Familebil med kort leveringstid

Startet av Kjartan87, mandag 05. april 2021, klokken 00:35

« forrige - neste »

Kjartan87

Har forsøkt å søke litt på forumet her, og svaret er ofte ID4 eller Enyaq. Men det passer ikke spørsmålet mitt helt.

Er på utkikk etter en elbil som passer noen med et lite barn, har god nok rekkevidde og/eller god plass i bagasjen. Tenker da minst 400 liter. Samtidig må den kunne leveres før sommeren.

Og det er på det siste jeg tror ID4 eller Enyaq ryker? Og det er vel muligens ventetid på XC40 og IX3 og?

Så de jeg tror jeg har å velge mellom da er:

Polestar 2, Tesla model 3 SR, Audi E-tron 50 (her går rekkevidde på bekostning av bagasje, men den vil jo funke for 98% av all kjøringen) eller Kia E-niro. Noen jeg har oversett her? Personlig er jeg mest begeistret for Polestar, med E-tron på en god nummer to. Men jeg skal jo dele regningen med noen som mener E-tron blir litt i største laget når man bor sentralt i byen.

Litt rotete struktur her kanskje, men - hva ville dere gått for? Altså rundt 450 rekkevidde og minst 400 liter bagasje. Kan justere litt på rekkevidden hvis bagasjen passer. Men ikke noe under rekkevidden til E-tron 50.

Edit: Vi tenker å lease, er ganske fersk på det området. Har forstått at man kan justere innskudd/månedsleie opp og ned avhengig av hverandre, men totalsummen etter 36 måneder vil vel være lik uansett? Den er vel hogd i stein av forhandler?

Jambo

I din situasjon, hvis jeg absolutt måtte hatt bil før sommeren, ville jeg sett på Kia e-Niro eller Volvo XC40 (usikker på leveringstiden der), ev. Polestar 2 om du ikke trenger/ønsker høyere sittestilling. Hvis jeg kunne ventet ville jeg valgt ID4 eller Enyaq som nok er de bilene som akkurat nå passer best mtp. størrelse på bagasjerom.

Model 3 hadde jeg droppet bl.a. pga. utformingen på bagasjerommet, når du har lastet inn og ut f.eks. barnevogn i bilen en stund så setter du pris på å ha størst mulig bagasjeromsåpning/luke. I alle fall siden du er så nøye på bagasjeromsplassen.

Hadde droppet å vurdere Audi e-tron 50 pga. lav rekkevidde, husk at rekkevidden som kanskje ser akkurat akseptabel ut på papiret er vesentlig kortere på vinteren. Utenom det er jo bilen som du sier meget stor når det gjelder utvendige mål. Jeg vurderte e-tron tidligere men droppet det kjapt da jeg fikk målt lengde og bredde i garasjen min og sammenlignet med e-trons mål. I tillegg har jeg dårlig erfaring med å manøvrere store biler i norske parkeringshus som ofte er bygget med altfor små klaringer, for krappe kurver og for trange parkeringsplasser.

Kjartan87

Takk! Høyere sittestilling er ikke et must. Kia'en er nok det aller mest fornuftige. Men også det trausteste.
Vil helst ha noe før sommeren da oddsen for at man kan sette seg på et fly til syden er minimal. Og barnevogna kommer til høsten. Og i valget mellom Polestar og Tesla M3 er valget lett ( for meg ), det må bli Polestar.

Enig i innvendingene mot E-tron. Men det er jo en fin bil da...Sjekket den på ABRP og kommer til hytta med 50 uten å måtte lade (med rundt 19% igjen), som vil være det som er brorparten av langturene bilen skal på. Men ja, den skal jo stå i en fellesgarasje når den ikke er i bruk. Og mye gateparkering osv osv..

Barfot

Er E-Tron innforbi prismessig, bør du se på Jaguar I-Pace EV-320 og. Fra 597.000 ny.

Har prøvekjørt, fantastisk fin bil, men ennå ikke bestemt oss.

Polestar2 ble for trang inni.

turfsurf

I-Pace bør jo passe bra her ja. Praktisk og ikke for stor å ferdes med i hverdagen, men god plass i kupe og bagasjerom. Realistisk rekkevidde er mellom 30 og 45 mil (WLTP er vel 47 mil).

Når det gjelder leasing er jo størst mulig innskudd det mest lønsomme grunnet renter, men de er jo ikke allverden akkurat nå. En annen ting som taler for ett solid innskudd er at det kan komme MVA på leasing igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

golo

Ring rundt til VW forhandlere og hør om de har ID4 1st inne. Mange har biler som kan leveres på dagen eller som er på vei fra fabrikk. Det er biler som kunder har avbestilt. Rett før påske hadde Møller Ryen 2 stk inne.

Kjartan87

Takk igjen for gode svar her. E-tron er innenfor budsjett (med et nødskrik). I-pace blir nok litt for dyr med leasing. E-tron 50 leasing finner jeg for totalt 268 000. I-Pace kommer på 324 000.

Har kjørt en del ID3, og hvis skjerm osv er samme oppsett på ID4 frister ikke det så innmari. Det virket tregt og knotete. Selv om ID4 har nok av andre kvaliteter for å veie opp.

Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

Stikkkontakt

Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

e-tron 50 til 268k er vel ganske spedt utstyrt?
Erik Arnesen kjører en kampanje til 289k.
Ser ut som om den du viser til er en Advanced Business med hengerfeste, mens den hos EA er en Advanced Sport med S-Line.

https://blogg.eabryn.no/audi-kampanje/audi-e-tron-50/

Trekkoppbil

#8
Polestar 2 har 30% høyere forbruk enn Model 3, iflg offisielle tall. Under Motor sin test, var målt forbruk på Polestar 2, 54% høyere enn forbruket på Model 3. https://motor.no/elbil/polestar-2-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/194093

Det virker litt rart å bruke penger på et batteri med høy kapasitet, så kjøper man en bil som har mye høyere forbruk enn konkurenten.

Det er mange grunner til å være skeptisk til kinabilene.

hELgenen

Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre

Kjartan87

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. april 2021, klokken 14:40
Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

e-tron 50 til 268k er vel ganske spedt utstyrt?
Erik Arnesen kjører en kampanje til 289k.
Ser ut som om den du viser til er en Advanced Business med hengerfeste, mens den hos EA er en Advanced Sport med S-Line.

https://blogg.eabryn.no/audi-kampanje/audi-e-tron-50/

Var denne kampanjen jeg siktet til- https://moss.audi.no/kampanje/e-tron/ gikk ut for et par dager siden men..

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Hva er grunnen til å holde seg unna USA-biler? Hva er galt med f.eks. Ford Mustang Mach-E?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

#12
Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Hva er grunnen til å holde seg unna USA-biler? Hva er galt med f.eks. Ford Mustang Mach-E?

@Trekkoppbil nevnte at det var mange grunner til å holde seg unna Kina biler - tolket det slik at noen av argumentasjonen her var politisk motivert, feks manglende menneskerettigheter i Kina. På samme måte måte kan en også argumentere for at arbeidslivet i USA også fremmer uorganiserte arbeidstagere som jobber for småpenger. Begge deler fortjener litt skepsis

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 19:38
Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Hva er grunnen til å holde seg unna USA-biler? Hva er galt med f.eks. Ford Mustang Mach-E?

@Trekkoppbil nevnte at det var mange grunner til å holde seg unna Kina biler - tolket det slik at noen av argumentasjonen her var politisk motivert, feks manglende menneskerettigheter i Kina. På samme måte måte kan en også argumentere for at arbeidslivet i USA også fremmer uorganiserte arbeidstagere som jobber for småpenger. Begge deler fortjener litt skepsis

Syns det er litt spesielt å sette lav/manglende fagorganisering i USA i samme bås som menneskerettsbruddene og overvåkingen i diktaruret Kina. Er forøvrig en egen tråd om kinabiler. Så diskusjoner om det kan tas der.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#14
SitatSyns det er litt spesielt å sette lav/manglende fagorganisering i USA i samme bås som menneskerettsbruddene og overvåkingen i diktaruret Kina.

Helt enig  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA