Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf - Hvordan aktivere parkeringsvarmer på 2017 USA-mod?

Startet av Vandreren, mandag 22. februar 2021, klokken 23:37

« forrige - neste »

Vandreren

Datteren har en 2017 Leaf som ble importert ny eller nesten ny fra USA.
Jeg klarer ikke å finne noen måte å aktivere forhåndsoppvarming av kupeen og lurer på om denne funksjonen i det hele finnes på denne bilen. Jeg har vært gjennom menysystemet på multifunksjonsskjermen og også det som styres vha. de 4 knappene på dashbordet til venstre for rattet.
Noen som vet?

kaiat

Mange av USA-modellene er av S-versjonen og da stiller du inn parkeringsvarmeren i kjørecomputeren. Har du manualen for hånden, er det en instruksjon på sidene 4-29 til 4-32.

Er bilen en SV eller SL, trykker du på knappen nederst til høyre ved siden av navigasjonsskjermen. Da får du opp et skjermbilde der du kan velge "Climate Ctrl.Timer". Side 4-36 til 4-41 i manualen.


Vandreren

#2
Mange takk for svar, da er det nok SV eller SL varianten vi har.
Med oppskriften din får jeg satt timer for dag og tid men varmeren starter ikke. Vet du hva det kan
skyldes? Bilen er fulladet men ikke tilkoplet strøm. Må den være tilkoplet for at forhåndsinnstilt varme skal fungere?
NB: Når jeg trykker på STATUS-knappen får jeg opp et skjermbilde hvor det bla. står "Turn off climate control for +22 km". Kan det ha noe med saken å gjøre?

Er det mulig å starte varmeren fra mobil på USA-modell?

kaiat

Du må være tilkoplet strøm, ja. På Europa-bilene kan du skru på varmeren fra mobil selv om bilen ikke er tilkoplet, men det er ingen styring av varmer fra mobil på USA-bil dessverre.

Meldingen "Turn off climate control for +22 km" betyr bare at du kan tyne ut noen ekstra km ved å skru av varmeapparatet under kjøring. Det har ingen betydning i denne sammenhengen.



Trekkoppbil

Sitat fra: Vandreren på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:51
Er det mulig å starte varmeren fra mobil på USA-modell?
Det kan være uoversiktelig å finne ut av hva som er tilgjengelig av apper, og det kan kreve litt investering i tid og utstyr, hvis man vil sjekke ut.

Du kan sjekke om f.eks ovms støtter klimakontroll:
https://www.openvehicles.com/

Det er noen år sida jeg prøvde det. Den gangen var det brukergrensesnitt via app, web og ssh. Web-grensesnittet virka litt umodent den gang.  Jeg kunne ta ssh fra pc i stua, og se på strøm med can-bus-meldinger, så systemet i seg sjølv kan nok gjøre hva som helst, for den som vil utvikle det videre. Det kan godt hende det finnes app nå, som kan slå av og på varme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA