Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABRT - grønn på bruken av appen

Startet av Barfot, onsdag 07. april 2021, klokken 21:06

« forrige - neste »

Barfot

Har prøvd meg litt fram med app og nettleser med å legge enn en tur fra 5337 Rong til Fagernes og den kommer uansett opp med et ladestopp i Aurland.

Men jeg ville heller sett på et stopp på Skulestadmo på Voss, etter 2 t 15 min kjøring, da vi kan ta et butikkstopp men vi fyller litt på.

Vet at det gjerne er litt tidlig å stoppe, men vil helst "gjøre" noe mens den lader, kontra at man sitter og kikker ut i luften.

Det er jo og lite å finne på både i Lærdal, Borlaug og et lite stykke ned til butikken på Tyin.

Må man kjøpe tilgang for å leke mer i ABRP ?

Bilen jeg legger inn er en I-Pace.

Asbjornel

#1
Neida. ABRP funker fint. Men den vil som de fleste andre optimere ruten for blant annet ladetid og transporttid. Dersom du skal stoppe spesielle plasser må du legge dem til som punkter i ruten. Dette gjelder også dersom du skal kjøre omveier og mindre veier istedenfor hovedveiene.
Du må bruke "add waypoint" og de sliderene på siden for å justere rekkefølge. (Se bildet).
Du kan også merke ladepunkter og velge om du skal ha langt ladestopp, eller hvor mange% du skal ha der. Men vanligvis holder det å bruke standard oppsett, og markere de lange spisestoppene om du vet hvor de blir.

Kan også anbefale den norske appen Elton fra Schibsted/VG. Skulle tro jeg var ansatt i pr avdelingen der, men det er jeg altså ikke.  :)

Edit, oppdatere rute til ipace

Maxwell_400

Sitat fra: Barfot på onsdag 07. april 2021, klokken 21:06
Har prøvd meg litt fram med app og nettleser med å legge enn en tur fra 5337 Rong til Fagernes og den kommer uansett opp med et ladestopp i Aurland.

Men jeg ville heller sett på et stopp på Skulestadmo på Voss, etter 2 t 15 min kjøring, da vi kan ta et butikkstopp men vi fyller litt på.

Vet at det gjerne er litt tidlig å stoppe, men vil helst "gjøre" noe mens den lader, kontra at man sitter og kikker ut i luften.

Det er jo og lite å finne på både i Lærdal, Borlaug og et lite stykke ned til butikken på Tyin.

Må man kjøpe tilgang for å leke mer i ABRP ?

Bilen jeg legger inn er en I-Pace.

Hvis jeg legger inn at jeg starter med 80% så får jeg stopp på Skulestadmo. Du kan jo også legge inn ved hvilken % du ønsker å lade.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

hanche

ABRT og Elton ...  to apper jeg aldri har hørt om før! Jeg undres hvilke andre elbil-relaterte apper jeg aldri har hørt om.

Jeg føler at vi drukner i apper. Andre som har samme følelse?

Var det kanskje en idé å ha et eget forum for apper? Kanskje som et underforum av dette. Så kunne vi kanskje få samlet relevant informasjon om apper på ett sted, for oss som har vanskelig for å henge med.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Asbjornel

Elton hette tidligere Zapp.
I hvert fall så er abrp (antar abrt er en skrivefeil) og Elton to rutepanleggere for elbil med god kontroll over bilens antatte forbruk og hvor ladestasjoner står. Elton er mer norsk, og abrp er for hele verden (abrp er forkortelse for a better route planner)


Kamuflars

Jeg har gitt opp ABRP for lenge side. Det var alt for vanskelig å få den til å ta hensyn mine ønsker for stopp, og insisterer på merkelige ladestasjoner underveis. Jeg forsøkte for eksempel å planlegge en tur nedover i Europa, og hadde bedt den prioritere Ionitu og Fastned. Jeg har en Hyundai Kona med god rekkevidde, og det er mer enn nok Ionity-stasjoner nedover den svenske vestkysten til at man ikke skal behøve å bruke noe annet. Like fullt insisterte ABRP på at jeg skulle innom en Grön Kontakt-stasjon i Uddevalla, som dessuten vill vært en mye lengre avstikker fra E6 enn noen av Ionity-stasjonene. Mulig den har blitt bedre og mer brukervennlig i det siste, men jeg ga den som sagt opp.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

bobakka

Sitat fra: hanche på torsdag 08. april 2021, klokken 08:55
Jeg føler at vi drukner i apper. Andre som har samme følelse?
Jeg har kjørt elbil i 11 år og klart meg bra med enkle App'er. Kjørt diesel når jeg er usikker på lademulighetene på elbil.

Men når vi nå har tatt skrittet helt ut og skal bruke elbil også til ferie og lange turer blir behovet for en god APP støtte og større.

Mine behov er
1. Finne en hurtiglader innenfor et kartutsnitt som jeg selv velger - og hvor jeg lett ser hvem som er tilbyder og gjerne hvor mange de har, om de virker, om de er ledige mm
2. Legge inn en rute som jeg skal kjøre og etter å ha filtert på feks "tilbyder", "effekt" så følger den meg og foreslår enten en lader innenfor feks 50-100 km som helst er ledig (gjerne virker - og ihvertfall er der)

Stort virvar av APP'er og det samme med betalingsløsninger !
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA