Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring av Škoda Enyaq

Startet av Kafk4, tirsdag 06. april 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

Torb

SitatSelv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der.

Det Turfsurf skriver her er det samme som jeg har oppfattet andre. Det jeg lurte på om er om Skoda kan bli like god som Tesla gjennom en SW-oppdatering, eller om dette er knyttet til batteriladeren i bilen reint fysisk. For min del, med en Eassee lader som lader 32 amp er forskjellen 7,4 kw vs 11 kw slik jeg forstår det. (Trefas gir en økt ladekapaistet på kvadratrota av 3, men bilen setter i alle fall en begrensing på 11 kw)
Mercedes EQA 350 4Matic

Kramzz

Dette med hjemmelader og at man henger seg oppi at det "bare" er optil 11kw lading, det forstår jeg meg ikke så mye på🙂

Har 2 elbiler som deler på 32a enfas, kjører 10mil hver dag med Teslaen og 5 med Egolfen(når jeg hadde den) aldri vert et problem, enyaqen har 50WLTP, som gjør at man sandynligvis har en god buffer om man skal noe utenom det vanlige innimellom☺️👍
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

turfsurf

Sitat fra: Kramzz på mandag 12. april 2021, klokken 10:55
Dette med hjemmelader og at man henger seg oppi at det "bare" er optil 11kw lading, det forstår jeg meg ikke så mye på🙂
Det er vel ikke så mange som henger seg opp i at det er maks 11kW lading, problemstillingen er vel for at alle som ikke har TN nett (dvs de fleste), så er det maks 7kW, og i mange tilfeller mindre. F.eks på hytta vår får jeg kun lov til å trekke 20A. Hadde det vært IT nett hadde jeg da kun fått 4,6kW.

Med jevne mellomrom kommer vi opp til hytta sent på fredag kveld og skal videre på tur lørdag morgen. I slike tilfeller vil 4,6kW lading gjøre at vi starter med under halvfullt batteri f.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TrygveL

Sitat fra: Torb på søndag 11. april 2021, klokken 21:19
SitatSelv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der.

Det Turfsurf skriver her er det samme som jeg har oppfattet andre. Det jeg lurte på om er om Skoda kan bli like god som Tesla gjennom en SW-oppdatering, eller om dette er knyttet til batteriladeren i bilen reint fysisk. For min del, med en Eassee lader som lader 32 amp er forskjellen 7,4 kw vs 11 kw slik jeg forstår det. (Trefas gir en økt ladekapaistet på kvadratrota av 3, men bilen setter i alle fall en begrensing på 11 kw)

Her er en link hvor man kan lese om problematikken med 3fas på IT nett.
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Grunnen til at Tesla kan det er på grunn av det er hardware inni bilen som veksler mellom stjerne og deltakobling har jeg hørt. Man må da høre med forhandler om bilen har mulighet for det.

Torb

#49
Takk TryggveL. Nyttig! For min del er det ikke snakk om "klaging" på vel 7kw lading. Jeg kan fint leve med det. Det er bare snakk om å lære og forstå på et nytt og ukjent felt. Artikkelen TrygveL viser til var jo klargjørende, og det synes ikke å være noe å strebe etter 3-fas lading for de mange av oss som har IT-nett. 

For øvrig er det nå 62 norskregistrerte Enyaqer per i dag, ser jeg.
Mercedes EQA 350 4Matic

TerjeFjern

I morgen er det min tur for prøvekjøring. Fått tildelt hele 20 minutter. :laugh:

Ruta blir en kjapp tur innom motorveien, deretter litt småveier.

Noen tips om hva jeg bør se etter?

(Har null peil på bil. For meg er bil bruksgjenstand. Viktigste oppgaven til bilen er å få oss trygt og komfortabelt til og fra hytta på fjellet i helgene. Vi har en 2003 Avensis og en 2011 Leaf nå.)

Jeg ønsker å føle på komforten. Inkl opplevd støy. Har bestilt bil uten DCC mens testbilen er med DCC. Noen som kan si noe om hvordan opplevd forskjell vil være? Forstår det slik at DCC kan hjelpe mot bilsyke. (Så det hadde vært kjekt for kona, men for seint å bestille det nå)

Så får jeg heller bruke litt tid inne hos forhandleren for å krype rundt i den modellen som står utstilt der, kjenne på komfort, størrelse og trykke på knapper.

Leaftekna2018


Skoda på Hvam ( utenfor OSLO ) skal få inn 3 enyaq som demobiler, da skulle vi settes opp på prøvetur et par timer fikk jeg telefon om forrige uke.
de hadde pr i dag kun 1, og maks 30 min pr runde.
Så gleder meg:)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

VoltWay

#52
Ser ut som det er en del Enyaq ute til prøvekjøring nå. Fikk epost fra Etterstad som har en til prøvekjøring i 30 minutter. Tror jeg skal bestille en tur for å få prøvd den.

Sitat fra: TerjeFjern på mandag 12. april 2021, klokken 13:22
I morgen er det min tur for prøvekjøring. Fått tildelt hele 20 minutter. :laugh:

Ruta blir en kjapp tur innom motorveien, deretter litt småveier.

Noen tips om hva jeg bør se etter?

(Har null peil på bil. For meg er bil bruksgjenstand. Viktigste oppgaven til bilen er å få oss trygt og komfortabelt til og fra hytta på fjellet i helgene. Vi har en 2003 Avensis og en 2011 Leaf nå.)

Jeg ønsker å føle på komforten. Inkl opplevd støy. Har bestilt bil uten DCC mens testbilen er med DCC. Noen som kan si noe om hvordan opplevd forskjell vil være? Forstår det slik at DCC kan hjelpe mot bilsyke. (Så det hadde vært kjekt for kona, men for seint å bestille det nå)

Så får jeg heller bruke litt tid inne hos forhandleren for å krype rundt i den modellen som står utstilt der, kjenne på komfort, størrelse og trykke på knapper.
Jeg har en Kodiaq med DCC. Bilsyke-argumentet antar jeg er fordi du kan gjøre demperene stivere som gjør av bilen krenger mindre i svinger, men samtidig blir det mer risting.

Jeg bruker ofte DCC ved kjøring og ville valgt det igjen. Bruker mest komfort, normal og sport. Komfort gjør demperene mykere og er fint på brostein og veier med mye ujevnheter. Normal er en mellomting. Sport er merkbart stivere og bilen ligger bedre på svingete veier. Ulempen er mer risting og støy, så jeg bruker det ikke hele tiden. På motorveiene er svingene så slakke at det ikkje har så stor effekt, så der går det gjerne i komformodus. På gode, svingete veier er sport fint.

20 minutter er ikke stort, men jeg anbefaler å teste de ulike modusene på ulike underlag, da spesielt sammenlikne komfort, sport og normal. Jeg var lenge usikker, men etter en times prøvertur med DCC ble jeg overbevist og har ikke angret et sekund.

Enorme forskjeller er det ikke fra normal til sport og normal til komfort, men absolutt merkbart. For de fleste vil nok normalmodus fungere til det meste, så det blir en avveiining av kostnaden mot hva en får. DCC kostet 1.6% av nyprisen for min Kodiaq, så det utgjorde ikke så veldig mye.

tromsø

Intrykk etter 1 times prøvekjøring av iv80 (sammenligner med vår etron 50):
Det var vesentlig mye mer støy fra dekk og fra vind. Opplevdes enklere og billigere, fikk ikke samme premium følelse i det hele tatt (har sett en del tester på Youtube der folk sier Enyaq er mer premium enn ID4). Litt lag i infotainment og skjermen frøs en gang. Ingen frunk som jo er meget praktisk når man er på langtur. Kun 40/60 delbar baksete men med skiluke (etron har 40/20/40 + skiluke). Treg akselerasjon men blir nok ok med x4 versjonen. Bakluken (bagasjen) opplevdes mindre enn på etron, større forskjell enn de 600-585=15L på papiret, vet ikke helt hvorfor. Enyaq har tre trinn på regenerering (padler bak rattet) men effekten er omtrent lik den på etron 50, så disse to er omtrent like lette/vanskelige å kjøre med en pedal. Testbilen hadde DCC men var ikke like myk som etron selv i komfort innstillingen.

De positive tingene er: en fantastisk liten venderadius, gjerrig på strøm og meget god rekkevidde.

Før prøvekjøringen var jeg rimelig klar over at jeg ønsket skifte til Enyaq (har bestilt iv80x) men nå er jeg ikke så sikker lenger. Føler det blir et vesentlig hakk ned i komfort å gå fra etron til Enyaq men ja, rekkevidden blir jo mye bedre. Har WLTP på 33 mil på min launch ed. og iv80x får vel ca 49mil.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kramzz

Tromsø🙂 :+1: kan jeg spørre hvilke dekkdim du har på Audien og hvilke som var på testbilen til Skoda?☺️

Jeg opplever Audi som helt fantastisk i forhold til det meste annet på støy👍
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

tromsø

Sitat fra: Kramzz på onsdag 21. april 2021, klokken 08:30
Tromsø🙂 :+1: kan jeg spørre hvilke dekkdim du har på Audien og hvilke som var på testbilen til Skoda?☺️

Jeg opplever Audi som helt fantastisk i forhold til det meste annet på støy👍

Både min etron og testbilen har 19" og samme dekk, Hakkapelitta SUV piggfri. Men jeg har 255 rundt om og mener Enyaq testbilen hadde 255 bak og 235 foran, staggered.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

mizzle

#56
Prøvekjørte 1 time i går på tørre veier og strålende solskinn, kjører i dag TM3 og må si jeg ble positivt overrasket over kjørefølelsen, til å være så stor så ble ikke bilen som en "båt" i svingene og plassen virket god, veldig god svingradius og jeg personlig synes interiøret var bedre enn i min TM3.

Synes infotainment var litt laggy men det er vanskelig å være objektiv her når man kommer fra de som er best i klassen på akkurat dette området. Merker også et lite etterslep/lagg på gasspådrag og samme på regenerering, tydelig her at de frir til kundene som i dag kjører bensin/diesel.

Alt i alt en veldig god bil som absolutt er et verdig alternativ til Model y for min del så lenge denne er så høyt priset som den er.


Bilectric

Sitat fra: tromsø på tirsdag 20. april 2021, klokken 20:34
Intrykk etter 1 times prøvekjøring av iv80 (sammenligner med vår etron 50):
Det var vesentlig mye mer støy fra dekk og fra vind. Opplevdes enklere og billigere, fikk ikke samme premium følelse i det hele tatt (har sett en del tester på Youtube der folk sier Enyaq er mer premium enn ID4). Litt lag i infotainment og skjermen frøs en gang. Ingen frunk som jo er meget praktisk når man er på langtur. Kun 40/60 delbar baksete men med skiluke (etron har 40/20/40 + skiluke). Treg akselerasjon men blir nok ok med x4 versjonen. Bakluken (bagasjen) opplevdes mindre enn på etron, større forskjell enn de 600-585=15L på papiret, vet ikke helt hvorfor. Enyaq har tre trinn på regenerering (padler bak rattet) men effekten er omtrent lik den på etron 50, så disse to er omtrent like lette/vanskelige å kjøre med en pedal. Testbilen hadde DCC men var ikke like myk som etron selv i komfort innstillingen.

De positive tingene er: en fantastisk liten venderadius, gjerrig på strøm og meget god rekkevidde.

Før prøvekjøringen var jeg rimelig klar over at jeg ønsket skifte til Enyaq (har bestilt iv80x) men nå er jeg ikke så sikker lenger. Føler det blir et vesentlig hakk ned i komfort å gå fra etron til Enyaq men ja, rekkevidden blir jo mye bedre. Har WLTP på 33 mil på min launch ed. og iv80x får vel ca 49mil.

Det er mange i dette forumet og på diverse FB-forum som diskuterer og sammenligner bagasjeplassen i Enyaq med Audi e-tron. Her er det mye synsing i tillegg til at man sammenligner ulike størrelser. Totalt bagasjevolum er som kjent summen av bagasjerommet over og under gulvet bak pluss eventuell frunk. Her er tallene 585 liter for Enyaq og 660 liter for e-tron.

Enyaq mangler frunk men har et rom med kapasitet på 22 liter under gulvet. Dette gir 563 liter over gulvet bak (opp til toppen av bakseteryggen iht. VDA-normen).
Tilsvarende tall for e-tron er 480 liter over gulvet og 120 under gulvet, totalt 600 liter bak. Dette fikk jeg opplyst av Audi-selger da jeg så på bilen (og ble overrasket over hvor lite plass det var over gulvet gitt bilens størrelse) og det bekreftes i denne omtalen av bilen på DinSide:
https://dinside.dagbladet.no/motor/endelig-har-vi-kjort-audi-e-tron/70318459
I tillegg kommer frunk på 60 liter i e-tron, som gir totalt 660 liter.

Dette betyr at Enyaq har betydelig større bagasjeplass over gulvet bak selv om e-tron har større totalt volum. Dette kan være greit å være klar over når man skal sammenligne og vurdere hva som passer egne behov best. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at det veier tyngst å ha et stort utnyttbart hovedrom framfor å ha et større totalvolum fordelt på flere mindre rom.

PS! Hvis noen lurer på hvordan jeg har funnet ut at det er 22 liter under gulvet i Enyaq, sjekk denne videoen (stopp og tell 9 sek. fra start):
https://www.youtube.com/watch?v=HuhSGwyLw0g

Kramzz

Sitat fra: tromsø på onsdag 21. april 2021, klokken 09:28
Sitat fra: Kramzz på onsdag 21. april 2021, klokken 08:30
Tromsø🙂 :+1: kan jeg spørre hvilke dekkdim du har på Audien og hvilke som var på testbilen til Skoda?☺️

Jeg opplever Audi som helt fantastisk i forhold til det meste annet på støy👍

Både min etron og testbilen har 19" og samme dekk, Hakkapelitta SUV piggfri. Men jeg har 255 rundt om og mener Enyaq testbilen hadde 255 bak og 235 foran, staggered.
Takk☺️👌
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kafk4 på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:22
Hva er deres inntrykk? Positive og negative
Hei, du.

Jeg synes det er helt ok å bruke litt serverplass på dette.

Jeg har kjørt Enyaq i 5 timer. Det var en 80 med bakhjulsdrift, 21" dekk, soltak, skinn interiør, el-seter, head up display. Jeg vet ikke om det var noe mer lydisolerende glass.

Turen gikk fra Hamar til Langhus.

Selv har jeg en Kodiaq nå. 190 Bensin.

Det første jeg la merke til var at sittestillingen var ganske annerledes enn Kodiaqen. I Enyaq så er avstanden fra gulvet og opp til sitteputa lavere enn Kodiaq. Jeg synes at avstanden her er mer lik i Superben. Dette gjør at selve sittestillingen blir noe mer "liggende" enn i Kodiaq. Selv om jeg kjørte setet i Enyaq på det høyeste så ble det ikke fult så "sittende" sittestilling. Dette er nok bare en vanesak og jeg har jo hatt 5 Superber, og det gikk jo fint, det.

En litt artig funksjon er jo at jeg bare nærmet meg bilen så låste den seg opp, jeg satte meg inn og satte bilen i Drive og kjørte. Det var ikke nødvendig å starte bilen på noen måte.

Jeg har to innstillinger på setet. Et for langkjøring. Da er setet ganske høyt og jeg får en mer sittende stilling. kan hvile armen på det justerbare midtarmlenet, eller i "vinduskarmen". Armlenet i døra blir for lavt ned.
For bykjøring har jeg kjørt setet lenger ned, og dette har noe med det innvendige speilet å gjøre.
Det innvendige speilet synes jeg er montert for langt ned i ruta. Jeg synes at det skygger for trafikk fra høyre, og generell utsikt. Etter min mening burde dette speilet vært montert mye nærmere taket.

Det er veldig gode seter. Sitter godt, men selv så er jeg ikke så glad i skinn da jeg føler at jeg kan gli litt lettere rundt i setet. Særlig kan jeg ha en tendens til å gli litt ned i setet etter hvert som jeg kjører langt. Hadde jeg valgt interiør selv hadde jeg nok valgt Lodge.
Designet på setene, dashboardet og hele interiøret, egentlig, er veldig fint. Jeg synes det er en premium finish over det hele hvor detaljene kommer godt frem, men likevel er diskrete.

Fra Hamar og sørover er det 4-felts motorvei helt til København, egentlig, men jeg skulle jo bare til Langhus. Det er 110 km/t frem til Frogner. 100 til Olavsgård og 80 til Langhus. Sånn ca.

Bilen ligger godt på veien. God akselerasjon og herlig at det skjer noe med en gang jeg trykker på gasspedalen. Bilen slipper å måtte "slippe ut clutchen og slure seg bortover" før den kommer seg opp i fart. Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget at det var 21". Det gikk superfint. Jeg trodde jo at slike dekk skulle være hardere å kjøre med.

Det jeg synes var en veldig merkelig avgjørelse er den adaptive cruisekontrollen. På denne bilen er det en ekstra funksjon som skal lese fartsskilt og justere farten etter dette. Det kan jo høres ut som en god idé. Den store haken med dette systemet er at dersom den ser et skilt på en sidevei, så justerer den farten etter det skiltet. Eller som i mitt tilfelle "leser" et gammelt kart hvor det står at på gamle E6 så var det 80 km/t og justerte farten fra 110 km/t til 80 km/t på 4-felts motorvei. Jeg ble svært overrasket over denne plutselige stoppen og det tok tid for meg før jeg skjønte hva dette var for noe. Heldigvis var jeg langt unna andre biler. Denne funksjonen gikk det heldigvis an å skru av. Den skal aldri(!) på i min bil dersom jeg får det.

Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.

Det er veldig god plass innvendig synes jeg. God plass til å bevege armene mens man kjører. God plass i baksetet. Oversikten på dashbordet er fin. Alt er intuitivt i forhold til andre Skodaer. Oppsettet er omtrent helt likt. Jeg liker at det er knapper og ikke bare felt som skal berøres på mye. Jeg likte også det justerbare gulvet i bagasjen. Her kan du få et ganske flatt gulv dersom du legger ned baksetene. Her kan du bare dytte ting helt frem til førersetene.

Jeg stusset litt over at det ikke var en frunk. Jeg tenkte jo at det var fint å ha ladeledningen der, i stede for helt under bagasjegulvet. Det er jo litt upraktisk når det er fult av bagasje. men så har jeg jo kommet frem til at "alle" steder som det lades er det jo ledning fra før. Så det er jo ikke nødvendig å ha med denne ledningen, heller? Og det er tross alt 585 l i bagasjerommet bak. Da er det vel ikke nødvendig å sutre over de tapte 27 l foran?

På skjermene rett foran fordørene er det et plastdeksel som skal liksom være ventiler. Ser jo forsåvidt ganske kult ut designmessig. De er laget av plast og dersom du trykker litt på de så knirker de. Erfaringsmessig så kommer slik plast til å knirke under kjøring etter en stund. Rart at de ikke bare har limt noe fast på skjermen i stede for å lage en slik plasdel.

Alt i alt er det mye som tyder på at min neste bil, om ca 1,5 år blir en Enyaq.
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA