Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjul dimensjoner

Startet av erlend_oyen, søndag 07. mars 2021, klokken 19:02

« forrige - neste »

erlend_oyen

Hei

Noen her som har gjort seg opp noe formening om forbruk og komfort på 18, 19 og 20 tommer hjul?

oivindg

Sitat fra: erlend_oyen på søndag 07. mars 2021, klokken 19:02
Hei

Noen her som har gjort seg opp noe formening om forbruk og komfort på 18, 19 og 20 tommer hjul?
Jeg har bestilt 20-tommere. Med såpass høy profil som 40 og 45% tror jeg komforten blir ganske bra. Med 19-tommere på elbilen var det i alle fall ikke noe problem. Prøvekjørte en vanlig XC40 på 20-tommere og den var veldig komfortabel selv på humpete grusvei.

Oppdaget forøvrig at 20-tommers hjulsettet veier omtrent det samme som 19-tommers hjulsettet. Og siden dekkbredden på begge hjulsettene er den samme tror jeg forskjellen i forbruk blir mindre enn på andre biler.

Mener å huske at 18-tommere ikke står listet som godkjent hjulstørrelse på P8.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

#2
Ok har 20" på vinterhjulene nå, Vurderer å gå ned til 19" og høyere profil for bedre komfort, burde tenkt litt mere på dette ved bestilling

Kjørt med det siden starten av desember

Vanlig xc40 er vel litt lettere sikkert?

oivindg

#3
Sitat fra: erlend_oyen på søndag 07. mars 2021, klokken 19:51
Vanlig xc40 er vel litt lettere sikkert?
Omtrent 500 kilo lettere.  :) Jeg er ikke sikker, men den ekstra vekta bør vel gjøre bilen mindre følsom for ujevnheter? Jeg opplevde i alle fall at bensin-XC40 var ganske komfortabel og at P8 var enda mer komfortabel. Jeg var faktisk overrasket over hvor god komfort det var i elbilen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

#4
Mulig en del av veien i distriktet her er i værste langet, mye tælehiv, søkk i asfalt skjøter etc.

Komforten virker finn der veien er i normal stand, eks rv3

Går kanskje ann å få på dekk med høyere profil på 20" felgene?

Syns bare den gamle bilen som var vesentlig lettere 700kg på mindre hjul og mere gummi oppførte seg bedre på de samme strekningen.
Mindre vekt som blir trykket ned i dumpene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA