Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Zubzero på søndag 11. april 2021, klokken 06:55

Tittel: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Zubzerosøndag 11. april 2021, klokken 06:55
Veldig interessant å se hva en som jobber som project lead ved Skoda har å si om økning i ladehastighet til 170 kW:
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: søndag 11. april 2021, klokken 09:05
Håper dette stemmer, da er det forhåpentligvis på plass når jeg får min ca September  :D
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Torbmandag 12. april 2021, klokken 12:49
Hvis det ikke er på plass på de første bilene, er det bare å få gjort det gjennom en SW oppdatering. Skal ikke trenge på verksted en gang for å gjøre det. Da begynner det å ligne på noe!
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: batterimannenmandag 12. april 2021, klokken 13:53
Sitat fra: Torb på mandag 12. april 2021, klokken 12:49
Hvis det ikke er på plass på de første bilene, er det bare å få gjort det gjennom en SW oppdatering. Skal ikke trenge på verksted en gang for å gjøre det. Da begynner det å ligne på noe!

OTA er ikke på plass ennå, så du må nok på verksted. Men kanskje de tar oppdatering når du uansett må på verksted, enten på 1 års kontroll eller når de skal ha bilen inn for å gi den mulighet for OTA-oppdatering.

Teslabjørn sammenliknet ladehastighet og forbruk med e-tron og hadde med i videoen at 170 kw på Enyaq tilsvarer 230 kw på e-tron.
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Torbmandag 12. april 2021, klokken 16:05
SitatOTA er ikke på plass ennå, så du må nok på verksted.

Det kan godt hende du har rett, men av andre poster på forumet forstår jeg at i SW versjon 2.1 som ID.3 og ID.4 utrustes med så ligger det inne at en kan oppgradere på egenhånd. Tenkte dette også da ville gjelde Enyaq, men dette har jeg ikke greie på - det innrømmes gjerne.
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Stipsøndag 03. oktober 2021, klokken 09:38
Noko nytt om dette temaet?
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Comotirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Stip på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:38
Noko nytt om dette temaet?
Ja og nei. ID3 har kommet med 130kW på sin siste versjon av 62kWt batteriet.
Dette har TeslaBjørn testet mot den gamle ladekurven til ID3. I denne ladetesten vil jeg si at det er svært ubetydelig forskjell. Den høyere kW varer kun i 6 min og da har man spart ca 2 minutter i ladetid mot gammel versjon. Etter det er ledekurvene tilnærmet like resten av ladeøkten.
Hvis dette blir slik for det store batteriet, altså kun en forskjell i kW i kort tid, så er ikke dette noe stort å vente på. Jeg anser dette som salgs-gimmick. Akkurat som Tesla M3 som kan lade med 250kW, men det tar ikke mange minuttene før ladekurven stuper.
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: EV_and_ICEtorsdag 07. oktober 2021, klokken 08:03
Da skal det være bekreftet at det blir 170kW hastighet 🙂 Økningen skjer bare på iV80 som har det største batteriet. Kommer en gang over nyttår.

https://www.elbil24.no/pro/avslort-audi-skoda-vw-og-cupra-far-betydelig-okt-ladefart/74302783
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Vurderer en elbiltorsdag 03. mars 2022, klokken 16:09
Er det noe nytt rundt denne saken?
Er det noen som vet når dette skjer?
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: torsteinlyngoytorsdag 03. mars 2022, klokken 18:51
Økningen blir til 135 KW. Mindre enn de 170 som først ble meldt, men en kan angivelig se topp litt over 135 i kortere perioder. Viktigere er at det skal være økt effekt effekt fra "0-100." Totalt sett angitt 8-9 minutter raskere fra 5-80%. Gjelder alle Enyaq produsert etter uke 10 2022 jf. internt dokument fra møller. Tidligere biler vil bli oppdatert ila 2022.

Mitt største spm. er om det også gjør noe med "buggen," som nå gjør at du må begynne ladingen under 10% for å få noe som helst fart på ladingen. Testet med demo-Enyaq etter 30 min prøvekjøring - kun 35kw med 50% batteri - det er for dårlig. Bra gjennomsnittsfart om batteriet er <10%, men hvis elbil skal være komfortabelt, må en lade når en kan og ikke når en må - da passer det dårlig å måtte kjøre bilen ned til 30-50 km resterende rekkeviddet, og så blinke seg ut en hurtiglader, som helst skal være ledig og operativ.... 30-50 kw ladefart er jo ikke bedre enn e-golfen og passer dårlig med fullt baksete og hjemlengsel.

https://www.electrive.com/2021/12/16/vw-introduces-charging-update-off-the-production-line/

https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-enyaq-iv-familys-range-and-comfort-enhanced-thanks-to-new-software/?state=OK&aid=pt507lei-hhf7-8x9f-271m-djjzd6vtpca0&or=www.skoda-storyboard.com
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Vurderer en elbiltirsdag 08. mars 2022, klokken 07:36
Sitat fra: torsteinlyngoy på torsdag 03. mars 2022, klokken 18:51
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-enyaq-iv-familys-range-and-comfort-enhanced-thanks-to-new-software/?state=OK&aid=pt507lei-hhf7-8x9f-271m-djjzd6vtpca0&or=www.skoda-storyboard.com

"Using alternating current and a CCS (Combined Charging System) plug, energy flows into the battery at up to 11 kW with ŠKODA iV Charger wallboxes at home..."
Er det noe klausul her, eller går det over alt for de som har hjemboks på veggen? Før var det vel noe om at du måtte ha 400V....?
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: esastirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20
Sitat fra: Vurderer en elbil på tirsdag 08. mars 2022, klokken 07:36
Er det noe klausul her, eller går det over alt for de som har hjemboks på veggen? Før var det vel noe om at du måtte ha 400V....?

Det er ikke spesielt for Skoda. På 230V er max 7,4kW. Ja, det finnes måter å oppnå 8,5kW (og til og med 11kW på Tesla M3), på 230V trefase. Det kan du finne diskutert i andre tråder.

For max hastighet hjemme trenger du 3-fase TN-anlegg (400V), helt opp til 22kW.
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: geeartirsdag 08. mars 2022, klokken 11:20
Det høres ut som en logisk brist at man må ha 22 kW for å oppnå 11 kW på Enyaq... typisk VAG er å støtte 16 A 400V, altså 11 kW, og kunne bruke to "delladere" for å oppnå 7,2 kW på 230 V 3-fas 32 A.

Ellers er det de skriver om at man bruker CCS for å oppnå 11 kW vekselstrømslading, i beste fall upresist. Det er type 2 man bruker for vekselstrømslading...
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Vurderer en elbilonsdag 09. mars 2022, klokken 17:01
Sitat fra: esas på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20Ja, det finnes måter å oppnå (...) til og med 11kW (...) , på 230V trefase.
Ja....
Det var det jeg lurte på om Enyaq nå fikk med denne nye oppdateringen, da...
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Vurderer en elbillørdag 30. april 2022, klokken 09:42
Jeg leste litt fra en fyr som jobber på Skoda.
Han sier at Enyaq kan lade med opptil 170, men at de kommuniserer 135 for det er det ladingen kommer til å ligge på det meste av tiden.

"Here is my test at 8 degrees celsius, battery on good temperature level. With SOC 5% you will be able to charge 100 km in 6 min."

175 ved 13%

"This is the peak performance at certain moment of charging. In this case charging curve at the beginning is steeper and going down faster"

https://twitter.com/StepanRehak/status/1509431519923814401
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: 02janlørdag 30. april 2022, klokken 18:59
Kan bekrefte at Enyaqen kan lade med bra hastighet - lest at noen har klaget på dette. Min første kjøretur, 50 mil og første gang ledet på superlader, fikk på 10 mil på 7 min (kjørte 20 mil med snitt på 1,5 på mila i dag også).

Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: esasmandag 02. mai 2022, klokken 10:05
Sitat fra: esas på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20
For max hastighet hjemme trenger du 3-fase TN-anlegg (400V), helt opp til 22kW.

Vil bare pressisere at jeg ikke mente 22kW hjemmelader var nødvendig for å oppnå 11kW på Enyaq. Om du ønsker en hjemmelalder med 22kW må du ha 3-fas TN (og kapasitet til å levere 32A) var poenget mitt..
Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 09. mars 2022, klokken 17:01

Sitat fra: esas på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20Ja, det finnes måter å oppnå (...) til og med 11kW (...) , på 230V trefase.
Ja....
Det var det jeg lurte på om Enyaq nå fikk med denne nye oppdateringen, da...

Nei, det kommer nok ikke. Har riktig nok ikke sett noen som har plukket AC-biten fra hverandre på en MEB-basert bil (eller på en Tesla Y/3 heller), så kan ikke si med 100% sikkerhet at harware for å få til dette ikke finnes i bilen allerede, men jeg tviler sterkt. 3 fase IT hos vanlige forbrukerkunder er ganske sært for Norge (og Albania har jeg skjønt), så markedet er rett og slett ikke stort nok til at VAG kan rettferdigjøre å inkludere noe slikt. All honør til Tesla for å ha gjort dette!

Så for å oppsumere; for Enyaq på 230 IT kan du oppnå 7,4kW med en fase, evt 8,5kW med "trefase" (åpen delta, 2-fase, kjært barn...).
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: 02janmandag 02. mai 2022, klokken 16:57
Nå må ikke dette også bli en tesla er best tråd, når vi åpenbart ser at Skoda leverer det de har beskrevet (min opplevelse).
Tror mange ikke-elbileiere eller Enyaq eiere blir forvirret med problematisering rundt max lading hjemme it og ikke it nett.

Har mens jeg ventet på bilen lest at noen er missfornøyd med treg lading, men mine hittil 2 ladinger uten noen spesielle forberedelser, er i det minste godt innenfor mine forventniger.

Bildet viser at jeg får 11kw pr time på type 2 destinasjonslader (obs bygg).

Hjemme har jeg ikke annet behov en 10 amp på 16 amp kurs.

Kommer helt sikkert også benytte 50kw ladere på tur da jeg på langtur 40-60 mil ikke har behov for kjøre etter bare 10 min pause.
Tittel: Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
Skrevet av: Vurderer en elbilmandag 02. mai 2022, klokken 17:38
230V er desidert mest utbredt i Norge som boligstrøm.
Hvilket betyr at de færreste kan få 11 - 22KWH lading hjemme.

Sørvestlandet er det området som er best utbygget med 400V.

Nye boligfelt rundt om i Norge blir stadig mer koblet 400V.

Enyaq har fått oppdatert (ME3) lademottaket sitt til å ta i mot mye bedre enn før, heldigvis.