Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trebarnsfamilie - e-Niro eller ID.4/Enyaq?

Startet av Kruttbil, torsdag 04. mars 2021, klokken 20:20

« forrige - neste »

syklisten

Sitat fra: Kruttbil på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:25

Kunne vi venta til 2022 hadde retrobomba VW Buzz løyst alle våre problem med innstegspris på 400 000, 500 km rekkevidde og surfebrett på taket ;) Det vi treng er ein heilt normal og kjip fleirbruksbil/MPV som kan rulle og gå i mil etter mil, og det finst per i dag ikkje i elbilform.

Hvis den løser alle dine problem, og innstegsprisen faktisk blir kun 400k - da hadde jeg kjøpt en stor fossilbil som ventepølse.

Kruttbil

Sitat fra: syklisten på onsdag 17. mars 2021, klokken 11:35
Sitat fra: Kruttbil på onsdag 17. mars 2021, klokken 10:25

Kunne vi venta til 2022 hadde retrobomba VW Buzz løyst alle våre problem med innstegspris på 400 000, 500 km rekkevidde og surfebrett på taket ;) Det vi treng er ein heilt normal og kjip fleirbruksbil/MPV som kan rulle og gå i mil etter mil, og det finst per i dag ikkje i elbilform.

Hvis den løser alle dine problem, og innstegsprisen faktisk blir kun 400k - da hadde jeg kjøpt en stor fossilbil som ventepølse.

Det er vel høgst usikre spesifikasjonar endå, vil eg tru.
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

Ebe

Vi selger nå vår E-NV200 og går tilbake til Peugeot 5008 bensin, mye pga det du nevner her. Bilene som klarer tre barn går for kort og ladestyr blir et reelt problem. Bilene som går langt har ikke plass til tre barn.

Og du kan jo bare glede deg til om to år, når du har to barn i forovervendte bilstoler. Da får du ikke plass til noen verdens ting i skulderhøyde. Eneste muligheten da er å ha bakovervendt i midten og de to forovervendte på sidene. Da må gulvet i midten være flatt og du må sannsynligvis ha seter som kan monteres uten isofix.   
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Kruttbil

Sitat fra: Ebe på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:07
Vi selger nå vår E-NV200 og går tilbake til Peugeot 5008 bensin, mye pga det du nevner her. Bilene som klarer tre barn går for kort og ladestyr blir et reelt problem. Bilene som går langt har ikke plass til tre barn.

Og du kan jo bare glede deg til om to år, når du har to barn i forovervendte bilstoler. Da får du ikke plass til noen verdens ting i skulderhøyde. Eneste muligheten da er å ha bakovervendt i midten og de to forovervendte på sidene. Da må gulvet i midten være flatt og du må sannsynligvis ha seter som kan monteres uten isofix.

Med E-NV200 vil eg tru at lading blir eit heilt reelt problem, ja. Fordelen med dei bilmodellane vi har i sikte i skrivande stund (ID.4, Enyaq og e-Niro) er at dei alle har flatt golv i midten bak (no blei eg litt usikker på niro, men eg trur den også har det). Isofix er nok ei gløymesak, ja.
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

vinterdekk

#34
MG5 er vel også en potensiell familiefrakter til rimeligere penge. Dog, man må leve med at ikke alle vil merke at du har ny bil. Og det tar mange måneder før spesifikasjonene er spikret og bilen blir testkjørt av noen uavhengige. https://mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Ser dilemmaet Ebe beskriver. Citroen e-Berlingo L1 ville vært bra ut for våre familietur behov men det er veldig mange steder som som vil falle fra reisekartet vårt, og spesielt på vinteren. Men infrastrukturen blir vel bedre en dag..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kruttbil

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:10
MG5 er vel også en potensiell familiefrakter til rimeligere penge. Dog, man må leve med at ikke alle vil merke at du har ny bil. Og det tar mange måneder før spesifikasjonene er spikret og bilen blir testkjørt av noen uavhengige. https://mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

MG5 verkar som ein fin bil. Eg har ingen behov for at nokon skal merke at bilen er flott og ny, kanskje heller det motsette om noko. For vår del kan vi uansett ikkje vente og sjå kva MG5 blir til. Men den har etter alt å dømme også litt for kort rekkevidde, dessverre. I tillegg har eg blitt veldig skeptisk til SAIC (produsenten av m.a. MG) etter å ha prøvd ut Maxus Euniq, som skuffa på alle punkt og dessutan ser ut til å vere dumpa i marknaden utan å vere ferdig utvikla. Når den første erfaringa mi med ein ukjent produsent er så dårleg blir eg lite lysten på å handle med dei før dei har vist at dei kan stille med produkt som fungerer slik det blir marknadsført.

Denne notisen i TU oppsummerer vel det meste vi veit om MG5 akkurat no:

https://www.tu.no/artikler/mg-lanserer-to-nye-elbiler-for-norge/508018

Den har absolutt potensiale!
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

golo

Vi er familie på 5 og har hatt ID4 i to uker nå. Det er plass til et barnesete og plass til to større barn bak. Bagasjen er stor og med hengerfeste og mulighet til takboks så er det den optimale familiebilen.

Kruttbil

Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

Kruttbil

Tusen takk for gode råd og erfaringsdeling her i denne tråden!

Vi har gått for ID.4. Det stod mellom den og Enyaq. Dei har nær identisk baksetebreidde, men du får meir for pengane på ID4. Av dei to ville eg nok valt Enyaq om det ikkje var for pris.

Ulempen vår er at vi må ha bil før sommaren. Vi hadde gjerne venta litt om vi kunne. Det kjem stadig store bilar på marknaden, så eg fryktar at neste år kjem dei bilane vi eigentleg vil ha. Førebels er det ingen lanserte eller kommande bilar som ser ut til å både treffe budsjett og størrelseskrava våre. Det beste kompromisset er ID4/Enyaq som er både relativt rimelege og har stor plass. Men vi vil nok måtte jobbe ein del for å få plass til heile familien på ein komfortabel måte på langtur.
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

turfsurf

Lykke til, dere blir nok fornøyd. Tror ikke det kommer noe som er særlig bedre i denne klassen. Blir kanskje noen med litt bedre rekkevidd etter hvert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ronnieu

Vurderte dere ikke Opel Zafira e-life? Usikker på leveringstid og rekkevidden er jo ikke den legste, med med en eller to langturer i året gjør det jo ikke noe med en ladestopp langs veien.
Synes dette virker som en veldig grei familebil, og kommer nok til å bli vurdert her, når jeg en gang akal bytte ut caravellen.
Prismessig ser det ut for at den er mulig å få til godt under 600k
2021 Byd Tang
2015 Nussan Leaf

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kruttbil på fredag 05. mars 2021, klokken 07:31
kjem ikkje Enyaq før i desember dersom eg bestiller den no.

Dersom du ser på kravlista di, og holder deg til den, så kan jeg fortelle deg at Møller Bil Storhamar har Enyaq som du kan kjøpe og få med deg hjem i løpet av uka.
Fossilbil

Kruttbil

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på søndag 02. mai 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Kruttbil på fredag 05. mars 2021, klokken 07:31
kjem ikkje Enyaq før i desember dersom eg bestiller den no.

Dersom du ser på kravlista di, og holder deg til den, så kan jeg fortelle deg at Møller Bil Storhamar har Enyaq som du kan kjøpe og få med deg hjem i løpet av uka.

Ting endrar seg frå primo mars til primo mai! Men ID.4 er allereie bestilt og snart i hende. Eg måtte nok også sett gjennom kva for tilleggspakkar ein bil ståande hos Møller har. I forhold til kravlista mi er det ingenting som skil ID.4 frå Enyaq. ID.4 har litt lågare totalpris for den totalpakken vi endte opp med pga billegare tilleggsutstyr og også kortare leveringstid på det tidspunktet vi bestilte. Eg ser fram til å kruse rundt i den i sommar :)
Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

Kruttbil

Sitat fra: Ronnieu på torsdag 29. april 2021, klokken 17:52
Vurderte dere ikke Opel Zafira e-life? Usikker på leveringstid og rekkevidden er jo ikke den legste, med med en eller to langturer i året gjør det jo ikke noe med en ladestopp langs veien.
Synes dette virker som en veldig grei familebil, og kommer nok til å bli vurdert her, når jeg en gang akal bytte ut caravellen.
Prismessig ser det ut for at den er mulig å få til godt under 600k

Sjølv om det er få langturar vil eg helst at dei langturane skal vere relativt smidige når eg skal handtere tre barn og ein god del bagasje. Langtur skjer jo vel så gjerne midt på vinteren som på sommaren, og då vil ei relativt kort rekkevidde vere veldig mykje kortare. Vi avskreiv difor ganske kjapt alle fleirsetarar som hadde for kort rekkevidde. Dette var både Maxus, Nissan, Peugeot, Citroën - og Opel sine fleirsetarar. Den einaste av desse vi vurderte aktivt var Maxus, men det tok ikkje meir enn ein dags prøvekøyring å avskrive den.

Eg hadde ikkje sett pris på å køyre ein fullasta Opel Zafira på langtur midt på vinteren for å feire jul i ein annan landsdel. Det hadde blitt langt fleire kalde ladestopp enn verken ungane eller eg hadde hatt behov for, fryktar eg. Eg trur eg hadde følt meg ganske begrensa av rekkevidda.

Men utover rekkevidde ser det ut som veldig fine bilar! Særleg lot eg meg friste av dei modulære seta/borda i Peugeot-modellen av denne (det er kanskje tilsvarande i Opelen). Hadde den gått eit par hundre WLTP-estimerte kilometer lengre kunne den vore midt i blinken for oss dersom den også låg an til å få gode NCAP-resultat. Men totalpakken blir ganske dårleg på grunn av den korte rekkevidda.

Bildelering og sykkel :)

I bestilling:
VW ID.4

Har avskrive:
Kia e-Niro, Skoda Enyaq, Alle sjusetarar som er for dyre (Model X), Alle sjusetarar som har for kort rekkevidde (Maxus, Nissan, Opel, Peugeot, Citroën), Ioniq 5

Ventar i håpefull spenning på ID.Buzz ;)

Vurderer en elbil

Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA