Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste og takstativ

Startet av elektro, tirsdag 09. mars 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

elektro

Noen som har noe informasjon om hvordan dette fungerer og festes på bilen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Har sett flere videreformidle fra forhandler at takstativ festes i dørkarmene, men ikke sett noe offisielt. (Sammen med manglende skiluke ett av få klare minus med bilen for min del.)

elhansen

Fikk ca priser fra forhandler på hengerfeste. Ca13-14 for avtagbart. Og ca 24/25 for elektrisk.
Håper de kommer med en opsjon for fast som er enda rimeligere. Synes det er topp med noe som tar første støyten....

Ca pris på takstativ er 3000,-

Så alt i alt er vel dette i grunn som alle andre.

Svolar


Jeg gikk for avtagbart. Bruker hengerfeste max 2-3 ganger i året. Kan ikke forsvare en ekstrakost på 11 000 kroner for noe som kanskje tar 5 minutter per gang.

daktari

Sitat fra: Frissy på lørdag 13. mars 2021, klokken 12:31

Håper de kommer med en opsjon for fast som er enda rimeligere. Synes det er topp med noe som tar første støyten....


Bortsett fra at hengerfestet vil ta energien videre rett i deformasjonssonene på chassis, mens støtfangeren [fanger opp støt?] tar mindre treff uten å skade chassiset?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ProsjektX

Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Frissy på lørdag 13. mars 2021, klokken 12:31

Håper de kommer med en opsjon for fast som er enda rimeligere. Synes det er topp med noe som tar første støyten....


Bortsett fra at hengerfestet vil ta energien videre rett i deformasjonssonene på chassis, mens støtfangeren [fanger opp støt?] tar mindre treff uten å skade chassiset?

Nei! Hengerfeste overfører energi ved sammenstøt rett i rammevangene bak på bilen, og er svært uheldig av flere grunner. For det første tar ikke deformasjonselement bak "støtfanger" av energi, for det andre kan det bli store skader på bilen selv ved mindre sammenstøt da det blir større skade og mer komplisert om vangene skades.

Så heller støtfanger og deformasjonselement enn å ta en rett i hengerfestet!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

kristianbergen

Om hengerfeste bidrar positivt ved kollisjon, ville biler kommet med to eller fler hengerfester.
Leaf 2013

Really

Sitat fra: Svolar på onsdag 24. mars 2021, klokken 00:19

Jeg gikk for avtagbart. Bruker hengerfeste max 2-3 ganger i året. Kan ikke forsvare en ekstrakost på 11 000 kroner for noe som kanskje tar 5 minutter per gang.

De er dyre på hengerfeste. Polestar har et innfellbart som kostet 13.

MooCow

Sitat fra: kristianbergen på onsdag 24. mars 2021, klokken 10:11
Om hengerfeste bidrar positivt ved kollisjon, ville biler kommet med to eller fler hengerfester.

Ganske sikker på at det ikkje er ved kollisjon han meinar, men ved "parkeringsbulkar" ved rygging, "fattigmanns ryggesensor" :D

andy99

Tror nok det jeg også. Hvis det smeller så mye at deformasjonssonene blir brukt, er nok bilen kondemnert uansett. Alle elbiler blir jo det.
Hengerfeste er også greit å ha i kø, når innpåslitne biler kommer litt for tett. Da blir det i hvertfall mer skade på bilen bak :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

mfd

Hvordan blir det evn. å ettermontere hengerfeste etter at bilen er kjøpt. Blir det samme pris, men pluss moms? Arbeidet er jo det samme. Funderer på å droppe hengerfeste (har det i dag og det har blitt brukt 1 gang på 10 år). Men forstår det slik at for annenhåndsverdien kan det være gunstig å ha det, så det er litt vanskelig. Syns prisene for hengerfeste er vel stive.
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

ProsjektX

Regner med at det kommer ettermarkedsalternativ, og blir sikker billigere selv ink mva
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Phuc

Noen som har bestilt P45 med hengerfeste som kan legge ut bilde av dette?
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA