Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lader kun 1,7kW på AC

Startet av ThomasEL, mandag 22. mars 2021, klokken 23:04

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg oppdaget plutselig i kveld at bilen kun lader med 1,7kW. Den står som vanlig koblet til min hjemmelader (16A enfase), der jeg alltid ellers får 3,2-3,4kW.

Noen som har opplevd noe liknende? Siden det uansett er snakk om enfase, så kan det jo ikke være en fase som har kuttet ut. Verken i ombordladeren eller veggboksen, for da burde den jo ikke ladet i det hele tatt...

Edit:
Var ute og testet på en offentlig AC lader nå. Fikk 10kW der på en 3 fase 11kW stolpe, så da må nesten feilen ligge i ladeboksen min, ikke i bilen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Fant du ut av hvor feilen ligger ? Eller kanskje du bare måtte rense kabelen ved å kjøre på med 11 kw 😉.
Regner med at reset av ladestasjon, reset av bil eller prøve en annen kabel ville løse peoblemet.

ThomasEL

Sitat fra: Trond.m på torsdag 25. mars 2021, klokken 08:27
Fant du ut av hvor feilen ligger ? Eller kanskje du bare måtte rense kabelen ved å kjøre på med 11 kw 😉.
Regner med at reset av ladestasjon, reset av bil eller prøve en annen kabel ville løse peoblemet.

Vel...:

Av en eller annen grunn ville altså laderen min plutselig ikke gi mer enn 1,7kW. Jeg har endret på litt på dip-svitsjene, og fått den til å gi 3,4kW igjen. Men måtte da sette svitsjene i en posisjon som egentlig skal gi 20A. (Har selvsagt målt spenningen i ladestasjonen under belastning, så det er ikke spenningsfall som forårsaket problemet. Det leveres altså ikke mer enn 16A i denne nye innstillingen).

Jeg avventer svar fra forhandleren som leverte laderen i 2018, om de har vært borti noe liknende.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Kan det være irr i DIP-switchene? Jeg ville prøvd å måle motstand til jord/5V (eller hva logikken kjører på) for de forskjellige bryterne med sikring utkoblet, og spenning med strøm påslått (uten bil). De bør gi noenlunde samme verdier med samme bryterinnstilling.

PS: Siden du vel har OBDeleven, kan du også lese ut fasespenning og strømtrekk der. Mener den også har en verdi som sier hvilken strømstyrke ladestasjonen tilbyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

I OBDeleven: Tilgjengelig strøm fra ladestasjonen finner du under "C6 Battery Charger" - "max allowed AC phase current value". I bildet under er lading stoppet og ladestasjonen stilt på 7A 1-fas. Det vises samme strømstyrke for alle faser, som gir litt mening da det kun er ett pilotsignal. "Actual value" under viser sannsynligvis faktisk strømtrekk når lading pågår (sjekket ikke dette).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

"AC-network current, actual value per module" viser også strømtrekk for hver av de tre lademodulene. Det brukes 1 eller 2 moduler i parallel (avhengig av strømstyrike på ladestasjon) ved 1-fas lading. Ved 3-fas får hver modul en fase, som balanseres så hver modul gir like mye effekt på DC-siden. Når fasen med lavest AC-spenning når sin maksimalverdi for strøm, vil modulene med evt høyere spenning strupes litt ned til samme effekt, og derfor litt under maksimalt strømtrekk på AC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Supert, @Orbit!

Jeg hadde funnet "AC current, actual value pr module", men ikke den som viser maksverdien innstilt i ladeboksen.
- Skal sjekke hva den viser i ettermiddag :+1:

Det ser forøvrig ut til at jeg får konsistent 3,3-3,4kW nå etter å ha stilt om dip svitsjene (til en innstilling som egentlig skulle gitt 24A i følge manual). Så hvis OBDeleven nå viser 16A som maks tillat fra stasjonen, så er det en pussig bug som har oppstått i ladeboksen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Dette er mystisk...
OBDeleven rapporterer at laderen kan gi 24,9A, noe som stemmer rimelig godt med hvordan jeg NÅ har dip svitsjene stilt inn...
- Mens akuell ladestrøm viser 16,4A, noe som ca passer med hva bilen mottar av effekt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#8
Særdeles merkelig. Hva får du under "AC current, actual value pr module" og "DC-output current, actual value pr module"?

Min spekulasjon: Den ene laderen din er defekt, eller har brudd i tilkoblingene. Er det noen feilmelding for modul C6?

Ref tidligere tråd: Ved en-fas lading opptil 10A brukes en lader. Fra 12A brukes to ladere, og tipper den tredje kobles inn over 20A et sted. Så med ladestasjon stilt inn på 16A, planlegger bilen å lade med to ladere på 8A hver. Når den ene da er ute av drift, blir effekten 1,7 kW slik du ser. På 24A, settes det opp for å trekke 8A på hver at de tre laderne. Med en ute av drift, får du i praksis 16A.

Syretesten blir derfor å stille ladestasjon til 10A. Det vil da muligens gi ~2.1 kW lading, dvs mer enn med 16A-innstilling, da bilen bare bruker én lader på 10A.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit:

Takk for supergode og nøyaktige tips!! Jeg tror din antagelse kan være helt riktig! Hvis jeg ikke husker helt feil, fikk jeg nettopp mer effekt med dip svitsjene på 10A enn på 16A da jeg forsøkte alle mulige kombinasjoner her om dagen. Skal teste igjen, og også lese av de verdiene du foreslår.

Men det er én ting som rimer svært dårlig med dette: Nemlig at jeg fikk over 10kW på en 11kW trefaselader da jeg tok bilen med til jobb for å teste🤭
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Med 3-fas, er det andre kontaktorer som kobler pinnene i ladekontakten til de interne laderne. Så da er det nok relé/kontaktor på AC-siden som er defekt, spesifikt de(t) som fordeler 1-fas over de tre laderne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Takk for uvurderlig hjelp til feilsøking, @Orbit :+1: :+1:
Takket være deg og OBDeleven, så kan jeg nå oversende en rimelig nøyaktig diagnose til forhandler.

Alt er nemlig slik du antok:
- Når lader stilles inn på maks 10A, så lader bilen med 2,1kW. Én lademodul er aktiv, denne gir 10A
- Når lader stilles inn på maks 16A, så lader bilen med kun 1,7kW. Også her er kun én lademodul aktiv, her skulle to vært aktive. Den ene gir 8A
- Når lader stilles inn på maks 24A, så lader bilen med 3,4kW. Nå er to lademoduler aktive, hver av disse gir 8A. Her skulle den tredje modulen ha koblet inn.

Hvorvidt det er en av lademodulene eller kontaktor som fordeler som er defekt, er jo ikke 100% sikkert, men siden jeg fikk tilnærmet normal hastighet på 3 faselading, så tyder vel alt på at det er fordelingen som ikke fungerer.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Foråpentligvis har verksted en justerbar ladestasjon slik at det er lett å reprodusere feilen (dersom de er i tanker om at feilen ligger i ladestasjon eller kabel). "Vi koblet til, og bilen ladet fint" er i alle fall ikke riktig svar fra deres side. På 24A, var det da lademodul 1+3 som var aktiv?

Fant du noen feilkode for laderen? (Og dersom du må koble til OBD11 igjen for å sjekke, tar du en omtelling av temperatursensorer i batteriet til batterivarmetråden?)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 08:41
Foråpentligvis har verksted en justerbar ladestasjon slik at det er lett å reprodusere feilen (dersom de er i tanker om at feilen ligger i ladestasjon eller kabel). "Vi koblet til, og bilen ladet fint" er i alle fall ikke riktig svar fra deres side. På 24A, var det da lademodul 1+3 som var aktiv?

Fant du noen feilkode for laderen? (Og dersom du må koble til OBD11 igjen for å sjekke, tar du en omtelling av temperatursensorer i batteriet til batterivarmetråden?)

Tok bilde av følgende feilkoder i går. Har oversendt disse til verkstedet sammen med en fyldig beskrivelse:

(Skal ta en ny telling, ja)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Tipper det er "Target/actual current deviation = too high" som reflekterer feilen, dvs at bilen ikke får den strømmen den forventet. Det er bra laderen selv har detektert dette. Det blir nok ny lader på deg da (og at det er en kaldlodding inni den du har).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA