Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Kafk4 på Tirsdag 06. April 2021, klokken 17:22

Tittel: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Kafk4Tirsdag 06. April 2021, klokken 17:22
Lager en tråd for medlemmers erfaringer etter prøvekjøring.
Vet at flere har kjørt en tur i dag og flere og flere kommer i dagene fremover.
Hva er deres inntrykk? Positive og negative
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: biggernTirsdag 06. April 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: StipTirsdag 06. April 2021, klokken 19:06
Aldri kjøpt ny bil, og gleda meg til å lese svar på denne tråden. Bruk gjerne litt serverplass på slike som meg. ;)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Kafk4Tirsdag 06. April 2021, klokken 21:18
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Jeg skal selvsagt prøvekjøre selv. Faktisk allerede til torsdag. Det er dog stor pågang og jeg får kun 30 min. Det betyr at man ikke alene får med seg alle detaljer. Du kan jo selvsagt la være å sjekke denne tråden, men for meg og forhåpentligvis andre brukere er det nyttig med innspill fra flere.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: RusalkaTirsdag 06. April 2021, klokken 21:26
Fin tråd!! Spennende med erfaringer!!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TrygveLOnsdag 07. April 2021, klokken 10:06
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TafsernOnsdag 07. April 2021, klokken 10:26
Skal prøvekjøre i dag. 1 time. Blir vesentlig mer spennende enn sist da vi stod bak "gjerdet" å titta :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: batterimannenOnsdag 07. April 2021, klokken 12:21
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.

Det er nok flere her som bor i Oslo og Bærum. Smittetrykket er såpass høyt her, så jeg leser gjerne noen tilbakemeldinger fra andre før jeg om noen uker prøver å få en prøvekjøring. Produksjon av 80X med CF begynner tidligst i uke 36, så det er ikke så hast.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: monsenrogerOnsdag 07. April 2021, klokken 13:42
Fikk mail om at alle som har bestilt bil hos Møller Bil i Trondheim vil få tilsendt en link om mulighet til svimlende 20 min prøvekjøring i neste uke.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: batterimannenOnsdag 07. April 2021, klokken 14:19
Fikk mail om at alle som har bestilt bil hos Møller Bil i Trondheim vil få tilsendt en link om mulighet til svimlende 20 min prøvekjøring i neste uke.

Haha, ut og inn av parkeringsplassen. Da venter jeg heller for en lenger tur. Ønsker mest å kjøre på vei jeg normalt kjører, for best sammenlikning. Så en på FB hadde fått 3 timer...
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: BilectricOnsdag 07. April 2021, klokken 14:23
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.

Det er nok flere her som bor i Oslo og Bærum. Smittetrykket er såpass høyt her, så jeg leser gjerne noen tilbakemeldinger fra andre før jeg om noen uker prøver å få en prøvekjøring. Produksjon av 80X med CF begynner tidligst i uke 36, så det er ikke så hast.

Produksjon av CF begynner i uke 30 ifølge kommunikasjonssjef for Skoda hos Møller, ifølge oppslag i bladet Motor 26. mars.
https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355 (https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: eivindbOnsdag 07. April 2021, klokken 15:52
Prøvekjørte iv80 på sørpeføre i Tromsø i dag. 19" piggdekk. Bilen er stille og oppleves ikke så stiv med disse dekkene. Med DCC var den noe mykere, men ikke så stor forskjell. Akselerasjonen oppleves grei, men det er ingen spesielt kjapp bil. Gleder meg til å få min med 4x4 og litt mer effekt. Kvalitetsfølelsen er god, bortsett fra selve kanten man griper i for å lukke dørene, denne er nokså billigplast-aktig. Kjekt med knapper for å komme inn på de forskjellige skjermbilder. Skjermen er klar og responsiv (bortsett fra noe lag på setevarme). Jeg ble positivt overraska over skjermen bak rattet, som jeg frykta var "bitteliten". Den er passe stor nok til det man trenger å se der synes jeg. (Med HUD trenger man uansett ikke å se så mye på denne) Jeg synes bagasjerommet var noe kortere enn enkelte bilder tilsier.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: moby666Onsdag 07. April 2021, klokken 20:09
Testet bilen i dag, litt for moroskyld og har ikke tenkt å kjøpe en selv. Derfor blir nok min "test" litt mer objektiv enn andre.

Har i dag en TM3, men har eid de aller fleste elbiler som TMX, eTron, eniro, esoul, Kona osv.

Første inntrykket er at bilen ser bra ut, bortsett fra fronten og den store grillen. Litt mye overheng foran og bak, i kjent Skoda ånd. Inne så ser den grei ut, med endel kjipe plastikk elementer. Skjermen ser fin ut, men oppleves treg og utdatert i forhold til de beste i klassen (tesla). Bilen er godt lydisolert, på nivå med id.3 og id.4. Et stykke bake iPace og eTron. Men kanskje det verste var responsen på motoren. Den var skikkelig treg, og minner om en gammel eGolf eller Kia Soul EV (den gamle). Hvorfor er bilen så undermotorisert? Antar 4x4 versjonen blir bedre. Prisen på testbilen var rundt 500K, og det synes jeg er høyeste laget, når du ser hva annet du kan få for den prisen (EV6, IONIQ5, TMY,TM3, MachE, Polestar, xc40 osv).
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: StipOnsdag 07. April 2021, klokken 20:26
Takk for objektiv test, sjølv om den var meir negativ enn offentlige tester "der ute" og at samtlige bilar du sammenliga med er i ein mindre klasse. Unntaket er TMY som koster no 600.000 med samme felgdimensjon og vinterhjul. Altså svimlande 20% meir enn innstegsprisen på ein bra utstyrt 80x. Verdt det?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: moby666Onsdag 07. April 2021, klokken 20:34
Tror prisen på TMY kommer til å falle. Jeg har en tidlig reservasjon på 470K uten hfeste og Vinterdekk, så tipper Tesla kommer til å redusere til rundt 500K hvis kursen holder seg på dagens nivå.

Ser at innlegget mitt er vinklet litt negativt og det er mye positivt om bilen, som sikkert alle andre er flinke til å få frem :) Håper virkelig at VAG øker ladehastigheten, som det går rykter om på ID.4 ihvertfall. 125KW duger nesten ikke i 2021, og ihvertfall ikke de neste årene...
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: batterimannenOnsdag 07. April 2021, klokken 22:34
Testet bilen i dag, litt for moroskyld og har ikke tenkt å kjøpe en selv. Derfor blir nok min "test" litt mer objektiv enn andre.

Har i dag en TM3, men har eid de aller fleste elbiler som TMX, eTron, eniro, esoul, Kona osv.

Første inntrykket er at bilen ser bra ut, bortsett fra fronten og den store grillen. Litt mye overheng foran og bak, i kjent Skoda ånd. Inne så ser den grei ut, med endel kjipe plastikk elementer. Skjermen ser fin ut, men oppleves treg og utdatert i forhold til de beste i klassen (tesla). Bilen er godt lydisolert, på nivå med id.3 og id.4. Et stykke bake iPace og eTron. Men kanskje det verste var responsen på motoren. Den var skikkelig treg, og minner om en gammel eGolf eller Kia Soul EV (den gamle). Hvorfor er bilen så undermotorisert? Antar 4x4 versjonen blir bedre. Prisen på testbilen var rundt 500K, og det synes jeg er høyeste laget, når du ser hva annet du kan få for den prisen (EV6, IONIQ5, TMY,TM3, MachE, Polestar, xc40 osv).

Når man er vant med Tesla så blir 0-100 på 8,5 sekunder slapt. Det er treigere enn Hyundai Kona som jeg har nå. Blir litt bedre med AWD, men motoren foran er såpass mye svakere enn den bak, så det blir ikke natt og dag. Tror faktisk ID 4 og Enyaq blir de treigeste AWD elbilene? For meg er ikke akselerasjon viktig, så det går helt fint.

Er vel ingen andre som har like bra programvare og app som Tesla, så der kunne man sagt hvilket som helst merke er tregt og mindre brukervennlig.

Du sammenlikner ikke lydisolering mot Tesla men mot I-Pace og e-tron... hmmm  :P

Synes den er greit priset mot andre modeller som Model Y, Mach-E og Polestar 2. Bedre priset enn en overpriset XC-40.

På utseende er jeg enig med grillen. Ønsker å vente på crystal face, ikke fordi jeg må ha så mye lysshow, men fordi en elbil ikke trenger en plastgrill. Synes det Enyaq gjør best er plass og praktiske løsninger, i kombinasjon med god rekkevidde.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: moby666Onsdag 07. April 2021, klokken 23:24
Enyaq er mye bedre støyisolert enn TM3, er ikke noe poeng å nevne. Så si alle elbiler er bedre støyisolert enn TM3 (og andre Teslaer). Byggekvalitet innvendig(materialkvalitet), så er nok TM3 litt bedre, og det syntes jeg var litt overraskende.
Jeg kjører mye bil alene og mange lange turer, så jeg har blitt glad i morsomme biler (gode kjøreegenskaper + kjøreglede) og god lyd. Begge disse punktene var Enyaq veldig langt unna å innfri.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: turfsurfTorsdag 08. April 2021, klokken 06:46
Byggekvalitet innvendig(materialkvalitet), så er nok TM3 litt bedre, og det syntes jeg var litt overraskende.
Samme konklusjon jeg trakk når jeg testet ID.4 (og fikk veldig mye pepper for). Hadde håpet fra bildene at Enyaq skulle være bedre på det punktet.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: batterimannenTorsdag 08. April 2021, klokken 09:59
Enyaq er mye bedre støyisolert enn TM3, er ikke noe poeng å nevne. Så si alle elbiler er bedre støyisolert enn TM3 (og andre Teslaer). Byggekvalitet innvendig(materialkvalitet), så er nok TM3 litt bedre, og det syntes jeg var litt overraskende.
Jeg kjører mye bil alene og mange lange turer, så jeg har blitt glad i morsomme biler (gode kjøreegenskaper + kjøreglede) og god lyd. Begge disse punktene var Enyaq veldig langt unna å innfri.

Var standard lydanlegg i Enyaq langt under M3? Synes det er dårlig at de ikke får Canton-anlegg før i slutten av 2022.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: RusalkaTorsdag 08. April 2021, klokken 10:56
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret:
Ser testeren på Broom (Tv2) har en helt annen oppfatning. "Men innvendig får Skoda betalt for å være litt forsiktige. Vi synes den ser betydelig bedre – og dessuten virker mer påkostet – enn ID.4. Hva skjedde, der? .....
Materialkvaliteten i testbilen er veldig bra. Vi savner svart taktrekk (kan bestilles), men her har Skoda tatt et stort jafs av forspranget VW har hatt tidligere.

https://www.tv2.no/a/13918733/


Har ikke sittet i Id4 eller TM3 så jeg har ikke noe å sammenligne med.  Spennende å få bedømme selv snart !!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: EmilsTorsdag 08. April 2021, klokken 11:23
Dette må vel være veldig smak og behag. Overraskende mange Tesla-eier benytter jo kun akselerasjon og ladehastighet til hvorfor man skal kjøpe en Tesla (Har i dag en Model 3). Dette er jo veldig smak og behov. Mange kjører nesten hele året uten å måtte hurtiglade, men selvfølgelig om man har behov for hurtiglading flere ganger i uken vil man spare tid på at bilen lader raskere. De fleste vil nok være glad for en 30 minutters pause etter 300-400km med kjøring, spesielt mtp. segmentet bilen er myntet på.

Mitt inntrykk er iallfall at Enyaq er hvassere på kvalitet enn Model 3. Den virker hakket mer premium. Jeg kjøper ikke helt at Model 3 har bedre interiør, ettersom det er for det meste plastikk og kjedelig. Men som sagt er dette veldig smak og behag hva man liker.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Kafk4Torsdag 08. April 2021, klokken 11:37
Etter 30 min med kjøring fikk jeg et godt inntrykk. Det som overrasket mest var hvor bra AR-HUD var. Utrolig behagelig og nyttig. Synes at både utførelse og kvalitet føltes bra og hvert fall for en bil til ~500'. Har en Outlander nå og kvaliteten på Enyaq er milevis bedre innvendig. Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: J@xTorsdag 08. April 2021, klokken 11:39
Testet bilen i dag, litt for moroskyld og har ikke tenkt å kjøpe en selv. Derfor blir nok min "test" litt mer objektiv enn andre.

Har i dag en TM3, men har eid de aller fleste elbiler som TMX, eTron, eniro, esoul, Kona osv.

Første inntrykket er at bilen ser bra ut, bortsett fra fronten og den store grillen. Litt mye overheng foran og bak, i kjent Skoda ånd. Inne så ser den grei ut, med endel kjipe plastikk elementer. Skjermen ser fin ut, men oppleves treg og utdatert i forhold til de beste i klassen (tesla). Bilen er godt lydisolert, på nivå med id.3 og id.4. Et stykke bake iPace og eTron. Men kanskje det verste var responsen på motoren. Den var skikkelig treg, og minner om en gammel eGolf eller Kia Soul EV (den gamle). Hvorfor er bilen så undermotorisert? Antar 4x4 versjonen blir bedre. Prisen på testbilen var rundt 500K, og det synes jeg er høyeste laget, når du ser hva annet du kan få for den prisen (EV6, IONIQ5, TMY,TM3, MachE, Polestar, xc40 osv).

Nå er ikke objektivitet som du påberoper deg i første linje noe jeg tenker på i det hele tatt når jeg leser resten av det du skriver... ::)

Du syns fronten og grillen ikke er fin, mens det er nettopp det mange andre syns den er. Grillen har ikke vært en praktisk nødvendighet på mange år nå, men den er ofte en del av designuttrykket til en bil/et merke og som mange setter pris på.

Interiørkvalitet. Dette må tydeligvis være smak og behag, og veldig varierende hva en ser på. Jeg har prøvesittet og prøvd Model 3, samt prøvesittet Enyaq, og det jeg så på Enyaq er i alle fall flere hakk over det jeg så i Model 3.. Dørtrekket med litt for mye hardplast er omtrent det eneste jeg har å sette fingeren på til nå.

Når det gjelder motoriseringen, så kan jeg ikke forstå at den er så undermotorisert. Jeg har ikke prøvekjørt bilen enda, men når jeg ser tallene, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe stort problem. 1. gen e-golf har 0-100 1,5 sek tregere enn Enyaq IV 80, men jeg oppfatter ikke e-golf som så veldig treg, den holder fint følge med en Golf GTI fra samme år fra null til 50. Ja, Tesla tar 0-100 på 3-4 sek, men dette er noe de fleste over 25 syns er gøy noen titalls ganger, og så så vokser de det av seg (spesielt de som har model X og 22", og må betale for 4 nye dekk selv etter en sesong).

Pris. For meg så er dette første gang (sammen med id4) jeg ser en ny elbil som kan erstatte vår familiebil og koster under 600k, under 500 også om du klarer deg med litt mindre utstyr. TM3, MachE, Polestar, xc40 kan for meg ikke erstatte noe annet enn e-Golfen min som jeg pendler på jobb med, og det til en temmelig stiv pris.
EV6, IONIQ5 er litt opp og frem, og jeg føler de ikke er så veldig aktuelle før jeg har fått sett og prøvd de i alle fall, etter mine erfaringer med disse merkene før.

Jeg liker godt tankegangen til Tesla, og ladenettverk og integrasjonen mot navi´en er helt genial. Bare så synd at modellene de har ikke treffer meg og lommeboken helt... bare det at de er svinedyre å forsikre... Sist jeg sjekket måtte jeg ut med 14.000 for en M3 med samme betingelser som jeg betaler 3800 for på min e-Golf (30.000km, 75% bonus og plussforsikring).



Men dette er mine subjektive meninger som jeg føler er minst like objektive som dine objektive meninger.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: turfsurfTorsdag 08. April 2021, klokken 12:25
Du syns fronten og grillen ikke er fin, mens det er nettopp det mange andre syns den er. Grillen har ikke vært en praktisk nødvendighet på mange år nå, men den er ofte en del av designuttrykket til en bil/et merke og som mange setter pris på.
Hm, i de testene (både av privatpersoner og andre)  jeg har lest så er vel grillen den delen av designen som har fått mest kritikk. Noe som jeg er helt enig i. Synes Enyaq er penere enn ID.4 ellers.

Interiørkvalitet. Dette må tydeligvis være smak og behag, og veldig varierende hva en ser på. Jeg har prøvesittet og prøvd Model 3, samt prøvesittet Enyaq, og det jeg så på Enyaq er i alle fall flere hakk over det jeg så i Model 3.. Dørtrekket med litt for mye hardplast er omtrent det eneste jeg har å sette fingeren på til nå.
Har du prøvd TM3 2021 modell? Det er overaskende hvor mye bedre den oppleves enn den gamle. Må ta en titt på Enyaq skjønner jeg :)

Når det gjelder motoriseringen, så kan jeg ikke forstå at den er så undermotorisert. Jeg har ikke prøvekjørt bilen enda, men når jeg ser tallene, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe stort problem. 1. gen e-golf har 0-100 1,5 sek tregere enn Enyaq IV 80, men jeg oppfatter ikke e-golf som så veldig treg, den holder fint følge med en Golf GTI fra samme år fra null til 50. Ja, Tesla tar 0-100 på 3-4 sek, men dette er noe de fleste over 25 syns er gøy noen titalls ganger, og så så vokser de det av seg (spesielt de som har model X og 22", og må betale for 4 nye dekk selv etter en sesong).
Ser mange testere har nevnt dette, og er det samme som jeg opplevde med ID.4. En veldig aggressiv antispinn som gjør at bilen oppleves mye tregere enn den nok egentlig er.  Ellers er det vel ikke 0-x folk bryr seg om, heller 60-x.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: KramzzTorsdag 08. April 2021, klokken 12:49
Syns Enyaq så utrolig flott ut både innvendig og utvendig☺️ Blir kjekt å få den👍

Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TroviTorsdag 08. April 2021, klokken 13:50
Produksjon av CF begynner i uke 30 ifølge kommunikasjonssjef for Skoda hos Møller, ifølge oppslag i bladet Motor 26. mars.
https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355 (https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355)
[/quote]

Yes, but... ref. to the info from my dealer:
"I'm not sure why mr. Moum have said week 30 there, because the big scale production of Lyspakke Pluss is not until week 36. There will be some cars produced from week 30, but that are a very limited amount of cars. That's why we have communicated week 36 earlier."
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: JohnMartinTorsdag 08. April 2021, klokken 14:00
Lånte meg en Enyaq i 3 timer i går. Kjørte meg en langtur, langs både landevei og by.
Hadde meg en tur med skaphenger også.  :)

Nå kommer jeg vel og merke fra en Kodiaq nå, men summa sumarum, så ser jeg frem til å få bilen om et par uker.
Fant ikke umiddelbart noe negativt å si om bilen, men denne manglet en del utstyr som jeg har bestilt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: tromsøTorsdag 08. April 2021, klokken 14:08
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Mange synsinger frem og tilbake her :). Men den mest interessant kommentaren er denne, har også hørt rykter om dette men hadde vært fint å få det bekreftet før jeg må signere på min 80ix!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: steffoneTorsdag 08. April 2021, klokken 14:10
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret

Det er ikke mange som er skuffet over materialkvaliteten, de tilhører utvilsomt fåtallet. En samlet motorpresse hevder annet, og jeg er ikke uenig.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TroviTorsdag 08. April 2021, klokken 14:33
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Yes, correct, that is one of the two (so far) announced planned updates for this autumn.
The other is improved battery management for wither conditions.
(the Skoda's internal winter tests shows that it is needed. Maybe that's why they waited with press & test drives for better weather, so the initial reviews are not complaining about low range...)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: tromsøTorsdag 08. April 2021, klokken 14:58
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Yes, correct, that is one of the two (so far) announced planned updates for this autumn.
The other is improved battery management for wither conditions.
(the Skoda's internal winter tests shows that it is needed. Maybe that's why they waited with press & test drives for better weather, so the initial reviews are not complaining about low range...)

Flott å få det bekreftet igjen her! Men har Skoda offisielt sagt noe om dette? Kafk4, do you work at Skoda?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: StipTorsdag 08. April 2021, klokken 15:01
Sikkert et latterlig dumt spørsmål dette her, men er det slik at oppgradering til 170kW skjer gjennom oppgradert infrastruktur på nye produserte biler og ikkje gjennom oppdatering på gamle biler?   
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 08. April 2021, klokken 15:44
Sikkert et latterlig dumt spørsmål dette her, men er det slik at oppgradering til 170kW skjer gjennom oppgradert infrastruktur på nye produserte biler og ikkje gjennom oppdatering på gamle biler?

Nah gjelder nok eksisterende biler og, tipper dc laderen ombord er den samme som på e-tron som tar 175, blir nok en ota oppdatering som åpner for 170.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Kafk4Torsdag 08. April 2021, klokken 18:39
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Yes, correct, that is one of the two (so far) announced planned updates for this autumn.
The other is improved battery management for wither conditions.
(the Skoda's internal winter tests shows that it is needed. Maybe that's why they waited with press & test drives for better weather, so the initial reviews are not complaining about low range...)

Flott å få det bekreftet igjen her! Men har Skoda offisielt sagt noe om dette? Kafk4, do you work at Skoda?
Jeg jobber ikke for Škoda, men leste det på den internasjonale Škoda Enyaq-gruppen på Facebook. Der var det en av de ansatte ved fabrikken som skrev det. Han har kjørt Enyaq som en test for Škoda i flere måneder sammen med mange andre ansatte ved fabrikken. Han skriver også at dette gjelder også allerede produserte biler og vil skje med en software oppdatering. Se vedlagt bilde
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: sjokomelkTorsdag 08. April 2021, klokken 18:45
Nah gjelder nok eksisterende biler og, tipper dc laderen ombord er den samme som på e-tron som tar 175, blir nok en ota oppdatering som åpner for 170.
Laderen i bilen er bare på 11kW. Det er ingen DC-lader, bortsett fra en liten for 12V-batteriet.
Når du hurtiglader er laderen utenfor bilen. Du er avhengig av at kabling internt i bilen tåler mer strøm for å tåle høyere effekt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: tromsøTorsdag 08. April 2021, klokken 18:54
@Kafk4, takk for utdypende info!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: OlaMTorsdag 08. April 2021, klokken 21:26
Det kan jo være at de har skrevet om logikken for batterivarming slik at den ikke bruker unødig mye på korte turer o.l., sånn som vi ser i ID.4-testene.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TafsernTorsdag 08. April 2021, klokken 23:17
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret:
Ser testeren på Broom (Tv2) har en helt annen oppfatning. "Men innvendig får Skoda betalt for å være litt forsiktige. Vi synes den ser betydelig bedre – og dessuten virker mer påkostet – enn ID.4. Hva skjedde, der? .....
Materialkvaliteten i testbilen er veldig bra. Vi savner svart taktrekk (kan bestilles), men her har Skoda tatt et stort jafs av forspranget VW har hatt tidligere.

https://www.tv2.no/a/13918733/


Har ikke sittet i Id4 eller TM3 så jeg har ikke noe å sammenligne med.  Spennende å få bedømme selv snart !!

Hvor er alle du ser er skuffet over innvendig kvalitet? Jeg er medlem så og si overalt, og har lest alle tester så langt. Ingen har så langt stemt overens med det du skriver.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TorbFredag 09. April 2021, klokken 10:30
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 09. April 2021, klokken 11:13
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.

De fleste nye elbiler støtter 3 fase lading, bare vet om psa som krever ekstra betaling for 3 fas mulig audi og men enyaq støtter 11kw som er 3 fas.
Men noen biler har problemer med 3 fas 230 volt it nett, usikker om det gjelder skoda men e-golf funker fint på 3 fas 230 volt så da burde enyaq funke og.
Men hvis du tenker på større hastighet enn 11kw ac så er det hardware begrensing så det blir ikke raskere via software.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: turfsurfFredag 09. April 2021, klokken 11:45

Men noen biler har problemer med 3 fas 230 volt it nett, usikker om det gjelder skoda men e-golf funker fint på 3 fas 230 volt så da burde enyaq funke og.

Selv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der. 
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: OlaMFredag 09. April 2021, klokken 12:01
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.

Som nevnt over, det er ikke bilens egen lader som er oppgradert, men software-grensen for max strøm den kan ta i mot fra en DC-lader, altså en hurtigladestasjon. Tesla har gjort det samme flere ganger ved at de har en forsiktig grense på ladingen og så slipper opp etter hvert som de får inn kundedata som sier at det er godt innenfor det batteriet tåler.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: tromsøLørdag 10. April 2021, klokken 00:59
Fant en Youtube Test fra Skoda cars med Alex Kersten, publisert 30 mars og ifølge info der skal 80 få en WLTP på minst 520km og 80X minst 500km!
https://m.youtube.com/watch?v=jUOKqOJv1F0

Hvis det er korrekt så er det en fantastisk liten reduksjon av rekkevidden med firehjulstrekk  :+1:
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: turfsurfLørdag 10. April 2021, klokken 10:03
Hvis det er korrekt så er det en fantastisk liten reduksjon av rekkevidden med firehjulstrekk  :+1:
Ja, det hadde jo vært veldig bra. Se f.eks på Mach-e som har over 10% kortere rekkevidde med AWD.

Men med MEB har de vel gjort samme løsning som Tesla har, med permanent motor som er mest effektiv bak, og en async motor foran som kan kobles ut lett?

Hoper de kommer med valg for å ha permanent firehjulstrekk om vinteren, i motsetning til TM3/Y.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: OlaMLørdag 10. April 2021, klokken 21:46

Hoper de kommer med valg for å ha permanent firehjulstrekk om vinteren, i motsetning til TM3/Y.

Enig, håper de også har noe smarte greier for virtuell diffbrems med hjulbremsene.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Torbſøndag 11. April 2021, klokken 21:19
Sitat
Selv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der.

Det Turfsurf skriver her er det samme som jeg har oppfattet andre. Det jeg lurte på om er om Skoda kan bli like god som Tesla gjennom en SW-oppdatering, eller om dette er knyttet til batteriladeren i bilen reint fysisk. For min del, med en Eassee lader som lader 32 amp er forskjellen 7,4 kw vs 11 kw slik jeg forstår det. (Trefas gir en økt ladekapaistet på kvadratrota av 3, men bilen setter i alle fall en begrensing på 11 kw)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: KramzzMandag 12. April 2021, klokken 10:55
Dette med hjemmelader og at man henger seg oppi at det "bare" er optil 11kw lading, det forstår jeg meg ikke så mye på🙂

Har 2 elbiler som deler på 32a enfas, kjører 10mil hver dag med Teslaen og 5 med Egolfen(når jeg hadde den) aldri vert et problem, enyaqen har 50WLTP, som gjør at man sandynligvis har en god buffer om man skal noe utenom det vanlige innimellom☺️👍
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: turfsurfMandag 12. April 2021, klokken 11:50
Dette med hjemmelader og at man henger seg oppi at det "bare" er optil 11kw lading, det forstår jeg meg ikke så mye på🙂
Det er vel ikke så mange som henger seg opp i at det er maks 11kW lading, problemstillingen er vel for at alle som ikke har TN nett (dvs de fleste), så er det maks 7kW, og i mange tilfeller mindre. F.eks på hytta vår får jeg kun lov til å trekke 20A. Hadde det vært IT nett hadde jeg da kun fått 4,6kW.

Med jevne mellomrom kommer vi opp til hytta sent på fredag kveld og skal videre på tur lørdag morgen. I slike tilfeller vil 4,6kW lading gjøre at vi starter med under halvfullt batteri f.eks.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TrygveLMandag 12. April 2021, klokken 11:58
Sitat
Selv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der.

Det Turfsurf skriver her er det samme som jeg har oppfattet andre. Det jeg lurte på om er om Skoda kan bli like god som Tesla gjennom en SW-oppdatering, eller om dette er knyttet til batteriladeren i bilen reint fysisk. For min del, med en Eassee lader som lader 32 amp er forskjellen 7,4 kw vs 11 kw slik jeg forstår det. (Trefas gir en økt ladekapaistet på kvadratrota av 3, men bilen setter i alle fall en begrensing på 11 kw)

Her er en link hvor man kan lese om problematikken med 3fas på IT nett.
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Grunnen til at Tesla kan det er på grunn av det er hardware inni bilen som veksler mellom stjerne og deltakobling har jeg hørt. Man må da høre med forhandler om bilen har mulighet for det.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TorbMandag 12. April 2021, klokken 12:47
Takk TryggveL. Nyttig! For min del er det ikke snakk om "klaging" på vel 7kw lading. Jeg kan fint leve med det. Det er bare snakk om å lære og forstå på et nytt og ukjent felt. Artikkelen TrygveL viser til var jo klargjørende, og det synes ikke å være noe å strebe etter 3-fas lading for de mange av oss som har IT-nett. 

For øvrig er det nå 62 norskregistrerte Enyaqer per i dag, ser jeg.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TerjeFjernMandag 12. April 2021, klokken 13:22
I morgen er det min tur for prøvekjøring. Fått tildelt hele 20 minutter. :laugh:

Ruta blir en kjapp tur innom motorveien, deretter litt småveier.

Noen tips om hva jeg bør se etter?

(Har null peil på bil. For meg er bil bruksgjenstand. Viktigste oppgaven til bilen er å få oss trygt og komfortabelt til og fra hytta på fjellet i helgene. Vi har en 2003 Avensis og en 2011 Leaf nå.)

Jeg ønsker å føle på komforten. Inkl opplevd støy. Har bestilt bil uten DCC mens testbilen er med DCC. Noen som kan si noe om hvordan opplevd forskjell vil være? Forstår det slik at DCC kan hjelpe mot bilsyke. (Så det hadde vært kjekt for kona, men for seint å bestille det nå)

Så får jeg heller bruke litt tid inne hos forhandleren for å krype rundt i den modellen som står utstilt der, kjenne på komfort, størrelse og trykke på knapper.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Leaftekna2018Tirsdag 13. April 2021, klokken 12:40

Skoda på Hvam ( utenfor OSLO ) skal få inn 3 enyaq som demobiler, da skulle vi settes opp på prøvetur et par timer fikk jeg telefon om forrige uke.
de hadde pr i dag kun 1, og maks 30 min pr runde.
Så gleder meg:)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: VoltWayTorsdag 15. April 2021, klokken 14:01
Ser ut som det er en del Enyaq ute til prøvekjøring nå. Fikk epost fra Etterstad som har en til prøvekjøring i 30 minutter. Tror jeg skal bestille en tur for å få prøvd den.

I morgen er det min tur for prøvekjøring. Fått tildelt hele 20 minutter. :laugh:

Ruta blir en kjapp tur innom motorveien, deretter litt småveier.

Noen tips om hva jeg bør se etter?

(Har null peil på bil. For meg er bil bruksgjenstand. Viktigste oppgaven til bilen er å få oss trygt og komfortabelt til og fra hytta på fjellet i helgene. Vi har en 2003 Avensis og en 2011 Leaf nå.)

Jeg ønsker å føle på komforten. Inkl opplevd støy. Har bestilt bil uten DCC mens testbilen er med DCC. Noen som kan si noe om hvordan opplevd forskjell vil være? Forstår det slik at DCC kan hjelpe mot bilsyke. (Så det hadde vært kjekt for kona, men for seint å bestille det nå)

Så får jeg heller bruke litt tid inne hos forhandleren for å krype rundt i den modellen som står utstilt der, kjenne på komfort, størrelse og trykke på knapper.
Jeg har en Kodiaq med DCC. Bilsyke-argumentet antar jeg er fordi du kan gjøre demperene stivere som gjør av bilen krenger mindre i svinger, men samtidig blir det mer risting.

Jeg bruker ofte DCC ved kjøring og ville valgt det igjen. Bruker mest komfort, normal og sport. Komfort gjør demperene mykere og er fint på brostein og veier med mye ujevnheter. Normal er en mellomting. Sport er merkbart stivere og bilen ligger bedre på svingete veier. Ulempen er mer risting og støy, så jeg bruker det ikke hele tiden. På motorveiene er svingene så slakke at det ikkje har så stor effekt, så der går det gjerne i komformodus. På gode, svingete veier er sport fint.

20 minutter er ikke stort, men jeg anbefaler å teste de ulike modusene på ulike underlag, da spesielt sammenlikne komfort, sport og normal. Jeg var lenge usikker, men etter en times prøvertur med DCC ble jeg overbevist og har ikke angret et sekund.

Enorme forskjeller er det ikke fra normal til sport og normal til komfort, men absolutt merkbart. For de fleste vil nok normalmodus fungere til det meste, så det blir en avveiining av kostnaden mot hva en får. DCC kostet 1.6% av nyprisen for min Kodiaq, så det utgjorde ikke så veldig mye.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: tromsøTirsdag 20. April 2021, klokken 20:34
Intrykk etter 1 times prøvekjøring av iv80 (sammenligner med vår etron 50):
Det var vesentlig mye mer støy fra dekk og fra vind. Opplevdes enklere og billigere, fikk ikke samme premium følelse i det hele tatt (har sett en del tester på Youtube der folk sier Enyaq er mer premium enn ID4). Litt lag i infotainment og skjermen frøs en gang. Ingen frunk som jo er meget praktisk når man er på langtur. Kun 40/60 delbar baksete men med skiluke (etron har 40/20/40 + skiluke). Treg akselerasjon men blir nok ok med x4 versjonen. Bakluken (bagasjen) opplevdes mindre enn på etron, større forskjell enn de 600-585=15L på papiret, vet ikke helt hvorfor. Enyaq har tre trinn på regenerering (padler bak rattet) men effekten er omtrent lik den på etron 50, så disse to er omtrent like lette/vanskelige å kjøre med en pedal. Testbilen hadde DCC men var ikke like myk som etron selv i komfort innstillingen.

De positive tingene er: en fantastisk liten venderadius, gjerrig på strøm og meget god rekkevidde.

Før prøvekjøringen var jeg rimelig klar over at jeg ønsket skifte til Enyaq (har bestilt iv80x) men nå er jeg ikke så sikker lenger. Føler det blir et vesentlig hakk ned i komfort å gå fra etron til Enyaq men ja, rekkevidden blir jo mye bedre. Har WLTP på 33 mil på min launch ed. og iv80x får vel ca 49mil.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: KramzzOnsdag 21. April 2021, klokken 08:30
Tromsø🙂 :+1: kan jeg spørre hvilke dekkdim du har på Audien og hvilke som var på testbilen til Skoda?☺️

Jeg opplever Audi som helt fantastisk i forhold til det meste annet på støy👍
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: tromsøOnsdag 21. April 2021, klokken 09:28
Tromsø🙂 :+1: kan jeg spørre hvilke dekkdim du har på Audien og hvilke som var på testbilen til Skoda?☺️

Jeg opplever Audi som helt fantastisk i forhold til det meste annet på støy👍

Både min etron og testbilen har 19" og samme dekk, Hakkapelitta SUV piggfri. Men jeg har 255 rundt om og mener Enyaq testbilen hadde 255 bak og 235 foran, staggered.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: mizzleOnsdag 21. April 2021, klokken 10:01
Prøvekjørte 1 time i går på tørre veier og strålende solskinn, kjører i dag TM3 og må si jeg ble positivt overrasket over kjørefølelsen, til å være så stor så ble ikke bilen som en "båt" i svingene og plassen virket god, veldig god svingradius og jeg personlig synes interiøret var bedre enn i min TM3.

Synes infotainment var litt laggy men det er vanskelig å være objektiv her når man kommer fra de som er best i klassen på akkurat dette området. Merker også et lite etterslep/lagg på gasspådrag og samme på regenerering, tydelig her at de frir til kundene som i dag kjører bensin/diesel.

Alt i alt en veldig god bil som absolutt er et verdig alternativ til Model y for min del så lenge denne er så høyt priset som den er.

Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: BilectricOnsdag 21. April 2021, klokken 10:42
Intrykk etter 1 times prøvekjøring av iv80 (sammenligner med vår etron 50):
Det var vesentlig mye mer støy fra dekk og fra vind. Opplevdes enklere og billigere, fikk ikke samme premium følelse i det hele tatt (har sett en del tester på Youtube der folk sier Enyaq er mer premium enn ID4). Litt lag i infotainment og skjermen frøs en gang. Ingen frunk som jo er meget praktisk når man er på langtur. Kun 40/60 delbar baksete men med skiluke (etron har 40/20/40 + skiluke). Treg akselerasjon men blir nok ok med x4 versjonen. Bakluken (bagasjen) opplevdes mindre enn på etron, større forskjell enn de 600-585=15L på papiret, vet ikke helt hvorfor. Enyaq har tre trinn på regenerering (padler bak rattet) men effekten er omtrent lik den på etron 50, så disse to er omtrent like lette/vanskelige å kjøre med en pedal. Testbilen hadde DCC men var ikke like myk som etron selv i komfort innstillingen.

De positive tingene er: en fantastisk liten venderadius, gjerrig på strøm og meget god rekkevidde.

Før prøvekjøringen var jeg rimelig klar over at jeg ønsket skifte til Enyaq (har bestilt iv80x) men nå er jeg ikke så sikker lenger. Føler det blir et vesentlig hakk ned i komfort å gå fra etron til Enyaq men ja, rekkevidden blir jo mye bedre. Har WLTP på 33 mil på min launch ed. og iv80x får vel ca 49mil.

Det er mange i dette forumet og på diverse FB-forum som diskuterer og sammenligner bagasjeplassen i Enyaq med Audi e-tron. Her er det mye synsing i tillegg til at man sammenligner ulike størrelser. Totalt bagasjevolum er som kjent summen av bagasjerommet over og under gulvet bak pluss eventuell frunk. Her er tallene 585 liter for Enyaq og 660 liter for e-tron.

Enyaq mangler frunk men har et rom med kapasitet på 22 liter under gulvet. Dette gir 563 liter over gulvet bak (opp til toppen av bakseteryggen iht. VDA-normen).
Tilsvarende tall for e-tron er 480 liter over gulvet og 120 under gulvet, totalt 600 liter bak. Dette fikk jeg opplyst av Audi-selger da jeg så på bilen (og ble overrasket over hvor lite plass det var over gulvet gitt bilens størrelse) og det bekreftes i denne omtalen av bilen på DinSide:
https://dinside.dagbladet.no/motor/endelig-har-vi-kjort-audi-e-tron/70318459 (https://dinside.dagbladet.no/motor/endelig-har-vi-kjort-audi-e-tron/70318459)
I tillegg kommer frunk på 60 liter i e-tron, som gir totalt 660 liter.

Dette betyr at Enyaq har betydelig større bagasjeplass over gulvet bak selv om e-tron har større totalt volum. Dette kan være greit å være klar over når man skal sammenligne og vurdere hva som passer egne behov best. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at det veier tyngst å ha et stort utnyttbart hovedrom framfor å ha et større totalvolum fordelt på flere mindre rom.

PS! Hvis noen lurer på hvordan jeg har funnet ut at det er 22 liter under gulvet i Enyaq, sjekk denne videoen (stopp og tell 9 sek. fra start):
https://www.youtube.com/watch?v=HuhSGwyLw0g (https://www.youtube.com/watch?v=HuhSGwyLw0g)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: KramzzOnsdag 21. April 2021, klokken 13:24
Tromsø🙂 :+1: kan jeg spørre hvilke dekkdim du har på Audien og hvilke som var på testbilen til Skoda?☺️

Jeg opplever Audi som helt fantastisk i forhold til det meste annet på støy👍

Både min etron og testbilen har 19" og samme dekk, Hakkapelitta SUV piggfri. Men jeg har 255 rundt om og mener Enyaq testbilen hadde 255 bak og 235 foran, staggered.
Takk☺️👌
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Vurderer en elbilſøndag 25. April 2021, klokken 15:08
Hva er deres inntrykk? Positive og negative
Hei, du.

Jeg synes det er helt ok å bruke litt serverplass på dette.

Jeg har kjørt Enyaq i 5 timer. Det var en 80 med bakhjulsdrift, 21" dekk, soltak, skinn interiør, el-seter, head up display. Jeg vet ikke om det var noe mer lydisolerende glass.

Turen gikk fra Hamar til Langhus.

Selv har jeg en Kodiaq nå. 190 Bensin.

Det første jeg la merke til var at sittestillingen var ganske annerledes enn Kodiaqen. I Enyaq så er avstanden fra gulvet og opp til sitteputa lavere enn Kodiaq. Jeg synes at avstanden her er mer lik i Superben. Dette gjør at selve sittestillingen blir noe mer "liggende" enn i Kodiaq. Selv om jeg kjørte setet i Enyaq på det høyeste så ble det ikke fult så "sittende" sittestilling. Dette er nok bare en vanesak og jeg har jo hatt 5 Superber, og det gikk jo fint, det.

En litt artig funksjon er jo at jeg bare nærmet meg bilen så låste den seg opp, jeg satte meg inn og satte bilen i Drive og kjørte. Det var ikke nødvendig å starte bilen på noen måte.

Jeg har to innstillinger på setet. Et for langkjøring. Da er setet ganske høyt og jeg får en mer sittende stilling. kan hvile armen på det justerbare midtarmlenet, eller i "vinduskarmen". Armlenet i døra blir for lavt ned.
For bykjøring har jeg kjørt setet lenger ned, og dette har noe med det innvendige speilet å gjøre.
Det innvendige speilet synes jeg er montert for langt ned i ruta. Jeg synes at det skygger for trafikk fra høyre, og generell utsikt. Etter min mening burde dette speilet vært montert mye nærmere taket.

Det er veldig gode seter. Sitter godt, men selv så er jeg ikke så glad i skinn da jeg føler at jeg kan gli litt lettere rundt i setet. Særlig kan jeg ha en tendens til å gli litt ned i setet etter hvert som jeg kjører langt. Hadde jeg valgt interiør selv hadde jeg nok valgt Lodge.
Designet på setene, dashboardet og hele interiøret, egentlig, er veldig fint. Jeg synes det er en premium finish over det hele hvor detaljene kommer godt frem, men likevel er diskrete.

Fra Hamar og sørover er det 4-felts motorvei helt til København, egentlig, men jeg skulle jo bare til Langhus. Det er 110 km/t frem til Frogner. 100 til Olavsgård og 80 til Langhus. Sånn ca.

Bilen ligger godt på veien. God akselerasjon og herlig at det skjer noe med en gang jeg trykker på gasspedalen. Bilen slipper å måtte "slippe ut clutchen og slure seg bortover" før den kommer seg opp i fart. Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget at det var 21". Det gikk superfint. Jeg trodde jo at slike dekk skulle være hardere å kjøre med.

Det jeg synes var en veldig merkelig avgjørelse er den adaptive cruisekontrollen. På denne bilen er det en ekstra funksjon som skal lese fartsskilt og justere farten etter dette. Det kan jo høres ut som en god idé. Den store haken med dette systemet er at dersom den ser et skilt på en sidevei, så justerer den farten etter det skiltet. Eller som i mitt tilfelle "leser" et gammelt kart hvor det står at på gamle E6 så var det 80 km/t og justerte farten fra 110 km/t til 80 km/t på 4-felts motorvei. Jeg ble svært overrasket over denne plutselige stoppen og det tok tid for meg før jeg skjønte hva dette var for noe. Heldigvis var jeg langt unna andre biler. Denne funksjonen gikk det heldigvis an å skru av. Den skal aldri(!) på i min bil dersom jeg får det.

Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.

Det er veldig god plass innvendig synes jeg. God plass til å bevege armene mens man kjører. God plass i baksetet. Oversikten på dashbordet er fin. Alt er intuitivt i forhold til andre Skodaer. Oppsettet er omtrent helt likt. Jeg liker at det er knapper og ikke bare felt som skal berøres på mye. Jeg likte også det justerbare gulvet i bagasjen. Her kan du få et ganske flatt gulv dersom du legger ned baksetene. Her kan du bare dytte ting helt frem til førersetene.

Jeg stusset litt over at det ikke var en frunk. Jeg tenkte jo at det var fint å ha ladeledningen der, i stede for helt under bagasjegulvet. Det er jo litt upraktisk når det er fult av bagasje. men så har jeg jo kommet frem til at "alle" steder som det lades er det jo ledning fra før. Så det er jo ikke nødvendig å ha med denne ledningen, heller? Og det er tross alt 585 l i bagasjerommet bak. Da er det vel ikke nødvendig å sutre over de tapte 27 l foran?

På skjermene rett foran fordørene er det et plastdeksel som skal liksom være ventiler. Ser jo forsåvidt ganske kult ut designmessig. De er laget av plast og dersom du trykker litt på de så knirker de. Erfaringsmessig så kommer slik plast til å knirke under kjøring etter en stund. Rart at de ikke bare har limt noe fast på skjermen i stede for å lage en slik plasdel.

Alt i alt er det mye som tyder på at min neste bil, om ca 1,5 år blir en Enyaq.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Vurderer en elbilſøndag 25. April 2021, klokken 18:14
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret:
Ser testeren på Broom (Tv2) har en helt annen oppfatning.
Jeg har også den oppfatningen. ID4 som jeg har prøvd bittelitt ser ut som en japansk bil fra 90-tallet inni. Material og utformingen av setene. Enyaq virker på meg som mye mer kvalitet og forseggjort. Gjennomtenkt designmessig.

Jeg kan nevne på at begge deler var skinn.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: Joaborſøndag 25. April 2021, klokken 22:31
Nu har jag provkört 1 timme, och här är mina korta reflektioner:
- Gällande storlek så är det en stor bil både invändigt och utvändigt, har faktiskt ingen bra jämförelse då jag inte hade en annan bil bredvid men större än Volvo XC60 men smäckrare och Volvon är högre upplever jag.
- Ljudnivå: Mycket välisolerad, vindljudet var nästan obefintligt och det enda ljud som egentligen hördes var däckljud (21", 235 & 255) men klart mindre ljud än min BMW 220d Xdrive Gran Tourer. Den stora kupén gör så klart att det blir lite mer ljud än en sedan.
- Sköna stolar (skinnklädsel), dock har jag valt sportstolarna så det ska bli intressant hur dom är att sitta i.
- Bra klipp trots lite mjäkiga 0-100 siffror 8,5 officiellt, ca 8 (Tesla Björn ID.4).
- Sköna reglage och knappar med en distinkt känsla, tyckte inre ratthjulen kändes alltför plastiga, men dom hade nog kunnat lägga 5 kr extra på dom.
- HUD/AR: Intressant och bra HUD men det gröna/gula/röda strecket som dyker upp för att varna för andra bilar var stundtals svårt att se och liksom "flimrade" lite, kan säkert bero på sittposition eller ovana.
- Grillen: den stora fula plastbiten kändes inte lika ful i verkligheten men enligt min åsikt den sämsta delen på hela bilen. Men den går att leva med.
- Travel assist fungerar riktigt bra och har kommit en bra bit längre än min Sharan -17 som dock endast hade Lane assist. Travel assist känns klart mer sofistikerad och mjukare när vägen svänger, dock måste det fortfarande finnas sidlinjer för att det ska fungera.

Om jag nu ska hitta något att klaga på så är det att den stora 13" skärmen inte är vinklad mot föraren och det är inget problem när man är normal lång och kommer en bit i från den. Men jag som är 165 cm och sitter lite längre fram hade uppskattat att den var riktad/vinklad mot föraren som ex. min BMW, men jag skulle tro att det är en vanesak samt om man väljer HUD/AR så tittar man ändå inte på den skärmen.

Bara att fråga om det är något ni undrar över. Kom även i håg att det är svårt att vara 100% objektiv då jag redan har beställt en Enyaq iV80 Sportline, quartz grey.

En kort reflektion är att när jag satte mig i min diesel BMW så känns den påtagligt omodern på alla sätt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: VoltWayMandag 26. April 2021, klokken 06:38
Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.
På motorvei er jeg ikke så overrasket over det. Jeg har selv en 190 bensin Kodiaq og støyisolering var no jeg la merke til under prøvekjøring av Kodiaq som var mye bedre enn de andre bilene jeg hadde prøvd før det.

Under en tur på motorveien med Kodiaq så satte jeg bilen i fri og slapp gassen uten å merke noe forskjell i støynivå. Altså var støy fra vei og vind høy nok til å maskere ut motoren. I lavere hastigheter er det selvsagt større forskjeller mellom elbil og forbrenningsbiler.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: BigdragoMandag 26. April 2021, klokken 13:45
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TafsernMandag 26. April 2021, klokken 19:24
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.

Det er vel strengt tatt SS som gjør at du må vente lenge, ikke "alt ekstrautstyret". :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: BigdragoMandag 26. April 2021, klokken 19:38
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.

Det er vel strengt tatt SS som gjør at du må vente lenge, ikke "alt ekstrautstyret". :)

Kombinasjon 4x4, cf og ss iflg forhandler. Det har en sein produksjonqdato på båndet. Tydelig at de vile fylle året kvote på X antall biler for å ikke få straff fra eu. Hadde ikke kravet vært der hadde de nok produsert de dyreste bilene først.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: carlingsTirsdag 27. April 2021, klokken 08:07
Veldig interessant å lese alle disse erfaringene, virker som at Enyaq er en bil uten spesielle svakheter. Skal bli interrssant å sammenligne mot Ioniq 5 nå som denne ble priset såpass likt her i Norge.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: krilleTirsdag 27. April 2021, klokken 08:47
Veldig interessant å lese alle disse erfaringene, virker som at Enyaq er en bil uten spesielle svakheter. Skal bli interrssant å sammenligne mot Ioniq 5 nå som denne ble priset såpass likt her i Norge.
Og EV6 for så vidt. 4-hjulstrekkeren der og iV80x er ikke langt fra hver andre i pris. Har en følelse av at Enyaq er litt bedre på plass, detaljer/lure løsninger mens EV6 er kanskje hvassere på effekt, ladespenning og hengervekt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: TafsernTirsdag 27. April 2021, klokken 09:01
Veldig interessant å lese alle disse erfaringene, virker som at Enyaq er en bil uten spesielle svakheter. Skal bli interrssant å sammenligne mot Ioniq 5 nå som denne ble priset såpass likt her i Norge.
Og EV6 for så vidt. 4-hjulstrekkeren der og iV80x er ikke langt fra hver andre i pris. Har en følelse av at Enyaq er litt bedre på plass, detaljer/lure løsninger mens EV6 er kanskje hvassere på effekt, ladespenning og hengervekt.

Den er nok vesentlig bedre på plass. Se video fra de journalistene som har sittet i EV6, han høyeste (195 cm) sitter med beina i 45 grader opp i baksetet. Jeg er 190, og sitter som en konge i baksetet på Enyaq. Samtidig virker materialkvaliteten innvendig bedre på Enyaq enn EV6...det er mye plast stort sett overalt. Ikke utypisk Kia egentlig :) Og du har masse høyde for bagasje i Enyaq...EV6 virker å ha, ikke bare dårligere plass nedenfor topp seterygg, men også over pga mer fallende bakvindu.

De andre poengene dime stemmer ganske bra, men som en familievogn, så har Enyaq godt med akslerasjon og absolutt nok kraft til forbikjøringer. :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: batterimannenTirsdag 27. April 2021, klokken 09:41
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.

Kommer til å vente på CF pga den svarte plastplaten i fronten. Det som er er usikker på er om jeg uansett må vente på produksjon i uke 48 for SSS, da kan man like så godt vente på ventilerte seter også? Skal visstnok bli mulig å bestille i uke 41 etter et ark som har vært delt tidligere.

Hadde nr litt over 200 og bestilte i starten av september, så jeg er litt usikker på om jeg ønsker å vente på SSS. På en side så hadde det vært fint å få bilen tidligere, på den andre siden så betaler man såpass at man har lyst til å ha alt inkludert. Et usikkerhetsmoment er når Konaen vår må inn å bytte batteri. Jeg vet ikke om det er vanskeligere å få en god pris på den før batteriet er byttet.

For meg så er EV6 den nærmeste konkurrenten. Synes Enyaq vinner på plass og praktiske løsninger. EV6 vinner på akselerasjon/lading. Taklast og lydisolering er enn så lenge usikkerhetsmomenter for EV6. 
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: OlaMTirsdag 27. April 2021, klokken 13:51
Fikk 30 minutter hos Møller i dag jeg og, en blå 80 på 21" med DCC, pano, HUD. Kan vel egentlig bare stemme i med alt det positive som sies, det er en virkelig bra bil.

Ting jeg likte som kanskje ikke nevnes så ofte:


Småting jeg ikke likte:


Hvis versjonen uten DCC ikke er for stump i dempingen er det kanskje like greit å droppe det tilvalget. Så kan man spare mer på å droppe 21", det blir antagelig stillere og mykere. Jeg kunne like greit droppet pano også, da er det noen grunker til overs til AWD og mer power.

Tok forøvrig en sammenligning av svingradius med Citigo-E. Med forbehold om feilmargin ser det faktisk ut til at Enyaq svinger krappere enn Citigo-E, noe som er virkelig bemerkelsesverdig. Kjørte på en parkeringsplass, tok full sving og stoppet når jeg var parallell med linjene igjen. Gikk litt over på Enyaq, men dog.

(https://i.imgur.com/oOQZmcK.jpg)

(https://i.imgur.com/bRnIioo.jpg)

(https://i.imgur.com/9PVqiKE.jpg)

(https://i.imgur.com/Zo41jep.jpg)


- Travel assist fungerar riktigt bra och har kommit en bra bit längre än min Sharan -17 som dock endast hade Lane assist. Travel assist känns klart mer sofistikerad och mjukare när vägen svänger, dock måste det fortfarande finnas sidlinjer för att det ska fungera.

Her kan det være greit å påpeke at Lane Assist ikke er ment til å være styreautomasjon, men en sikkerhetsfunksjon som redder deg inn hvis du glir over linjen ved et uhell. Dette er ikke spesielt tydelig i navngivingen VW har kommet opp med, så det er ikke så rart at mange misforstår. Ellers enig at Travel assist er solid.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: StipTirsdag 27. April 2021, klokken 14:35
Tusen takk for slike innlegg.  :+1: Dette er kvalitet!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: OlaMMandag 03. Mai 2021, klokken 13:00
Testet Model 3 i dag, tok samme svingradius-test for å se hvor god RWD Enyaq faktisk er.

(https://i.imgur.com/hST60mw.jpg)

Alltid en Leaf i veien!  >:(

(https://i.imgur.com/yubnZEq.jpg)

(https://i.imgur.com/zacY3wP.jpg)

Minst en halv plass større diameter, kanskje to tredjedeler hvis vi skal være rause med Enayqen. AWD kommer vel til å være nærmere Teslaen. Med RWD og 360 kamera er jo trange parkeringsplasser så lett av det nesten er juks. Så det er et godt argument for Enyaq (eller annen RWD MEB) hvis du trenger plassen, ikke trenger AWD og har det trangt. Men alt i alt så vil jeg ikke si at Teslaen har noe plagsomt stor svingradius.

Hestekreftene var jo en helt annen verden naturligvis. Savnet faktisk HUD, men ikke for å se farten. Men for å bli advart tidlig om at cruisekontrollen har funnet på noe tull. Den gjorde endel endringer på eget initiativ, det var aldri riktig. Her var Enyaqen mye bedre.

Komfort over fartshumper var bedre enn fryktet. Relativt nært Enyaq DCC i sport, kanskje litt mykere. (19" på 2,6 bar) Enyaq i komfort var jo mye mykere, men den skramlet mer over humpene, tro det eller ei. Enyaq var også bedre på støy, men ikke med mye.

Etter min mening står ikke Model 3en mye tilbake for Enyaq i opplevd kvalitet og komfort. Det er pluss og minus på begge sider, en får se an selv.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: hELgenenMandag 03. Mai 2021, klokken 13:11
Vil tippe AWD Enyaq har samme svingradius som Id.4 - dvs. 11.6 meter
Tm3 har 11.8 og 2WD id.4 (Enyaq) har 10.2

Tittel: Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
Skrevet av: OlaMMandag 03. Mai 2021, klokken 13:25
Vil tippe AWD Enyaq har samme svingradius som Id.4 - dvs. 11.6 meter
Tm3 har 11.8 og 2WD id.4 (Enyaq) har 10.2



Småprik, men de tallene er diameter, ikke radius. 1.6 meter forskjell mellom Model 3 og RWD Enyaq stemmer vel relativt bra med bildene, men jeg tror forskjellen reelt er litt mindre. Jeg var nøye på å ha fullt rattutslag begge ganger. Måtte prøve fra noen andre plasser pga Leafen, men ganske sikker på de er like brede.