Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => EV 6 => Emne startet av: Phuc på tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:00
Kia lanserer snart EV6.
Fortjener vel egen tråd og eget subforum.
* https://www.kia.com/no/modeller/ev6/reveal/
* Teaser lys: https://youtu.be/_rUEIAzj8pg
* Teaser: https://youtu.be/4X_3gZSjAH4
* Verdenspremiere: https://youtu.be/c_aOOAa-Q2k
Litt spent på denne bilen, hva er tankene deres rundt denne vs Ioniq 5, TMY og alle de andre konkurrentene i denne prisklassen?
Artikler med mer info etter verdenspremiere 30. mars.
* https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/PRJqb5/her-er-kias-nye-elbil-kommer-til-norge-i-hoest
* https://www.carbuyer.co.uk/kia/172586/2021-kia-ev6-electric-flagship-model-detailed
* https://www.carwow.co.uk/kia/news/5140/2022-kia-ev6-electric-car-confirmed-prices-specs-and-release-date
* https://www.autoexpress.co.uk/kia/106058/new-kia-ev6-specs-confirmed-sporty-ev6-gt-joins-line
Jeg tror vi trygt kan anta at den blir priset billigere vis a vis Ioniq 5.
Utover det vil jeg gjette at den får et mer tradisjonelt interiør og sikkert litt mindre tech, evnt en litt annen innfallsvinkel på hvilken type tech det er fokus på.
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:06
Jeg tror vi trygt kan anta at den blir priset billigere vis a vis Ioniq 5.
Utover det vil jeg gjette at den får et mer tradisjonelt interiør og sikkert litt mindre tech, evnt en litt annen innfallsvinkel på hvilken type tech det er fokus på.
Kor har du desse antakelsane frå? Eg synest designet på Ioniq 5 er veldig mykje betre, men om EV6 blir rimelegare og utan masse unødvendig utstyr kan det vera eit betre val for min del. Plattform og framdriftssystem blir vel mykje likt, så det eit godt utgangspunkt.
Sitat fra: Edison på tirsdag 09. mars 2021, klokken 13:45
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:06
Jeg tror vi trygt kan anta at den blir priset billigere vis a vis Ioniq 5.
Utover det vil jeg gjette at den får et mer tradisjonelt interiør og sikkert litt mindre tech, evnt en litt annen innfallsvinkel på hvilken type tech det er fokus på.
Kor har du desse antakelsane frå?
Eh... Meg selv...?
Denne ser veldig spennende ut. Spent på hvordan den er i forhold til Ioniq 5.
Om den blir mer tradisjonell enn Ioniq 5 er det helt greit for meg. Blir kanskje 7 års garanti også?
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:06
Jeg tror vi trygt kan anta at den blir priset billigere vis a vis Ioniq 5.
Utover det vil jeg gjette at den får et mer tradisjonelt interiør og sikkert litt mindre tech, evnt en litt annen innfallsvinkel på hvilken type tech det er fokus på.
I hjemlandet er generelt Kia priset billigere enn Hyundai. Men her hjemme pleier det å være motsatt. Kanskje pga BOS?
Noe som taler til fordel for Kia er at der er det fortsatt rabatt å hente i motsetning til Hyundai. Tenker da på medlemskap i Agrol. Sekv prosent på Kia elbiler, ingenting på Hyndai.
Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:08
Noe som taler til fordel for Kia er at der er det fortsatt rabatt å hente i motsetning til Hyundai. Tenker da på medlemskap i Agrol. Sekv prosent på Kia elbiler, ingenting på Hyndai.
Rabatten er eine grunnen til at eg og vurderar EV6 foran Ioniq 5, dei andre er 7 års garanti og GT versjonen! Forventar at Ioniq 5 ser betre ut enn EV6. (likar ihvertfall eksteriøret til Ioniq 5 veldig godt). Sit på Ioniq 5 reservasjon og kjem til å trenera den så lenge som muleg (forhåpentlegvis kjem specs og pris på EV6 GT ut før eg må ta endeleg avgjerd).
Denne gleder jeg meg til å se :+1: herlige specs også.
Les dagens nyhet på elbil24.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-kias-neste-elbil-og-den-skal-hete-ev6/73503909
Kopi fra artikkelen:
Dette vet vi så langt
EV6 blir den første bilen fra Kia som er bygd på den ferske elbilplattformen E-GMP (mer info lenger ned), som den for øvrig deler med nevnte Ioniq 5. Den blir også første bilen fra Kia som følger en ny designfilosofi og får ny Kia-logo.
E-GMP innebærer blant annet støtte for 800V-lading og lading til 80 prosent på under 20 minutter, og en rekkevidde på 50 mil (WLTP).
Informasjonssjef i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge, har allerede bekreftet overfor Elbil24 at EV6 vil få disse egenskapene.
Og motor1 skriver dette i dagens nyhet:
Enthusiasts might find the Kia EV6 a bit on the boring side, but the electric crossover will be properly quick. 0 to 60 mph (96 km/h) will take only three and a half seconds, which is quite interesting considering the quickest and most powerful Ioniq 5 of the bunch does the job in 5.2 seconds. EVs don't excel in terms of top speed and it should be the same story with the EV6, although it seems to be sportier than the Hyundai version, which is capped at 115 mph (185 km/h) regardless of configuration.
Kia is going to unveil the EV6 in the first quarter of 2021 and will have it on sale this summer. A fully electric Genesis GV60 using the same E-GMP platform is expected to debut before the end of the year as the fancier EV of the trio.
Source: Kia
https://www.motor1.com/news/493012/2022-kia-ev6-teaser-video/
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:43
Og motor1 skriver dette i dagens nyhet:
Enthusiasts might find the Kia EV6 a bit on the boring side, but the electric crossover will be properly quick. 0 to 60 mph (96 km/h) will take only three and a half seconds, (...)
Med en slik akselerasjon blir det kanskje dyr forsikring? Det kan tiltrekker seg sjåfører som kjører fort og krasjer dyrt.
Selv er jeg på utkikk etter en bil med plass til voksne passasjerer (eNiro ser fin ut) som ikke koster for mye, og med mulighet for 4-hjulstrekk i lave hastigheter. Jeg er spent på hva denne modellen har å by på.
ErlendR :+1: har ikke sett noe om pris enda. Men denne blir dyrere enn eNiro, tenker jeg. Men vet ikke.
https://www.autoblog.com/2021/03/08/kia-ev6-electric-car-egmp-platform-teaser/
Autoblog sier at lansering skjer 15. mars, vi får se.
Ser ut som Kia bruker samme løsning som Hyundai for instrument og infotainment, i hvert fall på hardwarefronten. Ser ikke ut som det er samme løsningen på midtkonsollen som Hyundai. Siden Kiaen har girvelger og parkbrems plassert der så tviler jeg sterkt på at den kan flyttes.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Kia'en blir større (6-7 cm lengre) og dyrere enn Ioniq 5 ifølge kilder i Kia.
Dieselgubben :+1: takk for info. Jeg var ikke klar over dette. Håpet på den ville treffe prismessig helt likt med HI5.
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 11. mars 2021, klokken 19:21
Dieselgubben :+1: takk for info. Jeg var ikke klar over dette. Håpet på den ville treffe prismessig helt likt med HI5.
Ikke med 3,5 sek 0-100 vel?
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:58
Kia'en blir større (6-7 cm lengre) og dyrere enn Ioniq 5 ifølge kilder i Kia.
Kjipt om den blir dyrere. Er en av de som har mulighet for å gå for en Concept 45, men synes den virker litt liten. Hjulbuene stjeler en del plass i bagasjerommet også. Vurderer også Enyaq 80X, men nå ble produksjon med Skoda sound system utsatt til uke 48 og Crystal Face tidligste tentative oppstart av produksjon uke 36... Vurderer å droppe den og da tror jeg Kia ville vært et godt alternativ.
https://insideevs.com/news/494212/kia-reveals-ev6-first-dedicated-electric-car/
Bilder av bilen er ute, ser bra ut
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 15. mars 2021, klokken 00:19
https://insideevs.com/news/494212/kia-reveals-ev6-first-dedicated-electric-car/ (https://insideevs.com/news/494212/kia-reveals-ev6-first-dedicated-electric-car/)
Bilder av bilen er ute, ser bra ut
Ja, den var jo litt snasen da. Håper den får panoramatak som mulighet. Kanskje og med mulighet for solcellepaneler i glasset?
8)
Denne syntes jeg ble skikkelig kul! Blir spennende å se hvor den legger seg i pris.
Ser den litt større ut enn Ioniq 5?
Sikkert noen velger bort EV6/Ioniq5 til fordel for ID.4/Enyaq om det mangler bra takstativløsning på en CUV/SUV.
Men spenstig design på begge koreanerne. Blir interessant å lære mer om spesifikasjonene på EV6.
Synes bildene her så meget lovende ut. Synes denne var mye lekrere enn Ioniq 5. Veldig spent på denne...
Enig, syns den ser meget bra ut. Med tanke på at de bruker samme E-GMP 800V plattform som Ioniq 5 så blir ladeprestanda og virkningsgrad på drivverket sikkert bra. Da gjenstår disse spørsmålene for en barnefamilie: bagasjevolum, mulighet for takstativ og hengerfeste samt selvfølgelig prisen. Krysser fingrene for at den innfrir på alle disse punktene!
Noen som vet når den blir lansert?
Sitat fra: telcontar på mandag 15. mars 2021, klokken 09:54
Noen som vet når den blir lansert?
Iløpet av måneden sier kia, spørs om de feirer påske nedi i korea men jeg vil tippe iløpet av neste uke.
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 15. mars 2021, klokken 00:19
https://insideevs.com/news/494212/kia-reveals-ev6-first-dedicated-electric-car/
Bilder av bilen er ute, ser bra ut
Fra veldige kule konsept/prototype bilder til kjempe stygg bil :-1:
Kul bil! Ser litt lengre/større ut enn Ioniq 5, men må nesten se endelige fysiske mål for å kunne konkludere.
Om den blir som Ioniq 5, men med litt større bagasjeplass og ok hengerfeste/takstativ tenker jeg det blir reservasjon ved lansering.
Må se pris og størrelse før jeg endelig bestemmer meg for om det blir Enyaq eller eventuelt EV6.
Har mulighet til å bestille Concept 45, men synes Enyaq vinner på plass og praktiske løsninger. Hurtiglader svært sjeldent, så det veier ikke like tungt.
ser de har oppdatert norske siden med bildene og datoen for premiere er 30 mars så rett før påska starter
https://www.kia.com/no/om-kia/kommer-snart/ev6/
Tøff bil :+1: se hva elbil24 skriver:
https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-kia-ev6---se-de-forste-bildene/73503909
Se bildene fra nyheten. Det ser veldig bra ut.
TU har også denne saken: https://www.tu.no/artikler/kia-viser-bilder-av-sin-neste-elbil/507953
Synes den ser ut som den ikke har helt bestemt seg om den skal være Ioniq5 eller ID4.....
Kunne godt tenkt meg å sett den i noen andre farger.
Men heldigvis var den lang penere enn prototypen, spesielt frontlyktene på den var krevende for min del.
Men, det som er gitt av opplysninger om spec så langt er spennende og jeg har gode opplevelser med Kia både service og kvalitet, så CV er en aktuell bil.
Counterpointer :+1: he he nei ikke lett "å finne seg sjæl" når det er mye likt. Men dette kan bli 'bang for the buck" hvis ikke blårussen på KIA Norge hovedkontoret bare sitter å regner på avansen mellom fabrikkprisen og salgspris ;D
Og ja, Kia er gode på både service og kvalitet. Gode garantier også.
Ser ganske bra ut, om enn litt mere konservativ en Ioniq 5. Men den ser større ut?
Ser bra ut, pris betyr jo mye, litt flaks at det prissettes med en krone som er betydelig sterkere enn bare for noen måneder siden.
Noen som vet om den blir identisk med Ioniq5 hva gjelder batteripakke og motorkraft?
Ser for meg at det blir litt som Kona vs eNiro, samme innmat i 2 innpakninger.
En stripe folie gjorde den litt penere?
Her med kamo:
https://insideevs.com/news/494239/camouflaged-kia-ev6-spied-ahead-premiere/
Sitat fra: Olemann på mandag 15. mars 2021, klokken 22:26
Ser bra ut, pris betyr jo mye, litt flaks at det prissettes med en krone som er betydelig sterkere enn bare for noen måneder siden.
Tja - jeg tror ikke prisen settes basert på en kurs vi ser akkurat nå. Dette gjøres nok vha prissikringsmekanismer. Hvilken referansekurs de vil bruke er ikke godt å si - det er enorme sprik mellom de ulike importørene.
Er mer spent på om Kia i det hele tatt klarer å levere. Kia Norge er jo fra tidligere vel kjent for enorme leveringsutfordringer med årelange køer - det gikk sågar rykter om at fabrikken leverte ut biler basert på omsetningstall på fossile biler som referanse og at Norge ble helt satt i skyggenes dal.
Og med tanke på momsspøkelset som det går rykter om fra 2022 så kan jo denne bilen fort bli en pinata overraskelse for de som bestiller. Så uansett hvor fantastisk bilen blir - de som kaster seg på bestillingslisten her bør være nøye med hva som står med liten skrift i kontrakten. I det hele tatt - bilbransjen burde få noen klare signaler om hva som vil skje fremover med avgifter fra nyttår allerede nå gitt de lange leveringstidene det opereres med for enkelte produsenter på nye modeller.
Er det ikke som regel uansett kontraktsfestet at kunden kan trekke seg fra kontrakten hvis prisen stiger mer enn 7 prosent? Gjelder vel gjerne moms også, men det bør man absolutt sikre seg, ja.
Sitat fra: ihaal på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:31
Er det ikke som regel uansett kontraktsfestet at kunden kan trekke seg fra kontrakten hvis prisen stiger mer enn 7 prosent? Gjelder vel gjerne moms også, men det bør man absolutt sikre seg, ja.
Mva blir det vel gjerne på elbiler over 600 k?
Nå er momsfritak sikret ut 2022, så jeg er ikke bekymret akkurat. Vil tro de fleste av dagens lanserte biler er på veiene da, til og med Ariya og Model Y.
Om politikerene vil ha moms over en viss sum, så var 600k luftet for noen år siden. De aller fleste av disse SUV/CUV bilene med AWD vil jo gå klar av denne grensen
Sitat fra: telcontar på tirsdag 16. mars 2021, klokken 08:20
Nå er momsfritak sikret ut 2022, så jeg er ikke bekymret akkurat. Vil tro de fleste av dagens lanserte biler er på veiene da, til og med Ariya og Model Y.
Om politikerene vil ha moms over en viss sum, så var 600k luftet for noen år siden. De aller fleste av disse SUV/CUV bilene med AWD vil jo gå klar av denne grensen
MVA fritak i 2022 er sikret mot EU, hva politikere finner på til høsten vet man aldri. Det er også valg til høsten, så om MDG vil ha ekstra sykkelveier så kan grensen både bli 600k, 400k eller 0 kr. Håper bare at man får signaler tidlig. Vil være surt å plutselig få noen hundre tusen i mva på en bil som blir levert senere enn antatt.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ser ut som det bør bli litt mer bagasjerom enn Ioniq 5. Blir spent på utvendig mål og liter (VDA) i bagasjerom.
Har ikke lest noe forslag om full mva. fra første krone fra noen partier.
Derimot er det både lansert forslag om innslagspunkt på kr. 600k og forslag om gradert innfasing. Disse kan selvsagt også kombineres.
Men at en ny regjering, med eller uten MDG, kan innføre en form for mva. fra 2022, selv om det foreligger godkjent EU fritak enda litt lenger, er nok sannsynlig.
Om man legger til grunn den politiske debatten for tiden der begreper som "de aller rikeste", "vanlige folk" osv. er å høre i annen hver setning, så vil jeg i alle fall tippe at det kommer en eller annen avgift på biler over 600k.
Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. mars 2021, klokken 10:09
Har ikke lest noe forslag om full mva. fra første krone fra noen partier.
Derimot er det både lansert forslag om innslagspunkt på kr. 600k og forslag om gradert innfasing. Disse kan selvsagt også kombineres.
Men at en ny regjering, med eller uten MDG, kan innføre en form for mva. fra 2022, selv om det foreligger godkjent EU fritak enda litt lenger, er nok sannsynlig.
Om man legger til grunn den politiske debatten for tiden der begreper som "de aller rikeste", "vanlige folk" osv. er å høre i annen hver setning, så vil jeg i alle fall tippe at det kommer en eller annen avgift på biler over 600k.
Min erfaring er dessverre den at de røde partiene alltid sier de skal skatte luksus og dem som tjener mest, men ender ofte med å ta middelklassen da den et størst og gir mest skatteinngang uten å ramme bedriftskatt.
Moms over 600 hadde vært flott slik de har snakket om, men vedder på at når forslaget først ligger der, så blir det delvis moms på alt under 600 000k, og nesten full moms på biler over 600 000k. En form for progressiv moms. Ellers ville ingen kjøpt x, E-tron, I-pace etc. om det gikk en grense på 600 000 vs moms og ikke. Da ville man heller speccet en enyaq bra, fremfor å kaste vekk masse penger i moms bare for å få litt mer premium.
Dersom det er mulig å få tak i denne levert momsfritt, med 4WD, i løpet av året og i prisområde litt under id.4 med 4WD - så ville jeg hivd meg på.
Ut fra alle bilder jeg har sett virker denne som en veldig praktisk bil på linje med id.4, men trolig
levert standard med mye mer utstyr og ytelse enn nevnte bil. Utseende er ikke noe som roper etter meg, men
interiøret ser veldig stilrent ut med en fin blanding av skjermer og brytere. Setene savner, sikkert i likhet med alt annet fra Kia, trolig lengdejustering - men det er lov å håpe......
Rattet var ikke vakkert ,men kommer det i ren sort så er det vel til å leve med. Ellers ser det ut som denne i liket med broren Ioniq 5 kommer uten vindusvisker der bak med noen litt snodige aerodynamiske lepper bak c stolpen.
Men som sagt - interiøret trumfer mye her synes jeg og er bagasjeplassen der oppe blant de beste - noe jeg mistenker sterkt - så tror jeg Kia Norge igjen vil stå foran en utfordring med å skaffe nok biler til rett tid.
Dessverre har Kia aldri helt forstått dette med å ha produktet klart når etterspørselen er der. Jeg mener å huske en historie fra en selger som fortalte at Kia levde litt etter sin egen salgsfilosofi - de definerte hva de skulle produsere og så gikk det ut til de ulike importørene og fordelte bilene etter totalt salg i hvert marked helt uavhengig av om det var fossil eller elbil eller hvor stor etterspørsel hver importør mente de ville klare å selge unna. Nesten så en mistenkte at ledelsen hadde gått på skole i sovjetunionen og lært seg planøkonomi.
Vel - uansett hva som skjer - bilen ser spennende ut - litt snodig former der ute bak, men innvendig ser den ut som en bil mange nok vil kunne trives i.
Håper den får mange av de samme praktiske løsningene som Enyaq. Skiluke, takrails, spyling av ryggekamera (har egen spruteflaske i bagasjerommet for Hyundai Kona). Håper den også har samme solskjerming i bakdøren som Ioniq 5 og Enyaq. Hadde vært fint med informasjon om hvordan løsning for hengerfestet blir og pris og litt mer om sikring av last fra dag 1.
Hvis denne er større enn ioniq 5 så er det interessant. Synes ioniq 5 ser veldig bra ut, men har litt lite bagasjerom.
Denne bilen ble jeg interessert i, mitt krav til elbil er en praktisk stasjonsvogn og at jeg liker desiignet&spec.
Sparer egentlig til en god brukt Porsche Cross Torissimo( om noen år), men kanskje er det EV6 som Tikker av flest punkter.
Frunk, brukbart hengerfeste, ok lengde, bra akselavstand , ikke SUV men håper den da er godkjent for taklast. Rask lading og ikke minst 3.6kw 220v uttak! Akselerasjon som er elbil var jo også positiv overraskelse.
Synes mange elbiler ble litt umoderne når jeg leser spesifikasjonene på denne bilen...
Sitat fra: stue på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:10
Hvis denne er større enn ioniq 5 så er det interessant. Synes ioniq 5 ser veldig bra ut, men har litt lite bagasjerom.
Lurer litt på det med str. Mener Ioniq 5 har tre meter akselavstand og CV6 to sekstifem meter akselavstand (tatt fra hukommelsen begge deler, så litt forbehold )
Nja. Eneste dokumentasjon jeg har sett sier 290cm vs 300cm. Og EV6 er snaut 5cm lengre selv om akselavstand er 10cm kortere. Vil tro plassen havner i bagasjerommet.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 31. mars 2021, klokken 19:51
Nja. Eneste dokumentasjon jeg har sett sier 290cm vs 300cm. Og EV6 er snaut 5cm lengre selv om akselavstand er 10cm kortere. Vil tro plassen havner i bagasjerommet.
Merkelig nok er oppgitt VDA på EV6 litt mindre enn Ioniq 5. Kanskje litt lavere seterygg. Og mulig den har litt plass som ikke teller med i VDA.
Baksetet i Ioniq 5 kan flyttes frem på bekostning av benplass. Noen steder står det at bagasjeromvolumet er oppgitt med baksetet midt mellom fremste og bakerste posisjon.
Ut fra bilder av bilen synes det snodig at EV6 har mindre bagasjerom enn Ioniq 5.
Godt de prioriterte å vise dragrace fremfor bagasjerom i presentasjonen av bilen...
Hva er forskjellen på GT og GT-line?
Finner ingen informasjon om "led matrix". Noen som har snappet opp noe der?
Sitat fra: Tafsern på søndag 04. april 2021, klokken 09:54
Hva er forskjellen på GT og GT-line?
Finner ingen informasjon om "led matrix". Noen som har snappet opp noe der?
Største forskjellen er at GT kommer vinteren 2022, GT-Line kommer i høst
Sitat fra: Tafsern på søndag 04. april 2021, klokken 09:54
Hva er forskjellen på GT og GT-line?
Finner ingen informasjon om "led matrix". Noen som har snappet opp noe der?
Tvilsomt at det er LED matrix, søstermodellen Ioniq 5 har jo ikkje dette, og om EV6 hadde hatt det vil eg tru at dei hadde framheva det allerede
Sitat fra: Tafsern på søndag 04. april 2021, klokken 09:54
Hva er forskjellen på GT og GT-line?
Finner ingen informasjon om "led matrix". Noen som har snappet opp noe der?
GT har 577 hk og 0-100 på 3,5 sekunder. GT-line er ett utstyrsnivå som kan kombineres med rwd og awd, men maks 300+ hester. GT er også litt lengre og bredere.
Nederlender viser frem EV6.
https://youtu.be/PhwuRUFXnLU
Ser ut til at plata i bagasjerommet kan tas ut og gir tilgang på ganske mye ekstra plass?
Synes bilen så bedre ut i lanseringen - for å si det pent...
Sitat fra: moby666 på tirsdag 13. april 2021, klokken 20:48
Synes bilen så bedre ut i lanseringen - for å si det pent...
moby666 er det lov å si at jeg ikke er enig :+1: fin bil, synes jeg. Også ivaretatt identiteten fra Niro og Soul med det coveret (fra videoen) :+1:
Bilder, inkludert noe som ser ut som skiluke:
https://www.instagram.com/p/CNmaKwplIX3/?igshid=1r3wodz9tdsxb&fbclid=IwAR34Qmf86klRNmSRpUUvcUANUzrryCDll4TK1DlY-Mo2WUroU7nJgLVmF9k
Men hmm, plasseringen av ladeluka vil bli særdeles utfordrende i snøvær...
Sitat fra: tromsø på tirsdag 13. april 2021, klokken 22:34
Men hmm, plasseringen av ladeluka vil bli særdeles utfordrende i snøvær...
Virker også som at det kan være større sjanse for at noen skubber borti ladeluken når den er dønn på hjørnet og er utformet som en trekant med spissene ut.
Litt skeptisk til de innfelte dørhåndtakene om de fryser.
Men det avdekkes vel fort om det er til bekymring etter noen vintermåneder på markedet.
Synes bilen virker veldig lovende, men er litt usikker på baksetene. Sitteflaten virker ganske kort fra bakkant og frem mot knærne. Ser også ut som at benken bak er ganske lav. Er ikke så glad for at Enyaq har valgt sitteflate som går såpass opp mot knærne, men synes allikevel at Enyaq ser bedre ut bak. Har 2 barn, så baksetene teller også.
Noen som har hørt noe mer om når priser kommer..?
Etter å ha sett video av bagasjerommet, så er det vanskelig å tro at det er 520 liter...
https://www.youtube.com/watch?v=G-hMbxeNzYo
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Da var norske priser ute!
RWD for 470kNOK, 228hk
AWD for 530kNOK, 325hk
AWD GT for 600kNOK, 585hk
Masse utstyr inngår men de har en pakke med krok, vinterhjul og matter for 40kNOK.
Se:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/21-04-23/3/prisliste-kia-ev6.pdf?_cldee=Ym9vc3Ryb2VtQGhvdG1haWwuY29t&recipientid=lead-d2cf5ba4dc81eb11b1ac000d3a25bd13-240ff3545d424a6d9c265740723e9bb6&utm_source=ClickDimensions&utm_medium=email&utm_campaign=Launch%20Kia%20CV&esid=12dfd646-07a4-eb11-b1ac-002248814957
570k inkludert vinterdekk,tilhengerfeste for AWD!
Hadde lyst på GT-Line, men tror det blir litt for dyrt kontra andre alternativer.
Exclusive mangler V2L hvis det er et salgspunkt for noen.
EV6 GT takk
Kombinerer Model 3 Performance med Polestar 2
Ikke dumt
Sitat fra: makki på fredag 23. april 2021, klokken 11:09
570k inkludert vinterdekk,tilhengerfeste for AWD!
Noe billigere enn Skoda Enyaq,men desverre ca 25 tusen mer enn jeg forventet...
Norske importører skor seg på at vi slipper moms!
Bakkeklaring på 17 cm :+1:
Fryktet den ville ligge på 14 cm utifra bilder.
Blir 522 inkludert tilhengerfeste og vinterdekk for GT Line AWD hvis man får 8% rabatt (som visse fagforeninger har?). Det er i så fall en god deal.
Sitat fra: ihaal på fredag 23. april 2021, klokken 11:42
Blir 522 inkludert tilhengerfeste og vinterdekk for GT Line AWD hvis man får 8% rabatt (som visse fagforeninger har?). Det er i så fall en god deal.
Kia gir 6% på Ev,og ingenting på forhandlerutsyr som hengerfeste og vinterhjul.
Litt artig at gt legger seg akkurat under 600k for å slippe tesla momsen til AP 8)
Men prisen var grei den, billigere enn vag trillingene.
Vil tippe ioniq 5 legger seg rundt på samme pris.
Sitat fra: model3citizen på fredag 23. april 2021, klokken 11:18
EV6 GT takk
Hmm, ikke dumt. En stund til den kommer dog, men kanskje vi bare beholder I-Pace til da...
570K for GT line inkl. krok og vinterdekk før eventuelle smårask av annet ekstrautstyr.
For en bil som har WLTP på 460 km og 0-100 på 5.2 er ikke det så verst.
Litt mindre praktisk enn VW søskene ID.4 og Enyaq, men prismessig er i samme leie ser det ut som.
Synes denne er penere innvendig enn de nevnte, men utvendig litt mer å svelge mhp. design - elsker en designet så er et sikkert bare å sluke agnet. Levering rett før jul 2021 om jeg forstår det rett.
Nå har Kia en svært dårlig historie mhp å levere nye modeller til rett tid, men jeg må si jeg likte tilnærmingen de gjør her - de lar brukeren få tenke seg litt om i fred og ro før en eventuelt setter seg på liste for å skrive kontrakt.
Klare tidslinjer på prosessen liker jeg. Ulempen er jo at man binder opp bestillingen lenge før levering - men sånn er det jo mange steder nå
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:12
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Morsomt at de kaller sportsseter for "Bøtteseter" i prislisten... :laugh:
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:12
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Fra prislisten : (GT-LINE kolonne 2, GT 3)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Blir 5% storkunderabatt på denne. GT-Line AWD med metallic-lakk og lanseringspakke blir da 550.
Når jeg ser på bildet av setene i GT så tror jeg vi kan i hvertfall utelukke ventilering.
Sitat fra: hELgenen på fredag 23. april 2021, klokken 12:26
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:12
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Fra prislisten : (GT-LINE kolonne 2, GT 3)
Joda, så prislisten. Litt derfor jeg lurte, om det implisitt er mere utstyr i sportssetene enn det som ligger i prislisten.
Mangel på justerbar korsryggstøtte og minnefunksjon er nok til å bråstoppe tanker om GT får min del. Og uten GT utgaven blir hele bilen litt mindre interessant. Da blir det heller Ioniq 5.
Sitat fra: hdh på fredag 23. april 2021, klokken 12:32
Når jeg ser på bildet av setene i GT så tror jeg vi kan i hvertfall utelukke ventilering.
Ja. Ventilering er dog ikke viktig for min del. Har en bil med og en uten i dag, uten at det er noe som bryr meg veldig.
Uten minnefunksjon blir dog håpløst.
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:12
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Nei, det ser ikke ut til å ha noen av delene. For GT setene så er disse opsjonene borte (tredje prikken hvis GT har det).
Elektrisk justerbart fører- og passasjersete ● ●
Høydejusterbart fører- og passasjersete ● ● ●
Minnefunksjon for elektrisk førersete, 2 posisjoner (inkluderer også utvendige speil) ● ●
Korsryggstøtte på fører- og passasjersete ● ●
Oppvarmede seter foran ● ● ●
Oppvarmede seter bak (de to ytterset sitteplassene) ● ● ●
Ventilerte/avkjølte seter foran ● ●
Sitat fra: telcontar på fredag 23. april 2021, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:12
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Nei, det ser ikke ut til å ha noen av delene. For GT setene så er disse opsjonene borte (tredje prikken hvis GT har det).
Ja, det var akkurat dette som trigget spørsmålet mitt.
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:47
Sitat fra: telcontar på fredag 23. april 2021, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:12
Lurer på om sportssetene i GT har elektrisk justering, minne, ventilering etc?
Nei, det ser ikke ut til å ha noen av delene. For GT setene så er disse opsjonene borte (tredje prikken hvis GT har det).
Ja, det var akkurat dette som trigget spørsmålet mitt.
Ganske vanlig at slikt ikke er med på sånne type seter. De er laget med andre prioriteringer i tankene.
Var samme opplegg på Focus RS eller hva det nå hette. Bøttesetene hadde kun manuell justering og ingen setevarme
Sitat fra: model3citizen på fredag 23. april 2021, klokken 13:44
Ganske vanlig at slikt ikke er med på sånne type seter. De er laget med andre prioriteringer i tankene.
Og hvis man kjører racing så er jo dette viktig. 99% av tiden vil ikke en slik bil tilbringe på bane, og da er praktisk >> sidestøtte. Finnes da og sportsseter med ordentlig justering. Kunne i det minste vært ett valg.
Sitat fra: ihaal på fredag 23. april 2021, klokken 12:30
Blir 5% storkunderabatt på denne. GT-Line AWD med metallic-lakk og lanseringspakke blir da 550.
Virker som at alle som benytter storkunderabatt helt har glemt at det har vært skattepliktig for kjøper siden 01.01.19 og at firmaet må betale arbeidsgiveravgift og administrative kostnader 😂
Anbefaler å sende en liten mail til lønnsansvarlig for en update.
Sitat fra: Tafsern på fredag 23. april 2021, klokken 17:05
Sitat fra: ihaal på fredag 23. april 2021, klokken 12:30
Blir 5% storkunderabatt på denne. GT-Line AWD med metallic-lakk og lanseringspakke blir da 550.
Virker som at alle som benytter storkunderabatt helt har glemt at det har vært skattepliktig for kjøper siden 01.01.19 og at firmaet må betale arbeidsgiveravgift og administrative kostnader 😂
Tafsern :+1: Interessant. Takker :+1: har et spm. Gjelder dette du nevner om skatt ogsa andre typer? Feks privat medl skap i bondelaget?
Har man storkunderabatt via fagforening er det åpenbart ikke skattepliktig.
Sitat fra: makki på fredag 23. april 2021, klokken 11:09
570k inkludert vinterdekk,tilhengerfeste for AWD!
Men uten metallic lakk til 7 000 kr.
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.
Da mangler jeg minne på passasjersiden foran som Enyaq har. Har heller ikke sett noe om spyling av ryggekamera som Enyaq har. EV6 har ikke avklart vekt på taklast eller hvilken løsning det blir for det. 511 liter bagasjerom på EV6 mot 585 (563) liter på Enyaq. Fordel med EV6 er ventilerte seter.
Prislisten angir vindusvisker på bakruta, noe som mange trodde den ikke skulle få.
Noen som har sett om EV6 har solskjerming (som kan dras opp) i bakvinduene som Ioniq 5?
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:47
Noen som har sett om EV6 har solskjerming (som kan dras opp) i bakvinduene som Ioniq 5?
Fikk svar fra Kia Norge at den ikke får spyling av ryggekamera eller solskjermer i dørene.
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:41
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.
Hva er det som gjør Enyaq 50k mere verdt enn EV6? De er vel ganske like rekkeviddemessig, og på lading er jo EV6 klart raskere.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 17:40
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:41
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.
Hva er det som gjør Enyaq 50k mere verdt enn EV6? De er vel ganske like rekkeviddemessig, og på lading er jo EV6 klart raskere.
Det blir ikke helt 50 k heller, for hengerfeste regnes ikke som fabrikkmontert utstyr. Vet ikke helt hvordan det blir med vinterdekk. Det er uansett close race, er ikke noen andre kandidater som jeg har fulgt med på de siste 2 årene som har kommet så nært. Med 2 små barn så har bagasjerom og bakseter mye å si. Bagasjerom er 510 vs 585 liter (563 uten rom under plate). Fra videoer så virker setehøyden på andre rad litt høyere på Enyaq og det virker egentlig litt mer romslig der. Er også noen små detaljer som jeg liker på Enyaq, som rullgardin solskjerm i bakdør (i barnepakke), spyling av ryggekamera.
Er ikke helt fornøyd med fargevalget på GT-Line. Synes den mørke blå fargen som ikke kommer til GT og GT-Line ser best ut. Fordelen med EV6 er: kanskje lavere pris (avhengig av rabatt), ingen grill, raskere akselerasjon og lading (Enyaq 80/80X skal visstnok få 170 kW, så det blir ikke like mye stor differanse som nå), ventilerte seter (kommer ikke til Enyaq før senere). Skulle gjerne hatt en EV6 AWD uten takluke og trill rundt ratt (som i standard EV6).
Tror Enyaq 80X kommer til å nærme seg 500 km i WLTP, basert på at 80 har gått såpass mye over det som ble oppgitt som estimert tidligere. Kan hende GT-Line til 460 km også er konservativt. Enyaq har takskinner og grei takvekt. Kia har ikke gått ut med hvordan løsningen for dem blir, så det er usikkerhetsmoment for EV6.
Har ikke landet det 100%. Har vært noen skuffelser på veien i forbindelse med venting på Enyaq. Ønsker Crystal Face på Enyaq for å bli kvitt plastgrillen, men produksjon av det har blitt utsatt. Forbedret lydsystem er også utsatt fra uke 28 til 48. Må nok også vente til slutten av året/neste året for å få ventilerte seter. Kommer nok til å reservere EV6 på mandag og så se om det blir noe mer utsettelser på Enyaq og eventuelt hvordan det blir med rabatter på EV6 frem til 15 mai (frist for å beholde plass i køen på EV6). Hadde mulighet til å kjøpe Ioniq 5 P45, men trakk meg fra den. Synes EV6 virker mer lovende.
Hvor har du det fra at man ikke får blå farge på GT-line?
Sitat fra: Tesla88 på lørdag 24. april 2021, klokken 21:06
Hvor har du det fra at man ikke får blå farge på GT-line?
Det lurer jeg også på, man kan velge fargen i "spillet" på nettsiden i alle fall.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Vurderer alle 4x4 BEV som kommer nå, behovet er Golf/Passat Alltrack elektrisk, hvis jeg noen gang kommer til å bytte ut min kjærre som knapt er innkjørt.
vurderer 80X mot id4 GTX , antar GTX med 300 hk og forsåvidt 80X med 4x4 har gode kjøreegenskaper også for de som liker å kjøre bil selv.
* men 3.6kw 220v uttak mot 150w (er det mulig?) + 1600 kg hengerfeste , som gjør at jeg kan frakte båten og veteranbil på henger , istede for å måtte ha en ekstra bil for å kunne bruke hengerfeste...
* har ikke funnet noe om serviceintervall og priser, 15' intervall på bil er uaktuelt for meg uansett bilmerke/hvor bra bilen er.
Sitat fra: Tesla88 på lørdag 24. april 2021, klokken 21:06
Hvor har du det fra at man ikke får blå farge på GT-line?
Det skrev jeg ikke, jeg skrev den mørke blå fargen. Den til høyre av de blå fargene her.
(http://[attachment%20id=0%20msg=974147][/attachment%5D)
Øverste fargeutvalget er EV6 og det nederste er for GT-line/GT
Edit, er det mer riktig å si blå-grønn?
Edit 2: Er heller ikke helt fornøyd med fargeutvalget til Enyaq, men her er det flere farger man ikke får om man ønsker AWD.
Litt kjedelig med dårligere utvalg av farger på awd, men også kjedelig at det lyse interiøret på 2wd er mye finere og triveligere...
Noen som har sett hvor ladeporten på bilen er?
Edit: logget inn på forum og så bildet på side 5 :)
Tuller du? Lister du opp spyling av ryggekamera og minne på passasjersetet som argumenter for eller mot? Hva med ladehastighet og kraft? Har testet Enyaq og den var sørgelig å kjøre, treg som en gammel egolf.
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. april 2021, klokken 20:41
For meg så blir det nok for tett opp mot Enyaq i pris. 530k + 7k metallik lakk + 24k vinterdekk + 20 k svingbart hengerfeste + 1,2 k matter. Hvis jeg får 8% gjennom Akademikerne pluss (vet ikke om de gir det for EV6) så ligger jeg bare 50 k under Enyaq.
Da mangler jeg minne på passasjersiden foran som Enyaq har. Har heller ikke sett noe om spyling av ryggekamera som Enyaq har. EV6 har ikke avklart vekt på taklast eller hvilken løsning det blir for det. 511 liter bagasjerom på EV6 mot 585 (563) liter på Enyaq. Fordel med EV6 er ventilerte seter.
Prislisten angir vindusvisker på bakruta, noe som mange trodde den ikke skulle få.
Nå er det mulig å reservere for de som har vært meldt på nyhetsbrevet.
Siden reservasjonen ganske raskt må gjøre som til en kontrakt; hvilken angrerett har man montro? Jeg kunne godt tenkt meg en EV6, men om situasjonen endrer seg iløpet av de 6-7 månedene frem til levering så blir det for gale om kontrakten da har et stort bruddgebyr...
Jeg spurte selger i BOS og han sa at betingelsene ikke var klare enda. Men sannsynligvis blir det vel et avbestillingsgebyr (Møller opererer med 8%) som man muligens kan forhandle seg bort fra ved kontraktinngåelse.
Sitat fra: batterimannen på lørdag 24. april 2021, klokken 19:39
,,,
Tror Enyaq 80X kommer til å nærme seg 500 km i WLTP, basert på at 80 har gått såpass mye over det som ble oppgitt som estimert tidligere. Kan hende GT-Line til 460 km også er konservativt. E...
Her vil felgdimensjonen avgjøre mye.
Fra Ioniq 5 AWD så mister man 30km WLTP på 20" felger vs 19"felger. Dvs EV6 GT-Line har 490km WLTP med 19" felger jfr datablad fra Kia Sverige. På ID.4 og Q4 prislistene ser man at begge oppnår mindre WLTP rekkevidde med større felger (som ofte følger med som standard i de dyrere pakkene).
Ser at Exclusive versjon ikke har PCA - Parking Collision Avoidance Assist. Vet noen om det kun er at bilen ikke bremser automatisk når man rygger, eller mister man også varsel/piping når man rygger og bilen oppdager noe som beveger seg?
Sitat fra: batterimannen på fredag 10. september 2021, klokken 21:52
Ser at Exclusive versjon ikke har PCA - Parking Collision Avoidance Assist. Vet noen om det kun er at bilen ikke bremser automatisk når man rygger, eller mister man også varsel/piping når man rygger og bilen oppdager noe som beveger seg?
Alle modellar har parkeringssensor framme og bak:
https://www.kia.com/no/brosjyrer-og-priser/#/
Kryss av for EV6, prisliste og last ned :)
Sitat fra: MooCow på fredag 10. september 2021, klokken 22:41
Sitat fra: batterimannen på fredag 10. september 2021, klokken 21:52
Ser at Exclusive versjon ikke har PCA - Parking Collision Avoidance Assist. Vet noen om det kun er at bilen ikke bremser automatisk når man rygger, eller mister man også varsel/piping når man rygger og bilen oppdager noe som beveger seg?
Alle modellar har parkeringssensor framme og bak:
https://www.kia.com/no/brosjyrer-og-priser/#/
Kryss av for EV6, prisliste og last ned :)
Ja, jeg vet at det er parkeringssensor. Den varsler avstand til sensorene når den er aktivert. På Konaen vår er det også en alarm om man rygger og så går f.eks noen mot baksiden av bilen, eller en annen bil kommer ifra siden. Den reagerer med pipelyd og rød varsel i display. Den reagerer også når personer og biler er utenfor det man ser på skjermen. Siden Exclusice ikke har PCA, så lurer jeg på om hele varselsystemet mangler, eller om det kun er den automatiske bremsefunksjonen som mangler.
Kia e-Niro har også samme varsel, så det er litt rart om de har tatt det vekk på en Exclusive versjon av EV6.
Det ser ikke ut til å bli mange leveringer i år dessverre.
Så har prøveturen funnet sted og den var positiv.
Sitat fra: OK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:29
Så har prøveturen funnet sted og den var positiv.
Fortell!
Hei!
Er det noen som har klart å forhandle prisen noe ned? Jeg har 4% rabatt gjennom fagforening, men lurte på om det er vits i å prøve å forhandle mer rabatt. Noen som har tips? :)
Hvilke rabatt ordninger gjelder på EV6 sånn generelt - noen som kan fylle opp en liste om rabatt jungelen på Kia om dagen?
Sitat fra: ToreTorell på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:16
Hei!
Er det noen som har klart å forhandle prisen noe ned? Jeg har 4% rabatt gjennom fagforening, men lurte på om det er vits i å prøve å forhandle mer rabatt. Noen som har tips? :)
Agrolavtalen gir 5 % og dette fikk jeg bekreftet i mitt tilbud på bil.
Agrolavtalen er bra, men betinger at man har vært medlem i minst tolv måneder!
Hvem her er villig til å vente 12 måneder på å skrive kontrakt for å spare 25 000?
Kanskje noen allerede har medlemskapet, ja sågar har benyttet seg av det også tidligere? Jeg vet om minst en, meg selv!
Sitat fra: arthur på onsdag 20. oktober 2021, klokken 07:26
Agrolavtalen er bra, men betinger at man har vært medlem i minst tolv måneder!
Det gjelder å planlegge bilkjøpene litt i forkant. Jeg har vært medlem de siste seks årene, og har hentet ut over 100 000 i rabatter på nybil. Enkelte forhandlere godtar ned i seks måneders medlemskap, og det er omtrent som ventetiden på ADW utgavene av bilen.
Vet at UNIO har 4% rabatt på EV6, og Akademikerne har 5%.