Bra og dårlig med Ioniq 5

Startet av hELgenen, man 01. mar 2021, kl. 17:22

« forrige - neste »

vuk013

Hvordan er bakseteplass her vs enyaq, Id4 og feks etron? Tenker da mest i bredden?

elektro

Sitat fra: Counterpointer på tir 02. mar 2021, kl. 14:03
Sitat fra: elektro på tir 02. mar 2021, kl. 10:50
EDIT: @Counterpointer Du nevner Matrix lys. Et klart pluss, men er vi sikre på at den har det?
Nei Huyndai er forholdsvis påholdne med nøyaktig info.
Hva en selger sier er i praksis lite verd.
Den har det som ser ut som avanserte led lykter. Matrix er vel en merkevarepatent, så det kan være noe som ligner.
Det er ikke halogen elle xenon hvertfall.

Jeg setter det som en potensielt positiv ting frem til en kan se hvordan det fungerer i praksis.

Kan gå med på det. :) Det viktigste er at lyset er godt.

Man får selvfølgelig ikke alt til under 500' (selv om akkurat intromodellen Project 45 vil koste litt over med hengerfeste og vinterhjul). Men "lys og last" står høyt på ønskelista for mange nordmenn.

Det minner meg på en annen ting jeg bet meg merke i, det ser ikke ut til at IONIC 5 har lyktespylere. Vil det si at den også har svakere lys, eller var det bare i gamledager? Og hvordan er det med oppvarmede spylerdyser?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Limodriver

Tidligere var det slik at lyktespyler var påkrevet ved høy lysstyrke, ikke svak. Grenseverdien var satt såpass høyt at en del merker som har levd godt på dyrt ekstrautstyr hadde lys som var rett under grensen og da kunne selge lyktespylere som ekstrautstyr. Dette ble nok ikke gjort i veldig stor grad i Norge.

Lyktespylere indikerer i såfall høy lysstyrke heller en lav. Jeg er veldig fornøyd med lysene på Kona som ikke har lyktespylere. Min vurdering er da at lysstyrken er høy nok selv uten lyktespylere. Tidligere var det en maksbegrensing på lysstyrke på bil. Det ble opphevet for en stund siden og som har medført at noen har ledbarer som konkurrerer med sola i lysstyrke og en bør bruke solfaktor om en møter slike. Når de skrur av fjernlyset og kun har nærlys vil overgangen virke som en kjører inn i mørket. Dette var bakgrunnen for den tidligere regelen og således er det ikke nødvendigvis kun fordelaktig med stor lysstyrke.

Samco

Helt enig med plast looken når vi fikk flere videoer må jeg si lys setting er alt 😄 kudos til Huyndai kamera crew.... frunken ser ut som man får plass til en banan i og thats that...

batterimannen

Sitat fra: Samco på tir 02. mar 2021, kl. 19:42
Helt enig med plast looken når vi fikk flere videoer må jeg si lys setting er alt 😄 kudos til Huyndai kamera crew.... frunken ser ut som man får plass til en banan i og thats that...

Får nok plass til 3 bokser pepsi max også  :police:
Kjekt å holde dem kjølige på vinteren.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

MooCow

Litt døllt dashbord, ellers så skulle eg gjerne hatt LED Matrix og elektrisk bakluka.

Blir nok å venta å sjå kva Kia CV tilbyr, sjølv om det er høgst urealistisk at han skal vera noko betre på nokon av desse punkta.

bno

Oppfatter at den har el bakluke. Matrix eller pixel light vel gjenstår å få avklart. Mener at den har "Matrix" lys da.

Øyvind.h

Bekreftet av Hyundai forhandler at den ikke har matrix funksjonalitet.
Detaljert tysk Hyundai gjennomgang svarte negativt på matrix funksjonalitet.
Kun automatisk nedblending.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bno

Stemmer vel at den ikke har Matrix (er vel et reg. navn) Det som står på Hyundai sin norske side om bilen sine lys er at den har Pixel lys 256 pixcler. Her er noe som jeg fant så gjenstår det å få dette med hva pixel lysene innebærer.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html må kanskje scrolle litt nedover på siden ....

"What are matrix headlights?
Sometimes known as pixel lighting, matrix systems are based around a high-beam unit consisting of a cluster of LEDs (the Audi matrix system consists of up to 25 LEDs per high-beam unit), rather than a single high-beam bulb that you might find in a conventional headlight. Some makers, like Land Rover, offer a level of lighting packages, including Matrix LED and Matrix-Laser LED. Most of these lighting systems are more-or-less the same, in that when you select 'Auto' on the light switch, high beam will be activated above a 'certain' speed."

MooCow

Sitat fra: bno på tir 02. mar 2021, kl. 21:57
Stemmer vel at den ikke har Matrix (er vel et reg. navn) Det som står på Hyundai sin norske side om bilen sine lys er at den har Pixel lys 256 pixcler. Her er noe som jeg fant så gjenstår det å få dette med hva pixel lysene innebærer.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html må kanskje scrolle litt nedover på siden ....

"What are matrix headlights?
Sometimes known as pixel lighting, matrix systems are based around a high-beam unit consisting of a cluster of LEDs (the Audi matrix system consists of up to 25 LEDs per high-beam unit), rather than a single high-beam bulb that you might find in a conventional headlight. Some makers, like Land Rover, offer a level of lighting packages, including Matrix LED and Matrix-Laser LED. Most of these lighting systems are more-or-less the same, in that when you select 'Auto' on the light switch, high beam will be activated above a 'certain' speed."

Blir svært overraska om han har tilsvarande Matrix LED som har på langlys heile tiden men skyggar ut køyretøy. Då hadde dei nok dessverre køyrt på med reklame. I tillegg står det jo HBA - smart fjernlysassistent som kun blendar av og på langlysa når ein får sterkt nok lys i mot....

Står heller ingenting om elektrisk bakluka i utstyrslista :-/
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+Project+45pdf

andy99

det er elektrisk bakluke m/ kick sensor ser at det mest sannsynlig er samme sensor som tucson, dvs at en står 3 sekunder bak bilen med nøkkel, så vil bakluken åpnes.
"Smart handsfree bakluke med automatisk åpning"
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

MooCow

Sitat fra: andy99 på tir 02. mar 2021, kl. 23:21
det er elektrisk bakluke m/ kick sensor
"Smart handsfree bakluke med automatisk åpning"

Ser du har rett, eg berre tok ctrl F og elektrisk :)

bno

Hadde vært bra med "Matrix", men ingen dealbraker seff...

ElAlf

Etter at jeg har kommet med blant de 3000 har jeg nå gått mer grundig gjennom hva som faktisk følger med på Project 45. Før kjøpsmuligheten var jeg litt mer overfladisk.
Jeg har også lest meg litt opp på Huyndai som fabrikat, og mellom annet oppdaget at de i mange oversikter, over flere år, har ligget høyt opp på indeks over kvalitet og driftssikkerhet.
Jeg har siste månedene vært innom forhandlere av andre elbiler i samme segment (VW, Skoda, Ford, Tesla..), lest tester og spesifikasjoner, kjørt konfiguratorer og pris + +

Konklusjonen min - i skrivende stund - er at Ioniq 5 P45 er et godt og fornuftig kjøp. Det er mange fler plusser enn minuser for å si det slik. Jeg kommer til å kjøpe bilen, og gleder meg til å slippe VAG for en stund...
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

bno

Faktisk gjort det samme i lengre tid. Ha også hatt Kona og det er den beste bilen bilen jeg har hatt uansett. Jeg har hatt maaange. Som elbil absolutt beste og der har jeg også hatt over gjennomsnittet mange de siste 12 år.
Enig i din konklusjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA