Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eksport av Elbil?

Startet av Expat, lørdag 20. mars 2021, klokken 11:40

« forrige - neste »

Expat

Jeg har bestilt meg en Model Y, men skal nå flytte til Belgia for en periode. Jeg regner vel ikke med at jeg får med meg Model Y før jeg drar, men at jeg evt må dra tilbake hit for å hente den. Har prøvd å få klare svar fra Tesla her i Norge, men de var ikke spesielt villige til å gi informasjon. Det jeg vet er at om jeg legger inn ny bestilling i Belgia er det kortere garanti og jeg havner lenger ned på lista. Derfor lurer jeg på om noen her på forumet kan hjelpe meg med svar.. :)

Bilen er jo skattefri her i Norge, vil det ha noen praktisk betydning om man registrerer den på norske skilter først (i stedet for eksportskilter), kjører den ned og får den omregga i Belgia? Så vidt jeg har forstått kan jeg kjører rundt med norske skilter der nede i opp til et halvt år.

Ettersom jeg forventer lang leveringstid på den jeg har bestilt vurderer jeg å kjøpe en brukt model 3 i mellomtida. Jeg vet ikke stort om bruktmarkedet for sånt i Belgia (men mistenker det er lite - Belgia er ganske dårlig på el-bil). Burde jeg ha noen motforestillinger mot å eksportere en brukt model 3 fra Norge? Eksempelvis koster en ny-brukt model 3 fra forhandler med 50km på tellern 54000€ eks mva der nede. Jeg har ingen forutsetninger for å si om dette er en god eller dårlig pris.

Det jeg vet er at offentlig ladenettverk er ganske dårlig utbygd i Belgia - Derfor er det fint å kunne støtte seg til superchargerne. Dessuten er planene å bruke bilen til å farte en del rundt i Europa. Antakelsen min er at det er superchargerne som gjør dette smidig nok. Derfor tror jeg egentlig andre elbil-merker nå erutelukka for min del. Burde jeg revurdere og se på andre elbiler enn Tesla? Kraftig motor og fancy software er strengt tatt mye mindre viktig enn god plass og kurant rekkevidde.

Takker på forhånd for innspill! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA