Rekkevidde / Forbruk

Startet av elektro, man 01. mar 2021, kl. 19:06

« forrige - neste »

elektro

Her er en ID.4 Max (bakhjulstrekk) som kjører 405 km. med 92 km/t på speedometer konstant, A-B-A. Han har da 11% batteri igjen (58 km. på GOM). Dette gir ca. 460 km. total rekkevidde. Snittforbruk 16,5 kWh/100 km, som tyder på at han får ca. 76 kWh ut av batteriet.
https://youtu.be/26mg6YmTcQA

Været er fint, med litt nederlandsk vind og mellom 18-11 grader. Snitt nærmest det høyeste. Bilen har ikke varmepumpe, uten at det bør ha betydning. Hjulene er 19-tommer «Hamar» med Pirelli Scorpion Winter dekk som måler 235/50 foran og 255/50 bak.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

amrois

Dette er lovende! Testere opplyste ikke hvilke klimainnstillinger de brukte, men jeg tipper at de ikke satt og frøs. Med et slikt resultat er det rimelig å forvente tilsvarende rekkevidde mellom feks Kristiansand og Stavanger.  Mer kupert, men lavere snitthastighet.
ID4 Pro Perf Tech

Trond.m

Sitat fra: amrois på tir 02. mar 2021, kl. 08:57
Dette er lovende! Testere opplyste ikke hvilke klimainnstillinger de brukte, men jeg tipper at de ikke satt og frøs. Med et slikt resultat er det rimelig å forvente tilsvarende rekkevidde mellom feks Kristiansand og Stavanger.  Mer kupert, men lavere snitthastighet.
I følge abetterrouteplanner skal du bruke ca 68 % mellom Kristiansand og Stavanger med våt vei, 5 grader. Det er betaversjon, men de pleier å treffe veldig bra.

amrois

Hei Trond!
Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på abetterrouteplanner! Strålende verktøy!

A
ID4 Pro Perf Tech

Kjell Salvigsen

Jeg testet id4 first i går på langtur. Her er erfaringen jeg gjorde (publisert i en facebook gruppe): Rekkevidde og lade test VW id4 first.

Jeg kjørte id4 first i dag fra Oslo sentrum ca 0 m.o.h. til Golsfjellet 1001 m.o.h. Ville jeg klare tur - retur uten å lade? (ca 36,5 mil og 1001 høydemetre å klatre.)

Temperatur da jeg startet på Ski utenfor Oslo i morges var 0,5 grader. Temperatur varierte fra ca 3-4 grader pluss til 4-5 minus grader på Golsfjellet. Jeg hadde Nokian piggfrie vinterdekk med 20 tommers original felger som følger med first utgaven.

Jeg var også meget nysgjerrig på om VW sine lovnader angående lading holder mål og la inn en lade test hos ionity Rygge utenfor Moss i slutten av turen.

En ting er å lese om bilen både i reklame materiell fra VW og i tester publisert i magasiner og på YouTube, en annen ting er å teste ut dette selv på norske veier med 1001 høydemetre å klatre en fin og kjølig vinterdag.

Jeg var svært spent på hva dagen ville by på, dette er så vidt jeg vet første gang bilen får kjørt seg på norske veier. Jeg håpte også komforten i first utgaven ville holde mål, jeg skulle tross alt kjøre mange titalls mil en hel dag.

Først som sist: Til alle der ute som har bestilt id4, bilen leverer til de grader opp til forventningene på det aller meste!

Jeg startet testen fra Skøyen i Oslo fordi det ligger på ca havnivå, slik at 1001 høydemetre skulle være reell klatring. Jeg ladet batteriet helt fullt der, måtte toppe det lille jeg brukte på den halvtimes turen fra Ski. Kupé temperatur 20-21 grader og eco mode. Fulgte fartsgrenser (gps) og trafikk hele veien. Ruten består hovedsaklig av 60, 70 og 80 soner, men har noen mil med 90 sone og noen steder med 40 soner gjennom byer og tettsteder. Snittfart er reelt ca 70 km t, noen småstopp her og der for foto og praktiske gjøremål med bilen i on modus drar ned oppgitt snittfart i display noe.

Da jeg hadde kjørt de omlag 19 milene til Storefjell Resort på Golsfjellet 1001 moh, hadde jeg brukt 52 prosent av batteriet. Da jeg ankom Oslo igjen etter å ha kjørt ca 37,5 mil, viste displayet at jeg kunne ha kjørt ytterligere 10 mil ekstra dersom jeg hadde kjørt tilsvarende fart og veitype videre! (snittforbruk inntil da var pene 17.0kwh/100km) Da kunne jeg i så fall ha tynt ut 47-48 mil fra et fullt batteri i dag!

Jeg valgte derimot å kjøre gjennom Oslo og ut på motorveien ved Vinterbro for å teste motorveien og kjøre så langt det var strøm til. Jeg ankom Hølen ved Son med 3 prosent batteri i rest og 16 km rekkevidde igjen, noe som gir rekkevidde på 44 mil på dagens tur! Jeg kunne som sagt ha latt være å legge ut på motorveien for å pynte på resultatet og fått et par-tre mil til, men jeg måtte komme meg mot ionity Rygge for å teste ladehastighet der. Å klare 44-46 mil med vanlig kjøring på en kjølig vinterdag etter å ha klatret 1001 høydemetre til fjells er meget bra når man har kjørt såpass variert som det jeg gjorde!

Jeg la meg ut på motorveien igjen etter å ha ladet opp litt slik at jeg ville ha nok til å nå ionity på Rygge utenfor Moss.

Der ankom jeg med 5 prosent igjen på batteriet og fikk umiddelbart full effekt 125 kW. Ladekurven holdt 125 kW til 30-40 % og dalte deretter sakte men sikkert. Jeg fikk 64 kWh (78 prosent batteri) på 40 minutter, det vil si 40 mil på 40 minutter dersom man regner ut fra wlpt. Dette er i tråd med det vw lover ang ladehastighet. Dette er bedre tall en mange av de langt dyrere elbilene faktisk presterer, min påstand er at svært få Elbiler i dagens marked lader flere kilometer på 30-40 minutter enn det id4 gjør. Snitt effekt fra 0-80 prosent er også meget bra! Jeg kommer tilbake med mer info om ladeøk senere i uka.

På en fin dag i sommerhalvåret kan man fint klare rundt 50 mil på landeveien i Norge med vanlig kjøring der man holder fartsgrenser og ikke kjører aggressivt.

Rekkevidde på motorveien er et eget kapittel jeg kommer tilbake til senere. Motorvei hastighet er noe annet, der spises kWh opp raskere enn på landeveien 🙂

Det skal sies at dagen i dag var en fin vinterdag med tørre veier der temperatur varierte fra - 4,5 grader til ca pluss 4-5 grader, det meste av turen lå vel på ca 3 grader. Så man kan ikke regne med slike tall på en vinterdag med våt veibane og snø. Nedbør og våt veibane er noe av det som trekker mest strøm. Jeg mener 35-40 mil er realistiske tall for id4 om vinteren, ned mot 30 mil ved helt ekstreme tilfeller med kraftig nedbør og særdeles vanskelige forhold. På sommeren er 40-50 mil realistisk rekkevidde. Dette gjør id4 til en perfekt familiebil for de med vinterhytte på fjellet 20-30 mil unna. Jeg hadde fint vært rolig om hytta lå 35 mil unna også.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

amrois

Hei Kjellegolf
Tusen takk for utførlig rapport. Dette er jo helt fantastisk! VW har tilsynelatende laget en bil som holder det den lover på alle vis. Et snittforbruk på 17 på en slik klatreetappe under typiske vinterforhold er oppsiktsvekkende bra for en stor, romslig familiebil. Gleder meg mer og mer til vår bil kommer i begynnelsen av mai!!!

ID4 Pro Perf Tech

biggern

Meget positive tall. Blir også spennende å se hvilken økning av forbruk det blir på 4x4. Håper ikke så mye da jeg antar 4x4 ikke er permanent, men kun aktiveres ved behov/valg.

Trond.m

Sitat fra: amrois på man 08. mar 2021, kl. 15:48
Hei Kjellegolf
Tusen takk for utførlig rapport. Dette er jo helt fantastisk! VW har tilsynelatende laget en bil som holder det den lover på alle vis. Et snittforbruk på 17 på en slik klatreetappe under typiske vinterforhold er oppsiktsvekkende bra for en stor, romslig familiebil. Gleder meg mer og mer til vår bil kommer i begynnelsen av mai!!!
17 var snittforbruk t/r. Vil anta at det var ca 20 opp til fjellet (klatreetappen) og 14 og dette er uansett veldig gode resultater.

Vaduz

Bra resultat for en SUV, høres ut som ca samme forbruk som model s, men er jo litt større så på motorveien blir det nok litt dårligere skulle jeg tro. Uansett mer enn bra nok rekkevidde for de fleste, og ladefarten er også mer enn godkjent, så om de unngår software blemme her så blir vel dette en slager!

Olemann

Kjørte endel mil (t/r for å unngå høydeforskjell) og her er noen resultater:

Hastighet 100-110 Km/t (speedo), tørr vei, lite vind, Bridgestone 20" original sommer, 2.8 bar i alle dekk, 2 grader ute, 18 grader inne, Comfort modus, 3 raske akselerasjoner, ACC (lite trafikk), lite bremsing. ACC er litt nervøs så det blir lett noen unødvendige hastighetsendringer. Ingen bremsing.
Resultat:  2.14 kWt pr mil.
Dette er som jeg forventet, og 15- 20% mer enn min eNiro på samme distanse. Med batteri på 20% mer betyr dette at ID4 klarer minst det samme som eNiro og det er jeg fornøyd med.
Vil tro at jeg med litt trening med ID4 sin ACC og i alle fall med andre dekk, kan bedre dette et hakk til og komme ned på 2.0 kWt/mil

Limodriver

Dette er første vinteren med ID4 GTX. Sammenlignet med Hyundai Kona må jeg vedgå at jeg er veldig skuffet over rekkevidden om vinteren. Til tross for mye problemer med Kona med feil som en måtte krangle for å få utbedret (bl a bytte motor og girkasse) var den enestående på rekkevidde.

Jeg har 19 tommer piggfrie dekk. Da jeg startet hadde jeg ladet til 89%. Temperaturen var mellom -8 og -17. Totalt kjørte jeg 232 km, starte på ca 50 moh og endte på ca 1000 moh. De første 110km var cc innstilt på 85 km/t, de neste 50km cc 80 km/t, deretter 25km med cc 50 km/t, siste delen cc 40 km/t. Innetemperatur på 21 grader første 180km deretter 18 grader.

Forbruk endte på noe i underkant av 2,6 kwh pr 10 km.

Fart- og innetemperaturrwdukajon ble gjort for å nå frem uten å lade. Da jeg nådde destinasjonen hadd jeg 13km restrekkevidde og 3% gjenværende batterikapasitet. Vi var to personer og lite bagasje i bilen.

Etter min vurdering er dette særdeles svake resultater. Med full bil og normal hastighet og innetemperatur er jeg usikker på om distansen kan kjøres uten å lade i samme eller lavere temperaturer.

Har andre tilsvarende dårlige erfaring med rekkevidde i lave temperaturer?

vinterdekk

Jo, dette kan kanskje passe med mine første vinter-erfaringer med elbil/ID.4 for kort tid siden. Levi-Karesuvanto i Finland. 155km, 197m stigning. Minus 12-19. Full bil med skistativ og brett på taket. Ca 90-20%. Forventningene til strekningen var mer optimistisk ettersom ElbilAppen og navigasjonen i bilen hadde optimistiske anslag. Jeg ser at jeg må venne meg av med å være forsiktig med batteriet og tillate meg å lade til 100% før avreise enkelte dager.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Hvor mye blåste det? Lufttrykk?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Limodriver

Ingen vind å snakke om, 2,7/2,8 bar foran/bak.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA