Medfølgende Schukolader

Startet av ENTO, fre 12. mar 2021, kl. 00:07

« forrige - neste »

ENTO

Kan jeg lade med den medfølgende Schukoladeren på en 10A kurs ?

elektrolux

Ja, men ikke som en permanent løsning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ENTO

Mener du at jeg kan lade med en 10A lader på en 10A kurs ? Tåler sikringen det ?

RJK

Er dette for hjemmelading, så er det fort snakk om bruksendring, og da må kontakten være satt opp med nettopp elbillading som formål for å være lovlig å bruke til slikt. Den må da være satt på en 16A kurs som er senket til 10A, og kursen skal være satt opp ensom på kursen og med eget vern i sikringsskap.

Dog, schuko er uansett ikke anbefalt som fast ladepunkt, kun som en nødløsning. Her bør du sterkt vurdere å få satt opp en egen elbillader.

Og da anbefales det til å legge opp ledningsnett og sikringer etter maks hva du kan få, og heller stille ned A etter hva bilen din kan nyttiggjøre seg. Så kan det heller justeres opp den dagen du har behov for raskere lading, for nest elbil du kjøper deg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Nå blusser vel diskusjonen opp igjen!

Helt ærlig, om man har en utendørskontakt som ikke deler belastning med andre, og man samtidig har en sjekk av anlegget, er jeg egentlig enig med denne svenske eksperten.

Men viktig at man også får satt opp en løsning for å legge "klumpen" slik at den ikke yter stress på punktet, og gjerne at man får festet kontakten så den sitter godt selv med mange av og på-koblinger.

At det er bedre å bruke en dedikert ladeboks, er jeg helt enig i, men jeg tror det er mange av leverandørene som tar seg sabla godt betalt for din avanserte stikkontakt. Og jeg er og enig i at både type2-kabel og type2-kontakt er bedre egnet for mange inn og utkoblinger.

Men jeg tror vi hadde fått langt lavere priser på disse, om produsentene ble møtt med konkurransen fra en moderne Schuko på en frisk og relativt fersk kabel. At gamle kabler og gamle anlegg kan ha "utfordringer", er jeg selvsagt klar over, og gjerne der noen har vært mindre nøye med monteringen

https://www.motor.no/aktuelt/elbilen-kan-lades-fra-vegguttaket/265743
Bosted Oslo

eisa01

For kalibrering av norske priser ser det ut som man får enfase 32A med kabel til 2200 kr hos Ali Express. 3000 kr for 22 kW-utgaven

Ulvis

For å svare på trådstarter sitt spørsmål om 10A lader går bra på 10A kurs så er mitt svar at det kan gå bra, men det er absolutt i grenseland og den kan også løyse ut sikring etter fleire timar pga varmgang.  Då er det litt kjipt å oppdage dette neste morgon. 
Om det er mulig å stille 'ladekladden' til feks 8A vil det vere betre.
Typisk ville installatør lagt opp til litt større kurssikring, feks 16A, om det skulle installerast for kjent 10A langvarig last.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Spørsmålet til trådstarter var stilt for 2 år siden, vi håper trådstarter har fått ladet bilen i perioden..  :angel:

Artikkelen omhandler professor Mats Leijon ved Uppsala universitet som mener Zaptec overdriver sitt innsalg av egne ladebokser. Slik jeg leser er det ikke ulovlig å lade elbil fra vanlig stikkontakt i Sverige, slik det er i Norge for fast bruk. (Tilfeldig bruk er fremdeles lov i Norge.)

Det pussige er at det var Svenske Elsäkerhetsverket (ESV) som la ned salgsforbud for Easee Home og Easee Charge i Sverige. Årsaken var utilstrekkelig dokumentasjon.

En stor ulempe med bruk av stikkontakt er det overlater til bruker å vurdere om anlegg er sikkert eller ikke.
Hvordan skal en kunne sikre at bruker kan fremskaffe tilstrekkelig dokumentasjon på at anlegget kan trygt å benytte?

Det står i artikkelen "– Det er mye bedre å legge pengene i en gjennomgang av det elektriske anlegget med en fagmann.".
En gjennomgang er en god tanke, men det blir ofte med tanken.. ?
Det plugges inn, og så lenge det virker, så virker det, fram til det ikke virker...
En stikkkontakt kan være lagt opp til garasjeport åpner. Den fungerer fint i mange år.
Det kobles til elbil, og viser seg kurs ikke var egnet for 10A over lang tid.

I Norge skal DLE kontrollere hus hvert 20 år, men det blir gjerne gjort via stikkprøver.

Det er også viktig å skille på eneboliger, og parkeringsanlegg.
Eksempel:
- Det hentes strøm til en bil fra eget sikringsskap, noen få meter med kabel er det som skal til.
  Det er huseier som er ansvarlig.
  Skjer det noe feil kan forsikringsselskap avkorte eventuelt erstatningsbeløp om huseier har vært uansvarlig.

- Parkeringsanlegg i borettslag / Sameie, o.l. der flere biler skal lades samtidig.
  Det er gjerne et styre som har overordnet ansvar, og flere brukere av anlegget.
- Ladeboks vil da være viktig for lastbalansering, og avregning av anlegget.
- Skal en legge opp stikk kontakter i større parkeringsanlegg vil det kreve flere underfordelere med vern, maks 10A enfase.(Trefase krever egen spesiell EVSE, som bare noen få bilmerker inkluderer med bilen.)
-  Effekten i anlegget utnyttes ikke optimalt, og avregning må gjøres via eget måleutstyr.

Dvs, det er ikke sikkert det så mye å spare i et slikt anlegg, sett opp mot ladebokser.

Det er slik det ofte blir i slike artikler, det blir ikke nyansert nok.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Ingeniøren

Og så spørs det hva forsikringsselskapet sier om det begynner å brenne og man har ladet på noe som ikke er lovlig (lenger). Kjedelig og om det skjer når man ligger å sover...

Forsatt grei å ha om man skal besøk svigers og trenger å lade litt under oppsyn før man drar hjem.

Ang. professoren så er vel definisjonen på en professor en som kan alt om ingenting. Det er mulig det han kan alt om er schuko kontakter men neppe de man finner på de mest værutsatte steder, heller de man finner på elektrolabben på universitetet. Det er ikke der problemene oppstår.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

RJK

Problemstillingen er ikke om man skal bryte loven eller ikke, selvsagt følger man loven (så godt man kan). Spørsmålet er egentlig hvorfor dette er blitt ulovlig.

Er det pga at elektrobransjen har for mye makt og kan påvirke myndighetene til å ta slike valg på feilaktig grunnlag (faller for skremselspropaganda fra bransjen selv)?

Eller er det fordi vi nå er så redde for alt, at vi lager masse unødvendig strenge lover? Noen partier virker jo å være langt flinkere til å foreslå og istemme lov og regel-endringer, uten at man egentlig tenker på dem som rammes, men fordi man generelt har misstro til folk.

Da er det jo bedre å tvinge gjennom ting via en lov eller regelendringer. Alternativt, straffe gjennom avgiftspolitikk de valg som man ikke liker.

Jeg har null tiltro til at denne loven blir reversert. Til det er frykten for å få skylden for eventuelt branner som kan oppstå der folk ikke har sjekket anlegget sitt først, eller sørger for jevnlig ettersyn, alt for stor.
Bosted Oslo

Ulvis

Sitat fra: TB på ons 14. feb 2024, kl. 21:47Spørsmålet til trådstarter var stilt for 2 år siden, vi håper trådstarter har fått ladet bilen i perioden..  :angel:

Sorry, trigga på et innlegg og trudde dette var nytt. "Auga ein først vert blind på..." osv.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA