Rekkeviddeberegning og navigasjon

Startet av Trond.m, lør 03. apr 2021, kl. 09:30

« forrige - neste »

Trond.m

Rekkevidden som angis på skjermen synes jeg gir liten verdi. Det tar åpenbart bare hensyn til forbruket de siste km / mil ?, og blir mer og mer misvisende jo mindre strøm du har igjen på batteriet. Det er jo helt tåpelig, for det er jo når man har lavt nivå at man trenger denne informasjonen. De bruker ikke beregninger fra navigasjonen så vidt jeg kan se. Men det er forhåpentligvis en funksjon som viser estimert batteri % ved ankomst, tilsvarende det Mercedes har. Det er ekstremt pålitelig. Da jeg hadde 20 % rest i går, så viste rekkevidden 124 km som er helt urealistisk. Avstanden hjem var ca 6 mil, så jeg regnet med at det ville gå greit, selv om jeg hadde Lierbakkene mot Asker med 100 km fartsgrense på slutten. Da jeg stilte inn navigasjonen, så sa den at ladestopp var nødvendig. Det er nok fordi det beregner at du skal ha en viss % igjen ved ankomst (Mercedes bruker 10 %). Jeg stoppet navigasjonen, da jeg er usikker på om den forvarmer før planlagt ladestopp slik Mercedes gjør. Det gikk fint selv om jeg trosset oppfordringer om å lade. Jeg kom fra med 9 % SOC, men det ville vært betryggende med mer forutsigbarhet. Er det noen som har tips å gi her ? VW har sikkert funnet på noe lurt som jeg hadde funnet ut hvis jeg hadde lest instruksjonsboken 😉

Olemann

Har hatt 8 elbiler før ID4 som jeg bare har kjørt i drøyt 2 uker, men den er ikke verre eller bedre enn de andre til å gjette.  Sluttet å bruke gjettometeret for mange år siden, det beste er å bruke % rest angivelsen, som på ID4 dessverre er gjemt inne i menyen, håper de i en OTA legger denne inn på skjermen i stedet for det teite batteri-symbolet.
Så vet vi jo at batteriet er 77kWt netto, og når man vei veien videre, % rest, og føre og temperatur så tar man kjapt i hodet og beregner hvor mange mil  man har igjen.  Jeg har enda til gode å møte et gjettometer som gjør dette bedre enn meg selv, og jeg er ingen matematiker. 
Det viktigste er over tid å opparbeide erfaring med forbruket (dekktype, temp, hastighet, stigning osv) og det går jo av seg selv over noe tid.
Men det finnes jo apper som beregner dette, og tar inn høydemeter etc, om man ikke synes det er OK å beregne dette selv.

Trond.m

Har hatt mange elbiler selv. VW og Nissan har vært blant de dårligste. BMW gjør detekstremt nøyaktig når destinasjonen er satt i Navigasjonen. Mercedes beregner % batteri ved destinasjon ved å ta hensyn til både topografi, fartsgrenser og temperaturdata med ekstremt god presisjon. Typisk avvik kunne være et par % på en 20 mils tur.  Audi e-tron korrigerte også rekkevidden når destinasjon satt i NAVI, men ikke like presist som BMW og Mercedes etter min erfaring.

Da jeg skulle kjøre id.4 til hytta så beregnet den 502 km rekkevidde ved start. Men de første 100 km forsvant som dugg for solen. Jeg håper at det er en funksjon i id.4 for å beregne % batteri ved destinasjon i Navi, så jeg får ta for meg instruksjonsboka.

Det er jo nyttig, uansett hvor god man er i hoderegning å få kontinuerlig beregning av forventet  batteri % ved ankomst.  Det er jo ikke så enkelt å beregne forbruk som funksjon av hastighet og høydemeter underveis, og abetterrouteplanner er jo ikke noe man bruker mens man kjører. 

Hvis bilen beregner rekkevidde som overhode ikke er troverdig, så er det like greit å bare vise % batteri. Den løsningen valgte Volvo, men det ble heller ikke godt mottatt av kunder og biltestere.

På turer man kjører ofte er oppgitt rekkevidde ikke noe man tenker så mye på. Da vet man at man må ha en viss % på faste steder langs ruta for å komme trygt fram. Det er med nye biler og ruter man ikke er kjent at dette er  et viktig hjelpemiddel.

Trond.m

Gjorde en liten test ved å angi destinasjoner med ulik avstand.
Ved å sette Vinstra som destinasjon (285 km), så mente den at jeg kom fram uten ladestopp. Ved å velge Kvam som er 11 km lengre unna så foreslo den ladestopp på Ionity. Ladetiden ble foreslått til 30 minutter !!. Det var tydelig at den beregner 30 minutter ladestopp uansett. Det indikerer at de ikke tør å beregne batteri % ved ankomst ladestasjon, og derfor bare setter 30 minutter lading som default. Kan ikke si jeg er veldig imponert over den beregningen 😢.

Det som veier opp for id.4 er at rekkevidden er så god at behovet for næyaktig beregning ikke er så stort, men jeg hadde forventet litt mer av sw utvikling med 3 mnd. forsinkelse 👍

Olemann

En enkel delvis quick fix for VW er å oppgi rest kWt til enhver tid, i stedet for %.  Da er det enda lettere for sjåføren å beregne dette selv.

eNiro hadde en ok angivelse, 18 streker, som igjen betød at man visste at ved hard kjøring holdt en strek 2 mil, ved meget pen sommerkjøring holdt en strek 3 mil.

Det virker som om bilprodusentene i stadig større grad tror brukerne er enten dumme eller ikke gidder regne selv og dermed må jo bilen gjøre så godt den kan og beregne dette, men som vi merker er dette dårlige kalkyler.
Jeg tror nok dette vil fortsette og at bilene "overtar" mer og mer, men om VW leser dette så får de det jo med seg.

hELgenen

Bruk Android auto + ABRP + EVnotify og en odb2 plugget inn. Da vil ABRP lese av batteriet via EVnotify/OBD2 og du vil få en bedre estimering. Ja,det er mye stæsj for å få til dette....Kjører man faste ruter så bryr man seg uansett ikke med kartet og rekkeviddeestimering. Det er kun unntaksvis man har behovet og det finnes alltid ABRP...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 03. apr 2021, kl. 19:17
Bruk Android auto + ABRP + EVnotify og en odb2 plugget inn. Da vil ABRP lese av batteriet via EVnotify/OBD2 og du vil få en bedre estimering. Ja,det er mye stæsj for å få til dette....
Det er jo helt tullete å måtte gjøre dette. BMW og Tesla bl.a greier dette helt fint, og er til å stole på. Elendig at andre ikke kan gjøre det. I-Pace f.eks er en vits i så måte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Bruk Android auto + ABRP + EVnotify og en odb2 plugget inn. Da vil ABRP lese av batteriet via EVnotify/OBD2 og du vil få en bedre estimering. Ja,det er mye stæsj for å få til dette....Kjører man faste ruter så bryr man seg uansett ikke med kartet og rekkeviddeestimering. Det er kun unntaksvis man har behovet og det finnes alltid ABRP...
Så viktig er det ikke for meg og etter 8 år og 20-30 elbiler klarer jeg meg helt fint. Jeg er bare litt skuffet over at ikke VW anstrenger seg litt mer. Men de har ellers laget en nær perfekt elbil i 400K klassen, og det fortjener de ros for 👍

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 03. apr 2021, kl. 19:30
Bruk Android auto + ABRP + EVnotify og en odb2 plugget inn. Da vil ABRP lese av batteriet via EVnotify/OBD2 og du vil få en bedre estimering. Ja,det er mye stæsj for å få til dette....
Det er jo helt tullete å måtte gjøre dette. BMW og Tesla bl.a greier dette helt fint, og er til å stole på. Elendig at andre ikke kan gjøre det. I-Pace f.eks er en vits i så måte.

Ja,enig at det er tullete og overkill med denne forundringspakken av software som burde vært implementert i VW sitt eget system. Men muligheten er der. Uansett,det er mye elbil for pengene i id.4 selv om alt ikke er perfekt.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 03. apr 2021, kl. 21:16
Men muligheten er der. Uansett,det er mye elbil for pengene i id.4 selv om alt ikke er perfekt.
Enig i det, bør ikke være en dealbraker. Man blir jo uansett vant med bilen og forbruket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

E-tron har presis % soc ved navigasjonsmål. Så VAG-konsernet har software de kunne puttet inn i Id4.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Vi får satse på at det kommer ved en OTA oppdatering. Rekkevidden begynner dessuten å bli så bra at man ikke må kjøre batteriet helt ned før lading. Bensinbiler har jo også estimert rekkevidde og der er man jo vant til tallet går opp og ned avhengig av topografien.

SveinJ

Sitat fra: turfsurf på lør 03. apr 2021, kl. 21:37
Sitat fra: hELgenen på lør 03. apr 2021, kl. 21:16
Men muligheten er der. Uansett,det er mye elbil for pengene i id.4 selv om alt ikke er perfekt.
Enig i det, bør ikke være en dealbraker. Man blir jo uansett vant med bilen og forbruket.

Samme sak kjenner jeg meg igjen på når det gjelder i3. Estimert rekkevidde stemmer sjelden, men man lærer seg jo etterhvert hvordan bilen forbruker energien. Ser mer på % enn km på tur.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Trond.m

Det forstår jeg ikke. Har hatt i3 60,90 og 120. Med BMW i3 stemmer den jo veldig bra, men det forutsetter at du legger inn destinasjonen i navigasjonen. Da oppfatter jeg at i3 er litt pessimistisk i starten, men blir mer og mer nøyaktig underveis. Kan ikke huske å ha fått noen negative overraskelser. Når jeg har kjørt opp til hytta, så er rekkevidden når jeg starter hjemturen veldig lav grunnet forbruket opp til hytta. Etter et jeg stiller inn Asker som destinasjon justeres rekkevidden så den stemmer bra med reell rekkevidde.

Bjoris

Det er dumt at en ikke bare kan ha %, så vet en at bilen går 3-5 km pr % så tar en hensyn til om det går oppover eller nedover så har en veldig fort ett estimat som er godt nok om en ikke på død og liv skal kjøre til det er 1% igjen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA