Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe

Startet av Trond.m, onsdag 24. februar 2021, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Ble litt overrasket over at Porsche tilsynelatende ikke har en varmepumpe som kan trekke varme fra omgivelsene (luft til væske).

I Porsche konfiguratoren står det:

« The heat pump uses the residual heat of the drivetrain to efficiently warm up the vehicle interior».

Det blir jo litt som å pisse i buksa for å holde varmen å trekke ut varme fra et blant annet et batteri som helst skulle bli varmet opp. Det forklarer hvorfor batteritemperaturen i løpet av en times prøvekjøring bare økte 2 grader (8-10). Da må man regne med å varme batteriet aktivt før lading, og da  er jo ikke fordelen med varmepumpe stor. Mercedes EQC benytter samme prinsipp, mens BMW iX3 tilsynelatende har en luft til væske varmepumpe som varmer batteriet aktivt. Stod nylig side om side med en Taycan på Ionity som bare fikk ca 40 kW etter en times kjøring på motorvei fra Oslo. Da ladet faktisk EQC raskere med høyere SOC.

Jeg leste litt på et Taycan Forum, og der er det følgende uttalelse fra et medlem: « The heat pump will warm the batteries to improve efficiency»

Nå antar jeg at varmepumpen ikke henter varme fra batteriet når det er kaldt, men jeg vil tro at løsningen til Porsche har veldig liten effekt ved kjøring med lav belastning i kaldt vær.

Noen som har detaljert (teknisk)informasjon om varmesystemet til Taycan ?

Jalla


Trond.m

Er ikke så mye å finne med Google. Det tyder dessverre på at Taycan ikke benytter varmepumpen for å varme batteriet, men heller motsatt da den benytter batteriet som et varmekilde. Man skal dermed kjøre hardt for at det blir noe varme i batteriet om vinteren, med mindre det tilføres energi fra batteriet. Men ved kjøring med stor belastning på langtur om vinteren med regelmessig lynlading, så gir løsningen mening. På kortr turer hvor man starter med kaldt batteri blir nødvendigvis forbruket høyere enn om det var en luft til væske varmepumpe. Da kunne også varmepumpen hatt effekt ved forvarming av kupe og batteri før avreise.

Hva er erfaringen med forbruket  ved daglig kjøring / jobbpendling på et par mil uten forvarming ?

Jalla

Her en PDF du kan lese - https://newsroom.porsche.com/dam/jcr:93483663-c12b-43ca-98f5-b1b8b845e321/PAG_Taycan_Technology_PM_EN.pdf.PDF

Har ikke sjekket den norske, men Porsche har en range kalkulator hvor du kan se hva varmepumpe har å si for rekkevidden.

For example at -10 degree celsius (14 F) and air condition turned on the heat pump adds a range of 20 km (12.4 miles).
At +5 degree celsius (41 F) and air condition turned to eco plus the heat pump adds a range of 7 km (4.3 miles).

Trond.m

Takk, det var nyttig. 20 km ved -10 grader var ikke akkurat veldig imponerende. Det vil jeg faktisk kategorisere som helt ubetydelig forbedring, og da er jo varmepumpe bare en kostbar del so ikke gir merverdi. Den koster ikke så mye å kjøpe, men reparasjon av varmepumpe vil nok koste 20-30.000. Har sett noen eksempler på reparasjonskostnader for varmepumpe til e-golf. Men..men...skal vel neppe har en bil i år, og varmepumpe er nok bra for annenhåndsverdien (selv om den knapt virker 😉)

daktari

Sitat fra: Trond.m på lørdag 27. februar 2021, klokken 19:12
Takk, det var nyttig. 20 km ved -10 grader var ikke akkurat veldig imponerende. Det vil jeg faktisk kategorisere som helt ubetydelig forbedring, og da er jo varmepumpe bare en kostbar del so ikke gir merverdi. Den koster ikke så mye å kjøpe, men reparasjon av varmepumpe vil nok koste 20-30.000. Har sett noen eksempler på reparasjonskostnader for varmepumpe til e-golf. Men..men...skal vel neppe har en bil i år, og varmepumpe er nok bra for annenhåndsverdien (selv om den knapt virker 😉)
20 km er jo fort det som skal til for å kjøre helt frem uten å lade. Det har litt å si for vurdering om behov for lading om man kommer frem med 1% eller 8%. 6 kWh på etron f.eks er jo ca 7% (avhengig av modell.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

boppus

Ble overrasket over at varmepumpe er ekstrautstyr, men nå er ikke jeg vant med Porsche.
Synes ikke det er verdt prisen.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Orbit

Sitat fra: Trond.m på lørdag 27. februar 2021, klokken 19:12
Den koster ikke så mye å kjøpe, men reparasjon av varmepumpe vil nok koste 20-30.000. Har sett noen eksempler på reparasjonskostnader for varmepumpe til e-golf.
Taycan (og e-tron GT/e-tron 50/55) har ikke luft-til-luft varmepumpe slik som e-golf, kun henting av overskuddsvarme fra drivlinje. Det er derfor ingen ekstra komponenter i systemet kontra standard utstyrt bil, kun en programvarefunksjon for styring av væskestrømmer og kompressor (hvor sistnevnte uansett er der for å kunne gi A/C-funksjonalitet i varmt vær).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA