Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Useriøs bilselger

Startet av Cbeh, fredag 19. februar 2021, klokken 20:40

« forrige - neste »

Cbeh

Jeg og samboen er nå i ferd med å kjøpe elbil, og har dessverre treffet en sykt uprofessionell bilfirma.
Vi såg en annons i går, og avtalet time for prøvekjøring innen 2 timer. 1 h før avtalt tid ringer selger og mener at noen praktikant laget annonsen og satt priset for lavt, og priset heves med 25000kr. Vi syntes dette var veldig dårlig gjort, men alle kan jo bomme og priset var fortsatt ikke helt utenom. Vi ville fortsatt se bilen og sa at det gikk greit.
Vi prøvekjørte bilen og ble enige om at vi skulle kjøpe bilen, men skulle bare kontakte bank for lån.
Dagen etterpå hade vi kontakt med selger, og jeg ønsket ta lån på annen bank enn den selger anbefallt. I mellomtiden når banken så på saken tegnet jeg forsikring på bilen, men når jeg skulle signere kontraktet fra selger ser jeg at det er stavfeil på adressen vår og ber selger justerar dette og sende på nytt. Deretter signerer jeg lånet på banken. Dog får jeg vente en stund på kontraktet, kontakter selger og spør hvis han ikke kan sende det snarest mulig. Får svar at han ikke får tak på daglig leder, og at han sender så snart han kan. Etter to timer ringer jeg selv daglig leder, og då mener han at bilen allerede er såld til en annen. Helt ubegriplig for meg, som etter muntlig avtale kjøpt bilen for flere timer siden, signert lån og forsikring.. jeg blir skikkelig irritert og selger mener at det "er kjipt for ham med" og "finns ikke så mye å gjøre nå når bilen er såld".. men at han ska hjelpe oss å finne en annen lignende. 
Kan dog ikke garantere en til samme pris.

Etter å ha sett litt på Finn ser jeg en ny annonse på den aktuelle bilen med en pris på 80 000 mer enn det vi skulle kjøpe den for.
Jeg er helt satt ut etter denne dagen, skjønner ingenting og er helt forbløffet av bilfirmaens agerande. Har jeg noe juridiske rettigheter her eller er det bare å skrive en kjip google review og håpe at de ikke får fler kunder?  :-1:

RJK

Rent teoretisk hadde du jo en avtale om kjøp, men om du ikke har det skriftlig, blir det fort ord mot ord. Men om du har det skriftlig, så har du faktisk inngått en avtale, og kan forlange:

a) Få kjøpe bilen til den avtalte prisen

b) kjøpe en tilsvarende bil til høyere pris, og forlange mellomlegget dekket av firmaet

Dog, jeg ville vært forsiktig med å gå frem mot en slik selger, da du fort kan sitte med regningen på sak, og kanskje vunnet sak, men likevel ikke få en krone ut av firmaet. Uten en organisasjon som NAF, KNA eller tilsvarende i ryggen, og til å ta saken for deg, kan det fort koste langt mer enn det smaker.

For ikke snakke om hva som skjer om du får feil på bilen som kanskje ikke dekkes av garanti, men på reklamasjon, eller du må krangle for å få garantien gjeldende. Dette er nok ikke noen du egentlig vil ha noe å gjøre med.

Men klart, om du kan benytte mer seriøs forhandler og samtidig få dekket mellomlegget, så kan det være greit å følge opp. Men da må dere få ordnet sikkerhet for dette beløpet, slik at firmaet faktisk ønsker og evner å betale deg dette mellomlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

Du vil ikke ha denne bilselgeren som motpart i eventuelle reklamasjoner uansett.

Så lenge du ikke ha lagt ut for noe eller banken har betalt ut penger så er det bare å gå videre.

Advar folk på google ja!

Cbeh

Takk for deres svar. Jeg tenker også at jeg har lite å vinne på å ta det videre.
Er glad at jeg ikke kjøpte bilen av dette tullsellskap. Får krysse fingrene at vi finner en annen  :)

VeloD

Sitat fra: Cbeh på fredag 19. februar 2021, klokken 20:40
Jeg og samboen er nå i ferd med å kjøpe elbil,

Først av alt, Gratulerer. Det kommer dere ikke til å angre på. Vi forlot det synkende fossil-skipet for noen måneder siden og har ikke angret ett sekund. Selv med særdeles kalde vintermåneder har det gått smertefritt med turer til fjellet med småbarn og bagasje.

Kjedelig å høre om den useriøse selgeren som tar den typen omdømmerisiko for å skvise mer penger ut av et bilsalg. Da blir deres jobb med å selge masse biler etter at du har gitt dårlige anmeldelser. Hvilket selskap er det vi skal unngå?

Lykke til med å finne en bil som passer dere optimalt. Det er mye bevegelse i bruktmarkedet for elbiler heldigvis, og det tar nok ikke lang tid før du finner noe dere kan slå til på.
--
TMX 100D Feb-18

TheRealCoinman

Flere enn meg som lurer på hvilken selger/forhandler det er snakk om? :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA