjligheterha är att felkoden som ligger lagrad i minnet förhindrar laddning av batteriet.

I ditt fall kan det också vara andra orsaker som bl a blåst säkring(ar), och/eller feljusterad girvajer.
Är bilen körbar i nuläget? Går den att hurtigladda?

Bebbetufs

Takk for godt svar.
Utropstegnet kan altså skyldes både permanente feilkoder og varierende feil.
Jeg skal sjekke sikringer og koblinger.

Bruker ikke girinidikatoren blinke når sensoren er feil? Jeg har ikke blinking i displayet, Tviler på at girsensoren er feiljustert nå.

Jeg har ikke testet lading med hurtiglader. Bilen er ikke kjørbar enda siden jeg er ikke helt ferdig med å understellsbehandling og lufting av bremser.

Bebbetufs

I tilfellet noen andre havner i samme situasjon så skyldes feilen denne gangen at jeg hadde glemt å koble sammen to plugger på ledningen fra ladekontakten til OBC'en. De er bak støttfangeren litt til venstre for midten bak. Jeg hadde koblet dem fra for å pakke inn den oransje kabelen så den ikke skulle få maling på seg, men siden den ikke går til batteriet kom jeg ikke på den da jeg installerte batteriet igjen.

Med mitt ELM327 OBD-adapter og Hobdrive app på mobilen fant jeg feilkode P129B, jeg søkte den opp på nett og fant servicemanualen. Da var det bare å følge instruksjonene der.

Med Hobdrive kunne jeg slette alle feilkoder også.

engolf

Bra det löste sig:)
Måste du radera felkoden först, eller tog bilen emot laddning efter att du pluggade in kontakten?

Bebbetufs

Det kan jeg ikke svare på, da jeg begynte med å slette feilkoden. Men, slik jeg leser manualen skal det holde å rette feilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA