Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tmx 2018,2019

Startet av Rafa ali, fredag 26. februar 2021, klokken 12:29

« forrige - neste »

Rafa ali

Hei jeg leter etter en tmx som er seint 2018 eller tidligere 2019 trenger litt tips de som har  noen kjente problemer eller feilen? Tar noen spesiell hensyn når skal kjøpe..har TMS men går til suven.
Da jeg lurer på

1.med visning av bil kan jeg satse på gjennomsnitt bruk av energien tall?
For å regned med battriet tilstand  c.a  bra gjennomsnitt bruk av energien wh/km mellom 200 til 225 ?
Fordi fossil bilen har motor og el biler har battriet
Eller det er ikke noe å gjøre å gjette batriet tilstanden
2.hvordan man kan sjekke noe teknisk info om bilen for example hvilken onboard lader bilen har 11 kW eller 16.5,bilen ladeS mye hurtiglading?
3 når bilen ble produsert
.mange har fått meld fra Tesla at bilen som blr produsert før mars 2018 har EMMC chipen feil
,En bil som er 2018 og registrert i Norge etter mars  men  når den produsert ?
Eller hvis den er MCU2 DA   trenger ikke å tenke den er ikke minne brikke feilen.
4.er det noen ulemper å kjøpe firma bil eller demo bil ?.
5 Tesla anbefalt bremser service årlige i Norge men  mange ikke følge med og bilen etter 50.000 kan dukker opp skiver og bremser   kostnad på brukt bil som koster rundt 15000?

turfsurf

Gjennomsnittsforbruk har ikke så mye å si. Ville heller hørt med eier hvordan han pleier å lade. Lang tid på høy eller lav SOC er det værste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Mye superlader-lading er vel heller ikke positivt.

4. Man må regne med at de som eier bilene sine selv tar bedre vare på dem enn de som har dem gjennom firma, og demo-biler blir nok ofte kjørt ganske hardt.
5. Ang bremseservice, så er det enkelt å ta den selv, så det er nok endel som gjør. Spør selger.

En ting du burde sjekke er jo om den har FSD-pakka. Da har den (eller får byttet kostnadsfritt til) HW3.
En annen ting du kan sjekke er om bilen har fått bygd om laderen (og om adapter følger med) slik at den kan lade på CSS/SuCv3. Koster vel bare 2-3000 nå, så ingen dealbreaker, men noe du absolutt burde gjøre hvis den ikke har det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rafa ali

Sitat fra: kodax på fredag 26. februar 2021, klokken 17:10
Mye superlader-lading er vel heller ikke positivt.

4. Man må regne med at de som eier bilene sine selv tar bedre vare på dem enn de som har dem gjennom firma, og demo-biler blir nok ofte kjørt ganske hardt.
5. Ang bremseservice, så er det enkelt å ta den selv, så det er nok endel som gjør. Spør selger.

En ting du burde sjekke er jo om den har FSD-pakka. Da har den (eller får byttet kostnadsfritt til) HW3.
En annen ting du kan sjekke er om bilen har fått bygd om laderen (og om adapter følger med) slik at den kan lade på CSS/SuCv3. Koster vel bare 2-3000 nå, så ingen dealbreaker, men noe du absolutt burde gjøre hvis den ikke har det.
[/quote
Enig med deg om firma bil🙂🙂😑
Er fsd lov i Norge og CCS  og hw3 er ikke byggt i alle fra 2019 tror jeg..
Jeg oppgradert min CCS tms2017 kosten vel bare 3500 med adpeter..

Rafa ali

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. februar 2021, klokken 15:25
Gjennomsnittsforbruk har ikke så mye å si. Ville heller hørt med eier hvordan han pleier å lade. Lang tid på høy eller lav SOC er det værste.
.
Aldri hørt om det at langtid på lav er også farlig jeg lader min TMS på 3kwt 16 amp 240 på offentlige lade stasjonen

kodax

Sitat fra: Rafa ali på fredag 26. februar 2021, klokken 17:46...
Er fsd lov i Norge og CCS  og hw3 er ikke byggt i alle fra 2019 tror jeg..
FSD-pakka er til salgs i Norge, ja. Nytten av den er jo foreløpig veldig begrenset, men alle biler som kjøper/har kjøpt FSD får byttet til HW3 hvis bilen ikke allerede har det. (HW3 kom vel først i nye TMX med Raven-refreshen i midten av 2019.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Rafa ali på fredag 26. februar 2021, klokken 17:50
Aldri hørt om det at langtid på lav er også farlig jeg lader min TMS på 3kwt 16 amp 240 på offentlige lade stasjonen
Lav SOC over tid er like ille som høy SOC. Er en grunn til at Tesla har buffer på bunn, men ikke på topp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rafa ali

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. februar 2021, klokken 20:39
Sitat fra: Rafa ali på fredag 26. februar 2021, klokken 17:50
Aldri hørt om det at langtid på lav er også farlig jeg lader min TMS på 3kwt 16 amp 240 på offentlige lade stasjonen
Lav SOC over tid er like ille som høy SOC. Er en grunn til at Tesla har buffer på bunn, men ikke på topp.
..
Hva som regnes med lav sov?
Hvor mye kW/t eller amp?

turfsurf

Under 10-20% vil jeg si er lav SOC. Mange biler gir da og advarsel om at batteriet bør lades for at det ikke skal skades ved parkering.

Er ikke veldig farlig å kjøre ned til f.eks 10%, men man bør sette bilen på lading umiddelbart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA