Økning til 170 kW lading til høsten

Startet av Zubzero, søndag 11. april 2021, klokken 06:55

« forrige - neste »

02jan

Kan bekrefte at Enyaqen kan lade med bra hastighet - lest at noen har klaget på dette. Min første kjøretur, 50 mil og første gang ledet på superlader, fikk på 10 mil på 7 min (kjørte 20 mil med snitt på 1,5 på mila i dag også).

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

esas

Sitat fra: esas på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20
For max hastighet hjemme trenger du 3-fase TN-anlegg (400V), helt opp til 22kW.

Vil bare pressisere at jeg ikke mente 22kW hjemmelader var nødvendig for å oppnå 11kW på Enyaq. Om du ønsker en hjemmelalder med 22kW må du ha 3-fas TN (og kapasitet til å levere 32A) var poenget mitt..
Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 09. mars 2022, klokken 17:01

Sitat fra: esas på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20Ja, det finnes måter å oppnå (...) til og med 11kW (...) , på 230V trefase.
Ja....
Det var det jeg lurte på om Enyaq nå fikk med denne nye oppdateringen, da...

Nei, det kommer nok ikke. Har riktig nok ikke sett noen som har plukket AC-biten fra hverandre på en MEB-basert bil (eller på en Tesla Y/3 heller), så kan ikke si med 100% sikkerhet at harware for å få til dette ikke finnes i bilen allerede, men jeg tviler sterkt. 3 fase IT hos vanlige forbrukerkunder er ganske sært for Norge (og Albania har jeg skjønt), så markedet er rett og slett ikke stort nok til at VAG kan rettferdigjøre å inkludere noe slikt. All honør til Tesla for å ha gjort dette!

Så for å oppsumere; for Enyaq på 230 IT kan du oppnå 7,4kW med en fase, evt 8,5kW med "trefase" (åpen delta, 2-fase, kjært barn...).

02jan

Nå må ikke dette også bli en tesla er best tråd, når vi åpenbart ser at Skoda leverer det de har beskrevet (min opplevelse).
Tror mange ikke-elbileiere eller Enyaq eiere blir forvirret med problematisering rundt max lading hjemme it og ikke it nett.

Har mens jeg ventet på bilen lest at noen er missfornøyd med treg lading, men mine hittil 2 ladinger uten noen spesielle forberedelser, er i det minste godt innenfor mine forventniger.

Bildet viser at jeg får 11kw pr time på type 2 destinasjonslader (obs bygg).

Hjemme har jeg ikke annet behov en 10 amp på 16 amp kurs.

Kommer helt sikkert også benytte 50kw ladere på tur da jeg på langtur 40-60 mil ikke har behov for kjøre etter bare 10 min pause.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vurderer en elbil

230V er desidert mest utbredt i Norge som boligstrøm.
Hvilket betyr at de færreste kan få 11 - 22KWH lading hjemme.

Sørvestlandet er det området som er best utbygget med 400V.

Nye boligfelt rundt om i Norge blir stadig mer koblet 400V.

Enyaq har fått oppdatert (ME3) lademottaket sitt til å ta i mot mye bedre enn før, heldigvis.
Fossilbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA