Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E

Startet av Aurora, søndag 28. mars 2021, klokken 06:15

« forrige - neste »

Aurora

Heisann! Prøver å overtale mutteren til å bytte til ren elbil, noe hun i utgangspunktet er ganske interessert i. Det som holder henne tilbake nå etter å ha prøvekjørt Mach-E er at hun mener bagasjerommet er litt lite (noe som med vår brukscase ikke er et problem) men mest av alt at hun ikke helt ser det økonomiske i det. Vi kjører rundt 30k i året, 85% bykjøring og 15% semi-langkjøring (i.e Bergen-Voss / Bergen-Karmøy)

Et argument jeg har lyst å bringe for henne er at vi sparer på service, for slik det er nå så er service på outlanderen relativt kostbart med rundt 10k i året, men jeg kan ikke nok om elbil til å vite om det er noe særlig besparelse her? Er det noen andre momenter utover bensinkostnader og bom jeg ikke tenker på? Ladeboks har vi allerede installert hjemme, og det er bare snakk om en mindre oppgradering så er den klar til å lade en elbil også!

turfsurf

Sitat fra: raymondberg@gmail.com på søndag 28. mars 2021, klokken 06:15
Et argument jeg har lyst å bringe for henne er at vi sparer på service, for slik det er nå så er service på outlanderen relativt kostbart med rundt 10k i året, men jeg kan ikke nok om elbil til å vite om det er noe særlig besparelse her? Er det noen andre momenter utover bensinkostnader og bom jeg ikke tenker på?
Service er jo hovedsaklig rimeligere. Ellers er det jo stort sett drivstoff og bom dere sparer på. Er jo relativt greit å sette opp ett regneark og se på månedlige kostnader.

En ting som skjer ved kjøp av nybil er jo at man da vil utsette kjøp av nye dekk, neste service og ha lengre garanti gjenværende.

Nå vet jeg ikke hvorfor dere har sett på mach-e, men med det største batteriet og firehjulstrekk er den jo ikke den billigste. En måte å senke kostnader på er jo ved å kjøpe en rimeligere bil. Kommer mange interessante biler i denne klassen nå.

Fra VAG konsernet er ID4 allerede på markedet med bakhjulstrekk, og kommer med AWD til sensommeren/høsten. Så kommer Skoda Enyaq og Audi etron Q4. Skal ikke se bort i fra at den siste er den som blir først ute med AWD. Og så har vi Ioniq 5 fra Hyundai som er rett om hjørnet, og konsernslektning Kia EV6 som jeg personlig synes er veldig spennende biler. Til slutt har vi MG Marvel R og Tesla Model Y (som kanskje er bagasjevinneren her) mot slutten av året.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

#2
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mars 2021, klokken 09:33
Sitat fra: raymondberg@gmail.com på søndag 28. mars 2021, klokken 06:15
Et argument jeg har lyst å bringe for henne er at vi sparer på service, for slik det er nå så er service på outlanderen relativt kostbart med rundt 10k i året, men jeg kan ikke nok om elbil til å vite om det er noe særlig besparelse her? Er det noen andre momenter utover bensinkostnader og bom jeg ikke tenker på?
Service er jo hovedsaklig rimeligere. Ellers er det jo stort sett drivstoff og bom dere sparer på. Er jo relativt greit å sette opp ett regneark og se på månedlige kostnader.

En ting som skjer ved kjøp av nybil er jo at man da vil utsette kjøp av nye dekk, neste service og ha lengre garanti gjenværende.

Nå vet jeg ikke hvorfor dere har sett på mach-e, men med det største batteriet og firehjulstrekk er den jo ikke den billigste. En måte å senke kostnader på er jo ved å kjøpe en rimeligere bil. Kommer mange interessante biler i denne klassen nå.

Fra VAG konsernet er ID4 allerede på markedet med bakhjulstrekk, og kommer med AWD til sensommeren/høsten. Så kommer Skoda Enyaq og Audi etron Q4. Skal ikke se bort i fra at den siste er den som blir først ute med AWD. Og så har vi Ioniq 5 fra Hyundai som er rett om hjørnet, og konsernslektning Kia EV6 som jeg personlig synes er veldig spennende biler. Til slutt har vi MG Marvel R og Tesla Model Y (som kanskje er bagasjevinneren her) mot slutten av året.

Id4 har vel litt større bagasjerom men husk at mach-e har en frunk som får plass til litt.
Id4 er jo dyrere enn mach-e og spesielt 4x4 utgaven. Men klarer man seg med bakhjuls trekk så ligger noen 1st versjoner på finn fra forhandlere.
Kia ev6 blir lansert om 2 dager og, kan være en spennende bil, spørs litt på pris.

Model 3 2019 LR Rwd

Trekkoppbil

#3
Den store kostnaden kan ofte bli verditap. Santander har en artikkel om det:
" For nye biler har verditapet tradisjonelt sett ligget på rundt 20 prosent det første året, og 10 prosent i året videre."
https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/
Forsikringsprisene kan variere fra bil til bil, så det kan man også sjekke opp og ta med i regnestykket.

Bompenger er bare et halvveis argument nå, siden man må betalte bompenger for helelektriske biler mange steder.

Det jeg er skeptisk til når det gjelder hybrider, er at man får dobbel opp av allt som slites og som kan gå i stykker, og at enkelte bilmodeller kan bli kompakte og vanskelige å reparere. På Outlander PHEV går vel dobbel drivlinje utover bagasjeplassen.
Helelektriske biler kan ha få servicepunkter.

Helektriske biler med 4-hjulstrekk har tradisjonellt sett vært dyre og sære, så jeg hadde ønska meg Outlander PHEV, hvis den ikke hadde vært uaktuell, siden man ikke kan kjøre i kollektivfeltet. Vi får håpe Mach-E er et bra alternativ.

Ellers vil jeg advare mot å bruke ekte epostaddresse som brukernavn, av hensyn til personvern og spam.

Aurora

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. mars 2021, klokken 22:41
Ellers vil jeg advare mot å bruke ekte epostaddresse som brukernavn, av hensyn til personvern og spam.
Takk for tips :)


Aurora

Firehjuls trekk er et must da vi bor et sted der det om vinteren kan komme mye snø og har en ganske bratt bakke opp til huset! Mach E er valgt av flere grunner, blant annet pris og størrelse!

Barfot

Ser du på Mach-E, 4x4 long range, kan jeg og anbefale å se på de rimelige versjonene av Jaguar I-Pace EV-320. Disse ligger nye fra 597.000,-

Er i samme situasjon selv, men 7-seter diesel Outlander og bare fy søren så flott Jaguaren er ! Var som å sette seg på pinnestol å komme inn igjen i Outlanderen.

Prismessig er Jaguaren veldig lik den dyreste Mach-E. Men i forhold til bagasjeplass, iallefall i vår Diesel Outlander, er det "mye" mindre plass i de e-lbilene vi har sett på nå. Rav4 Plug-in vare dog veldig fin, og i en rimeligere versjon, opp mot 100.000 billigere enn både Mach-E og I-Pace.

Radial

Outlander PHEV virker som å være en utrolig driftsikker bil, med veldig lite feil egentlig.
De har rulla gode 10 år på norske veier, og meg bekjent er det bare rusta som tar dem foruten slitedeler som kommer uansett drivlinje. Hvordan kan det koste 10k i året for å vedlikeholde denne egentlig?
Bremser, understell etc vil slites minst like mye på en el-bil, faktisk raskere i mange tilfeller.

Det er derimot drivstoff-kostnadene som gjør elektrisk lønnsomt og attraktivt.
Kjører selv bare 16k i året, men sparer ca 30k i året kontra forrige bil (som ikke var gjerrig, skal det sies) med min MG ZS ,som for øvrig er en noe "tørst" bil i sitt segment også.
Beholder jeg den i de 7 årene jeg har garanti, er det alene 210 000kr i sparte drivstoff-kostnader med dagens drivstoffpriser. ZS er så enkel at jeg kan ta alt av generelle slitedeler selv, og delene er svært rimelige utenlands (får det meste i MG esker på aliexpress ;D)

Det er nok sparte drivstoff-kostnader man må beregne som lønnsomt, for bom-fritak er på vei bort, og biler skal generelt ut av bykjernene landet rundt uansett drivstoff.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 29. mars 2021, klokken 13:54
Det er nok sparte drivstoff-kostnader man må beregne som lønnsomt, for bom-fritak er på vei bort, og biler skal generelt ut av bykjernene landet rundt uansett drivstoff.
Det er jo ett 50% tak på bompengetakst på elbil, så bruker man 50000,- i året med fossil er det fremdeles 25000,- spart med elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

johnsalf

Synes det er merkelig å se på Mack-e som alternativet til Outlander. (Lav, lite bagasjerom, dyr).
Id4, Enyaq, Kia Ev6 og ikke minst Hyundai I5 er vel mer relevante med stor, rommelig kupé - og er rimeligere. Alle har stort bagasjerom.
Service på elbiler er generelt rimelig, på Hyundai I5 får en kjøpt 3år/45.000km til ca 11.000 (det er med 10% rabatt for forhåndskjøp) - altså MYE rimeligere enn 10.000 i året. (Antar konkurrentene er enda rimeligere pga lengre serviceintervall).

RJK

Sitat fra: johnsalf på mandag 05. april 2021, klokken 09:13
Synes det er merkelig å se på Mack-e som alternativet til Outlander. (Lav, lite bagasjerom, dyr).
Id4, Enyaq, Kia Ev6 og ikke minst Hyundai I5 er vel mer relevante med stor, rommelig kupé - og er rimeligere. Alle har stort bagasjerom.
Service på elbiler er generelt rimelig, på Hyundai I5 får en kjøpt 3år/45.000km til ca 11.000 (det er med 10% rabatt for forhåndskjøp) - altså MYE rimeligere enn 10.000 i året. (Antar konkurrentene er enda rimeligere pga lengre serviceintervall).

11 K på 3 år/45 000 km høtes dyrt ut, når jeg sammenligner med mine servicepriser. ca 2 500,- for første og tredje service, og forventet 1 500,-dyrere på den i midten. Dvs 9 000,-til sammenligning. Så hva gjør denne så dyr?

Mitsubishi er dyre på service er min erfaring. Så her er det uansett endel å spare.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

johnsalf

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. april 2021, klokken 00:22
Sitat fra: johnsalf på mandag 05. april 2021, klokken 09:13
Synes det er merkelig å se på Mack-e som alternativet til Outlander. (Lav, lite bagasjerom, dyr).
Id4, Enyaq, Kia Ev6 og ikke minst Hyundai I5 er vel mer relevante med stor, rommelig kupé - og er rimeligere. Alle har stort bagasjerom.
Service på elbiler er generelt rimelig, på Hyundai I5 får en kjøpt 3år/45.000km til ca 11.000 (det er med 10% rabatt for forhåndskjøp) - altså MYE rimeligere enn 10.000 i året. (Antar konkurrentene er enda rimeligere pga lengre serviceintervall).
Om de har noen reell grunn, eller de bare tenker de kan dra inn litt mer penger på en litt dyrere bil, aner jeg ikke. Har bare lest at det ligger i dette området. Og uansett blir det mye rimeligere enn det trådstarter oppgir for Outlander (og de fleste fossilbiler) - og en svært liten del av de totale bilkostnader.

11 K på 3 år/45 000 km høtes dyrt ut, når jeg sammenligner med mine servicepriser. ca 2 500,- for første og tredje service, og forventet 1 500,-dyrere på den i midten. Dvs 9 000,-til sammenligning. Så hva gjør denne så dyr?

Mitsubishi er dyre på service er min erfaring. Så her er det uansett endel å spare.

1317142119

Kan vel også være greit å ha i bakhodet for moren din at Mitsubishi som bilmerke var bare timer fra å forsvinne fra det norske markedet i fjor høst. Det som reddet dem var en ny hybrid-SUV i mellomklassen med en utdøende ladeteknologi (Chademo). Det vil være høyrisiko å eie Mitsubishi fremover, for verditapet vil vokse ettersom bilmerket blir glemt av markedet og da er man inne i en ond sirkel man ikke kommer ut av. Det er umulig å spå fremtiden, men hadde jeg hatt Mitsubishi så hadde jeg lagt den ut for salg for lenge siden. Såfremt det ikke er et alternativ å beholde den til den dør.

Den nye, relativt sett dårlig teknologiske, hybridbilen til Mitsubishi er en direkte konkurrent av elbiler med tilstrekkelig rekkevidde for de fleste. Hvem andre enn de som prinsipielt hater elbiler kommer til å kjøpe den? Kjører man ofte langt er hybridbil uansett ikke anbefalt, så det er ikke en bil for de som bor 500 km unna nærmeste Joker heller.

RJK

Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på onsdag 07. april 2021, klokken 17:02
Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.

Mitsubishi har ikke no sammarbeid med psa utenom i-miev så rebranda peugeot er nok uaktuelt men de er i allianse med nissan og Renault , går rykter om at både Renault og Mitsubishi kommer med rebranda versjoner av Ariya
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA