Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Glassbehandling - Viskere som hakker

Startet av Husstein, lørdag 20. februar 2021, klokken 10:57

« forrige - neste »

Husstein

Hei.

Fikk behandlet min M3 hentet i desember med ditec ultra coating og glassbehandling på frontruten nylig(14+ dager siden).
Litt blandede følelser om resultatet generelt, men så langt ok.
Nå har det jo begynt å regne, og nå har problemet meldt seg:

Viskerne hakker/hopper (mest på retur) med den nybehandlede ruten.
Det er jo greit nok at vannet nærmest preller av, men eg må jo kunne bruke viskerne også.
Slik det er nå unngår eg å bruke viskerne av denne grunn, men det igjen gir dårligere sikt.
Når eg bruker spylervæske løses problemet umiddelbart, men etter 3-5 nye "wipes" er det tilbake til hakking/hopping.
Eg skal ta opp problemet med de som gjorde jobben til uken, og håper at det ordner seg.

Noen som har lignende erfaringer eller vet hva som kan løse problemet?

Frykter at dette blir et langvarig problem uten løsning og angrer egentlig på hele frontrutebehandlingen.
Der og da virket det som en god behandling som skulle beskytte frontruten og gjøre viskingen lettere/mer skånsom - nå virker det som nesten det motsatte er resultatet.


Bilen er forøvrig ikke vasket siden behandlingen (fikk streng beskjed om å la coatingen få herde mest mulig første 14 dager).

trykkertor

Denne hakkingen forsvinner når viskerne har vært i bruk noe tid.
Er som om det ytterste laget av coatingen og viskerne tilpasser seg hverandre.

Jeg behandler rutene på min bil hvert halvår og har tilsvarende erfaring som du beskriver.

HK

Poler ruta med Meguiars glass polishing compound og til slutt glass sealant eller Rain x repellent. Og så et godt vintertips til slutt: Ha en dl. med Salty (konsentrert saltoppløsende middel) i spylervæska. Da løses saltlaka på vinduene opp mye lettere og pusserne glir fint. Alt dette fåes bl.a hos garasjetid.no

trykkertor

#3
Sitat fra: HK på lørdag 20. februar 2021, klokken 13:27
Poler ruta med Meguiars glass polishing compound og til slutt glass sealant eller Rain x repellent. Og så et godt vintertips til slutt: Ha en dl. med Salty (konsentrert saltoppløsende middel) i spylervæska. Da løses saltlaka på vinduene opp mye lettere og pusserne glir fint. Alt dette fåes bl.a hos garasjetid.no
Da forsvinner jo hele poenget med at han har fått forseglet ruten sin.
Blir jo som å anbefale en keramisk behandlet bil å polere den og legge Fussocoat.
Du fjerner arbeidet som er gjort for å legge på et dårligere produkt.

og 1dl salty i spylerveksen er ALT for mye.
Vi snakker en til maks to korker i spylervesken.

Woodbear

Hatt på ditec uktra jeg og, kjørte et stykke på 25 mil i søudd og snø torsdag kveld
Hadde ikke rute behandling, men hakker litt når det blir for tørt.  Men de funka bra

Beste er at jeg ankom med brun bil, nå har den stått i regn 2 dager, og omtrent helt ren😂 møkka renner av i regnvær

Når jeg kjører hjem imorra blir der nok en runde med avfetting og 1 runde spyling og blank bil
Ditec er første vehandling jeg har hatt der bare sprute vann på bilen gjør den 90% strøken.. hatt mange rimligere typer før og syns ikke det var stort bedre enn polering. Dette er natt og dag

Men til trådstarter, ikke gjort noe som jeg vet med vinduer, men selv om du lagde litt ulyd nå, så holdt dem seg langt renere
2021 model 3 hvit performance.

MooCow

Side 190 i manualen: "ADVARSEL: Ikke bruk behandlingsmidler for frontruter. Det kan påvirke friksjonen fra viskerne og føre til en klaprende lyd."

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf

Ingeniøren

Sitat fra: MooCow på lørdag 20. februar 2021, klokken 23:36
Side 190 i manualen: "ADVARSEL: Ikke bruk behandlingsmidler for frontruter. Det kan påvirke friksjonen fra viskerne og føre til en klaprende lyd."

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf

Der røyk garatien  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Husstein

Sitat fra: trykkertor på lørdag 20. februar 2021, klokken 12:05
Denne hakkingen forsvinner når viskerne har vært i bruk noe tid.
Er som om det ytterste laget av coatingen og viskerne tilpasser seg hverandre.

Jeg behandler rutene på min bil hvert halvår og har tilsvarende erfaring som du beskriver.

Takk for svar.
Godt å høre at det "vanlig" og gjerne går seg til, satser på det :) Skal innom i morgen for en førstegangsvask og da skal eg spørre de om dette i samme slengen.

Husstein

Sitat fra: Woodbear på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:25
Hatt på ditec uktra jeg og, kjørte et stykke på 25 mil i søudd og snø torsdag kveld
Hadde ikke rute behandling, men hakker litt når det blir for tørt.  Men de funka bra

Beste er at jeg ankom med brun bil, nå har den stått i regn 2 dager, og omtrent helt ren😂 møkka renner av i regnvær

Når jeg kjører hjem imorra blir der nok en runde med avfetting og 1 runde spyling og blank bil
Ditec er første vehandling jeg har hatt der bare sprute vann på bilen gjør den 90% strøken.. hatt mange rimligere typer før og syns ikke det var stort bedre enn polering. Dette er natt og dag

Men til trådstarter, ikke gjort noe som jeg vet med vinduer, men selv om du lagde litt ulyd nå, så holdt dem seg langt renere

Håper på samme erfaring som du med ditec behandlingen. Det var så skittent og saltbelastet den første tiden etter behandling at bilen ble fort skitten, vask etter behandling gjenstår enda.

Autodidact

SitatDet kan påvirke friksjonen fra viskerne og føre til en klaprende lyd.

Det skjer også uten noen form for glassbehandling!

Håkon

Wabby

Behandlet min rute som jeg har gjort på alle mine biler siste 12 årene.
Mine viskere glir som smør opp og ned på ruta :)

Bor du i Oslo, så kan vi legge på om du vil.
TM3P 2021 - Oslo

mthoring

Etter at jeg coatet bil (og frontrute) med opti-coat pro i 2017 så hakket viskerne. Det hjalp litt å bytte til flunka nye bosch, men problemet forsvant ikke helt før ruta ble slitt av bruk (halvår -til års tid, husker ikke helt).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OlaM

Kanskje en rens av viskerbladene hjelper? Har sett noen som sverger til WD-40. Ville vært skeptisk selv men kanskje verdt å teste på halve høyre blad og se om det legger igjen regnbuefilm?
'21 3LR

Husstein

Snakket med de som påførte behandlingen i dag angående hakkingen.

Eg ble fortalt at det kan være mange ting som fører til dette, og at det kunne være spylervæske (dårlig kvalitet?).
Fikk med en prøve på Würth konsentrert spylervæske, så får vi se om det kan hjelpe noe.

Har forøvrig ikke lagt merke til noe hakking siden sist, men det har ikke regnet like mye heller under kjøring.

Handyman

Å skylde på spylervæska.... den var ny.
Nå bruker jeg konsekvent billigste sort, og har aldri opplevd hakking. Mulig at dyr spylervæske er værre ;-)
Eneste gangen jeg opplevde hakking var etter at jeg la på hydrofobisk middel. Hakkingen forsvant når middelet ble slitt bort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA