Bra og dårlig med Ioniq 5

Startet av hELgenen, man 01. mar 2021, kl. 17:22

« forrige - neste »

ElAlf

Når det gjelder positive ting med P45 så har jeg tro på at lydanlegget er godt over gjennomsnittet - min erfaring med Bose sine små bokser er meget god. Lyd & Bilde kaller Ioniq 5 for "Hyundai sitt rullende Bose-anlegg".... (tatt fra teksten i Google - har ikke abb på L&B - så med forbehold..)
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

andy99

Jeg har også trua på bose anlegget til Hyundai. Spesielt når jeg så størrelsen på subwoofer kassa under bagasjeromsgulvet.
Så også en test av US elantra som også har 8 høytaler bose anlegg.
Håper i hvertfall det er bedre enn Krell anlegget i kona som jeg ikke er fornøyd med.

https://youtu.be/nYz1BhBcWhU
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Olemann

Jeg har mistet troen på disse såkalte "brandede" anleggene i biler.  Har en sterk oppfatning om at både Krell, JBL, Bose, Harman Kardon og kanskje også Meridian og andre merker som i sin tid stod for noe, selger navnet sitt til bilindustrien og at det som faktisk leveres av hardware har lite med merkets opprinnelse å gjøre.

I alle fall er lyden jeg har hørt av både Krell og JBL og Harman Kardon i bil ikke noe som gir hakeslepp.  Rett nok er jeg en HiFi entusiast, men jeg lar meg ikke lenger blende av navnet på boksene før ørene har gitt sin dom. ;D

mfd

Sitat fra: Olemann på tor 04. mar 2021, kl. 17:15

Jeg har mistet troen på disse såkalte "brandede" anleggene i biler.  Har en sterk oppfatning om at både Krell, JBL, Bose, Harman Kardon og kanskje også Meridian og andre merker som i sin tid stod for noe, selger navnet sitt til bilindustrien og at det som faktisk leveres av hardware har lite med merkets opprinnelse å gjøre.

I alle fall er lyden jeg har hørt av både Krell og JBL og Harman Kardon i bil ikke noe som gir hakeslepp.  Rett nok er jeg en HiFi entusiast, men jeg lar meg ikke lenger blende av navnet på boksene før ørene har gitt sin dom. ;D

Jeg er helt enig! Jeg har et Harman Kardon anlegg i min BMW i3. Det var reklamert som noe skikkelig bra. Det er helt middelmådig etter min oppfatning, selv om det har separate diskanter og subwoofer.
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

mfd

Syns de kunne ha valgt en annen farge på kontroll av klimaanlegg (temp. etc). Her hadde jeg foretrukket hvit mot sort bakgrunn.

IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

andy99

Ang stereo,
det er forskjell mellom bose og den øvrige røkla. Bose eier seg selv og sin merkevare.
De øvrige er Samsung v/ Harman group og sine merker som Harman, JBL, Lexicon, AKG og Mark Levinson.
Krell er sidespor som bare har solgt navnet, det samme anlegget er merket infinity i US
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

Slik ting ser ut nå så havner det en P45 i min garasje, da vil jeg gladelig legge ut en vurdering av Bose-anlegget her. Er selv HiFi entusiast og er kresen på god lyd. Bose skryter selv av at de kalibrerer lyden til hver bilmodell - så vi får se.... (æh.. høre..)..
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

1000kwh

Disse merkene står jo stemplet i veldig mange biler, men lyden er som regel begredelig.

ihaal

Ja, det er often en vits. Jeg har en bærbar laptop med Bang & Olufsen-anlegg, snakk om utvanning av merkevaren....
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Counterpointer

Her er jeg så enig med deg.

Krell og Meridian spiser de fleste av konkurrentene til frokost når det gjelder Hi-Fi, men er helt på det jevne som bilanlegg.

Dynaudio, Burmester og Tesla sitt egenkomponerte anlegg (som er laget av B&O ingeniører), er derimot godt over snittet når en hører kritisk på dem.

Bose er greit nok i bil men ikke mer.

PS 1; har hørt alle sammen i biler i fart og stillestående, samt eid flere av dem.

PS 2; hvor godt dempet en bil er spiller nesten like mye inn som kvaliteten på anlegget.

elektro

Ang. anlegg er jeg ikke så kresen på det, selv om jeg elsker musikk. Synes de fleste brandene anleggene leverer bra nok lyd. :)

Det jeg er mer kresen på er komfort og hjulstøy. Når jeg ser at PS45 har 255/50 R20 både foran og bak, og bilmerket ikke er kjent for ekstrem komfort fra før, blir jeg litt bekymret. (Dette forklarer nok også litt av rekkevidde «skuffelsen» som jeg forsåvidt ikke deler i like stor grad.) Men til sammenligning har EQC/ID.4 etc. 235 bredde foran og 255 bak. Model 3 235, Mach-E 225 og ID.3 215 rund baut. Selv om særlig sistnevnte, naturligvis er en mindre/lettere bil.

Det er vel kun e-tron, Model X og Taycan som har større kontaktflate mot underlaget enn P45. Litt spent på det, på norske veier. Oppesiden er mer sportslige kjøreegenskaper og bedre utseende. Nedesidene er flere..
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Funfact, både Harman Kardon, JBL og Bang & Olufsen Automotive er forskjellige merker under Samsung Electronics. Krell er dog ikke en del av disse merkene eid av Samsung.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harman_International
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ladetassen

Har stillegående Leaf med Bose, og det imponerer ikke. Hadde også Rockford Fosgate i bråkete Mitsubishi uten å bli imponert. (Ikke bedre enn det som er basis-anlegg i Volvo og VAG, uten at det er grunn nok til velge sistnevnte de neste 300 år!)
Siste jeg hadde bra lyd i bil var da jeg som 20-åring impulskjøpte 6x9 Alpine og snekret inn i hatthylla.

bno

Sitat fra: elektro på fre 05. mar 2021, kl. 00:09
Ang. anlegg er jeg ikke så kresen på det, selv om jeg elsker musikk. Synes de fleste brandene anleggene leverer bra nok lyd. :)

Det jeg er mer kresen på er komfort og hjulstøy. Når jeg ser at PS45 har 255/50 R20 både foran og bak, og bilmerket ikke er kjent for ekstrem komfort fra før, blir jeg litt bekymret. (Dette forklarer nok også litt av rekkevidde «skuffelsen» som jeg forsåvidt ikke deler i like stor grad.) Men til sammenligning har EQC/ID.4 etc. 235 bredde foran og 255 bak. Model 3 235, Mach-E 225 og ID.3 215 rund baut. Selv om særlig sistnevnte, naturligvis er en mindre/lettere bil.

Det er vel kun e-tron, Model X og Taycan som har større kontaktflate mot underlaget enn P45. Litt spent på det, på norske veier. Oppesiden er mer sportslige kjøreegenskaper og bedre utseende. Nedesidene er flere..
Så den og har samme syn på det. Jeg vil forsøke å få det omgjort til 19" eller forsøke med en annen vri og ende opp med 19" ...Her kan hjul og felg tema bli verdt å titte inn på.

ElAlf

Et moment med Ioniq P45 er prisen på 490.900. Har tatt en titt på prisen i UK og Tyskland. Med dagens kurs så er bilen i Norge priset 25-30.000 under disse to markedene. Har da trukket fra de statlige incentivene i respektive land. Dette litt i lys også av ymse diskusjoner om at noen merker legger prisnivået på sine elbiler høyt i Norge på grunn av god kjøpekraft her på berget, og fraværet av avgifter.

Et moment som går igjen i kommentarfeltene under Youtube-videoer (engelskmenn og tyskere) er at Ioniq 5 er høyt priset. Jeg kan ikke se at slikt argument er valid i Norge - gitt prisen på konkurerende modeller.

Ioniq 5 P45 fremstår for meg også som et bedre kjøp (som introduksjonsmodell) enn ID.4 1st, ikke minst fordi man får AWD på koreaneren.

Dette var kun noen betraktningen ved inngangen til helgen.. 8)
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA