Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV6 (Kia CV)

Startet av Phuc, tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:00

« forrige - neste »

Counterpointer

Synes den ser ut som den ikke har helt bestemt seg om den skal være Ioniq5 eller ID4.....

Kunne godt tenkt meg å sett den i noen andre farger.

Men heldigvis var den lang penere enn prototypen, spesielt frontlyktene på den var krevende for min del.

Men, det som er gitt av opplysninger om spec så langt er spennende og jeg har gode opplevelser med Kia både service og kvalitet, så CV er en aktuell bil.

Electric cars in Norway

#31
Counterpointer :+1: he he nei ikke lett "å finne seg sjæl" når det er mye likt. Men dette kan bli 'bang for the buck" hvis ikke blårussen på KIA Norge hovedkontoret bare sitter å regner på avansen mellom fabrikkprisen og salgspris ;D

Og ja, Kia er gode på både service og kvalitet.  Gode garantier også.

turfsurf

Ser ganske bra ut, om enn litt mere konservativ en Ioniq 5. Men den ser større ut?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann


Ser bra ut, pris betyr jo mye, litt flaks at det prissettes med en krone som er betydelig sterkere enn bare for noen måneder siden. 
Noen som vet om den blir identisk med Ioniq5 hva gjelder batteripakke og motorkraft?
Ser for meg at det blir litt som Kona vs eNiro, samme innmat i 2 innpakninger.

daktari

En stripe folie gjorde den litt penere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Olemann på mandag 15. mars 2021, klokken 22:26

Ser bra ut, pris betyr jo mye, litt flaks at det prissettes med en krone som er betydelig sterkere enn bare for noen måneder siden. 

Tja - jeg tror ikke prisen settes basert på en kurs vi ser akkurat nå. Dette gjøres nok vha prissikringsmekanismer. Hvilken referansekurs de vil bruke er ikke godt å si - det er enorme sprik mellom de ulike importørene.
Er mer spent på om Kia i det hele tatt klarer å levere. Kia Norge er jo fra tidligere vel kjent for enorme leveringsutfordringer med årelange køer - det gikk sågar rykter om at fabrikken leverte ut biler basert på omsetningstall på fossile biler som referanse og at Norge ble helt satt i skyggenes dal.
Og med tanke på momsspøkelset som det går rykter om fra 2022 så kan jo denne bilen fort bli en pinata overraskelse for de som bestiller.  Så uansett hvor fantastisk bilen blir - de som kaster seg på bestillingslisten her bør være nøye med hva som står med liten skrift i kontrakten. I det hele tatt - bilbransjen burde få noen klare signaler om hva som vil skje fremover med avgifter fra nyttår allerede nå gitt de lange leveringstidene det opereres med for enkelte produsenter på nye modeller.

ihaal

Er det ikke som regel uansett kontraktsfestet at kunden kan trekke seg fra kontrakten hvis prisen stiger mer enn 7 prosent? Gjelder vel gjerne moms også, men det bør man absolutt sikre seg, ja.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Dieselgubben

Sitat fra: ihaal på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:31
Er det ikke som regel uansett kontraktsfestet at kunden kan trekke seg fra kontrakten hvis prisen stiger mer enn 7 prosent? Gjelder vel gjerne moms også, men det bør man absolutt sikre seg, ja.

Mva blir det vel gjerne på elbiler over 600 k?

telcontar

Nå er momsfritak sikret ut 2022, så jeg er ikke bekymret akkurat. Vil tro de fleste av dagens lanserte biler er på veiene da, til og med Ariya og Model Y.

Om politikerene vil ha moms over en viss sum, så var 600k luftet for noen år siden. De aller fleste av disse SUV/CUV bilene med AWD vil jo gå klar av denne grensen

batterimannen

Sitat fra: telcontar på tirsdag 16. mars 2021, klokken 08:20
Nå er momsfritak sikret ut 2022, så jeg er ikke bekymret akkurat. Vil tro de fleste av dagens lanserte biler er på veiene da, til og med Ariya og Model Y.

Om politikerene vil ha moms over en viss sum, så var 600k luftet for noen år siden. De aller fleste av disse SUV/CUV bilene med AWD vil jo gå klar av denne grensen

MVA fritak i 2022 er sikret mot EU, hva politikere finner på til høsten vet man aldri. Det er også valg til høsten, så om MDG vil ha ekstra sykkelveier så kan grensen både bli 600k, 400k eller 0 kr. Håper bare at man får signaler tidlig. Vil være surt å plutselig få noen hundre tusen i mva på en bil som blir levert senere enn antatt.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

 Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser ut som det bør bli litt mer bagasjerom enn Ioniq 5. Blir spent på utvendig mål og liter (VDA) i bagasjerom.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Olemann

Har ikke lest noe forslag om full mva. fra første krone fra noen partier. 
Derimot er det både lansert forslag om innslagspunkt på kr. 600k og forslag om gradert innfasing. Disse kan selvsagt også kombineres.
Men at en ny regjering, med eller uten MDG, kan innføre en form for mva. fra 2022, selv om det foreligger godkjent EU fritak enda litt lenger, er nok sannsynlig. 

Om man legger til grunn den politiske debatten for tiden der begreper som "de aller rikeste", "vanlige folk" osv. er å høre i annen hver setning, så vil jeg i alle fall tippe at det kommer en eller annen avgift på biler over 600k.


OleBrummen

Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. mars 2021, klokken 10:09
Har ikke lest noe forslag om full mva. fra første krone fra noen partier. 
Derimot er det både lansert forslag om innslagspunkt på kr. 600k og forslag om gradert innfasing. Disse kan selvsagt også kombineres.
Men at en ny regjering, med eller uten MDG, kan innføre en form for mva. fra 2022, selv om det foreligger godkjent EU fritak enda litt lenger, er nok sannsynlig. 

Om man legger til grunn den politiske debatten for tiden der begreper som "de aller rikeste", "vanlige folk" osv. er å høre i annen hver setning, så vil jeg i alle fall tippe at det kommer en eller annen avgift på biler over 600k.

Min erfaring er dessverre den at de røde partiene alltid sier de skal skatte luksus og dem som tjener mest, men ender ofte med å ta middelklassen da den et størst og gir mest skatteinngang uten å ramme bedriftskatt.

Moms over 600 hadde vært flott slik de har snakket om, men vedder på at når forslaget først ligger der, så blir det delvis moms på alt under 600 000k, og nesten full moms på biler over 600 000k. En form for progressiv moms. Ellers ville ingen kjøpt x, E-tron, I-pace etc. om det gikk en grense på 600 000 vs moms og ikke. Da ville man heller speccet en enyaq bra, fremfor å kaste vekk masse penger i moms bare for å få litt mer premium.

hELgenen

Dersom det er mulig å få tak i denne levert momsfritt, med 4WD, i løpet av året og i prisområde litt under id.4 med 4WD - så ville jeg hivd meg på.
Ut fra alle bilder jeg har sett virker denne som en veldig praktisk bil på linje med id.4, men trolig
levert standard med mye mer utstyr og ytelse enn nevnte bil. Utseende er ikke noe som roper etter meg, men
interiøret ser veldig stilrent ut med en fin blanding av skjermer og brytere. Setene savner, sikkert i likhet med alt annet fra Kia, trolig lengdejustering - men det er lov å håpe......
Rattet var ikke vakkert ,men kommer det i ren sort så er det vel til å leve med. Ellers ser det ut som denne i liket med broren Ioniq 5 kommer uten vindusvisker der bak med noen litt snodige aerodynamiske lepper bak c stolpen.
Men som sagt - interiøret trumfer mye her synes jeg og er bagasjeplassen der oppe blant de beste  - noe jeg mistenker sterkt - så tror jeg Kia Norge igjen vil stå foran en utfordring med å skaffe nok biler til rett tid.
Dessverre har Kia aldri helt forstått dette med å ha produktet klart når etterspørselen er der. Jeg mener å huske en historie fra en selger som fortalte at Kia levde litt etter sin egen salgsfilosofi - de definerte hva de skulle produsere og så gikk det ut til de ulike importørene og fordelte bilene etter totalt salg i hvert marked helt uavhengig av om det var fossil eller elbil eller hvor stor etterspørsel hver importør mente de ville klare å selge unna. Nesten så en mistenkte at ledelsen hadde gått på skole i sovjetunionen og lært seg planøkonomi.
Vel - uansett hva som skjer - bilen ser spennende ut - litt snodig former der ute bak, men innvendig ser den ut som en bil mange nok vil kunne trives i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA