Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.

Startet av Vollis47, fredag 09. april 2021, klokken 13:26

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Syklist på fredag 09. april 2021, klokken 15:23

  • Standard protokoll for kommunikasjon mellom lader og bil, slik som Tesla bruker. Dersom alle biler med CCS kontakt kunne støtte dette, og bileiere registerer betalingskort i en app, slik som Tesla, så blir det enkelt for alle.
  • Kredittkortleser på ladestasjon. Det finnes jo på alle parkerings- og drikkeautomater.
Innfør gjerne 1 og 2 samtidig.
1. Dette finnes allerede. Problemet er jo at man må registrere hos alskens tilbydere. Her kunne bilprodusentene vært MitM, så kunne man bare registrert seg der, og bilprodusentene har avtaler med de enkelte tilbyderne.

2. Problemet med kredittkortbetaling er vel at man ikke vet hvor mye det skal lades for, så man kan ikke ta betalt på forhånd. Ett alternativ da hadde vært lading for fast beløp. Problemet ville jo da vært at folk ikke har peiling på hvor mye strøm de får på batteriet for la oss si 100NOK.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. april 2021, klokken 09:33
Sitat fra: Syklist på fredag 09. april 2021, klokken 15:23

  • Standard protokoll for kommunikasjon mellom lader og bil, slik som Tesla bruker. Dersom alle biler med CCS kontakt kunne støtte dette, og bileiere registerer betalingskort i en app, slik som Tesla, så blir det enkelt for alle.
  • Kredittkortleser på ladestasjon. Det finnes jo på alle parkerings- og drikkeautomater.
Innfør gjerne 1 og 2 samtidig.
2. Problemet med kredittkortbetaling er vel at man ikke vet hvor mye det skal lades for, så man kan ikke ta betalt på forhånd. Ett alternativ da hadde vært lading for fast beløp. Problemet ville jo da vært at folk ikke har peiling på hvor mye strøm de får på batteriet for la oss si 100NOK.
Nummer 2 her løses allerede i dag (of har blitt løst i en evighet) ved at man reserverer et beløp på kortet når du skal lade. Samme prinsipp som når du fyller bensin eller diesel. 🙂

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorgenM på fredag 09. april 2021, klokken 13:36
Helt enig.

Jeg frarådet min 75 år gamle far fra å kjøpe elbil nettopp av denne grunnen, samt at han egentlig venter på Toyota elbil. Han kan knapt åpne SMS han mottar på mobilen.

Alt annet enn VISA duger ikke for han.



JorgenM  :+1: artig og jeg har en lignende historie i familien der jeg måtte sjekke bilapp og fortelle hva han skulle gjøre når han stod fast på den og den ladestasjonen. Da kunne jeg feks fortelle han at nå måtte han huske på å lukke bagasjeluka osv før han reiste derfra. He he det var artig men slitsomt. Den ble solgt og nå tar han bare taxi. Det var mye frustrasjon å spore i de situasjonene og jeg sa til meg selv hver gang når jeg veiledet over mobilen og via appen at det MÅ etter hvert bli like enkelt som det i dag er å betale for fossilt drivstoff. Bare med VISA kort. Rett og slett.

trykkertor

Det handler kun om vilje.
Hvis jeg har forstått det riktig jobber United Kingdom mot at det SKAL tilbys vanlig kortbetaling på hurtigladere.

Sitatall new electric vehicle rapid and higher powered chargepoints should provide 'pay as you go' debit or credit card payment option
https://www.gov.uk/government/news/all-new-rapid-chargepoints-should-offer-card-payment-by-2020

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 10. april 2021, klokken 12:22
Nummer 2 her løses allerede i dag (of har blitt løst i en evighet) ved at man reserverer et beløp på kortet når du skal lade. Samme prinsipp som når du fyller bensin eller diesel. 🙂
Ja, jeg vet at det kan gjøres slik. Det er dog litt mere problematisk med hurtigladere ved at det reserveres over lengre tid.

Ser for meg ungdommer som skal lade litt, og så går de inn på BurgerKing for å kjøpe seg litt mat og får ikke handlet fordi det er reservert 1000kr på kortet deres :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

For meg (uten elbil og ladeerfaring) virker ladekort (RFID) som en god, effektiv og billig løsning. Å måtte bruke en app i forbindelse med ladingen, anser jeg som unødig kompliserende. Det eneste jeg lurer på er hvordan en får beskjed om at en har oppnådd 80% lagring (gjennom bilens intrumenter eller laderen?).

Det er også fint med automatisk trekk fra ens konto. Beløpene er ikke veldig store og ved kortmisbruk kan kortet umiddelbart gjøres ugyldig.

Jeg har en interessant erfaring fra mitt nabolag. Et borettslag med ca 1.000 leiligheter (!) har bygd ut ca 120 ladere (en stolpe per to parkeringsplasser, faste parkeringsplasser for hver bil). Hver dag går jeg forbi 22 av dem og bare unntaksvis er en eller to ladere aktive knyttet til ca 8 elbiler (14 fossilbiler). Kontrasten er stor til veien like ved med ca 4 stolper og åtte parkeringsplasser der det lades døgnet rundt. De kommunale laderne i Oslo lader 7,8 kW (har jeg lest), det vil si at en times lading er nok til døgnets behov (6 kWh).

Om det er 1.000 biler knyttet til de 1.000 leilighetene, så ville bilene kreve 6.000 kWh per døgn. Dette vil 32 ladere med hver 7,8 kW effekt klare å levere om de går døgnet rundt! Borettslaget burde gjort som kommunen, kreve ca kr 5 per time og mer om morgen og ettermiddag. Da ville folk lade bilene sine og etter  to til seks timer flytte bilen til parkeringsplassen ved siden av! Og de bruker ladekort!

Syklist

Roaming med RFID ladekort er også en løsning, men så vidt jeg vet er det litt begrenset over landegrensene. 

https://chargemap.com/ brukes av mange i Europa, men de tar sin del i gebyr og ikke alle ladeselskaper har avtale med dem.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Sitat fra: Syklist på lørdag 10. april 2021, klokken 20:23
https://chargemap.com/ brukes av mange i Europa, men de tar sin del i gebyr og ikke alle ladeselskaper har avtale med dem.
Er en del slike tilbydere, bl.a Plugsurfing. Er ikke noe stort fan av slike, siden de bare er ett ekstra ledd som driver opp prisene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 10. april 2021, klokken 15:48
For meg (uten elbil og ladeerfaring) virker ladekort (RFID) som en god, effektiv og billig løsning. Å måtte bruke en app i forbindelse med ladingen, anser jeg som unødig kompliserende. Det eneste jeg lurer på er hvordan en får beskjed om at en har oppnådd 80% lagring (gjennom bilens intrumenter eller laderen?).
RFID er greit det, jobben er bare å få registrert brikken hos de forskjellige tilbyderne. Og at de forskjellige tilbyderne ikke støtter alle RFID brikker. Så man ender opp med ett lass med avtaler og ett knippe med brikker. I Norge greier man seg stort sett med elbilforeningen eller NAF sin dog.

80% er helt avhengig av bil og/eller operatør. F.eks stopper CircleK sine ladere automatisk på 80%. Tesla sender vel ut pushmelding når det nærmer seg ferdigladet, og på travle ladestasjoner settes ladegrensen automatisk til 80% når du svinger inn på SuC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cougar

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. april 2021, klokken 10:29
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 10. april 2021, klokken 15:48
For meg (uten elbil og ladeerfaring) virker ladekort (RFID) som en god, effektiv og billig løsning. Å måtte bruke en app i forbindelse med ladingen, anser jeg som unødig kompliserende. Det eneste jeg lurer på er hvordan en får beskjed om at en har oppnådd 80% lagring (gjennom bilens intrumenter eller laderen?).
RFID er greit det, jobben er bare å få registrert brikken hos de forskjellige tilbyderne. Og at de forskjellige tilbyderne ikke støtter alle RFID brikker. Så man ender opp med ett lass med avtaler og ett knippe med brikker. I Norge greier man seg stort sett med elbilforeningen eller NAF sin dog.

Helt enig i at RFID-brikker er en effektiv løsning. Har 2 stk hengende på bilnøkkelen (Fortum, som også er koblet til Statoil, og Mer)
Har apper til leverandørene også, men bruker dem aldri. Skulle jeg en sjelden gang være nødt til å lade hos noen andre, så går det vel å bruke sms, men har ikke opplevd det ennå.
Har nå hatt elbil i over 2 år, og aldri forstått at dette skal være noe problem, i alle fall ikke Den Største Utfordringen, som noen tydeligvis skal ha det til å være.
2019 Ioniq El + mange andre biler

trykkertor

Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 16:01
Helt enig i at RFID-brikker er en effektiv løsning. Har 2 stk hengende på bilnøkkelen (Fortum, som også er koblet til Statoil, og Mer)
Har apper til leverandørene også, men bruker dem aldri. Skulle jeg en sjelden gang være nødt til å lade hos noen andre, så går det vel å bruke sms, men har ikke opplevd det ennå.
Har nå hatt elbil i over 2 år, og aldri forstått at dette skal være noe problem, i alle fall ikke Den Største Utfordringen, som noen tydeligvis skal ha det til å være.
Er jo ikke nødvendigvis "Den Største Utfordringen", men når ting kan gjøres lettere, hvorfor ikke?
Hva om du kunne byttet ut de 2 brikkene på nøkkelen med 1 RFID visakort.
Hadde ikke engang trengt sms de få gangene du er på et annet system.
Og når du får nytt VISA-kort, slipper du å skulle logge på kundekontoer for å oppdatere kortdetaljer.

Igjen. Det er ikke det største problem, men skal vi slutte å gjøre ting enklere fordi "nå er det godt nok". Selv om forenklingen ligger rett foran oss, og er enkel å implementere.

Enda lettere blir det jo når ladekabel og bil snakker sammen på en slik måte at vi slipper å forholde oss til noe annet enn plugg inn, lading starter, og beløpet trekkes.
Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

De aller fleste av oss er vel ferdige med reisesjekker nå, eller...... :D

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 20. april 2021, klokken 18:13
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 16:01
Helt enig i at RFID-brikker er en effektiv løsning. Har 2 stk hengende på bilnøkkelen (Fortum, som også er koblet til Statoil, og Mer)
Har apper til leverandørene også, men bruker dem aldri. Skulle jeg en sjelden gang være nødt til å lade hos noen andre, så går det vel å bruke sms, men har ikke opplevd det ennå.
Har nå hatt elbil i over 2 år, og aldri forstått at dette skal være noe problem, i alle fall ikke Den Største Utfordringen, som noen tydeligvis skal ha det til å være.
Er jo ikke nødvendigvis "Den Største Utfordringen", men når ting kan gjøres lettere, hvorfor ikke?
Hva om du kunne byttet ut de 2 brikkene på nøkkelen med 1 RFID visakort.
Hadde ikke engang trengt sms de få gangene du er på et annet system.
Og når du får nytt VISA-kort, slipper du å skulle logge på kundekontoer for å oppdatere kortdetaljer.

Igjen. Det er ikke det største problem, men skal vi slutte å gjøre ting enklere fordi "nå er det godt nok". Selv om forenklingen ligger rett foran oss, og er enkel å implementere.

Enda lettere blir det jo når ladekabel og bil snakker sammen på en slik måte at vi slipper å forholde oss til noe annet enn plugg inn, lading starter, og beløpet trekkes.
Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

De aller fleste av oss er vel ferdige med reisesjekker nå, eller...... :D
Her synes jeg trykkertor sier mye fornuftig.

Det enkleste ER det beste

Øyvind.h

En kan jo starte med noe helt banalt. Gi bilnøkkelen til en fossilbileier og si lykke til på langtur.
Vedkommende har garantert mobil og lommebok med seg. Men møter problemer umiddelbart på første lader.
Nå tenger ikke lading av elbil nødvendigvis kopiere fylling av fossilbil 100%, men det illustrerer dagens situasjon.
Jeg har ikke problemer med å lade i dag, det går fint. I hvert fall i Norge. Men vi er veldig langt unna det jeg oppfatter som en god og problemfri situasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cougar

Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 16:01

Og enda senere, når vi ikke trenger å plugge inn, men parkerer over en induksjonslader, og all kommunikajson foregår automatisk.

De aller fleste av oss er vel ferdige med reisesjekker nå, eller...... :D

Tillat meg en liten digresjon: Induksjonslading er AC-lading, og det går ikke fort :)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Ferry

Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 21:45
Tillat meg en liten digresjon: Induksjonslading er AC-lading, og det går ikke fort :)

Men så er det heller ikke det enkleste. Eller beste. Ledning og plugg er enkelt. Og med temmelig bra virkningsgrad.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA