Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger veiledning ifm mulig kjøp av Kona

Startet av Nybegynnerfrue, søndag 21. mars 2021, klokken 09:17

« forrige - neste »

Nybegynnerfrue

Hei,

Vi vurderer å kjøpe en Kona, og har vært og sett på en som vi likte godt. Men, det viste seg at den er importert, og da blinker det rødt for meg. Det er via merkeforhandler (Birger N Haug), og selger informerte om at alle garantier etc er helt lik som om den ikke hadde vært importbil. Bilen er helt ny (2020-modell, gått type 100 km).
Når jeg sjekker finn.no, så ser det ut som "alle" disse modellene er importerte. Felles er at de er så godt som nye. Vi sjekker at det er varmepumpe etc, og en annen selger/bil (samme forhandler) fortalte at den utstyrsmessig er helt lik som de vanlige nye/norske. Jeg kjenner at jeg likevel blir litt (veldig) usikker på om dette er et dumt kjøp.
Pr nå finner jeg faktisk ikke en norsk, så da blir det evt å vente eller slå det helt fra seg.
Innspill til "disse" bilene?

andy99

Burde være helt greit å kjøpe import fra merkeforhandler. Men jeg ville nok krevd å få noe skriftlig på hva garanti dekket og hva den ikke dekker. Tenker spesielt på diagnose/feilsøking i forhold til feil på garanti der det har vært eksempler på at feilsøking har vært inkludert på norske biler mens importbiler har kunde blitt fakturert for diagnose/feilsøking.
Ellers burde det være mulig å få en bra deal på en norsk også. Det har stått fult av kona på havna i Drammen siden nyttår og ioniq 5 vil nok starte prismessig rundt det kona koster i dag.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Nybegynnerfrue

Sitat fra: andy99 på søndag 21. mars 2021, klokken 10:53
Burde være helt greit å kjøpe import fra merkeforhandler. Men jeg ville nok krevd å få noe skriftlig på hva garanti dekket og hva den ikke dekker. Tenker spesielt på diagnose/feilsøking i forhold til feil på garanti der det har vært eksempler på at feilsøking har vært inkludert på norske biler mens importbiler har kunde blitt fakturert for diagnose/feilsøking.
Ellers burde det være mulig å få en bra deal på en norsk også. Det har stått fult av kona på havna i Drammen siden nyttår og ioniq 5 vil nok starte prismessig rundt det kona koster i dag.

Tusen takk for innspill og godt tips ang skriftlig bekreftelse mtp garanti.
Jeg er litt usikker på hva som går underbara deal på disse.. Ser ut som de fleste i samme sjanger ligger priset til ca 350-360.000. (De få jeg finner som er "norske" ser ut til å ligge ca 30.000 over?).

Takknemlig for alle tips  :)

advale

Hvorfor vil du kjøpe "bruktimport" 2020 til 350-360' når ny med facelift 2021 koster 380'?

Har du vurdert brukt ID.3?

Nybegynnerfrue

Sitat fra: advale på søndag 21. mars 2021, klokken 20:31
Hvorfor vil du kjøpe "bruktimport" 2020 til 350-360' når ny med facelift 2021 koster 380'?

Har du vurdert brukt ID.3?

Når jeg sjekket kostet Premium longrange 410.000-ish, mens det er snakk om å betale ca 340.000 for 2020. For oss ønsker vi ikke å gå så høyt som 400'.
Så det er i hovedsak pris som avgjør. Er heller ikke det viktigste å ha nyeste modell for vår del :-)
Men er jo usikker på det meste når det kommer til bilkjøp   :laugh:

arthur

Valgte selv å kjøpe en norsk bil, helt ny, 2020-model fra den norske forhandleren.Det var heldigvis igjen en bil med den kombinasjonen jeg ønsket mht farge, (stoff) seter, metallic lakk og ikke soltak og fornøyd med valget. Enhver bil vil raskt bli "gammel" modell så det bryr jeg meg ikke så mye om når det ikke er vesentlige endringer som betyr noe for meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nybegynnerfrue

Sitat fra: arthur på mandag 22. mars 2021, klokken 08:29
Valgte selv å kjøpe en norsk bil, helt ny, 2020-model fra den norske forhandleren.Det var heldigvis igjen en bil med den kombinasjonen jeg ønsket mht farge, (stoff) seter, metallic lakk og ikke soltak og fornøyd med valget. Enhver bil vil raskt bli "gammel" modell så det bryr jeg meg ikke så mye om når det ikke er vesentlige endringer som betyr noe for meg.

Var dette ganske nylig? Kan jeg spørre hva du betalte for denne isåfall?

arthur

388' med stoffseter, metallic lakk, hengerfeste, takstativ og vinterdekk på felg. Forhandler BNH den 10.3.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nybegynnerfrue

Sitat fra: arthur på mandag 22. mars 2021, klokken 13:08
388' med stoffseter, metallic lakk, hengerfeste, takstativ og vinterdekk på felg. Forhandler BNH den 10.3.

Tusen takk for svar, og grattis med ny bil :-)

Jflex4

De største forskjellene jeg la merke til mellom importerte og "norske" biler er disse:
Oppvarmede + ventilerte seter
aktivt Oppvarmet + avkjølt hovedbatteri
LED-lys inne og ute
HUD
Filholderassistent
Ta en rask titt på Finn, så ser du biler som har og ikke har disse, sjekk prisene og sammenlign med prisen du fikk fra forhandleren.
Jeg tror det viktigste er batterivarmeren, legg merke til at dette er forskjellig fra Varmepumpe som bruker varme fra deler av bilen til å varme opp cabinen.

Nybegynnerfrue


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA