Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn tester ID4.

Startet av Gnilre, søndag 28. mars 2021, klokken 13:18

« forrige - neste »

Gnilre

Teslabjørn har fått låne en ID4 hele påsken og er i palmehelgen på tur til polarsirkelen. Det er direkteoverføring fra bilen på youtube. Han liker jo bilen, men har nevnt at infotainmentsystemet ikke er helt ferdig oppdatert.
Fint om noen kan oppdatere posten med nyttige ting han finner ut. Ser litt på jeg også, men blir litt slitsomt i lengden :o
Spesielt interessert i hvor mange timer han brukte Oslo-Polarsirkelen sammenlignet med andre biler.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Gnilre

Highly recommended og folk som kjøper bilen vil bli superhappy.
Mener bilen tilfredsstiller på mange av de samme punktene som Audi etron med unntak av  tauekapasitet, 1800kg kontra 1000kg for denne utgaven av ID4, og premiumfølelsen da.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

elektro

#2
For meg er det ikke aktuelt å bytte fra e-tron 55 til ID.4 bla. pga. bakkeklaring, bagasjeplass, ladehastighet, komfort og ytelse. I tillegg til meget velfungerende, permanent firehjulsdrift. Og så er jo interiøret i e-tron unektelig litt mer forseggjort, med flere valgmuligheter. Det er viktig for noen.

At ID.4 er super og tilfredsstiller kravene til veldig mange til en lavere pris er en helt annen sak. :+1: Men jeg ville heller sammenlignet den med andre biler enn e-tron, både elektriske og hybride/fossile.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stikkkontakt

Sitat fra: elektro på torsdag 01. april 2021, klokken 22:02
bagasjeplass,

Nå har vel TB akkurat bekreftet at ID4 slår e-tron i banankassetesten. Men så lenge du ikke frakter banankasser kan du sikkert leve med at ID4 tar flere.

elektro

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. april 2021, klokken 22:24
Sitat fra: elektro på torsdag 01. april 2021, klokken 22:02
bagasjeplass,

Nå har vel TB akkurat bekreftet at ID4 slår e-tron i banankassetesten. Men så lenge du ikke frakter banankasser kan du sikkert leve med at ID4 tar flere.

Oppgitt bagasjeplass fra samme konsern er hhv. 660/1725 liter for e-tron quattro og 543/1575 for ID.4. Så får Teslabjørn holde på. :)

Sier ikke at det er stor forskjell, men den store duffelbag'en med klær, alternativt de tre-fire handleposene det er plass til i frunken på e-tron f.eks, er gull verdt for meg, når hele familiens stasj skal med. Dette teller imidlertid ikke hos Teslabjørn. Han fikk vel samme resultat med Sportback og quattro modellen også..

Uansett, plass er bare én av flere ting e-tron er _litt_ bedre på enn ID.4, så jeg synes sammenligningen er litt tullete. Med mindre man diskuterer hva som er det beste kjøpet. Begge biler er flotte. Men man kan jo alltid si at en Skoda Kodiaq er er bedre kjøp enn en BMW X5. De er ikke like bra av den grunn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Fint at han sjekket dekktrykk denne gangen. :+1: Dog savner jeg litt refleksjoner rundt at han tester rekkevidden med 2,5 bar, mens andre biler med ca. samme dekkdimensjon blir testet med både 3,0 bar og 3,5 bar. Bilene blir jo i neste omgang stilt opp mot hverandre ned til minste Wh.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jambo

Audi er kjent for å være kreative når det gjelder måling av bagasjeromsstørrelse, selv om det er samme konsern som VW. Personlig synes jeg VW har gjort det riktig med ID4 når de ikke har frunk. Hvorfor skal man måtte åpne to plasser for å hente bagasje, når man bare kan ha alt på én plass? Det sier seg også selv at når man skal frakte store ting som ikke kan deles opp, er det bedre å ha alle bagasjeromslitrene samlet enn å ha noen bak, noen framme, og noen i diverse oppbevaringsrom (som Audi har blitt mistenkt for å inkludere i literangivelsene sine av ADAC i Tyskland :D )

Noen kritiserer ID4 for å ikke ha gassfjærer på panseret som holder det oppe, i stedet for staget som må settes i. Men hva skal man med det når man ikke trenger å åpne panseret for annet enn å fylle spylervæske?

elektro

#7
Sitat fra: Jambo på fredag 02. april 2021, klokken 09:42
Audi er kjent for å være kreative når det gjelder måling av bagasjeromsstørrelse, selv om det er samme konsern som VW. Personlig synes jeg VW har gjort det riktig med ID4 når de ikke har frunk. Hvorfor skal man måtte åpne to plasser for å hente bagasje, når man bare kan ha alt på én plass? Det sier seg også selv at når man skal frakte store ting som ikke kan deles opp, er det bedre å ha alle bagasjeromslitrene samlet enn å ha noen bak, noen framme, og noen i diverse oppbevaringsrom (som Audi har blitt mistenkt for å inkludere i literangivelsene sine av ADAC i Tyskland :D )

Noen kritiserer ID4 for å ikke ha gassfjærer på panseret som holder det oppe, i stedet for staget som må settes i. Men hva skal man med det når man ikke trenger å åpne panseret for annet enn å fylle spylervæske?

Jasså, at «Audi er kjent for å være kreative når det gjelder måling av bagasjeromsstørrelse» er helt nytt for meg. Men at hvem som helst kan si hva som helst på internett, det er sikkert. :) Det er vel for øvrig VDA mål de oppgir.. bokser på 20x10x5 cm. Og de fleste er vel kreative når de pakker til ferien.

Enig i at det er totalen som teller når det gjelder bagasjeromsplass, men e-tron har jo også større bagasjerom bak, og med setene nede. Ikke mye, men som sagt er dette én av mange årsaker til at jeg beholder e-tron selv om ID.4 sikkert kunne fungert, med firehjulstrekk. Og- selv om jeg alltid har lyst på ny bil, synes ID.4 er veldig fin, og kanskje mer for pengene. Avhengig av hva man vektlegger og også hvilket forhold man har til bil. Noen vil argumentere for at det finnes billigere biler til enda lavere pris som er like bra..

Når det gjelder fravær av gassfjær for å holde panseret oppe, synes jeg det er en løsning de kunne forbeholdt Skoda. Det er rett og slett litt stusselig og heller ikke særlig praktisk. Og siden det eneste man trenger tilgang til er å fylle spylervæske kunne man også hatt et deksel over alt det andre, eventuelt gjort det mulig å fylle spylervæske uten å åpne panseret. Som på BMW iX. Som forøvrig har adoptert løsningen med skjult ryggekamera i logoen bak, som VW dessverre har gått bort fra på ID.4.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

OlaM

Sitat fra: Jambo på fredag 02. april 2021, klokken 09:42
Audi er kjent for å være kreative når det gjelder måling av bagasjeromsstørrelse, selv om det er samme konsern som VW. Personlig synes jeg VW har gjort det riktig med ID4 når de ikke har frunk. Hvorfor skal man måtte åpne to plasser for å hente bagasje, når man bare kan ha alt på én plass? Det sier seg også selv at når man skal frakte store ting som ikke kan deles opp, er det bedre å ha alle bagasjeromslitrene samlet enn å ha noen bak, noen framme, og noen i diverse oppbevaringsrom (som Audi har blitt mistenkt for å inkludere i literangivelsene sine av ADAC i Tyskland :D )

Noen kritiserer ID4 for å ikke ha gassfjærer på panseret som holder det oppe, i stedet for staget som må settes i. Men hva skal man med det når man ikke trenger å åpne panseret for annet enn å fylle spylervæske?

På den annen side kan man jo spørre seg hvorfor må man løfte en luke om er over 1 kvadratmeter hvis man bare skal ha tilgang til et påfyllingshull som er 5 cm i diameter? Når det jo riktignok mer som kan gjøres nedi der, 12-volts batteri, bremselufting og AC-service bl.a.

Men hvis man ønsket å kutte ned på nesen kunne man gjort den enda mer kompakt og fylt på spylevæske et annet sted. Det var interessant at Bjørn målte lengden har og fant at snuten bare var 20 cm kortere enn Model 3, målt fra bakerst på panseret. Når de først har såpass med snute kunne jeg godt tenkt meg et lite trau for oppbevaring. Trenger ikke være så stort, men med plass til ekstra spylevæske, overganger, slepekrok, diverse krims krams for drift og vedlikehold som er viktig å ha med seg på langtur, men irriterende å grave etter under all bagasjen.

Kanskje noe for ettermarkedet? Tipper det er nok rom under der til å sette inn en boks av noe slag.
'21 3LR

Jambo

Sitat fra: elektro på fredag 02. april 2021, klokken 10:03
Jasså, at «Audi er kjent for å være kreative når det gjelder måling av bagasjeromsstørrelse» er helt nytt for meg. Men på internett kan alle si hva som helst, det er sikkert. :) Det er vel for øvrig VDA mål de oppgir.. bokser på 20x10x5 cm. Og de fleste er vel kreative når de pakker til ferien.

Enig i at det er totalen som teller når det gjelder bagasjeromsplass, men e-tron har jo også større bagasjerom bak, og med setene nede. Ikke mye, men som sagt er dette én av mange årsaker til at jeg beholder e-tron selv om ID.4 sikkert kunne fungert, med firehjulstrekk. Og- selv om jeg alltid har lyst på ny bil, ID.4 er tipp topp, og kanskje mer for pengene. Avhengig av hva man vektlegger og hvilket forhold man har til bil. Noen vil argumentere for at det finnes billigere biler til enda lavere pris som er nesten like bra..
Dette er ikke en påstand fra meg, og heller ikke noe jeg har sagt for å være frekk eller fordi jeg foretrekker et merke over et annet. ADAC (tysk, tilsvarer norske NAF) har med ujevne mellomrom i alle fall siden 90-tallet testet bagasjeromsplassen i et utvalg biler opp mot produsentenes oppgitte mål i liter. I disse testene fyller de bagasjerommet med kuber i de ISO-3832-godkjente målene, også kjent som VDA. Audi er en av de som oftest har stort avvik fra oppgitt mål og hva ADAC klarer å måle. For e-tron er også avviket stort: oppgitt 660 liter, men målt av ADAC kun 415 liter. De er riktignok ikke verst, noen har over 300 liter avvik. Kilde her: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/kofferraumvolumen-vergleich/

VW avviker også, sammen med mange andre merker. Men avviket er forskjellig for hver produsent, noen har omtrent ikke avvik. Det er derfor tallene fra produsent ikke kan tillegges noe vekt, kun praktiske tester som f.eks. banana box test teller. Jeg mener at akkurat bananeskene er litt for store for å fylle skikkelig, men det er samtidig mest relevant for frakting av store ting som ikke kan trykkes inn i frunker og oppbevaringsrom. Vet ikke om dette var nok off-topic...

daktari

#10
E-tron har jo et av de største bagasjerommene men det er ikke spesielt praktisk pga. den veldig skrå bakluken. Det blir ikke store forskjellen på sportback og avant i plass. Med en mer Volvo-lik bakluke hadde etron også fått inn 2 bokser til.

Men ID4 har et stort bagasjerom:
-Dybde min/max 97/99 (etron 105)
-Bredde min/max 104/129 (etron 98/138 med oppbevarinspakke 98/102 uten)
-Høyde gulv til hattehylla/rollover 59 (etron 42)
-Dybde fra dørluka til ryggen i hattehyllehøyde 47 (etron 42)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

Et annet moment som taler til fordel ID4 er lenger rekkevidde også. Selv med lavere ladeeffekt, så vil det ikke skille stort i ladefart (antall km pr. time) siden ID4 har vesentlig lavere forbruk. Audi'en er definitivt bedre mht fremkommelighet, komfort og premium-følelse + ekstrautstyr. De stiller også i to ulike prisklasser, så kundegruppen vil uansett ikke være helt den samme... så det blir egentlig litt som før da folk valgte Skoda Octavia/Superb eller VW Passat fremfor Audi A4/A6.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 02. april 2021, klokken 10:30
E-tron har jo et av de største bagasjerommene men det er ikke spesielt praktisk pga. den veldig skrå bakluken. Det blir ikke store forskjellen på sportback og avant i plass. Med en mer Volvo-lik bakluke hadde etron også fått inn 2 bokser til.

Men ID4 har et stort bagasjerom:
-Dybde min/max 97/99 (etron 105)
-Bredde min/max 104/129 (etron 98/138 med oppbevarinspakke 98/102 uten)
-Høyde gulv til hattehylla/rollover 59 (etron 42)
-Dybde fra dørluka til ryggen i hattehyllehøyde 47 (etron 42)

Kontrolmålte e-tron nå med tommestokk, så ikke helt nøyaktig, men målene over var da veldig rare, @daktari? Jeg fikk:

-Dybde max 107
-Bredde min 100 helt innerst, nederst, ellers 104 nederst og 110 v. hatthylle.
-Høyde til toppen av seterygg 59 (pluss 10 cm. under gulvet). Det er ca. 50 cm. til myk rollover, men med delingsnett på ferie, eller på Plantasjen, fyller man uansett helt opp til hvor høyden varierer fra 50 til 80 cm. med gulvplaten på plass og 100 cm. uten.
-Dybde fra dørluka til seterygg i hatthylle høyde fikk jeg til å bli minst 70 cm. Ikke 42...!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på fredag 02. april 2021, klokken 11:42
Hvem som helst kan si hva som helst på Internett

Sitat fra: elektro på fredag 02. april 2021, klokken 11:42
Kontrolmålte e-tron nå med tommestokk, så ikke helt nøyaktig,.......
Fort gjort å møte seg selv i døra


Skal vi se, skal vi stole på en velrenommert  tysk organisasjon som ADAC eller en entusiast med litt unøyaktig tommestokk...

elektro

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. april 2021, klokken 12:32
Sitat fra: elektro på fredag 02. april 2021, klokken 11:42
Hvem som helst kan si hva som helst på Internett

Sitat fra: elektro på fredag 02. april 2021, klokken 11:42
Kontrolmålte e-tron nå med tommestokk, så ikke helt nøyaktig,.......
Fort gjort å møte seg selv i døra


Skal vi se, skal vi stole på en velrenommert  tysk organisasjon som ADAC eller en entusiast med litt unøyaktig tommestokk...

Min kommentar var myntet på utsagnet at «Audi er kjent for». Ingen hadde på det tidspunktet nevnt noen ADAC test. Det blir selvfølgelig noe helt annet, men for meg ser det ut som alle bilene i testen har omtrent samme avvik. Skoletysken min holder ikke til å fastslå om de tar med plass i frunk, under gulv eller helt opp til taket i hattehylle/bagasjeromstrekk. Det gjør jeg når jeg pakker. Ellers blir det trangt, det er jeg enig i.

Når det gjelder tommestokken, så vet jeg i alle fall at det ikke er 98 cm. på det smaleste i e-tron, for da hadde men ikke gått på tvers innerst med flere cm. til overs. Og jeg vet at det ikke er 42 cm. fra seterygg til bakluke, for da hadde den ikke latt seg folde ut mer enn halvveis. Men jeg kan ikke si om det er 68 eller 72,5 cm. for den lar seg bare justere i 17 cm. intervaller. Hvis du må ha det med teskje. ;)

Vet ikke hva du mener med entusiast, men jeg er elbilentusiast, det er riktig. Og e-tron er den bilen jeg for øyeblikket har mest forutsetning for å uttale meg om. Det hadde vært fint om du skrev hva slags bil du har, og har hatt i signaturen din.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA