Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeil ved høy belastning på ladestasjon.

Startet av spaceman, onsdag 31. mars 2021, klokken 15:00

« forrige - neste »

spaceman

Har en vegg boks som er stilt inn til å gi 1x30A.  I det siste får jeg jordfeil  når jeg setter på lading. Elektriker har vært der og sagt det ikke er noen jordfeil hos meg men kan være i nabolaget og at jeg bare kan lade. Irriterende at det piper i sikringsskapet hver gang jeg setter på lading og at jeg må inn å avstille lyden.  Fant ut idag at så lenge jeg justerer ned til 22A så går det greit, alt over gir jordfeil. Trodde en jordfeil var der uansett belastning?🤔 Hvorfor får jeg jordfeil først når jeg passerer 23A lading??

Maxwell_400

Den slår ut på ubalanse mellom faseledere, den øker når strømmen i faseledere øker. Jordfeil trenger ikke å være enten eller.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

OhmPaPa

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 31. mars 2021, klokken 19:46
Den slår ut på ubalanse mellom faseledere, den øker når strømmen i faseledere øker. Jordfeil trenger ikke å være enten eller.

Hva betyr det for oss vanlige dødelige?

Reparere huset? Eller ladeboksen? Eller elbilen?

Maxwell_400

Ville ha prøvd med en annen elbil for å eliminere det.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

spaceman

Har prøvd med en leaf og en Tesla modell 3. Begge utløser jordfeilen ved høy last. Får ikke justert ned i leafen men den ble ikke trigget når jeg justerte Tesla ned til 22A

jlan

Jordfeilmåling går jo ut på å måle summen av øyeblikkstrømmen i alle faseledere. Teorien er da at den strømmen som kommer inn på en faseleder må gå ut på de andre (så lenge den ikke lekker til jord). Men selv om det ikke er ohmsk jordfeil så kan det bli registrert en liten kapasitiv ubalanse når det går mye strøm. Alarm er ikke så vanlig, men der det finnes så går den gjerne på hvis jordfeilen kommer opp i 60% av tillatt verdi. Går den over 100% så slår bryteren ut, uansett om du har nullstilt eller ikke.  Hvis du har en felles jordfeilbryter for hele sikringsskapet, så kan det hjelpe å bytte til separate jordfeilautomater. Type B kan være nødvendig på ladekursen i noen tilfeller.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Maxwell_400

Påskenøtt! Neste blir vel å se på veggboksen da ? Har det kommet vann, støv i den så kan det oppstå krypstrømmer. Med tang amperemeter er det lett å måle strømmen i faseledere og jord.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Griffel

#7
Siden det piper i sikringsskapet er det muligens ikke jordfeilbryter men en type jordfeilovervåking i sikringsskapet det er snakk om det er snakk om. Med disse følger noen usikkerheter avhenting av prinsipp f.eks injisert dc eller lavfrekvent AC. 
Altså ikke lenger en sumstrømtransformator som registrerer ubalanse men et annet prinsipp. At elektriker sier at feilen kan være i nabolaget viser også dette. Sumstrømtransformatoren vil ikke reagere på feil i nabolaget.

Jeg vil tro at det er typen av overvåking som er problemet.

Den vanlige løsningen på kurs til ladeboks er jo enten automatsikring + jordfeilbryter type b eller jordfeilautomat + RDC vern i ladeboksen.

En modernisering av sikringsskapet med jordfeilautomater på alle kurser kan være løsningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på torsdag 01. april 2021, klokken 11:21
Siden det piper i sikringsskapet er det muligens ikke jordfeilbryter men en type jordfeilovervåking i sikringsskapet det er snakk om det er snakk om. Med disse følger noen usikkerheter avhenting av prinsipp f.eks injisert dc eller lavfrekvent AC. 
Altså ikke lenger en sumstrømtransformator som registrerer ubalanse men et annet prinsipp.

Jeg vil tro at det er typen av overvåking som er problemet.

Den vanlige løsningen på kurs til ladeboks er jo enten automatsikring + jordfeilbryter type b eller jordfeilautomat + RDC vern i ladeboksen.

En modernisering av sikringsskapet med jordfeilautomater på alle kurser kan være løsningen.
Jeg demonterte «halve elanlegget» på jakt etter en intermitterende jordfeil for et par år siden - hadde feller jordfeilvarsler for anlegget. Byttet til jordfeilautomater på alle kurser, og problemet ble selvsagt løst.

Det hører med til historien at nettselskapet etter hvert fant en feil i trafokretsen, en liten kilometer unna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA