Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sikkerhet i baksete

Startet av eivindb, lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34

« forrige - neste »

eivindb

To spørsmål ang. sikkerhet i baksete :)

Er det noen forskjell i bruddstyrke på bakseterygg på Y sine seter kontra tradisjonelle der toppen er festa til en tverrbjelke?

Vil det komme bagasjeromstrekk/-hylle på den europeiske versjonen? Jeg stiller spørsmål til sikkerheten med at bagasje kan fly frem fra bagasjerom ved bråstopp.

sjokomelk

Sitat fra: eivindb på lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34
Er det noen forskjell i bruddstyrke på bakseterygg på Y sine seter kontra tradisjonelle der toppen er festa til en tverrbjelke?
<ironi>Ja. På alle biler som har nedfellbare bakseter vil baksetet kollapse og klemme ihjel passasjerene hver gang du stanser bilen helt. Det har blitt drept flere hundre mennesker hver eneste dag alene i VW Golf siden den ble lansert med nedfellbart baksete i 1974. Minst 4000 personer dør hver eneste dag i Norge siden de sitter i baksetet på en "hatchback" som parkerer. </ironi>
Festemekanismen til nedfellbare bakseter har vært teknisk lik i over 50 år. Bakseterygger blir mer eller mindre kun festet på siden, og aldri med flere festepunkter på tvers i overkant.
Så det korte svaret er: Nei.

Sitat fra: eivindb på lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34
Vil det komme bagasjeromstrekk/-hylle på den europeiske versjonen?
Det må du spørre Tesla om. Enn så lenge er det ikke blitt produsert noen europeisk versjon av Model Y, så det vet vi ikke. Men mest sannsynlig blir den som den amerikanske og kinesiske varianten uten noe trekk/hylle.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

eivindb

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. mars 2021, klokken 22:02
Sitat fra: eivindb på lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34
Er det noen forskjell i bruddstyrke på bakseterygg på Y sine seter kontra tradisjonelle der toppen er festa til en tverrbjelke?
<ironi>Ja. På alle biler som har nedfellbare bakseter vil baksetet kollapse og klemme ihjel passasjerene hver gang du stanser bilen helt. Det har blitt drept flere hundre mennesker hver eneste dag alene i VW Golf siden den ble lansert med nedfellbart baksete i 1974. Minst 4000 personer dør hver eneste dag i Norge siden de sitter i baksetet på en "hatchback" som parkerer. </ironi>
Festemekanismen til nedfellbare bakseter har vært teknisk lik i over 50 år. Bakseterygger blir mer eller mindre kun festet på siden, og aldri med flere festepunkter på tvers i overkant.
Så det korte svaret er: Nei.

Sitat fra: eivindb på lørdag 13. mars 2021, klokken 21:34
Vil det komme bagasjeromstrekk/-hylle på den europeiske versjonen?
Det må du spørre Tesla om. Enn så lenge er det ikke blitt produsert noen europeisk versjon av Model Y, så det vet vi ikke. Men mest sannsynlig blir den som den amerikanske og kinesiske varianten uten noe trekk/hylle.

Hehe. Men en del biler med nedfellbare seter har jo en krok/forankring ved døra som setet låses fast i. Men det er vel verre å få til med regulerbare seter...

Syns bare det er rart at det ikke er større fokus på sikkerhet rundt evt. flyvende objekter fra bagasjerom.

jlan

#3
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. mars 2021, klokken 22:02
Bakseterygger blir mer eller mindre kun festet på siden, og aldri med flere festepunkter på tvers i overkant.
Så det korte svaret er: Nei.

Model 3 har bakseteryggene festet til tverrbjelken på midten.


På Model Y er ikke seteryggene festet oppe, ikke på sidene heller.


På Model X er heller ikke seteryggene i rad2  festet oppe, og her er også setebeltene kun festet til setene.

Og det har vært dødsulykker i Norge som følge av deformert bakseterygg:
https://www.nrk.no/livsstil/baksetene-er-potensielle-dodsfeller-1.7564940
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2020-07
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

andy99

Til model x har jo Tesla et flott lastenett. Som sikkert vil holde igjen opptil flere kg. ;)
Burde være mulig med samme løsning til model Y også.
https://shop.tesla.com/product/model-x-cargo-net
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jlan

Dette er vel en brukbar løsning. Men den kunne godt ha vært enda kraftigere:

https://www.bilkomponenter.no/products/tesla-model-x-hunde-bagasjegitter

Jeg kunne tenkt meg noe slikt, men med en utsparing for skiene:
https://www.bilkomponenter.no/products/tesla-model-x-hunde-bagasjegitter-6-seter

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

andy99

Hvis det ikke lages noe modellspesifikt finnes det mer universielle som faktisk ser ganske robuste ut (i motsetning til andre universelle)
https://www.mimsafe.com/en/variosystem/variobarrier/
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Radial

Sitat fra: andy99 på lørdag 20. mars 2021, klokken 22:23
Hvis det ikke lages noe modellspesifikt finnes det mer universielle som faktisk ser ganske robuste ut (i motsetning til andre universelle)
https://www.mimsafe.com/en/variosystem/variobarrier/

Wow, det der så rett og slett veldig bra ut.
Solid og universalt,men kanskje litt pinglete innfesting. (Forhåpentligvis mer enn 2 kroker med mutter i bunnen)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Jeg hadde en MB B-klasse engang som jeg kjøpte et slik tredjeparts sikringsgitter til. Det var smart, og kunne tas inn og ut ganske greit siden det var kun sikret i låseanordningen til bakseteryggen. Var veldig gjennomtenkt med gummierte støtteben som sikret mot belastning ved at de trykkavlastet i den vertikale karmen til "trekantvinduet" bakerst, snarere enn å måtte festes i bakseteryggen.
Men det var likevel kun i bruk 2-3 ganger; det var rett og slett upraktisk når det hindret muligheten for å legge ned bakseteryggen uten å måtte fjernes først.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA