Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona - bruktimport

Startet av katrine_cf, tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:20

« forrige - neste »

katrine_cf

Hei!

Er ein sabla jungel av bruktimporterte Konaer for salg... Leitar og håpar å få tak i ein 2020-modell med appstyring, varmepumpe og gjerne hengerfestemulighet, og har fått eit ålreit tilbud på ny 2020-kona fra norsk forhandlar, men det er jo ein del billigare med bruktimport.

Ser mange snakkar om manglande understellsbehandling på bruktimport, samt svakare restverdi ved salg. For min del har eg tenkt å kjøpe bil for å ha i mange år, så å selge den om 3-4 år er i utgangspunktet ikkje eit tema.

I tillegg går eg fra ein gammal bensinbil (2004-modell) og over til elbil, så alt ein kona 2020-modell er ein kraftig oppgradering, sjølv om den måtte vere bruktimportert.

Er det nokon her som har andre sentrale ting man bør passe på? Andre feller som er skumle mtp bruktimport?

arthur

Jeg valgte å nettopp kjøpe en helt ny (2020-model) Kona fra norsk (merke) forhandler til sterkt redusert pris heller enn å gå inn i det mylderet av "brukte" importbiler fra ukjent forhandler. Kunne trolig spart noen kroner, men nei,fortsatt fornøyd med mitt valg. Bestilt med hengerfeste og uten moms så sparte noen kroner på det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

katrine_cf

Lov å spørre kva pris du har fått? Har og fått tilbud på norsk 2020 premium med skinn fra merkeforhandlar...

Leaf_entusiast

For 20 år siden var det forskjell i de tekniske kravene på norske og utenlandske biler, men allerede i 2002 kom det regler som i praksis medførte at det ikke er forskjell på "norske" og importerte biler. På noen merker er det forskjell i garantien. For de fleste tyske bilmerkene er fabrikkgarantien to år og da vil det være den norske importøren som er ansvarlig for garantien på fem år. Dersom en kjøper av et selskap som ikke finner om noen få år vil da i praksis garantien være kortere. For Hyundai er ikke dette noe problem da det er Hyundai Europa som står for garantien. Selv om bilene er identiske og blir produsert på samme samlebånd så er det ulike utstyrspakker i landene. Det er derfor viktig å sjekke akkurat hvilket utstyr bilen har. I Norge er nok varmeseter viktigere enn i syd Europa. Men for biler med likt utstyr så er det ingen grunn til a tdet skal være prisforskjell. Det ser en også på finn. En Premium fra utlandet oppnår høyere pris enn en norsk med mindre utstyr.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på onsdag 17. mars 2021, klokken 09:25
Jeg valgte å nettopp kjøpe en helt ny (2020-model) Kona fra norsk (merke) forhandler til sterkt redusert pris heller enn å gå inn i det mylderet av "brukte" importbiler fra ukjent forhandler. Kunne trolig spart noen kroner, men nei,fortsatt fornøyd med mitt valg. Bestilt med hengerfeste og uten moms så sparte noen kroner på det.

Arthur  :+1: et klokt valg og sikkert som banken.

arthur

Sitat fra: katrine_cf på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:29
Lov å spørre kva pris du har fått? Har og fått tilbud på norsk 2020 premium med skinn fra merkeforhandlar...

Med hengerfeste, metallic lakk, komplette vinterdekk og takstativ så betaler jeg 388'. Ikke skinn da jeg ikke er så glad i skinn hverken i vedlikehold eller comfort, kalde når det er kaldt, varme når det er varmt og glatte. Vet at mange er uenig i det, men det er jo min bil da! :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:11
Sitat fra: katrine_cf på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:29
Lov å spørre kva pris du har fått? Har og fått tilbud på norsk 2020 premium med skinn fra merkeforhandlar...

Med hengerfeste, metallic lakk, komplette vinterdekk og takstativ så betaler jeg 388'. Ikke skinn da jeg ikke er så glad i skinn hverken i vedlikehold eller comfort, kalde når det er kaldt, varme når det er varmt og glatte. Vet at mange er uenig i det, men det er jo min bil da! :D

Setene er jo ventilerte og med både varming og kjøling av setene. Er de for varme, så sett på kjøling og vent ett eller to minutter. Og er de for kalde, så starter varmingen ganske kjapt. Er ihvertfall veldig fornøyd med skinnsetene i min, og med funksjon for varme og kjøling, opplever jeg i praksis ikke problemer man ellers har med skinnseter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

anorway

Sitat fra: arthur på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:11
Sitat fra: katrine_cf på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:29
Lov å spørre kva pris du har fått? Har og fått tilbud på norsk 2020 premium med skinn fra merkeforhandlar...

Med hengerfeste, metallic lakk, komplette vinterdekk og takstativ så betaler jeg 388'. Ikke skinn da jeg ikke er så glad i skinn hverken i vedlikehold eller comfort, kalde når det er kaldt, varme når det er varmt og glatte. Vet at mange er uenig i det, men det er jo min bil da! :D

Du fikk ikke tilbud på ny 2021 modellen da, som er tilgjengelig nå?
Syns vel ikke prisen du fikk var noe kjempe tilbud med tanke på at dette er prisene på nye "Facelift" modeller med en del oppgraderinger innvendig også.



katrine_cf

Har fått tilbud på begge, både 2020 premium med skinn (385') samt oversikt over 2021-facelift.

Dei veiledande prisane der er jo nesten spel for galleriet, sidan dei omtrent berre leverar Premium til Norge. 410 000 for Premium med stoffseter. Det er jo blant anna ikkje appstyring på Trend-nivå, og da kan eg nesten like godt sjå etter fint brukte 2019-modellar som da er vesentleg mykje rimeligare.

Eg er heller ikkje superfan av skinnseter, det er enklare å holde reint, men eg har heller ikkje skinnseter høgt på lista. Skjønnar poenget, men har egentleg ikkje behov for å bruke pengar på det ;)

arthur

Sitat fra: anorway på torsdag 18. mars 2021, klokken 07:19
Sitat fra: arthur på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:11
Sitat fra: katrine_cf på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:29
Lov å spørre kva pris du har fått? Har og fått tilbud på norsk 2020 premium med skinn fra merkeforhandlar...

Med hengerfeste, metallic lakk, komplette vinterdekk og takstativ så betaler jeg 388'. Ikke skinn da jeg ikke er så glad i skinn hverken i vedlikehold eller comfort, kalde når det er kaldt, varme når det er varmt og glatte. Vet at mange er uenig i det, men det er jo min bil da! :D

Du fikk ikke tilbud på ny 2021 modellen da, som er tilgjengelig nå?
Syns vel ikke prisen du fikk var noe kjempe tilbud med tanke på at dette er prisene på nye "Facelift" modeller med en del oppgraderinger innvendig også.

Nei, enig i at det ikke var noe kjempetilbud, men greit nok. Det var en av de siste kampanjebilene fra 2020-årgangen, ikke mange igjen nå, hvis noen. Og så lever jeg etter prinsippet at dagens avis er gårsdagens avis i morgen. Er heller ingen teknofreak som alltid må ha det aller siste av dippedutter da en bil skal transportere meg fra a til b hvilket den "gamle" modellen sikkert også vil gjøre og forhåpentligvis med alle barnesykdommer kurert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

katrine_cf

Da blei det heilt ny bil på meg og... Fekk tak i ålreit tilbud på bil med stoffseter, så dette blir spennande. Skal hente den i morgon!  :D

ID4

Sitat fra: katrine_cf på tirsdag 06. april 2021, klokken 15:23
Da blei det heilt ny bil på meg og... Fekk tak i ålreit tilbud på bil med stoffseter, så dette blir spennande. Skal hente den i morgon!  :D

Vil du dele prisen med oss ?

katrine_cf

Sitat fra: HelEl på onsdag 07. april 2021, klokken 15:38
Sitat fra: katrine_cf på tirsdag 06. april 2021, klokken 15:23
Da blei det heilt ny bil på meg og... Fekk tak i ålreit tilbud på bil med stoffseter, så dette blir spennande. Skal hente den i morgon!  :D

Vil du dele prisen med oss ?

372 500 ink vinterdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA